Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

Letar efter nya stavar. Ska åka Vasaloppet och har så gjort de senaste tre åren och har jobbat mig upp till startled 6, tanken är att detta ska bli bättre.

Någon som har tips på bra stavar?
I nuläget kör jag på ett par Leki 450.Har varit inne på Leki PRC 750 eller Leki HRC Marathon - stakar nästan uteslutande.

Posted
4 hours ago, oskarJan said:

Letar efter nya stavar. Ska åka Vasaloppet och har så gjort de senaste tre åren och har jobbat mig upp till startled 6, tanken är att detta ska bli bättre.

I nuläget kör jag på ett par Leki 450.Har varit inne på Leki PRC 750 eller Leki HRC Marathon - stakar nästan uteslutande.

HRC maraton är kanon. Kv+ elite pro är också ett vasst alternativ. 

Posted
On 11/29/2024 at 4:06 PM, oskarJan said:

En nyckelfråga är hur lång du är och vad du du väger? Är du lång och väger 90kg+ så bör du satsa på det bästa, även om du är en medelgod motionär.

Som av en händelse så har jag ett par fina begagnade Leki HRC Max till salu. Skicka PM vid intresse.

Annars så kan jag instämma med Per Gu om hans tips. Köpte de styvaste stavrören på det stället och är supernöjd med dem efter höstens rullskidpass.

Posted
On 11/29/2024 at 7:51 PM, Volevodin said:

Hur kan han kalla 4,or för lättrull ?

Tror du ska läsa det som 4:or och lättrull, alltså 2 olika varianter. Alternativt att det finns från 4:or till lättrull, allttså hela spektrat.

• 2 weeks later...
Posted
On 11/29/2024 at 4:06 PM, oskarJan said:

Kanske lite sen återkoppling, men eventuellt hjälp för någon annan: 

Jag beställde ett par Leki PRC 750  när Stadium hade rea. När jag hämtade i butiken kände jag lite på dom (hålla i handtaget och trycka rakt ner mot golvet). Dom är gjorda av rent gummi och böjde sig otroligt lätt, köp dom inte! (Det är iallafall så jag märker direkt om dom kommer börja "svajja" och böja sig när jag stakar)

Jag väger c.a. 80kg och tryckte på 155cm stavar, fungerar säkert om man kommer ner i längderna. Turligt nog hade butiken ett par Swix Quantum 2 för någon hundralapp mer bara. Leki prc 750 är resor sämre, jag mycket nöjd med Swix-stavarna som är stenhårda och känns riktigt prisvärda.

Posted
On 12/17/2024 at 9:44 AM, Eman said:

Kanske lite sen återkoppling, men eventuellt hjälp för någon annan: 

Jag beställde ett par Leki PRC 750  när Stadium hade rea. När jag hämtade i butiken kände jag lite på dom (hålla i handtaget och trycka rakt ner mot golvet). Dom är gjorda av rent gummi och böjde sig otroligt lätt, köp dom inte! (Det är iallafall så jag märker direkt om dom kommer börja "svajja" och böja sig när jag stakar)

Jag väger c.a. 80kg och tryckte på 155cm stavar, fungerar säkert om man kommer ner i längderna. Turligt nog hade butiken ett par Swix Quantum 2 för någon hundralapp mer bara. Leki prc 750 är resor sämre, jag mycket nöjd med Swix-stavarna som är stenhårda och känns riktigt prisvärda.

Vet inte vad du har fått tag i för måndagsexemplar men PRC750 är absolut inte som gummi. Och Quantum 2 är DEFINITIVT inte stenhårda 😅

• 1 month later...
Posted
3 hours ago, Petter said:

Jag har dessa och skulle säga att de är styvare än gamla Quantum 1, testade ca 170 cm långa

Vad tycker du om remmar, handtag och trugor? Hasse Carlsson är ju rätt trovärdig person iofs.

Posted

Jag har bytt remmarna mot Madshus "gamla", har kört med de i flera år tidigare och tycker de är bra. Har inte testat orginalremmarna.

Trugsystemet fungerar än så länge kanon, har bara testat största och näst största än, enkelt att byta och verkar sitta bra. Mkt bättre än Skigos variant som jag personligen tycker är helt värdelös.

Posted
On 2/14/2025 at 1:34 PM, Petter said:

Jag har bytt remmarna mot Madshus "gamla", har kört med de i flera år tidigare och tycker de är bra. Har inte testat orginalremmarna.

Trugsystemet fungerar än så länge kanon, har bara testat största och näst största än, enkelt att byta och verkar sitta bra. Mkt bättre än Skigos variant som jag personligen tycker är helt värdelös.

Intressant!