Jump to content

Blå hjul förbjuds


Mackan85

Recommended Posts

18 hours ago, Micke31 said:

Däremot upplever jag mer slitage på blå hjul mot övriga fabrikanter. 

Jag har märkt att PU-hjul(blå, rosa) är väldigt känsliga för plogning. På en långplogning så går det att förstöra hjulen så de blir sneda och svåråkta efter det. Gissar att PU är känsligt för övertemperatur. Men annars så tycker jag att varken rosa eller blå slits nåt nämnvärt.

Så min grundregel är att aldrig ploga på PU om det inte är nödläge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

1 hour ago, Trampe said:

Jag har märkt att PU-hjul(blå, rosa) är väldigt känsliga för plogning. På en långplogning så går det att förstöra hjulen så de blir sneda och svåråkta efter det. Gissar att PU är känsligt för övertemperatur. Men annars så tycker jag att varken rosa eller blå slits nåt nämnvärt.

Så min grundregel är att aldrig ploga på PU om det inte är nödläge.

Gäller det även Marwes skatehjul? Har precis börjat köra på dem.

Link to comment
Share on other sites

On 8/27/2024 at 1:45 PM, larsbern said:

Gäller det även Marwes skatehjul? Har precis börjat köra på dem.

Jag har väl åkt 200 mil på mina och både plogat och slarvat med att skifta ben. Nu är det inte så kul att åka på dem längre.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, HW said:

Jag har väl åkt 200 mil på mina och både plogat och slarvat med att skifta ben. Nu är det inte så kul att åka på dem längre.

Rätt bra livslängd då för jag fick bara ut dryga 50 mil ur mina tidigare Skigo som jag också slarvade med att inte skifta tillräckligt.

Link to comment
Share on other sites

On 8/26/2024 at 11:42 AM, Trampe said:

Jag startade i led 1 och visst var det mycket blått, men reagerade nog mest på att det var såpass många som körde på andra färger.

Du tycker alltså att det känns orättvist när dina Elpex gummi rullar långsammare? Men nu har ju rosa funnits sedan 2015 och blått i några år, ändå envisas du åka på något som går långsammare. Varför klaga då?

Hur känns det på vintern om du blir frånåkt utför och vart riktar du frustrationen då? SSF, Swix, Fischer eller vad?

Löjligt påstående. För det första har du fel. Det var betydligt mer blått än rosa och svart tillsammans. Jag stod i första ledet på led 1 och vi alla skrattade tillsammans om att alla som vill åka fort måste ha blåa hjul numer. Vilka lätt över 90% hade. Det är inte svårare än så att alla nu som köpt blåa hjul är jättenöjda för att dom rullar snabbt och tycker det är toppenbra. Fair enough. Vad ska vi då ha en hjulbegränsning för ens? Lika bra att släppa hjulen fria då. Sen kommer du med en löjlig grej om att jag skulle bli sur på vintern av att folk glider bättre än mig. Det var höjden av fjanterier. På vintern är det ju fria belag. Det finns ju inga begränsningar på vilka belag man får åka på. Fair enough. Men på rullskidor finns det ju en regel att ”tvåor” ska gälla. Då ska inte en hjultillverkare få sälja guld med ett par hjul som rullar bättre än ”tvåor”

Vad är det du inte förstår? 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Nicco said:

Löjligt påstående. För det första har du fel. Det var betydligt mer blått än rosa och svart tillsammans. Jag stod i första ledet på led 1 och vi alla skrattade tillsammans om att alla som vill åka fort måste ha blåa hjul numer. Vilka lätt över 90% hade. Det är inte svårare än så att alla nu som köpt blåa hjul är jättenöjda för att dom rullar snabbt och tycker det är toppenbra. Fair enough. Vad ska vi då ha en hjulbegränsning för ens? Lika bra att släppa hjulen fria då. Sen kommer du med en löjlig grej om att jag skulle bli sur på vintern av att folk glider bättre än mig. Det var höjden av fjanterier. På vintern är det ju fria belag. Det finns ju inga begränsningar på vilka belag man får åka på. Fair enough. Men på rullskidor finns det ju en regel att ”tvåor” ska gälla. Då ska inte en hjultillverkare få sälja guld med ett par hjul som rullar bättre än ”tvåor”

Vad är det du inte förstår? 

Vadå har fel?? Jag har inte påstått något om antal på de olika färgerna, skrev att "visst var det mycket blått, men reagerade nog mest på att det var såpass många som körde på andra färger". 

