Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

Är inte Bolchunov skidåkningens GOAT? Visst, Kläbo är bra men när Bolle var med kröp Kläbo på knä framför honom i mixade zonen.

Nu tror jag Bolle tappat motivationen, men han kanske kan köra Ski classics med skägg och buttricks glasögon?

• 2 weeks later...
Posted

Johaug är för dålig på sprint för att klara Goat-titeln. 

Sen ligger nog kläbo nära att vara Goat men han är för tråkig, finns inget som skaver han behöver ta en rejäl fylla eller något i den stilen för att han ska kvala in. 

Posted

Ditt sinne för vad som krävs av en GOAT är otroligt förfinat. Du är i sanning skidåkningens Bengt Frithiofsson. Kläbo kommer aldrig bli någon GOAT, men Niskanen tror jag är gjord av rätta virket om han bara var lite bättre på fristil? I målfållan i Ruka vara han definitivt en GOAT.

Posted

Niskanen ligger högt upp på min lista men kanske är lite för dåligt på fristil för att han ska vara aktuell som goat. 

För mig är Northug given som Goat. Han har allt vunnit allt (utom Tour de ski) retat gallfeber på alla. Några rejäla skandaler och en fantastisk skidåkare. Jag läser hans memoarer varje november när jag behöver inspiration till träningen.

Posted
1 hour ago, Per Gu said:

Niskanen ligger högt upp på min lista men kanske är lite för dåligt på fristil för att han ska vara aktuell som goat. 

För mig är Northug given som Goat. Han har allt vunnit allt (utom Tour de ski) retat gallfeber på alla. Några rejäla skandaler och en fantastisk skidåkare. Jag läser hans memoarer varje november när jag behöver inspiration till träningen.

Northug vann TdS 2015 i efterhand då Sundby hade andats lite för djupt i inhalatorn och blev diskad.

• 3 weeks later...
Posted
11 hours ago, StakaStakaStaka said:

Sixten Jernberg GOAT !!! Är han den enda som vunnit OS Guld och Vasaloppet?? 

Googlade lite raskt och Per Erik Hedlund, Mora-Nisse och Sven-Åke Lundbäck har samma meriter och alla utom Lundbäck gjorde det under samma år. Lundbäck har å andra sidan egna backar... Och han håller Vasaloppssegern som sin främsta framgång.

Posted

Saxat från Vasaloppet (som missat att Mora-Nisse tog OS-guld i St Moritz och Vasaloppet 1948):

Tio herrar och tre damer har vunnit både Vasaloppet och OS-guld (antingen individuellt eller i stafett) i skidåkning: Sven Utterström, Per Erik Hedlund, Nils Karlsson, Sixten Jernberg, Janne Stefansson, Assar Rönnlund, Ole Ellefsäter, Sven-Åke Lundbäck, Jan Ottosson, Anders Aukland, Svetlana Nagejkina, Vibeke Skofterud och Justyna Kowalczyk. Bara Per Erik Hedlund (1928) och Sixten Jernberg (1960) har vunnit Vasaloppet och OS samma år.

Fem herrar och en dam har genom historien vunnit både individuellt VM-guld och vunnit Vasaloppet: John Lindgren, Sven Utterström, Sixten Jernberg, Assar Rönnlund, Sven-Åke Lundbäck och Justyna Kowalczyk. Men ingen har vunnit VM och Vasaloppet samma år.

Notera det sista...

Posted

Om jag sen ska ge mig in på frågan om greatest of all time så skulle jag säga Marit Björgen. Björgen var bra i båda stilarna, i både sprint och längre lopp och kunde vinna både med individuell start och i masstart. Just den "komplettheten" gör att hon blir min etta. Dessutom utan vare sig doping, rattfyllor eller andra skandaler som några andra meriterade landsmän/-kvinnor.

En annan som skulle kunna nämnas är Jelena Välbe som vann alla 5 möjliga VM-guld på damsidan i Trondheim 1997 vilket är svårslaget. Tyvärr var ju detta i en tid som har visat sig vara väldigt nedsolkad av doping.

Sen måste ju också Björn Dählie, Gunde Svan och Sixten Jernberg få hedersomnämnande. På Sixtens tid var det bara VM var fjärde år vilket gör att hans möjligheter att ta medaljer var färre än exempelvis Dählie som dessutom fick ett "extra-OS" i Lillehammer när man ändrade så att sommar- och vinter-OS inte längre skulle arrangeras samma år.