Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

Bara att googla Tyrolia TXC eller söka i den Facebookgruppen. Tyrolias skor hade en bygel längst fram som på håll är förvillande lik Salomons gamla SR-system. Gnisslade för jävligt vill jag minnas.

Även Look (Contact) var inne under samma period med en kloss som fäste in skon i bindningen.

inget av dem var med längre än ett par  säsonger.

Posted

Sen lanserades Look längdbindning, som jag var nära att satsa på, men av någon anledning slog den inte igenom. Samma sak med Adidas bindning, som Gunde Svan tävlade på, men det var väl mer en skejtbindning. Jag var i valet och kvalet om jag skulle köpa den eller Rottefella NNN1, men köpte den sistnämnda och blev frälst efter bara några hundra meter.

Posted
12 hours ago, Volevodin said:

Sen lanserades Look längdbindning, som jag var nära att satsa på, men av någon anledning slog den inte igenom. Samma sak med Adidas bindning, som Gunde Svan tävlade på, men det var väl mer en skejtbindning. Jag var i valet och kvalet om jag skulle köpa den eller Rottefella NNN1, men köpte den sistnämnda och blev frälst efter bara några hundra meter.

Sant. Adidas gick på en egen konstruktion efter 38mm-läppen - SDS med Gunde som främsta fanbärare. Sen hakade de på Salomons SNS-system.

Vill minnas att SDS-systemet hade olika metallfjädrar för skate och klassiskt. Märkta röda och blå, osäker på vilken som var vad.