Ledsen att behöva säga det, men du har verkligen inte förstått något själv. Du tycks vara helt låst i någon sorts fanatisk övertygelse där inte sakliga argument biter. Tycker du att det var rättvist innan de blå hjulen kom då? Du blev ju frånrullad av de rosa så hur kan den blå färgen på hjulen orsaka en så särskild ilska och frustration hos dig?

Det finns ju inte två olika fabrikat av gummitvåor som rullar lika heller och mellan bästa och sämsta 2:an skiljer det oerhört mycket. Blir du inte arg om du blir frånrullad av svarta hjul? Vad blir löst om man tar bort blå och rosa?

Imorgon skall jag köra Värnamorullen. Det kommer att bli på rosa hjul eftersom jag vet att de kommer att rulla minst lika bra som blå - men troligen aningens bättre än dem - med det väder som prognosen säger. Gäller att valla för dagsaktuella förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Trampe said:
Imorgon skall jag köra Värnamorullen. Det kommer att bli på rosa hjul eftersom jag vet att de kommer att rulla minst lika bra som blå - men troligen aningens bättre än dem - med det väder som prognosen säger. Gäller att valla för dagsaktuella förhållanden.

Rosa var bästa vallan idag!👍

Rullade ifrån allt på dem idag. Synd att jag är så klen uppför så det räckte bara till en placering mitt i gruppen av herrmotionärer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Stora nyheter för rullskidåkare!

Har läst igenom testrapporten en gång ganska väl och är spontant väldigt positiv till arbetet som gjorts! Bättre än vad jag vågat hoppats på. Känns gediget utfört och metodiken beskrivs noggrant.

Några intressanta saker ur rapporten:

- Man har testat både på väg(Lugnets Skidstadion, Falun) och i en nyutvecklad rullmotståndsmätare. Mycket bra korrelation mellan väg och maskin och avsikten är att i framtiden förlita sig till mätning i maskin vid klassning av hjul.

- Mätningarna har utförts utan backspärrar och klassningen har bestämts utifrån resultat av detta. Bravo! Äntligen kan vi nu slippa höra kommentarer om "trimmade" rullskidor när det gäller lager och polerade axlar till backspärrar. Jag har känt att det varit en klart överdriven fråga tidigare och med denna testmetod(och övergång till maskinprovning) så är frågan numera stendöd! Nu blir det istället upp till varje tillverkare att inte förstöra rullegenskaperna med dåliga passningar för axlar, skräpkomponenter från Kina, eller annat smäck. Den tillverkare som satsar på kvalitet, precision och har ett bra koncept för komplett hjul kommer också då att inte tappa så mycket rull när backspärrar och produktionslager monterats och kompletta hjul levereras till kund.

Visserligen kommer ju en åkare fortfarande att tjäna på att åka på rullskidor som är välservade och där hjulen rullar lätt och fint, men åkaren kommer inte att kunna få bättre rull än hjulen har utan backspärr som de har vid klassningstesterna och därmed dör "trimfrågan". Istället kan konsumenten rikta frustrationen mot de tillverkare som lyckas sämre med sina axlar och kompletta hjul. Marknadsekonomi när den är som bäst!

Det kommer sannolikt, av bara farten, även att öka motivationen hos de sämre tillverkarna att sluta bygga rullskidor som inte kan gå rakt. Kanske man då även kan hoppas på ett utdöende för hammare och svetshacka som "korrigerande åtgärd"?

- Inte oväntat att PU-hjul från både Elpex och Skimateria lyftes bort från SSF-tabellen och nåt annat än att båda märken omfattades hade ju varit helt galet. Synd bara att man förlorar hjul med så bra åkkänsla och stabilitet och jag är väl inte riktigt klar över vad man egentligen vinner på detta? Men det berörs något i rapporten(eller om det var i tabellen?)

- Några gummi-tvåor har försvunnit ur tabellen, förutom PU. Ser att åtminstone Skigo inte är med. Kan dock vara för att de rullat för tungt och bedömdes passa bättre i klass 3(?).

