Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted

Jahopp. Då är touren igång. Har faktiskt inte ens tittat på sprintarna, bara kollat resultaten. Intressant mångfald och inte alls den nordiska dominansen alla varnar för men får väl återkomma om det efter lite distanslopp.

Posted

Trevliga vyer i Toblach. Teknikzon känns så 1985 men vi får väl se hur länge de konservativa står emot evolutionen.

Kul att Ebba går framåt och Diggins imponerar.

Tittar nu på herrarna och flera svenskar är bra med.

Posted

Hur går egentligen argumenten för teknikzoner? Antar att det är något i stil med att bevara den ursprungliga tekniken eller något åt det hållet, men det känns ju uppenbart att det inte håller över tid, eller? 

Känns ju som att skidsporten riskerar att reglera bort en av de riktigt intressanta aspekterna just nu om ny vs gammal teknik. Om de skulle luta sig in i det istället och köra vissa lopp på stakvänliga banor och vissa mer kuperat skulle ju det bli en riktig snackis och spännande att följa. Fler olika vinnare också sannolikt. 

Posted

Jag tycker precis tvärtom att teknikzoner räddat skidsporten och vill ge en stor eloge till Ulvang. Ett tag var ju klassisk stil på väg att bli "klassisk stakning" och kunde bli lika tråkigt som att titta på långlopp. Den traditionella skidtekniken har utvecklats med långloppen som förebild genom att i lätta partier använder man sig av den moderna staktekniken och diagonalteknik där det är effektivast att gå med fäste och oftast tar starka åkare chansen att rycka i backar med diagonalteknik. Som åskådare är det roligare att titta på traditionell skidåkning, då det finns fler redskap att ta till under loppet än i långlopp, där det oftast är följa John fram till spurten.

Posted

Vad är det ni inte förstår? Är det fritt att simma hur man vill heller? Eller att brottas hur man vill? Är det två olika stilar är det två olika som gäller. DESSUTOM, har ni missat att det heter Fristil? Det betyder alltså att i den stilen är tekniken ….just det; Fri. Så varsågod att åk på det sättet som går fortast, staka, skejta, diagonala. 

långloppen är en parodi på klassisk teknik med all fuskskejt. Varför inte lika bra låta stilen där vara , ja just det; FRI. Låt folk köra som dom vill. Enklast. 
och man kan dessutom vända på det. Ni som förespråkar dubbelstakning. Ni tänker ju likadant. Ni vill att alla ska staka. För det är resultatet om man släpper tekniken fri i klassiskt. Alltså låser ni också tekniken i praktiken. 

Posted

Jag håller med dig. Föredrar fri stil på rullskidor, träning, långlopp och skidorientering. Det som talar för stakning i långloppen är väl möjligen att spåren står sig lite bättre än om det var fritt.

Posted

Stakning är ju klassisk teknik.. ska man ha teknikzoner kan man lika gärna låta alla klassiska lopp vara en enda lång teknikzon. Ska vi förbjuda kläbo att springa upp för backarna också? Så länge man gör tuffa banor så kommer diagonal finnas kvar. Nu  är jag dock en stak älskare.. Det är ju en sådan enkel träningsform att du kan ta dig till dom främsta leden i vasaloppet med nästan enbart träning i en stakmaskin. Perfekt för dom som inte har möjlighet till skidåkning så ofta. Jag kan dock hålla med om all fuskskejt, hade gärna sett att det ska vara dragna spår även i kurvor. Saxning kan man ta bort med..  

Tror inte det dröjer så länge innan det är fristil med i långloppen . Kommer det en motsvarande skejtmaskin för en prisvärd peng så kommer jag förespråka fristil 😉

Posted
3 hours ago, Näbbskon said:

Vad är det ni inte förstår? Är det fritt att simma hur man vill heller? Eller att brottas hur man vill? Är det två olika stilar är det två olika som gäller.

Ser fram emot saxningszoner och stakning med frånskjut-zoner, två tekniker vi ser alldeles för lite av och som riskerar försvinna och döda skidåkningen! 

Posted

Vilka förhållanden idag. Sitter ju och dreglar över spår och vyer.

Johaug impar med att vara med ända in på mållinjen. Och sen Stewart-Jones där bakom.

Kul att Anger får kliva in och visa de svenska färgerna när det går trögare för andra.

Posted

Men ändå så tar man bort hela spänningen i touren genom att ta bort jaktstarten i sista etappen - först i mål vinner hela touren - kan de inte fatta att de tar bort Tour de Skis själ genom denna ändring.

Posted
2 hours ago, Volevodin said:

Men ändå så tar man bort hela spänningen i touren genom att ta bort jaktstarten i sista etappen - först i mål vinner hela touren - kan de inte fatta att de tar bort Tour de Skis själ genom denna ändring.

Ja, den var trist att den togs bort. Hoppas på en bra sprint för Anger så finns ju i alla fall chansen. Vet inte hur han är på att klättra i en slalombacke.

Posted

En jaktstart mitt i touren där man inte jagar ledaren utan nån helt annan oskyldig stackare. Ulvang måste bett hönsen i hönsgården designa tävlingen. Men kanske håller man på att sakta avveckla tour-konceptet till förmån för intensivt nyårstävlande istället..

Posted

Intressant artikel av Expressen om det Svenska lagets misslyckande på flera fristilslopp och kopplingen till ambitionen att enbart jobba med egenutvecklade slipstrukturer.

