Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted
On 10/9/2024 at 7:03 PM, Volevodin said:

Har det kommit ut något nytt på längdskidmarknaden inför kommande säsong ? Förresten hur har det gått med introduktionen av den nya norska bindningen/pjäxan ?

Jag testade den i tunneln i Torsby i höstas, Madshus pjäxa (ingen annorlunda med pjäxan) och bindningen på en ny Madshusskida. Ett ordentligt pass med intervaller så även i tävlingsfart. Tyckte den kändes väldigt bra i högre fart och på växel 3 och 4. Växel 2 brant uppför kom jag inte riktigt överens med, men jag kan inte säkert säga att den var dålig där. Så det var en bra test. Jag tror att man ska åka ganska modernt för att den ska funka, gärna köra mycket på växel 3 lite brantare uppför. Alltså inte som Wassberg. Kanske är den bättre i lösa förhållanden, vet inte riktigt än. Kommer säkert att testa mer i vinter. Åkte en klubbtävling i skate i Smedjebacken för någon vecka sedan och då var det lite löst så där hade den nog passat.

Tycker för övrigt att Salomons Pilot skatebindning är den bästa som funnits.

Posted

Har det kommit ut något nytt på längdskidmarknaden inför kommande säsong ? Förresten hur har det gått med introduktionen av den nya norska bindningen/pjäxan ?

Jag testade den i tunneln i Torsby i höstas, Madshus pjäxa (ingen annorlunda med pjäxan) och bindningen på en ny Madshusskida. Ett ordentligt pass med intervaller så även i tävlingsfart. Tyckte den kändes väldigt bra i högre fart och på växel 3 och 4. Växel 2 brant uppför kom jag inte riktigt överens med, men jag kan inte säkert säga att den var dålig där. Så det var en bra test. Jag tror att man ska åka ganska modernt för att den ska funka, gärna köra mycket på växel 3 lite brantare uppför. Alltså inte som Wassberg. Kanske är den bättre i lösa förhållanden, vet inte riktigt än. Kommer säkert att testa mer i vinter. Åkte en klubbtävling i skate i Smedjebacken för någon vecka sedan och då var det lite löst så där hade den nog passat.

Posted

Posted
On 1/2/2025 at 12:37 PM, Lejonet said:

Start grön paraffin måste ju vara bland det bästa som gjorts för kall kärv snö om man nu ska åka utan fluor. Och den vallan har ju funnits sedan hur länge som helst. För övrigt är ju paraffiner från Finland för kall snö oftast bra.

Är det Start SG du tänker på?

Posted
3 hours ago, jonnyg said:

Är det Start SG du tänker på?

Ja, SG Grön. SG 10 heter den nu. HF varianten använde vi mycket i kallare nysnö tidigare. Typ bästa där.

Posted
On 1/1/2025 at 6:39 PM, Volevodin said:

Håller inte med iaf inte längre bak i tiden, då de låg i framkant på utvecklingen tex var de först att lansera stenhårda vallor (föregångare till bla Swix Maraton) och även gelen var de först med. Av senare års vallor vill jag framhålla Start rött klister och Start Wide, sistnämnda populärt i vasaloppet.

Visst, har dem haft några bra vallor förr vilket jag inte säger nått om men nu snackar vi om fluorfria vallor där den inte höll måttet alls.

Posted
On 1/2/2025 at 12:37 PM, Lejonet said:

Start grön paraffin måste ju vara bland det bästa som gjorts för kall kärv snö om man nu ska åka utan fluor. Och den vallan har ju funnits sedan hur länge som helst. För övrigt är ju paraffiner från Finland för kall snö oftast bra.

Då har du inte testat många av dem stora märkenas fluor fria vallor om du anser den är bäst i dem förhållandena.
Kan nämna 2 vallor ifrån två olika märken som slår Starts gröna paraffin

Posted

Jag kan nämna Start röd gel, den bästa i kategorin, enda nackdelen var att en höll bara i 5 km, men perfekt att bättra på glidet mellan heaten i sprint. Den går att använda till mycket tex har jag  bättrat på "glidet" på dansskorna vid trögt dansgolv för att undvika problem med knäna.

Posted
15 hours ago, Axel_ski said:

Då har du inte testat många av dem stora märkenas fluor fria vallor om du anser den är bäst i dem förhållandena.
Kan nämna 2 vallor ifrån två olika märken som slår Starts gröna paraffin

Då blir man ju intresserad av vilka det kan vara? Har ibland svårt att få till surfen i kall, fallande nysnö.

• 2 weeks later...