Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare som söker råd och köpråd


Smålänning

Recommended Posts

Hej på er!

Är tämligen ny i skidvärlden och helt grön vad gäller rullskidor. Målet är vasan 2024 och jag vill införskaffa ett par rullskidor för att stärka stakning och teknik. Snö är tyvärr inte alltid särskilt lättillgängligt här nere i de småländska skogarna.. 🙂 

För kontext: Är en kille på ca 80-85kg och cirka 35 år fyllda, Idrottsbakgrund som långdistanslöpare (mara) och många långa cykelmil i kroppen. Dock känns skidåkningen än så länge långsam (snittade ca 5-6 min/km de få pass jag körde i vintras beroende på distans, som längst ca 5 mil och det är den jag vill bättra. Vore en dröm att klara Vasan på ca 8h eller bättre.

Har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig att rätta ut:

1. Bör jag som nybörjare köpa rullskidor med 2or eller 3or om huvudsyftet är att bli bättre längdskidåkare på i synnerhet vasan? blir inte helt klok på den debatten.

2. Är Swenors fibreglass en av de bättre skidorna även för gröngölingar eller borde jag skita på någon annan modell

3. Hur och med vad behöver man underhålla rullskidorna (dess lager) för att de ska hålla länge och fungera väl?

Tack på förhand! 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Fibreglass är en bra modell. Du vill nog börja på 2or. Har du tillgång till lämpliga backar kan du köra tyngre pass med tvåor, Om du fastnar för rullskidträning kommer du småningom att vilja kunna få lite mer motstånd, då kan du köpa ett par 4or och köra 2+4. Eller köpa två par 3:or, men då kostar det lite mer.

Finns mycket på nätet om rullskidskötsel. Jag brukar bara torka av dem om de är grusiga, eller i värsta fall skölja med ljummet vatten. (När/om ett lager börjar krångla för mycket kan du ersätta det med ett vanligt billigt lager för inlines/skateboard. Men det kommer sannolikt att dröja många år/mil)

 

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer ganska lite i pris på mellan bäst och bra vad gäller rullskidor. Jag skulle rekommendera att köpa bäst direkt. 

Jag tycker det är roligare att åka med 2:or. Det är säkert smartare att köra med 3:or. En fördel med 2:or är att du kan ställa upp i lopp utan att behöva köpa nya hjul. 

Jag har nog aldrig gjort något mer avancerat underhåll än att byta hjul när gummit är slutkört eller tvätta av dem när de blir leriga. Väldigt enkla i drift. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...