Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

Från 2025 går det alltså inte att åka ÖS utan att det går 45+30 km eller 19+9 km lopp samma dag. Sönderplogade backar och uppåkta spår lägger inte jag tusenlappar på att få uppleva.

Tack och adjö, siktar på något annat lopp som höjdpunkt på skidvintern istället. Nordenskiöld kanske? Eller Årefjäll? Man får forska lite.

Posted

Jag håller med, förstår inte hur dom tänker riktigt. Men är spåren verkligen så sönderkörda? Jag tänker att det kanske inte är så många som kör de korta loppen. 

jag har rekommenderat dig till årets svengelska nyord. Bajskorvifiering blir det på svenska.

Posted

Det är väl samma program som 2024?

Ungdomsvasan som går på söndag tror jag inte resulterar i så stor skada. Däremot så var det inte så roligt i utförslöpan efter Evertsberg på Öppet Spår måndag. Men om de justerar lite starttider så kan det nog funka bättre.

Posted
11 minutes ago, HW said:

Det är väl samma program som 2024?

Ungdomsvasan som går på söndag tror jag inte resulterar i så stor skada. Däremot så var det inte så roligt i utförslöpan efter Evertsberg på Öppet Spår måndag. Men om de justerar lite starttider så kan det nog funka bättre.

Halvvasan (Vasaloppet 45) startar väl i Oxberg 2025?

Posted
13 hours ago, Olga said:

Jag håller med, förstår inte hur dom tänker riktigt. Men är spåren verkligen så sönderkörda? Jag tänker att det kanske inte är så många som kör de korta loppen. 

jag har rekommenderat dig till årets svengelska nyord. Bajskorvifiering blir det på svenska.

hihi!! - snyggt av er båda!

Posted

Nattvasan är ju ett ÖS fast på natten. Ungefär samma upplägg som ÖSM. Men NV 30 och NV 45 har få deltagare och nog lite bättre nivå generellt än de som åker 30/45 på ÖSM. Jag åkte NV90 2024 och såg inga sönderkörda spår när man kom till de sträckor som redan var åkta av de som åker kortare distanser. Både skejtbädd och klassiskt spår var i bra skick.

Posted
On 12/17/2024 at 11:03 PM, Olga said:

Men är spåren verkligen så sönderkörda? Jag tänker att det kanske inte är så många som kör de korta loppen.

Dom var iaf _verkligen_ så sönderkörda på ÖS Mån 2024. Med tiotalet lopp på CVt från led 3-5 typ har jag aldrig upplevt nåt som ens var i närheten av ÖS Mån 24 ändå, det måste jag ärligt säga. 

Och iom att det var jättefint fram till Evertsberg var det samtidigt en märklig kontrast för femtimmarsåkarna. Först trodde jag att de inte spårat om alls från ÖS Sön eller nåt. Gick från fina spår till total misär och parallellrodel på 100m. Liknade mer nåt man sett i klipp från Youtube. Ambitionen, och den rimliga prediktionen så långt, att gå en bit under 5h utan större bekymmer fick omedelbart revideras. Resten av loppet var misär, slafs och ren nybörjarslalom/kryssande. Sen blev jag väl rent personligen inte direkt upprörd av det per se, men det var samtidigt var det var. Första 45 var ett lopp, andra 45 nåt helt annat. Går inte att komma runt. 

Posted

Tycker ÖSM får orimligt mycket skit. Jag körde loppet i år, på en tid en bra bit under fem timmar och tyckte framförallt att det var väldigt kul!
Absolut ingen misär, och jo det var fortfarande ett lopp efter 45. Tänk typ seedningslopp på en varvbana. Inga problem att köra om tyckte jag, även fast det kändes lite farligt ibland. Många man körde om upplevde nog en del otrygghet, men nu har de ju ändrat starttiden för de kortare loppen så att det kommer bara vara glesare när man kommer dit.

Sleten skatebädd och plogspår i nedförsbackarna var det absolut men det ska man väl klara av som duktig skejtare. De som startade sist i Sälen hade det väl så hela vägen så det är väl inte mer än rätt att vi där framme fick känna på det lite. Det var ett kanonlopp och jag tycker fler ska köra så att Vasaloppet fattar att det är dags för ett riktigt lopp med tävlingsklass snart.

