Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

Jag började åka längdskidor förra vintern och genomförde både träningspass och ett öppet spår med enklare plagg från Craft. Nu har jag gått med i en skidklubb och fått möjligheten att beställa grejer med klubbens märke från Trimtex. Är det någon här som är bekant med deras sortiment? Det populäraste verkar vara tävlingsplagg men jag är osäker på om det lämpar sig för träning? Jag kommer inte tävla något den här säsongen utöver vasan och jag räknar inte med att åka särskilt snabbt. Sen är det inte omöjligt att jag kör några seedningslopp nästa säsong om träningen går framåt!

Kan jag träna i alla dessa eller kommer det bli kallt med plagg ämnade för tävling? Håller främst till i varmare trakter så räknar inte med några extrema temperaturer.

Alternativen är Vision 3.0, Ambition, eller Pulse 2.0

Posted

TL/DR: träningsjacka och mössa

Vad kul att du gått med i en skidklubb!

Skidar du ett (kanske två) lopp per år så förstår jag att du tvekar inför en fartdräkt (tunn helkroppsdräkt). Vill du stoltsera med klubbens färger i Vasaloppsspåret och när du tränar är en tunn skidjacka minimum. Trimtex tunna mössa är skön. Om klubben har snygga färger (som kanske skär sig med svart) så är skidbyxa/tights pricken över i:et.

Fartdräkten (eller kroppskondomen) är inte mer praktiskt än jacka och byxa, och blir man bajsnödig under nio mil så förlorar man tid jämfört med ett delat ställ.

En skidväst är praktiskt att ha för kalla träningsdagar men det går ganska många hundralappar extra att få i klubbfärger. Har du ingen så köp enfärgad på rea.