- Det presenteras inte i rapporten hur de enskilda fabrikaten placerat sig sinsemellan, så det återstår för den ambitiöse att ta reda på själv. Jakten har för tillfället bytt inriktning från snabbaste PU till snabbaste Gummi - visst känns det tryggt på nåt sätt ändå.....att det inte skall vara alltför lätt.😉

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att det tas fram ett godkänt hjul som en tung åkare som jag kan åka säkert på. Jag vill inte ha ett snabbare hjul men ett som inte blir svampigt och livsfarligt i höga hastigheter. Då kanske det är bättre att börja använda 3:or eller 4:or på tävlingar istället. Dom kan man i alla fall åka någorlunda säkert på.

Men jag upplever att 4:or för mig som tung blir väldigt mycket trögare än för dom som inte väger så mycket. Tror jag hårde det nämnas i Vasapodden eller om det var i Lagom kondition.

Link to comment
Share on other sites

On 11/20/2024 at 6:17 AM, boffi said:

Hoppas att det tas fram ett godkänt hjul som en tung åkare som jag kan åka säkert på. Jag vill inte ha ett snabbare hjul men ett som inte blir svampigt och livsfarligt i höga hastigheter. Då kanske det är bättre att börja använda 3:or eller 4:or på tävlingar istället. Dom kan man i alla fall åka någorlunda säkert på.

Men jag upplever att 4:or för mig som tung blir väldigt mycket trögare än för dom som inte väger så mycket. Tror jag hårde det nämnas i Vasapodden eller om det var i Lagom kondition.

Säkra gummihjul finns det nog. Du väger visserligen mer än mig men tycker du inte att AE är stabila? Har annars samma intryck som dig att gummihjul ökar orimligt mycket i rullmotstånd om man är tung. Nu hade man ändå med testare som vägde upp till 89kg i SSF´s provning, medan man valde en belastning motsvarande 75kg i maskinen. Men den bistra sanningen är kanske att det skall straffa sig rejält att vara tung i en konditions- och uthållighetssport. Facit är ju ändå snö och hur det faller ut där. Tror dock att det kommer trögare PU-hjul som uppfyller nya riktlinjerna.

I rapporten skrivs att egentligen hade man velat ha ett snävare spann över godkända hjul. I den nya tabellen så finns det 2:or som rullar både lättare och tyngre än vad SSF hade önskat, men att de uppmanar tillverkarna att sikta på att ligga inom ett smalare spann för kommande utveckling.

Så min gissning är att vi kommer att få se större spridning i resultatlistorna med egna rullskidor så länge PU inte finns med pga större variation på rull. Knappast större rättvisa, men möjligen kan det locka fler att ställa upp i motionslopp om de känner att det duger med de vanliga träningsskidorna. Vet inte om rättvisa är så viktigt heller om man nu med det menar att vilken åkare som helst på svarta hjul skall rulla lika med vilken annan åkare som helst i samma tävling - för det är en utopi. Hellre då inse att man måste fundera över sitt materialval utifrån sin egna förutsättningar precis som man gör på vintern.

Link to comment
Share on other sites

On 11/19/2024 at 9:47 PM, Trampe said:

Stora nyheter för rullskidåkare!

Har läst igenom testrapporten en gång ganska väl och är spontant väldigt positiv till arbetet som gjorts! Bättre än vad jag vågat hoppats på. Känns gediget utfört och metodiken beskrivs noggrant.

Några intressanta saker ur rapporten:

- Man har testat både på väg(Lugnets Skidstadion, Falun) och i en nyutvecklad rullmotståndsmätare. Mycket bra korrelation mellan väg och maskin och avsikten är att i framtiden förlita sig till mätning i maskin vid klassning av hjul.

- Mätningarna har utförts utan backspärrar och klassningen har bestämts utifrån resultat av detta. Bravo! Äntligen kan vi nu slippa höra kommentarer om "trimmade" rullskidor när det gäller lager och polerade axlar till backspärrar. Jag har känt att det varit en klart överdriven fråga tidigare och med denna testmetod(och övergång till maskinprovning) så är frågan numera stendöd! Nu blir det istället upp till varje tillverkare att inte förstöra rullegenskaperna med dåliga passningar för axlar, skräpkomponenter från Kina, eller annat smäck. Den tillverkare som satsar på kvalitet, precision och har ett bra koncept för komplett hjul kommer också då att inte tappa så mycket rull när backspärrar och produktionslager monterats och kompletta hjul levereras till kund.

Visserligen kommer ju en åkare fortfarande att tjäna på att åka på rullskidor som är välservade och där hjulen rullar lätt och fint, men åkaren kommer inte att kunna få bättre rull än hjulen har utan backspärr som de har vid klassningstesterna och därmed dör "trimfrågan". Istället kan konsumenten rikta frustrationen mot de tillverkare som lyckas sämre med sina axlar och kompletta hjul. Marknadsekonomi när den är som bäst!

