Vinterdröm Posted November 24 Report Share Posted November 24 Jag kan börja med Vo2max på 73, uppmätt med klocka. Borde hamna i Led 1 nästa år men stod i 2an förra året med cirkus 65 i vo2max (2024) ! 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted November 24 Report Share Posted November 24 1 hour ago, Vinterdröm said: Jag kan börja med Vo2max på 73, uppmätt med klocka. Borde hamna i Led 1 nästa år men stod i 2an förra året med cirkus 65 i vo2max (2024) ! 🙂 Är det testvärdet i förhållande till vikten ? Vad har du för syreupptagning i liter ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinterdröm Posted November 24 Author Report Share Posted November 24 Ja det är i förhållande till vikt, längd och ålder.. Vet inte vad jag har för syreupptagning i liter inte var varit på något labb så siffrorna behöver inte vara exakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted November 25 Report Share Posted November 25 8 hours ago, Vinterdröm said: Ja det är i förhållande till vikt, längd och ålder.. Vet inte vad jag har för syreupptagning i liter inte var varit på något labb så siffrorna behöver inte vara exakta. Det är ju bara en omvandling. I ditt fall är det 73 ml/kg/min, så det är ju bara att multiplicera med din vikt så får du värdet i ml/min. Det har inget med längd eller ålder att göra. Sen är en klockas uppmätta värde ganska fullt med felkällor men det är en annan diskussion... 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hyfsad Skidåkare Posted November 25 Report Share Posted November 25 Med 73 i Vo2max hör du nog hemma i elitledet om du har hyfsad stakteknik. Här är en intressant omvandling på Vo2max till din förvantade löpfart på vissa sträckor. Enligt den ska du ligga runt 29:55 på milen. Om inte det stämmer ungefärligt har du nog kanske inte ställt in maxpulsen helt rätt i klockan. På din fråga så säger min klocka 58 och jag hamnade i trean förra året men nån minut marginal till tvåan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinterdröm Posted November 25 Author Report Share Posted November 25 2 hours ago, Petter said: Det är ju bara en omvandling. I ditt fall är det 73 ml/kg/min, så det är ju bara att multiplicera med din vikt så får du värdet i ml/min. Det har inget med längd eller ålder att göra. Sen är en klockas uppmätta värde ganska fullt med felkällor men det är en annan diskussion... 😉 Då ska vi se, fick fram 5.037liter/min. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinterdröm Posted November 25 Author Report Share Posted November 25 2 hours ago, Hyfsad Skidåkare said: Med 73 i Vo2max hör du nog hemma i elitledet om du har hyfsad stakteknik. Här är en intressant omvandling på Vo2max till din förvantade löpfart på vissa sträckor. Enligt den ska du ligga runt 29:55 på milen. Om inte det stämmer ungefärligt har du nog kanske inte ställt in maxpulsen helt rätt i klockan. På din fråga så säger min klocka 58 och jag hamnade i trean förra året men nån minut marginal till tvåan. Din tabell kanske är mer rättvis mot en löpare, jag har haft på mig löpar skor 5 gånger senaste 5 åren. Sprang 11km för inte så längesen i 4:40 temp, vilket gör att jag landar på 46 enligt tabellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted November 25 Report Share Posted November 25 Det visar väl att både tabeller och pulsklockor inte ger en särskilt bra bild av testvärde annat än någon form av genomsnitt på gruppnivå. Mina pers på 3 och 10km löpning motsvarar runt 50 i testvärde enl tabellen ovan men på Vasan har jag haft ett par lopp topp 800 vilket gav led 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinterdröm Posted November 25 Author Report Share Posted November 25 4 hours ago, artur said: Det visar väl att både tabeller och pulsklockor inte ger en särskilt bra bild av testvärde annat än någon form av genomsnitt på gruppnivå. Mina pers på 3 och 10km löpning motsvarar runt 50 i testvärde enl tabellen ovan men på Vasan har jag haft ett par lopp topp 800 vilket gav led 2. Erik Wickströms 5000 meters test på skierg har ett mer rättvist resultat då jag kör skierg. Men kanske får ta och göra ett riktigt vo2max test och återkomma med resultat med mer exakta siffror 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hyfsad Skidåkare Posted November 26 Report Share Posted November 26 21 hours ago, Vinterdröm said: Din tabell kanske är mer rättvis mot en löpare, jag har haft på mig löpar skor 5 gånger senaste 5 åren. Sprang 11km för inte så längesen i 4:40 temp, vilket gör att jag landar på 46 enligt tabellen. Så är det absolut. Jag ville bara nyansera lite. Om du vill ha lite fler datapunkter att gå efter kan du ju även jämföra watt på cykel till Vo2max och även rowerg till Vo2max. https://www.concept2.com/training/vo2max-calculator Den är väl ganska jämförbar med en skierg. Gör ett 2000m test på Skierg och skriv in där 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted November 26 Report Share Posted November 26 Min klocka påstod 58 i VO2max, min känsla var att det var lite högt där jag befann mig då. Kontrollerade både vikt och maxpuls i klockan och de stämde… till slut förstod jag att Garmin Connect hade en annan siffra otydligt hur den ändrats men när jag korrigerade den hamnade jag mer rättvist på drygt 50. Nu tror jag iofs att du har förbättrat dig iom ökad siffra så hoppas du klarar 1:an. Själv ligger jag nog på ca 53 och led fyra, mer från löpning än skidåkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marreman Posted November 27 Report Share Posted November 27 On 11/25/2024 at 10:58 PM, Vinterdröm said: Erik Wickströms 5000 meters test på skierg har ett mer rättvist resultat då jag kör skierg. Men kanske får ta och göra ett riktigt vo2max test och återkomma med resultat med mer exakta siffror 🙂 Förstår jag det rätt om det är baserat på dina SkiErg-pass som klockan har beräknat ditt VO2Max? Kanske lite off-topic men utveckla gärna lite kring hur du har tränat för att öka ditt VO2Max från 65 till 73. Nyckelpass, typisk träningsvecka, vilka aktiviteter osv. Vore intressant och inspirerande att höra! 