Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

Har haft mina skidor på Stenslip men efter detta så går skidorna snett dom drar åt vänster när man glider och stakar utanför spåren, sjukt irriterande.

Undrar om någon annan har detta problem och vad jag ska göra åt detta?

Posted

Det hände mig en gång. När man tittade under skidorna så syntes det tydligt att strukturen inte var parallell längs med skidan utan svängde så att en 30% av struktur-linjerna mitt under bindningen gick ut över skidkanterna både fram o bak. Titta om det ser ut så...

Posted
19 hours ago, Lukas Nilsson said:

Har haft mina skidor på Stenslip men efter detta så går skidorna snett dom drar åt vänster när man glider och stakar utanför spåren, sjukt irriterande.

Undrar om någon annan har detta problem och vad jag ska göra åt detta?

Sitter bindningen rakt? Den tar man bort vid slip.

Högst osannolikt att strukturen kan styra hela skidan i en annan riktning

Posted
On 12/6/2024 at 1:11 PM, DaJo said:

Sitter bindningen rakt? Den tar man bort vid slip.

Högst osannolikt att strukturen kan styra hela skidan i en annan riktning

Iaf inte på skidor som är skruvade fast, men även om de tar bort bindningen går det inte att återmontera snett. Då tror jag mer på strukturen eller rillning kan påverka, såvida det inte har med fotvinkeln att göra. Alla de bindningar som jag monterat med skruv har jag monterat lite snett utåt, mest på högerskidan för att kompensera mina fotvinklar, så att skidorna inte skall dra in mot spårkanterna, den justeringen går ju inte att göra på bindningar som dras på en platta.

• 2 weeks later...
Posted

Kan det inte vara att skidorna var sneda för att du har en sned hållning sen innan och att de därför upplevs "dra snett" nu när de blev helt plana?

Är bindningspositionen annan än den du hade innan? +3,+2,+1,0,-1,-2,-3