Posted

Om jag fattat det rätt så förlänger man ÖSM från 43 till 45 km, om man gör det före Evertsbergsbackarna borde det bli lite glesare nedför och mindre risk för intermezzon, kanske borde det stå en funktionär och portionera ut åkarna nedför backen. Sen är det inte förbjudet att ta av båda skidorna och gå nedför tills man kommer på säkrare mark. Här skulle arrangörerna kunna hjälpa till genom att skapa en avsats, där man kunde ta på sig skidorna utan att riskera att glida iväg. Så en gångväg i kanten borde minska antalet vinglande åkare nedför.

Posted

Enligt loppbeskrivningen av ÖSM45 2025 kommer starten gå i Oxberg dvs de kommer inte köra sönder sträckan Evertsberg-Vasslan. Det är dock ingen garanti. Är det lite snö så är sträckan mellan tjejvasastarten och Vasslan den absolut lägst prioriterade eftersom det alltid går att lösa genom att flytta 45-loppen så att de startar i Evertsberg. Kan man ta beslut i sista stund så kan det vara ett alternativ att anmäla sig till ÖSM90 några dagar innan om man då säkert vet att 45:an kommer att kunna starta i Oxberg. Worst case är en lång mildperiod + regn och att det sedan fryser på natten innan loppet. Det innebär att arrangörerna måste ta massor av sina snölager för att återställa banan efter de första loppen och då är det också stor sannolikhet att de flyttar halvdistansen till Evertsberg. Å så fryser det på och blir snabbföre och då blir det rodelbana efter evertsberg.

Posted
On 12/17/2024 at 10:10 PM, Anders Amatör said:

On 12/19/2024 at 10:23 AM, MSO said:

Dom var iaf _verkligen_ så sönderkörda på ÖS Mån 2024. Med tiotalet lopp på CVt från led 3-5 typ har jag aldrig upplevt nåt som ens var i närheten av ÖS Mån 24 ändå, det måste jag ärligt säga. 

Och iom att det var jättefint fram till Evertsberg var det samtidigt en märklig kontrast för femtimmarsåkarna. Först trodde jag att de inte spårat om alls från ÖS Sön eller nåt. Gick från fina spår till total misär och parallellrodel på 100m. Liknade mer nåt man sett i klipp från Youtube. Ambitionen, och den rimliga prediktionen så långt, att gå en bit under 5h utan större bekymmer fick omedelbart revideras. Resten av loppet var misär, slafs och ren nybörjarslalom/kryssande. Sen blev jag väl rent personligen inte direkt upprörd av det per se, men det var samtidigt var det var. Första 45 var ett lopp, andra 45 nåt helt annat. Går inte att komma runt. 

Jag håller med ovanstående, ÖSM -24 var en dröm… fram till Evertsberg. Jag har åkt skidor sedan barnsben, tävlat och gått på skidgymnasium så jo jag kan skejta i de flesta fören men de plogfåror som bildats i minsta utförslöpa var extremt svåra att ta sig ner i. Och om jag som ser mig som duktig skejtare får problem kan man ju tänka sig att de mindre erfarna får än större problem. Jag tycker det var flera backar som var rent farliga. Såg flera incidenter, blodfläckar och trasig utrustning. Jag tror att de som startar ÖS45 och ÖS30 är en större andel ovana åkare och de fanns över hela spårbredden (både med och utan skidor) att parera, plogvallar runt diken med is i botten gjorde det svårt att bromsa.

Men i år verkar både 45 och 30 starta i Oxberg? Positivt för sträckan Evertsberg-Oxberg men jag hade hellre sett att man startade de kortare loppen senare eller en annan dag.

Jag är också kluven till start pga ovanstående. Synd då jag verkligen fick upp ögonen för att skejta ett ÖS efter alla slitsamma stak- VL😇

Posted

Jag var inne och kollade på ÖSM45 och såg att bana gör en slinga mot Evertsberg från starten i Oxberg. Blir  det en ny sträckning innan man vänder tillbaka mot Oxberg och blir det i så fall en snällare topografi på banan utan farliga nedförsbackar ?

Posted
On 12/22/2024 at 12:58 AM, Volevodin said:

Jag var inne och kollade på ÖSM45 och såg att bana gör en slinga mot Evertsberg från starten i Oxberg. Blir  det en ny sträckning innan man vänder tillbaka mot Oxberg och blir det i så fall en snällare topografi på banan utan farliga nedförsbackar ?

Först är det väldigt flack åkning längs norra sidan av Oxbergssjön. Sedan ca 50 höjdmeter stigning från sjön upp till vägtunneln (Vasslan). Jag har bara åkt där en gång och det var länge sedan (halvvasan 2016) men vad jag minns var det mest en lång slakmota och aldrig jättebrant. Efter Vasslan är det den vanliga vasaloppsbanan.