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinterdröm Posted November 27 Author Report Share Posted November 27 2 hours ago, marreman said: Förstår jag det rätt om det är baserat på dina SkiErg-pass som klockan har beräknat ditt VO2Max? Kanske lite off-topic men utveckla gärna lite kring hur du har tränat för att öka ditt VO2Max från 65 till 73. Nyckelpass, typisk träningsvecka, vilka aktiviteter osv. Vore intressant och inspirerande att höra! 😊 Tjena!! Mitt VO2Max är beräknat med min Polar-klocka, där jag fått ett värde på 73. Men siffrorna varierar beroende på metod. Enligt löparmodellen hamnar jag på 46, och enligt concept2:s tabell på 65. Men har nu bestämt mig för att boka in ett riktigt test i Falun för att få mer exakta siffror. Jag har nästan fördubblat min träningsmängd i år, vilket jag tror är en stor anledning till förbättring. Under oktober och november har jag kört extra hårt nu också vilket säkert pushat upp siffrorna. Rullskidorna har jag precis lagt på hyllan, men kört uteslutande på 3or hela året jämfört med 2or förra året. Dock haft problem med blåsor i händerna, så jag har växlat med cykel för att få ihop mera timmar. När jag tränar över 15 timmar i veckan är nästan hälften av tiden lugn cykling på A1- Tempo. PÅ rullskidorna har det däremot blivit mer åt gubbtempo eller hårdare. Hoppas det inte blev allt för rörigt hahaha😂 Såhär har en typisk vecka sett ut nu under okt-nov Måndag: 1,5-2 timmar rullskidor +1 timme cykel. Tisdag: Skierg-intervaller Onsdag: 1,5-2 timmar rullskidor + 2 timmar cykel. Torsdag: 1 timme hockey (nästan som intervaller) Fredag: 1,5-2 timmar rullskidor + 1 timme cykel. Lördag: Skierg-intervaller Söndag: Vila Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinterdröm Posted November 27 Author Report Share Posted November 27 2 hours ago, marreman said: Förstår jag det rätt om det är baserat på dina SkiErg-pass som klockan har beräknat ditt VO2Max? Förstod frågan lite fel tror jag, nej den beräknas genom att man ligger ner i 3-4 minuter och slappnar av. Ingenting med skiergpassen att göra 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
taxen Posted November 27 Report Share Posted November 27 49 enligt Garmin och VL5. Ser det som hyfsat tillförlitlig siffra :-) Jag gjorde ett riktigt VO2max på Aktivitus för några år sedan och fick då samma som klockan sa. Nu är det lite högre än vad jag mätte upp, men tränar också mer än då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinterdröm Posted November 27 Author Report Share Posted November 27 7 minutes ago, taxen said: 49 enligt Garmin och VL5. Ser det som hyfsat tillförlitlig siffra 🙂 Jag gjorde ett riktigt VO2max på Aktivitus för några år sedan och fick då samma som klockan sa. Nu är det lite högre än vad jag mätte upp, men tränar också mer än då. Snyggt! Jag funderar också på att göra testet på Aktivitus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted November 27 Report Share Posted November 27 49 enligt Garmin i närhet till seedning och stod i led 2 i våras men åkte inte. Stakar bättre än springer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted November 28 Report Share Posted November 28 Förstår inte riktigt hur en klocka skulle kunna räkna syreförbrukning efter prestation ens med måttlig noggrannhet? Det måste väl bero väldigt mycket av biomekanisk effektivitet i den valda aktiviteten, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinterdröm Posted November 28 Author Report Share Posted November 28 3 hours ago, Anl said: Förstår inte riktigt hur en klocka skulle kunna räkna syreförbrukning efter prestation ens med måttlig noggrannhet? Det måste väl bero väldigt mycket av biomekanisk effektivitet i den valda aktiviteten, eller? Stämmer bra det, om du har dålig stakteknik eller ineffektiva rörelser krävs mer syre för samma hastighet jämfört med någon som har bra teknik oavsett sport. Därför mina siffror som löpare är katastrof, då jag aldrig löper 🙂 Men det blev spännande diskussioner, samt att jag har ett riktigt test bokat nu mellan 16-19 december så jag tänker att jag återkommer med svarsresultaten då så får vi se hur mycket fel klockan har 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted November 28 Report Share Posted November 28 2 hours ago, Vinterdröm said: Stämmer bra det, om du har dålig stakteknik eller ineffektiva rörelser krävs mer syre för samma hastighet jämfört med någon som har bra teknik oavsett sport. Därför mina siffror som löpare är katastrof, då jag aldrig löper 🙂 Men det blev spännande diskussioner, samt att jag har ett riktigt test bokat nu mellan 16-19 december så jag tänker att jag återkommer med svarsresultaten då så får vi se hur mycket fel klockan har 🙂 Ska du gå riktigt till grunden med detta så vore det intressant att se vad du får för testvärde på submaxtest på cykel också som ju är ett annat vanligt sätt att mäta testvärde på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted December 5 Report Share Posted December 5 Mätte 51 på riktigt test när jag stod i led 4 för 15 år sedan. Känns rimligt att är du i led 1-2 bör du ha 55-60 ungefär Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts