Jump to content

Extra utrymmer i pjäxor skate och klassiskt

sdbg

Recommended Posts

Vad rekommenderar ni för utrymme i pjäxan i klassisk resp. skate? I löparskor brukar jag normalt sett lägga till +10mm, men jag tänker att i framförallt skate kanske det är viktigare med en tight passform och att foten inte kan röra sig hit och dit så mycket?

En tight pjäxa försämrar blodcirkulationen och man fryser lätt om fötterna, sen är det olika mellan märkerna tex tycker jag att Madshus är små och tighta jämfört med Alpina. I skejt tycker jag det är viktigt att stödet på insidan av pjäxan är rejält, jag åker i ett par Alpina stakpjäxor, då skejtpjäxan gjorde att foten domnade bort, och det fungerar hur bra som helst med stakpjäxor.

38 minutes ago, Bjorn__G said:

Skatepjäxor ska sitta så tight det bara går. När jag tävlade blev fötterna br kalla redan vid ett par minusgrader, satt pjäxorna lösare fladdrade all omkring otillfredställande okontrollerat.

Håller med om att det ska sitta tajt vid skejt. Tåstrumpor, ull och värmesulor kan avhjälpa kylproblem.

Vid klassiskt så är risken för skav större om det inte sitter på plats, men diagonalar man så är det bra med nån halvstorlek större för att undvika blånaglar.

2 hours ago, Volevodin said:

En tight pjäxa försämrar blodcirkulationen och man fryser lätt om fötterna, sen är det olika mellan märkerna tex tycker jag att Madshus är små och tighta jämfört med Alpina. I skejt tycker jag det är viktigt att stödet på insidan av pjäxan är rejält, jag åker i ett par Alpina stakpjäxor, då skejtpjäxan gjorde att foten domnade bort, och det fungerar hur bra som helst med stakpjäxor.

Madshus är tyvärr(för en som har smala fötter) inte så små och smala längre. Märkte det när jag provade fjolårets modell av Redline skate.

Jag prioriterar blodcirkulation och värme framför en tight pjäxa. Ledsnade för några vintrar sedan att åka omkring med iskalla och bortdomnade fötter när det var kallare än -10. Så jag skaffade Rossignols X10 skejtpjäxa. Kanon för mig med breda fötter och inget jag ångrar. Kanske på våren när det är riktigt varmt. Då skulle en tightare pjäxa vara skönt. Jag har ganska precis 10mm tillgodo fram på dessa pjäxor så jag får in en längdskidstrumpa i dem.

On 11/1/2024 at 4:37 PM, HW said:

Jag prioriterar blodcirkulation och värme framför en tight pjäxa. Ledsnade för några vintrar sedan att åka omkring med iskalla och bortdomnade fötter när det var kallare än -10. Så jag skaffade Rossignols X10 skejtpjäxa. Kanon för mig med breda fötter och inget jag ångrar. Kanske på våren när det är riktigt varmt. Då skulle en tightare pjäxa vara skönt. Jag har ganska precis 10mm tillgodo fram på dessa pjäxor så jag får in en längdskidstrumpa i dem.

👍