Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blå hjul förbjuds


Mackan85

Recommended Posts

55 minutes ago, Trampe said:

Oj, 10cm, det var mycket! Har du märkt av någon nackdel med detta? Fortfarande stabila i högfart utför?
Inser att du har en poäng med sneddragningen vid lutande vägbana. Med samma vikt fram och bak, ingen sneddragning.

Jag trodde det var ca 10 cm, men nu när jag mäter är det bara 5 cm och jag har bara åkt på blåa och Elpex 4or. Tycker allt blev mycket bättre när jag flyttade fram bindningen. Det går säkert att flytta fram mer. Jag upplever att det nu är mycket stabilare i höga farter nedför men har bara testat med blåa och Elpex 4or.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

10 hours ago, Trampe said:

Exakt, håller med där!!

Jag stör mig oerhört på varför många antyder att det närmast är fult att försöka få sina rullskidor att rulla så lätt så möjligt. Många menar att rullskidor skall vara enkelt och man inte skall hålla på att trimma.

Samma personer spenderar förmögenheter och massor av tid för att få så snabba skidor så möjligt på vintern. Då är det ingen som nöjer sig med halvbra skidor.🙄

Tycker nog ändå det är viss skillnad på att valla sina skidor på vintern för att klara av fäste och glid i olika fören jämfört med den manipulering och trimning av olika delar på rullskidorna som sker bland många. Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka det då blå hjul nu var på väg att förbjudas (beslutet skjuts i stället upp till nästa år, då dom troligtvis förbjuds i god tid innan sommarens tävlingar drar igång). 

Personligen hade jag gärna sett att alla tävlingar gick på 3:or och att det fanns en tydlig riktlinje på hur snabbt hjul får rulla. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Mackan85 said:

Tycker nog ändå det är viss skillnad på att valla sina skidor på vintern för att klara av fäste och glid i olika fören jämfört med den manipulering och trimning av olika delar på rullskidorna som sker bland många. Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka det då blå hjul nu var på väg att förbjudas (beslutet skjuts i stället upp till nästa år, då dom troligtvis förbjuds i god tid innan sommarens tävlingar drar igång). 

Personligen hade jag gärna sett att alla tävlingar gick på 3:or och att det fanns en tydlig riktlinje på hur snabbt hjul får rulla. 

Jovisst, men rycker du på axlarna om du har sämre skidor på vintern än dina medtävlare eller vill du inte ha minst lika bra? Varför kallas samma ambition att förbättra för att "trimma" när det kommer till rullskidor? Det finns ju ett regelverk för rullskidor och så länge det uppfylls så finns ingen grund för att prata om "trim"(=antydan om fusk eller regelbrott).

Det är väl helt okej att köra alla tävlingar på 3:or men vad skulle bli bättre av det? Säg att alla i motionsklass skall köra på "3:or". Då blir det lika förbenat ett jagande för att hitta den tillverkare som har de mest lättrullande 3:orna. Jag skulle åtminstone leta efter dem, kanske du skulle låta bli?

Säg att det bara fanns en tillverkare av 3:or. Enkelt, men blir det rättvist då? Ja, alla kör ju visserligen på likvärdiga hjul då men det är ju som att dela ut skidor på vintern med EN hårdhet och EN spannkurva till alla åkare. Rättvist för nu kör ni på samma material....

Rullmotstånd på rullskidhjul är troligen en mer komplicerad historia än glidet på snö. Det är olika gummityper som var för sig beter sig olika vid olika vikter och reagerar olika på temperaturförändringar. Den som säger att det är enkelt att skapa rättvisa förutsättningar på rullskidor har nog funderat för lite på frågan.

De blå PU-hjulen var nog det mest rättvisa att åka på som har funnits. Väldigt stabila egenskaper både för olika åkarvikter och olika temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig Trampe i det du säger. Blåhjulen är riktigt sköna att rulla på, går rakt och otrolig skön åkkänsla.

Tycker ev ett "förbud" är löjligt då det alltid kommer fixas och trixas med de som är "godkända". Under vintern handlar allt om det ska gå så fort som möjligt och man ska köpa på sig både det ena och det andra för tjäna tid och på sommaren är det tvärtom.

Länge leve blåhjulen och andra snabbhjul.

Link to comment
Share on other sites

Att det fixas och trixas med lager  m.m. är väl en sak. Men som jag förstått det så var det inte ens aktuellt att ställa upp i en tävling om man inte hade de blå hjulen då de rullar så pass mkt lättare.

Jag har för mig att jag så en lista(hittar den inte nu) där det stod hur olika hjul rullade och då vill jag minnas att de blå var helt överlägsna.

