Staklund Posted December 3, 2024 Report Posted December 3, 2024 Tjena! Jag letar ett par stakskidor då jag ändå bara stakar och vill byta upp mig. Har ett par Madshus Nanosonic som är kanske 5 år gamla nu. Tog mig till startled 6 sist men har högre mål än så. De skidor jag hittar som jag tycker verkar vara mest värde för pengarna är Madshus Redline DP1-2 på skistart för 6.5k https://www.skistart.com/sv/articles/2.1297.62263/madshus-redline-dp2-24 Har någon erfarenhet av dessa? "Hårdhet 60-90" säger mig inget och inte efter googling heller. Jag väger ca 90-95 kg. Chatten verkar ha varit trasig senaste tiden på skistart med så har ingen där att rådfråga riktigt 😃 Har ni något bättre tips? Dessa är nog nästan i dyraste laget för mig. Allt gott! Quote
Olga Posted December 3, 2024 Report Posted December 3, 2024 Jag tror mycket av farten i stakningen kommer från bålen faktiskt. Jag har vid tillfällen haft bättre skidor än yppersta eliten vid skidtester men varit ungefär lika långt efter i mål som vanligt. Jag har både ett antal klassiska och det som kallas ”stakskidor” och det som går bäst för dagen har inte med det att göra alls. Jag är ganska övertygad om att det är skidbranschens sätt att sälja mer på trenden. Senast chansade jag och köpte jag ett par klassiska kallföresskidor för 40-60kg på megarea. Jag väger ca 80 kg i trosor och BH utan stålkant. De skidorna går som raketer i varmföre. Mitt bästa stakpar! Ps. Man får inte kommentera en kvinnas vikt, bara uppskatta hennes skönhet i spandex. Quote
DaJo Posted December 4, 2024 Report Posted December 4, 2024 14 hours ago, Olga said: Jag tror mycket av farten i stakningen kommer från bålen faktiskt. Jag har vid tillfällen haft bättre skidor än yppersta eliten vid skidtester men varit ungefär lika långt efter i mål som vanligt. Jag har både ett antal klassiska och det som kallas ”stakskidor” och det som går bäst för dagen har inte med det att göra alls. Jag är ganska övertygad om att det är skidbranschens sätt att sälja mer på trenden. Senast chansade jag och köpte jag ett par klassiska kallföresskidor för 40-60kg på megarea. Jag väger ca 80 kg i trosor och BH utan stålkant. De skidorna går som raketer i varmföre. Mitt bästa stakpar! Ps. Man får inte kommentera en kvinnas vikt, bara uppskatta hennes skönhet i spandex. Vid ett glidtest spelar det ingen roll om det är en Klassisk, Stak eller Skateskida. Skillnaden märks i stakningen och kanske framförallt uppför. En klassisk skida "bottnar" när man trycker på och ligger i snön på mitten vilket bromsar. En skateskida har ett högt spann och "puttar" snön framför sig vilket bromsar medans stakskidan har ett lågt hårt spann och ska "flyta" på snön och säkerställa att glidzonerna hålls så bra det går. Kallt väder = lång glidzon (60cm) Varm väder = kort glidzon (55 cm) Längre bak än fram. Quote
Olga Posted December 4, 2024 Report Posted December 4, 2024 En kallföresskida för för 40-60 kg på någon som väger 80 är en mjuk skida med i detta fall hårt slutspann, vilket är kravprofilen på en stakskida. Långa glidzoner för en lätt åkare kan bli korta för en tung, när de belastas mer. Jag har nog stakat några hundra timmar i uppförsbackar med både klassiska och ”stakskidor” utan att märka skillnad. Kom ihåg att vinkel på skidan upp, ned eller platt inte spelar någon roll när man står på framfoten. 95% av tiden hänger man med mer än 90% av vikten på stavarna och i princip noll på skidan när man åker uppförsbacke. Flytta bak bindningen två snäpp istället, det är ju så de flesta stakskidor är gjorda, vanliga skidor med plattan längre bak och annat viktspann angivet. Förutom annan grafik och pris förstås. Återigen, branschen lever på att sälja skidor. Myter som kräver att man köper nytt odlas gärna. Personligen skulle jag köpa 3-4 par reaskidor istället för ett par gula korta fischer. Sen testar men man dem i olika fören. De par som går bra i någon kombination av kallt, medium, varmt, torrt, fuktigt, nysnö, omvandlad snö, mjuka och hårda spår behåller man med en etikett för de förhållanden de funkar bra för. De andra ger man till svärfar i julklapp. Sen bygger man vidare på skidparken. Finns ingen skidhandlare som på allvar kan ge dig exakt de skidor du behöver. Personligen saknar jag ett par skidor som går bra i blanka spår runt nollan när det snöar men det går inte att beställa. Hade ett par såna men de har slutat funka av någon anledning. Tror senaste planslipningen sabbade tryckzonerna. Eller möjligen en vallning med lite för hög värme som ändrade tryckzonerna om belaget/limmet/plasten kan ha ändrat sig en aning. Quote
Volevodin Posted December 4, 2024 Report Posted December 4, 2024 On 12/3/2024 at 6:33 PM, Olga said: Jag tror mycket av farten i stakningen kommer från bålen faktiskt. Jag har vid tillfällen haft bättre skidor än yppersta eliten vid skidtester men varit ungefär lika långt efter i mål som vanligt. Jag har både ett antal klassiska och det som kallas ”stakskidor” och det som går bäst för dagen har inte med det att göra alls. Jag är ganska övertygad om att det är skidbranschens sätt att sälja mer på trenden. Senast chansade jag och köpte jag ett par klassiska kallföresskidor för 40-60kg på megarea. Jag väger ca 80 kg i trosor och BH utan stålkant. De skidorna går som raketer i varmföre. Mitt bästa stakpar! Ps. Man får inte kommentera en kvinnas vikt, bara uppskatta hennes skönhet i spandex. Behåller "40-60-skidorna" glidet eller "dör" de efter 2-3 mil ? Quote
Recommended Posts