Det kommer sannolikt, av bara farten, även att öka motivationen hos de sämre tillverkarna att sluta bygga rullskidor som inte kan gå rakt. Kanske man då även kan hoppas på ett utdöende för hammare och svetshacka som "korrigerande åtgärd"?

- Inte oväntat att PU-hjul från både Elpex och Skimateria lyftes bort från SSF-tabellen och nåt annat än att båda märken omfattades hade ju varit helt galet. Synd bara att man förlorar hjul med så bra åkkänsla och stabilitet och jag är väl inte riktigt klar över vad man egentligen vinner på detta? Men det berörs något i rapporten(eller om det var i tabellen?)

- Några gummi-tvåor har försvunnit ur tabellen, förutom PU. Ser att åtminstone Skigo inte är med. Kan dock vara för att de rullat för tungt och bedömdes passa bättre i klass 3(?).

- Det presenteras inte i rapporten hur de enskilda fabrikaten placerat sig sinsemellan, så det återstår för den ambitiöse att ta reda på själv. Jakten har för tillfället bytt inriktning från snabbaste PU till snabbaste Gummi - visst känns det tryggt på nåt sätt ändå.....att det inte skall vara alltför lätt.😉

Blir till att tillverka en slipjigg för mina gummihjul och slipa bort 75% av gummit. Då blir det blåhjulsfart på dom.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Olga said:

Blir till att tillverka en slipjigg för mina gummihjul och slipa bort 75% av gummit. Då blir det blåhjulsfart på dom.

Mja, på det jag testat hittills så vinner stor diameter(original) över materialtjocklek. Men jag såg nåt extremt på Klarälvsloppet för några år sedan. Där var en kille som kom stakandes med hjul som bara rullade på en smal topp, typ 25mm. Han var nog starkare än mig, men tveksamt om det rullade bättre för honom än mina original Elpex 2 gummi.....

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Näbbskon said:

Jag fick alltså rätt till slut! Vad skönt. Nu slipper vi det löjligt snabba blåa hjulen framöver! Vilken seger

Kul att du känner så. Själv tycker jag inte de blå hjulens främsta egenskap var att de rullade snabbt. Det bästa med dem är att de var så temperaturstabila och rullade nästan lika bra ner mot några plusgrader. De var stabila och sköna att åka på också.

Om du nu missat det så kanske det glädjer dig att höra att Elpex rosa inte heller är godkända längre(dubbel glädje?).Lika snabba i värme, nästa lika stabila och sköna att åka på, men tappar rullet när det är kallt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Näbbskon said:

Jag fick alltså rätt till slut! Vad skönt. Nu slipper vi det löjligt snabba blåa hjulen framöver! Vilken seger

Var inte så säker på det, det kan finnas arrangörer som vill ha fart på tävlingen och tillåter blå/rosa. För en månad sedan var jag och tittade på Kamratrullen i Alvesta tillika DM för Småland och i seniorklassen var det flera blå hjul, några rosa och någon med gummihjul.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Trampe said:

Mja, på det jag testat hittills så vinner stor diameter(original) över materialtjocklek. Men jag såg nåt extremt på Klarälvsloppet för några år sedan. Där var en kille som kom stakandes med hjul som bara rullade på en smal topp, typ 25mm. Han var nog starkare än mig, men tveksamt om det rullade bättre för honom än mina original Elpex 2 gummi.....

Trögheten sitter i gummit (hårdhet/shore och elasticitetsmodul etc). När man åker på dem så knuffar/deformerar man gummi framför sig som sedan återfår sin form bakom hjulaxeln. Hjul som känns svampiga vid högre farter gör det för att de inte hinner återfå sin ursprungliga form innan det rullat ett varv till. 
 

Har man mindre gummi blir trögheten mindre. Dvs mindre material att deformera när man åker. Dessutom värms mindre gummi upp bättre. Rullskidor är från ett kullagerperspektiv en lågfartsapplikation oberoende om man har större eller mindre radie på hjulen så det spelar ingen roll.

Vägens jämnhet spelar viss roll. Är det ojämnt kan det löna sig med mer gummi, alternativt en kompositstomme som tar upp vertikal rörelse.

Samma diskussion finns ju inom cykelsporten rörande däcktryck, bredd på däck etc.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...