Link to comment
Share on other sites

Anser att de blå hjulen är kraftigt uppsnackade. Fullt så överlägsna är de inte som ryktet säger. I svalare temperaturer så är de klart bättre än rosa, men de rullar helt lika med rosa i +24gr. Gjorde seriösa tester i den temperaturen förra året. För en tävling där det väntas +25gr eller varmare så skulle jag utan tvekan välja rosa.

Min sanning som baseras på 100kg åkarvikt. Kanske en lättviktare får annat resultat?

Link to comment
Share on other sites

Det som blir fel är väl om klassningen inte är konstant? Storm i vattenglas kanske men att trimma med lager eller spärrade hjul fram är på marginalen med gummi/PU stora skillnader.

2:or var väl ett sätt att göra det populärare för motionärer? Att nu tillåta allt mer lättrullade hjul gör ju att klassningen är meningslös och fria hjul kan tillåtas?

Jag har ingen aning om hur man säkerställer klassning men är allt mer ointresserad av tävlingar iom att hjulen ändras. 2:or eller fritt tycker jag, att ändra klassning av hjul tycker jag är fel. Tyckande såklart och jag bryr mig inte extremt, slutar bara att tävla om jag inte har likvärdig utrustning som andra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Knappen said:

Det som blir fel är väl om klassningen inte är konstant? Storm i vattenglas kanske men att trimma med lager eller spärrade hjul fram är på marginalen med gummi/PU stora skillnader.

2:or var väl ett sätt att göra det populärare för motionärer? Att nu tillåta allt mer lättrullade hjul gör ju att klassningen är meningslös och fria hjul kan tillåtas?

Jag har ingen aning om hur man säkerställer klassning men är allt mer ointresserad av tävlingar iom att hjulen ändras. 2:or eller fritt tycker jag, att ändra klassning av hjul tycker jag är fel. Tyckande såklart och jag bryr mig inte extremt, slutar bara att tävla om jag inte har likvärdig utrustning som andra.

En inte alltför vågad gissning är att klassningen görs genom rulltester med åkare på rullskidor. Eftersom det är SSF som presenterar den sammanställda tabellen så gissar jag att personer från förbundet gör detta. Men det är ju komplext. Säg att man testat de blå hjulen en varm sommardag med en lättare åkare och jämfört med tidigare godkända 2:or, ja då kan jag tänka mig att de rullar väldigt lika. Slänger man på en 90+ åkare så kommer det troligen att spreta mer i resultat och provar man en kylig morgon med +12gr så kommer de blå att sopa banan med de andra 2:orna.

Det som behövs är en rullmotståndsprovare. En apparat som kan mäta rullmotstånd i olika hastigheter och med olika belastning på hjulen. Testar man dessutom i ett brett temperaturområde så har man kartlagt hjulets egenskaper. Bör då förstås mätas utan backspärr och med samma typ av lager för att minimera störningar därifrån.
Är hyfsat säker på att SSF inte har nån rullmotståndsprovare. Det byggdes en enkel prototyp på en högskola för några år sedan och de provade ett fåtal hjul. Verkade funka men hade gärna sett att fler fabrikat plockats in och att de provat i både högre och lägre temperaturer än vad de gjorde. Men syftet var att ta fram en prototyp och det lyckades. Kan läsa om den här: FULLTEXT01.pdf (diva-portal.se)

Link to comment
Share on other sites

Om man skall hoppa tillbaka till grundfrågan i tråden om förbud, så verkar det som att det är Vasaloppet som driver på i frågan. De hade också beslutat att man inte skulle kunna seeda sig högre än till led3 på rullskidslopp. Idag så tycks SSF backat och säger nu att tabellen med de tidigare godkända hjulen finns kvar men att en revision kommer att göras och ny tabell presenteras till nästa år. Dvs, förbundets tidigare rekommendationer gäller fortfarande tillsvidare(blå fortfarande med som godkänt hjul). Men de skriver också att det är upp till varje tävlingsarrangör att själva besluta om vilka begränsningar som helst när det kommer till hjul.

Tror dock inte att någon tävlingsarrangör vågar stick ut hakan och förbjuda blå PU t.ex. Det vore isåfall dumt eftersom det bara leder till nya hårklyverier att reda ut för dem och de riskerar att i slutänden vara dem som står med dumstruten på. Så jag antar att det inte kommer att bli några förändringar i år på tillåtna hjul.

När det kommer till seedning max led3 så skriver Alliansloppet att de inte gillar detta och att de för en diskussion med Vasaloppet om det. Får väl se hur det går i den frågan.

Link to comment
Share on other sites

On 6/11/2024 at 7:41 PM, Trampe said:

AE och Skigo upplever jag att de har samma gummiblandning. Båda stabila att åka på, men har inte det bästa rullet. För mig är dock Skigo big no no pga en historia av bristande kvalitet. Har en observation i riktigt varmt väder uppåt +30gr och stekande sol för de här hjulen och gummitypen(AE, Skigo). Det går gristungt!! För mig så tror jag de rullar bäst runt 15gr och misstänker att det händer något när hjulen med den här gummitypen blir riktigt varma som gör att de formligen suger sig fast. Tvärtemot gängse uppfattning om gummihjul om att ju varmare desto bättre rull.

Swenor upplever jag halvbra på det mesta. Lite allround. Lite luriga i hög fart utför om man är en tjockis då det svampiga gummit kan ge riktiga skräckupplevelser med vandrande rullskidor.....

Skigo och AE är INTE samma
Skigos hjul tillverkas i KINA.
AE:s hjul tillverkas i SVERIGE.

Link to comment
Share on other sites

On 6/12/2024 at 7:56 PM, Mackan85 said:

Tycker nog ändå det är viss skillnad på att valla sina skidor på vintern för att klara av fäste och glid i olika fören jämfört med den manipulering och trimning av olika delar på rullskidorna som sker bland många. Uppenbarligen är jag inte ensam om att tycka det då blå hjul nu var på väg att förbjudas (beslutet skjuts i stället upp till nästa år, då dom troligtvis förbjuds i god tid innan sommarens tävlingar drar igång). 

Personligen hade jag gärna sett att alla tävlingar gick på 3:or och att det fanns en tydlig riktlinje på hur snabbt hjul får rulla. 

Rullskidstävlingar bör gå på låneskidor om det skall seedas till skidlopp. Manipulerar man eller lyckas få tag på ett pass snabba rullskidshjul så går de i princip alltid snabbt (ej Elpex Rosa PU som blir långsammare vid sjunkande temperatur). När man vallar så är det sällan att man lyckas varje gång (se bara på vissa landslag 😉 )

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Niclas Lund said:

Skigo och AE är INTE samma
Skigos hjul tillverkas i KINA.
AE:s hjul tillverkas i SVERIGE.

Tillverkning ja, men de skulle ju ändå kunna ha liknande blandningsrecept för gummit. Fast det där vet jag förstås inte, tycker bara att de upplevs lika på många sätt.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Niclas Lund said:

Rullskidstävlingar bör gå på låneskidor om det skall seedas till skidlopp. Manipulerar man eller lyckas få tag på ett pass snabba rullskidshjul så går de i princip alltid snabbt (ej Elpex Rosa PU som blir långsammare vid sjunkande temperatur). När man vallar så är det sällan att man lyckas varje gång (se bara på vissa landslag 😉 )

Om det bara skulle vara på låneskidor det skulle vara seedningsgrundande så blev det nog dystert få deltagare på rullskidsloppen. Alternativt att arrangörerna kan skaka fram 300+ par låneskidor.

Det som i huvudsak avgör hur en rullskida rullar är gummityp(eller PU), vikten på åkaren, underlagets släthet/grovhet och temperaturen. 
Vet inte vad du menar med att ”manipulera”, men övriga saker som påverkar rull är backspärrens ålder och smörjning och hjullagren. Ett par nya rullskidor rullar ganska tungt, även om det är tvåor. Efter några mil brukar det släppa lite. En sån här standard ”otrimmad” rullskida skulle man ju kunna tävla med, men tränar man flitigt året om så mår inte lager så bra på vårkanten efter en vinter med många turer i regn och rusk.

Att åka en tävling med gnisslande rullskidor är ju inte så smart(jämför åka på torra ovallade belag på vintern). Då måste man serva. Man skruvar isär, byter lager och rengör och smörjer backspärr med en lagom dos snabbt fett. Är det här manipulering? Jag kallar det service.

Efter ett par hundra mil så kan backspärren vara såpass insliten att den bromsar rullet minimalt men fortfarande funkar som den skall. Samma resultat kan nås om man polerar axeln, så slipper man lägga några hundra mil på inkörning. Är detta ett problem och ett exempel på manipulering?

Sedan skall sägas att på ett par normalfungerande rullskidor så betyder inte backspärren särskilt mycket. Om man testar att ta bort den helt så kanske 5 -10sek/km kan vinnas om normaltid är 3:00/km. Mer är det inte det handlar om. Dyra keramlager gör löjligt lite och en uppsättning lågfriktion stållager från SKF gör oftast jobbet bäst och kan ju få ersätta de ibland risiga originallagren. Är det nu det närmar sig ”manipulering”?

Men som jag ser det är det inte manipulering det handlar om. Jag kallar det god service-prepp inför tävling. Alternativet är att åka på gnisslande rullskidor, men det gör ju ingen glad.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Olga said:

En fin testöversikt över rullmotstånd vid 20 grader. Rosa och blå identiska som nån skrev. 


IMG_2744.jpeg.2f3ce740a2f9ed9ba5cd8a113f23f3ad.jpeg

Oj, intressant!

Ser ut att vara värden från en testapparat. Är det en officiell testapparat eller är det från en prototyp?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olga said:

En fin testöversikt över rullmotstånd vid 20 grader. Rosa och blå identiska som nån skrev. 


IMG_2744.jpeg.2f3ce740a2f9ed9ba5cd8a113f23f3ad.jpeg

Testet är från ett rullskidband. Säger absolut ingenting om hur de olika hjulen beter sig på asfalt. Speciellt av grövre sort.

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Stakis said:

Testet är från ett rullskidband. Säger absolut ingenting om hur de olika hjulen beter sig på asfalt. Speciellt av grövre sort.

”Absolut ingenting” - det var väl ändå att ta i. Tycker det var ett väldigt bra test som visar hur hjulen rullar i förhållande till varandra på rullband. Den rankingen står sig säkerligen på asfalt också, även om rulltiderna förstås påverkas av hur grovt underlaget är.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Frederiksen said:

Kan knappt förstå denna diskussion, finns ju inge mer rättvist att man kan köpa sig till samma material som alla andra (blå hjul) iaf om man jämför med skidåkning då spann, struktur och valla skiljer. 

 

Håller med. Om dom blåa förbjuds blir det ju knappast rättvist när jag som tung åkare ska ställa upp i lopp med svampiga hjul.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Frederiksen said:

Kan knappt förstå denna diskussion, finns ju inge mer rättvist att man kan köpa sig till samma material som alla andra (blå hjul) iaf om man jämför med skidåkning då spann, struktur och valla skiljer. 

 

Alla kan köpa orangea hjul också, de är ännu snabbare. 

Därför kallas de 1or...

2or är ingen naturlag, det är en klassificering för att få till rätt motstånd. Varför skulle det i så fall inte vara självklart att, om någon hittat ett nytt sätt att tillverka hjul inom reglerna men med mindre motstånd, så gör man en ny bedömning om reglerna behöver ändras? Och tills dess godkänns inte nya hjul.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Thorrez said:

Alla kan köpa orangea hjul också, de är ännu snabbare. 

Därför kallas de 1or...

2or är ingen naturlag, det är en klassificering för att få till rätt motstånd. Varför skulle det i så fall inte vara självklart att, om någon hittat ett nytt sätt att tillverka hjul inom reglerna men med mindre motstånd, så gör man en ny bedömning om reglerna behöver ändras? Och tills dess godkänns inte nya hjul.

Är inte problemet att vad som är tvåor är väldigt löst reglerat? Jag antar att Skimaterias blåa hjul fått klartecken för att de går som de rosa i 20C. Jag håller med andra tungviktare i tråden, har man breda höfter, D-kupa och bra tryck i stavarna så svampar gummihjul värre än wettex trasor.

Link to comment
Share on other sites

Intressant med tabellen över rullmotståndet på dom olika hjulen som finns på marknaden.

Jag funderar på att seeda mig på Klarälvsloppet, först och främst för Marcialonga eftersom jag saknar aktuella resultat. Jag förstår av denna tråd att det är ett "måste" med blå hjul för vad jag förstår så kommer det vara tillåtet även i år. Jag såg att det var väldigt snabba tider för att t.ex klara led 4. Snitt på 2:48/km!! (2018 tror jag tabellen var från). Jag är ju lång ifrån dessa tider med mina skidor Pro-Ski 2:or. Så det var ju skönt att se att dom är ganska tröga.

Är det någon som har en kvalificerad gissning på hur mycket fortare jag åker på ett par blå hjul? I förrgår körde jag 2h på Klarälvsbanan, fin asfalt och 15grC, med ett snitt på 3:38. Vilket snitt med blå hjul. I övermorgon kör jag samma runda och tänkte låna ett par Skistart 3:or, så då får jag kanske en lite fingervisning om hur stor skillnad det är mellan olika hjul.

P.S Hur tröga är ett par Pro-Ski 3:or?? När jag senast körde skidlopp, 15år sedan, så tränade jag endast på dessa hjul. D.S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...