Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Smärta / stelhet i handled / ovansida av underarm efter lopp


Turbo123

Recommended Posts

Jag körde äntligen mitt första skimarathon på länge nu i helgen. Jag har tränat bra och snittat på 6 pass per vecka på skidor sedan 10 december. Dock mycket kortare tempopass då jag tränat på lunchen.

 

Nu efter loppet är ovansidan av underarmarna rejält ömma och händerna är därför svåra att använda. Det gäller båda armar. Detta är första gången det händer.

 

Ömheten sitter i handleden och en muskel som styr tummen tror jag och stelheten går även ut i tummen. (se bild). Det är smärtsamt och liksom knakar när senorna rör sig.

 

Någon som känner igen problemet? Antar att det är svagaste länken och att jag borde styrketränat underarmarna.

 

Kan det vara kontrollremmarna som är problemet?

 

Jag använder Swix Strap Profit 3D TCS. Finns det andra som passar Swix Quantum stavar som kan funka bättre?

 

Det som är nytt för mig är att jag har lite styvare och lite längre stavar också.

 

Får jag inte ordning på detta blir det inget Vasalopp :( kroppen känns fräsch och det blir till att träna utan stavar.

post-6529-0-34698900-1676359401_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utan att ge mig in på vad som orsakat det kan jag bara dela med mig av nåt som jag tyckte mig uppleva hjälpte vid liknande problem (dock efter intensiv vår-vindsurf): Rör/massera inte de "knakande" senorna. Man vill liksom göra det, men jag upplevde att det inte lugnade sig förrän jag slutade massera och trycka.. Så om möjligt - håll dig borta från dem och låt dem lugna sig på egen hand. 

Link to comment
Share on other sites

Hade exakt samma symptom. Troligtvis har du De Quervains syndrom. Hade också känningar av ömhet och att det knarrade i senan innan Vasaloppet men körde ändå. 

Det borde jag inte gjort( i alla fall inte med enbart stakning). Uppsökte läkare efteråt som sade att det kunde försvinna efter några månader. Efter sex månader utan minsta förbättring och utan stakträning(enbart skierg) uppsökte jag läkare och krävde kortisonspruta. Efter någon vecka lättade det och har aldrig känt av det igen. Det var 2 år sedan och stakar fortfarande.

Skall tilläggas att jag är 49 år och att det kanske läker fortare om man är yngre.

Baserat på min erfarenhet skulle jag inte rekommendera att staka hela vasaloppet med dina symptom

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, men jag hittade en gammal tråd som jag tror handlar om precis samma sak:
https://www.skidforum.se/index.php/topic/2306-skada/

 

Peritendinitis crepitans eller "Senknarr".
 
För att lösa de akuta problemet är det typ ipren / voltaren i några veckor samt voltaren gel eller liknande.
 
Jag funderar om man man byta kontrollremmar och i sådana fall till vilka.
Link to comment
Share on other sites

Det är inte konstigt att kontrollremmar kan orsaka problem i händerna, då kanterna skär in på vissa remmar. Under mina över 50 år som skidåkare har jag aldrig haft problem med handremmarna, men så kör jag med läderremmar, har monterat bort handtag med kontrollrem och ersatt dem med läderrem. En ide är att ersätta kontrollremmen med den typ av rem, som skidskyttarna använder dvs de remmar som de bara sticker i och kör utan att behöva mixtra med att fästa kardborrremmen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...