Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted
On 12/26/2024 at 9:39 AM, Dr. PG said:

Senaste testet Uppmät 5,06 l/min VO2max 56,8 (löpning) 88kg

Garmin:  48 VO2max vid 88kg - motsvarar ca 4,2 l min

Concept 2 -  uträkning 46 VO2max

vaslopp

2025 i Led 4 (åkte upp mig från led 5 -2024 (stakning). från led 9 till 6 - 2023 (klassisk),  från led 10 till 10 - 2022 (klassisk)). Led 10->9 seedning Billingenslpnglopp, led 6 ->5 seedning via rullskidslopp och skidlopp.

Anser mig vara nybörjare på skidor då jag började åka skidor vintern 21/22, och började staka vintern 23/24. Åkte iofs  öpppetspår 1998 och har egentligen ingen bakgrund från någon annan sport heller.

59år

56 i vo2max vid 59 års ålder låter otroligt bra! Samtidigt känns siffrorna väldigt osäkra med så stor variation. Vad är det för test dom gav 56,8?

Posted

Har aldrig gjort något VO2max test. Sprang milen på ganska exakt 51min (Dock en extremt långsam 1a kilometer då det var fullt med folk i vägen) men det skulle då indikera på 39 i VO2max enligt tabellen. BMI nära 30 och då är löpning inte optimalt.
Vasaloppet Led3 var något på 1550 förra året. Kör med fäste, vilket betydligt fler borde göra många skateåkare i led3 när armarna tar slut. Framförallt när förhållandena var så risiga som förra året.

• 3 weeks later...
Posted
On 11/28/2024 at 1:19 PM, Vinterdröm said:

Stämmer bra det, om du har dålig stakteknik eller ineffektiva rörelser krävs mer syre för samma hastighet jämfört med någon som har bra teknik oavsett sport. Därför mina siffror som löpare är katastrof, då jag aldrig löper 🙂

Men det blev spännande diskussioner, samt att jag har ett riktigt test bokat nu mellan 16-19 december så jag tänker att jag återkommer med svarsresultaten då så får vi se hur mycket fel klockan har 🙂 

Hur gick det med testet? 🙂

Posted

Intressant diskussion. Googlade lite på VDOT och det är uppenbart inte samma som VO2max. Även om det har stora likheter.

Coopertest är tydligen klassiskt för att enkelt skatta VO2max. Spring i 12 min så fort som möjligt och se hur långt du kom. Sedan finns omräknare till VO2max  på nätet.

Själv fick jag (67 år) 43 på Coopertestet i höstas. Min Garmin pendlar mellan 43 och 44. Går jag in i VDOT tabellen får jag ca 37 om jag extrapolerar coopertestet. 

2020 senaste (sista?) VL körde jag in på placering som räckte till led 4 året efter. Var då något bättre tränad.