Infekterade frågan som ingen i landslaget vill prata om | Längdskidor | Expressen

Det påstås att fabriksstruktur fungerat bättre i några exempel.
Har ganska exakt noll koll på själv hur en skateskida fungerar med olika slipar, men tycker nog att vallateamets ambition ändå känns rätt. Dvs, ta kontroll över material och kunna veta vad man kört på och vad som inte fungerat eller har fungerat. Man kan ju här ana varför "supervallaren" Perry inte fick fortsätta i vallateamet då han troligen inte stod bakom det systematiska arbetssättet med egna slipstrukturer.

Posted
44 minutes ago, Trampe said:

Intressant artikel av Expressen om det Svenska lagets misslyckande på flera fristilslopp och kopplingen till ambitionen att enbart jobba med egenutvecklade slipstrukturer.

Infekterade frågan som ingen i landslaget vill prata om | Längdskidor | Expressen

Det påstås att fabriksstruktur fungerat bättre i några exempel.
Har ganska exakt noll koll på själv hur en skateskida fungerar med olika slipar, men tycker nog att vallateamets ambition ändå känns rätt. Dvs, ta kontroll över material och kunna veta vad man kört på och vad som inte fungerat eller har fungerat. Man kan ju här ana varför "supervallaren" Perry inte fick fortsätta i vallateamet då han troligen inte stod bakom det systematiska arbetssättet med egna slipstrukturer.

Lite intressant att de inte nämner att ex Edwin och Moa som tyckte skidorna var super, att de åker på andra fabrikat än ex Ebba och Linn. Utan att de bara pratar om strukturer. Jag är inte expert men har inte ex Salomons skidor stuckit ut i vissa förhållanden, ex premiären förra säsongen i Finland. Där av tror jag inte man ska ha samma tänk på struktur hand och slip på olika fabrikat. 

Posted

Måste säga att jag imponeras av Astrid Öyre Slind. En halvbra trad-åkare som satsar på långlopp några år, blir riktigt bra på det och börjar åka trad igen och tar plötsligt 3 VC-segrar och en andraplats i TdS som 36-åring.

Posted
1 hour ago, artur said:

Måste säga att jag imponeras av Astrid Öyre Slind. En halvbra trad-åkare som satsar på långlopp några år, blir riktigt bra på det och börjar åka trad igen och tar plötsligt 3 VC-segrar och en andraplats i TdS som 36-åring.

Man kan säga att hon gjort en "Nils van der Poel" dvs grundat med en långloppsträning o tävling över långa distanser och sedan med det som bas specialtränat de traditionella disciplinerna. Vi kanske får se fler sådana övergångar från långlopp framöver kanske skulle Alvar Myhlback ta några långloppsår för att sedan hoppa över till traditionellt och kanske på så sätt kunna ta sista klivet upp i världseliten

Posted
23 minutes ago, Volevodin said:

Man kan säga att hon gjort en "Nils van der Poel" dvs grundat med en långloppsträning o tävling över långa distanser och sedan med det som bas specialtränat de traditionella disciplinerna. Vi kanske får se fler sådana övergångar från långlopp framöver kanske skulle Alvar Myhlback ta några långloppsår för att sedan hoppa över till traditionellt och kanske på så sätt kunna ta sista klivet upp i världseliten

Det kan nok stemme. Det viktigste er å balansere treningen og restitusjonen på riktig måte, om man trener for Ski Classic eller World Cup. Øyre Slind har åpenbart lyktes med det etter at hun begynte å trene for Ski Classics (dessverre ikke før i karrieren). Satt på spissen: Den generelle balansen er viktigere enn om man trener én langkjøringsøkt på 5 timer eller to økter på 3 + 2 timer. Så har man de mer spesifikke tingene også; for eksempel kan mye staketrening hjelpe på dobbeldans (treans växel). Det skjedde for Øyre Slind. Det skjedde også Martin Johnsrud Sundby før 2015/16-sesongen: Mye staking --> bedre dobbeldans.

Posted
19 hours ago, Trampe said:

Fick intrycket att både Edwin och William hade pissdåliga skidor på fristilsdelen av gårdagens Skiatlon.

Jag syftade mer mot loppet i Toblach som det skrivs om i artikeln. Sen tror jag att det skiljer ex på struktur val beroende på skidfabrikat.

Posted
1 hour ago, PetterM said:

Jag syftade mer mot loppet i Toblach som det skrivs om i artikeln. Sen tror jag att det skiljer ex på struktur val beroende på skidfabrikat.

Ok, tror dock att det övervägande varit sämre skidor på fristil.

Posted

20-årsjubileum för TdS nästa år. Jag skulle gärna vilja se ännu mer varierat upplägg. Ett längre lopp likt Toblach-Cortina och givetvis jaktstart på sista etappen. Och sen när man ser att bara ett 30-tal tjejer fullföljer så kan man väl öppna för att fler kan få köra. Sitter nog många hemmavid som skulle vilja få chansen att mäta sig med de bästa som ett alternativ till att slåss om världscup- och VM-platser.

Posted
1 hour ago, larsbern said:

20-årsjubileum för TdS nästa år. Jag skulle gärna vilja se ännu mer varierat upplägg. Ett längre lopp likt Toblach-Cortina och givetvis jaktstart på sista etappen. Och sen när man ser att bara ett 30-tal tjejer fullföljer så kan man väl öppna för att fler kan få köra. Sitter nog många hemmavid som skulle vilja få chansen att mäta sig med de bästa som ett alternativ till att slåss om världscup- och VM-platser.

Håller med! Även en prolog på 3-4 km som fanns för länge sen vore kul att se igen.