ingensomtackardig Posted January 2 Report Posted January 2 Hej! Jag är inne på min 4dje säsong som Vasalopps skidåkare. Förra året gick jag över från skinn skidor till vanliga skidor. Jag valde då ett par skidor med högt spann. Tanken är att detta ska bli ett par varmföresskidor. Skidorna har ett HBW 1.98 och FBW 0.73. Jag har upplevt att dessa skidor går absolut bäst när när dom är hårt rillade med en 2mm rill. Detta oavsett före. Finns det någon vetenskaplig teori som förklarar varför ett par skidor som ser ut som mina gör , alltid går bäst när dom är hårt rillade? Är kombinationen korta tryckzoner och grov struktur en bra mix? Finns det någon koppling här mellan? Jag ska lämna in skidorna och lägga en "gul" slip på dom (varmföres struktur). Om jag sammanfattar är min fråga: varför går mina skidor bäst när dom är rillade med grov struktur? Oavsett före. Rillar jag dom med en finare rill går dom alltid sämre. Oavsett om det är kallt eller varmt. Se spannkurvan uppmätt med en Sentax. Jag vill nörda ner mig i detta ämne därför jag vill höra era åsikter. Quote
Olga Posted January 2 Report Posted January 2 Jag har lite svårt att se bilden, men det ser ut som att bakre tryckzonen är 40 cm? Det är ju en jättelång glidzon. På den ryska tundran körde jag med ett par skidor med så lång bakre glidzon och dom gick superbra i den torra kärva snön i minus 30. Om så är fallet kan jag förstå att de behöver mycket rill för att funka i varmare fören. Quote
ingensomtackardig Posted January 2 Author Report Posted January 2 17 minutes ago, Olga said: Jag har lite svårt att se bilden, men det ser ut som att bakre tryckzonen är 40 cm? Det är ju en jättelång glidzon. På den ryska tundran körde jag med ett par skidor med så lång bakre glidzon och dom gick superbra i den torra kärva snön i minus 30. Om så är fallet kan jag förstå att de behöver mycket rill för att funka i varmare fören. Bilden är inte så jättebra då den är fotad på en skärm för ett år sedan. Du har rätt. Jag kan bara fått för mig om att dessa skidor har korta tryckzoner.. jag har mest gått efter att titta på det vita området som blivit under skidorna efter körning i kallt före. Det är ganska korta ytor som legat an mot spåret då. Skidorna är ialflall en hög modell. Kör med 2 lager tejp på dom utan att det tar i. Quote
Olga Posted January 2 Report Posted January 2 Trycket i glidzonerna är inte nödvändigtvis konstant. Blir det mycket vitt bakom hälen är det troligt att största delen av kroppsvikten hamnar på en liten yta även om en spannmätare mäter en längre glidzon. Dubbla bakre glidzoner är ofta bättre då de fördelar trycket över ytan. Quote
Olga Posted January 2 Report Posted January 2 Jag ser nu att bakre glidzonen är 55 cm vid FBW. Är de dessutom höga är det svårt för mig att gissa i vilka förhållanden de funkar som klassiska skidor med valla. Kanske är det ett par bra stakskidor i riktigt kalla förhållanden? De kan också vara bra på långlopp i nordnorge på lite högre höjd, typ reistadlöpet. De kan även vara bra i alperna, marcan, diagonela etc. Quote
Lejonet Posted January 3 Report Posted January 3 15 hours ago, ingensomtackardig said: Hej! Jag är inne på min 4dje säsong som Vasalopps skidåkare. Förra året gick jag över från skinn skidor till vanliga skidor. Jag valde då ett par skidor med högt spann. Tanken är att detta ska bli ett par varmföresskidor. Skidorna har ett HBW 1.98 och FBW 0.73. Jag har upplevt att dessa skidor går absolut bäst när när dom är hårt rillade med en 2mm rill. Detta oavsett före. Finns det någon vetenskaplig teori som förklarar varför ett par skidor som ser ut som mina gör , alltid går bäst när dom är hårt rillade? Är kombinationen korta tryckzoner och grov struktur en bra mix? Finns det någon koppling här mellan? Jag ska lämna in skidorna och lägga en "gul" slip på dom (varmföres struktur). Om jag sammanfattar är min fråga: varför går mina skidor bäst när dom är rillade med grov struktur? Oavsett före. Rillar jag dom med en finare rill går dom alltid sämre. Oavsett om det är kallt eller varmt. Se spannkurvan uppmätt med en Sentax. Jag vill nörda ner mig i detta ämne därför jag vill höra era åsikter. Det bästa är helt enkelt att du testar skidorna så mycket som möjligt. Hårda respektive lösa spår och allt där emellan. Blött/torrt, varmt/kallt så kommer du att få en uppfattning om när dom är bra. Helst också jämföra med andra (bra)skidor. Det är faktiskt otroligt svårt att mäta fram när en skida är bra att staka på. 2mm rill är dock sällan bra i kall nysnö (fina vassa snöflingor) annars oftast bra när man stakar. Quote
Recommended Posts