Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

För drygt tre veckor sedan råkade jag ut för en allvarlig olycka under en träningstur på inlines med stavar. Det var lite halt bitvis och därför bestämde jag att ta en lite säkrare väg hem. Tog det mycket försiktigt och stakade mest hela tiden, men då den backen jag tänkt skippa såg torr ut ändrade jag mig och körde ändå. På nedfarten tog jag det lugnt för att se om jag kunde svänga in på ordinarie sträckning, men helt plötsligt blev det ett stopp på vänster skridsko (en nedblåst gren)och jag tappade balansen och for handlöst i asfalten. Lyckades kravla mig bort från vägen och lägga mig i vägrenen ordentligt vimmelkantig. Turligt nog kom en familj på kvällspromenad till undsättning och ringde ambulansen och efter lång väntan blev jag transporterad till Akuten. Där konstaterades brutet nyckelben och skador i axel och bröstparti och blev informerad om att jag fick räkna med en lång konvalescens, men att nyckelbenet skulle läka ihop på 6-8 veckor. Jag kör mitt program jag fick av sjukgymnasten och tar 6-7 Alvedon mot smärtan. Nyckelbenet har blivit lite bättre, men fortsatt har jag ont på en punkt i bröstet samt att det domnar på en punkt vid skulderbladet, när jag är ute och tar mina dagliga promenader på 3-5 km. Hade planer på ÖSM45, men de har jag fått slå ur hågen, finns väl en liten förhoppning om Hemmavasan 30, om läkningen skulle gå bra, men chansen är mycket liten. Det kan likaväl vara så att min skidkarriär är över för gott.

Posted

Trist att höra. Jag själv bröt höger nyckelben efter fall på cykel för 7 år sedan. Hade väl tur och har inga egentliga men eller känningar efter det. Efter 4 månader var jag på skjutbanan med min 9,3 x 62 och det höll axeln för och tränande väl på ganska obehindrat efter det. Tog väl ca 10 dagar efter olyckan innan benbrottet började fixeras något för mig. Efter bara tre veckor så kan du nog inte förvänta dig så mycket mer än att det stadigt skall gå åt rätt håll. Jag hade strålande vass smärta emellanåt från axel och ned mot skulderblad, men det gav med sig i takt med läkning. Din smärta i bröstet låter rimlig efter vad du varit med om och bör väl ge sig så småningom.

Värst var väl okunskapen från akutpersonalen som skickade hem mig med armen i en enkel mitella(?). Träffade en syster som jobbar inom vården efter tre dagar och hon kunde genast meddela mig att "den där har de satt fel!". Fick hjälp att trä den rätt och då blev det stor skillnad och mycket bättre avlastning. Har också förstått att det är vanligt att man istället får en "sele" att trä in armarna i, och som stramar upp/bak axlarna. Det hade jag gärna haft istället eftersom man lätt får lite kortare nyckelben efter läkning annars. I mitt fall syns det väl bara om man vet om det och rörlighet är helt okej i axeln också.

Posted

Krya på dig Volevodin! Även om det inte blir något ÖSM45 i år så behöver det inte vara slut på skidkarriären. Så länge du håller igång med promenader och annat så finns det hopp.

Posted

Krya på dig Volevodin! 
Fråga dig vad din förebild det ryska gångaresset Aleksej Volevodin hade gjort i detta läge. Nu får ju inte ryssarna tävla för tillfället men han hade nog överraskat positivt!