JoakimK97 Posted January 6 Report Posted January 6 Hej! Jag och tjejen var iväg till sportbutik och köpte skidor då vi vill komma ut med någon vinteraktivitet. Vi fick hjälp på stadium att prova ut skidorna. Jag fick gå upp en ”hårdhet” då dom tyckte det ena paret var för mjuka. Sagt och gjort så skulle vi ut dagen efter, det är mina första gång jag står på ett par skidor så att min teknik är urkass är jag helt medveten om och att den säkert medför en del av ”problemen”. Nu till saken, jag upplever mina skidor bakhala och svårt att få fäste, min sambo däremot upplever att hon har bra fäste (och sämre glid). Tog en titt på skidorna nu i garaget och mina skins känns som att de har kortare hår samt sticker ut mindre från skidan, jämfört med min sambos. Hennes skins ser ju helt purnya ut samt brandade med skidföretagets logga. Mina helt blanka, frågade i butiken om det var nån skillnad med/utan logga men fick till svar ett så ej var fallet. Men nu börjar jag tro att det har med detta att göra. Vill ni hjälpa en helt novis att kommma till en slutsats? Quote
artur Posted January 6 Report Posted January 6 Om skidorna inte fäster så beror de oftast på att de är för hårda. Dvs du klarar inte av att trycka ner skidans fästzon (skinnet i detta fall) tillräckligt bra mot underlaget och det beror som regel av en kombination av din vikt och din åkteknik. Är bindningarna fastskruvade eller är de flyttbara? (Fota av och posta här om du inte vet) Är bindningarna flyttbara kan du prova att flytta bindningarna framåt och se om det gör att du får bättre fäste och din sambo kan på samma sätt prova att flytta bindningarna något snäpp bakåt för att få bättre glid (och kanske lite sämre fäste). Quote
JoakimK97 Posted January 6 Author Report Posted January 6 52 minutes ago, artur said: Om skidorna inte fäster så beror de oftast på att de är för hårda. Dvs du klarar inte av att trycka ner skidans fästzon (skinnet i detta fall) tillräckligt bra mot underlaget och det beror som regel av en kombination av din vikt och din åkteknik. Är bindningarna fastskruvade eller är de flyttbara? (Fota av och posta här om du inte vet) Är bindningarna flyttbara kan du prova att flytta bindningarna framåt och se om det gör att du får bättre fäste och din sambo kan på samma sätt prova att flytta bindningarna något snäpp bakåt för att få bättre glid (och kanske lite sämre fäste). Fattar! Kanske lite långsökt att ”skylla” på skinsen direkt haha. Det är flyttbara bindningar och vi har provat framåt respektive bakåt, gick väl bättre för sambon än för mig. hade på 0/+1 igår och upplevde lite bättre med +1, sedan idag flyttade jag till +2 men upplevde inte mycket bättre (igår var det dock -19c ute och idag -3c) om det gör någon skillnad. Jag behöver väl nog helt enkelt försöka öva på min teknik och våga trycka mera. Står jag helt stilla så orkar jag trycka ner och det var ju även det som mättes upp i butik, blir väl att jag hamnar fel i åkningen. Nåja, övning ger färdighet och det blir en ny dag imorgon 🙂 En annan fråga ang valla. Vi har inte gjort något med skidorna från att vi fick hem dom än att applicera sådant flytande valla innan åkning (lila tub med svamp). Behöver man göra det inför varje gång eller räcker det då och då? Men, borde inte skinsen på mina skidor vara brandade med atomic, för nu vet man ju inte ens vad som sitter på? Quote
Carl A Posted January 6 Report Posted January 6 Skit i glidvalla. Vill du göra ngt med glidytorna så borsta ngn gång då o då med nylon e brons. Samt rengöra om de är smutsiga. Quote
Crippa79 Posted January 6 Report Posted January 6 På Atomic finns det dock olika typer av skins som man kan byta mellan, grip universal och speed, brukar sitta universal på som standard. En ide är att köpa till ett gripskin för att få bättre fäste. Quote
JoakimK97 Posted January 6 Author Report Posted January 6 12 minutes ago, Crippa79 said: På Atomic finns det dock olika typer av skins som man kan byta mellan, grip universal och speed, brukar sitta universal på som standard. En ide är att köpa till ett gripskin för att få bättre fäste. Okej, men de som sitter på mina har jag ingen aning om vilka de är. Hittar inget på Google sökresultat heller. Om du kollar bilderna, visst ser det ut som att min sambos skidor (med brandade skins) ”sticker” ut mer än vad mina gör? Jag upplever iallafall det, kanske får lägga ut ytterligare pengar och testa byta skins…. Quote
Crippa79 Posted January 6 Report Posted January 6 Ja det ser så ut. Vad är det för modeller ni köpt? Kan vara att det sitter ett speedskin kanske på vissa modeller.. eller att skinnet sitter lite djupare. Men ser lite annorlunda ut också brukar stå atomic på skinsen.. Quote
NLundmark Posted January 6 Report Posted January 6 Händer ibland att Atomic levererar ”omärkta” skins på skidorna, inget konstigt. Har inte upplevt att de omärkta skulle vara annorlunda på något sätt. Sitter universal-skin på samtliga Atomics modeller som standard. Får du inte fäste på dom skulle jag tro att du helt enkelt behöver ett par mjukare skidor för den nivån du är på just nu. Quote
Olga Posted January 6 Report Posted January 6 Jag känner igen mig i dina funderingar om loggor. Proffsen har jättemycket loggor på sig och jag har inga. Är det därför de åker så snabbt? Edit. Jag har visst en logga ser jag nu. CCCP. Quote
JoakimK97 Posted January 6 Author Report Posted January 6 42 minutes ago, NLundmark said: Händer ibland att Atomic levererar ”omärkta” skins på skidorna, inget konstigt. Har inte upplevt att de omärkta skulle vara annorlunda på något sätt. Sitter universal-skin på samtliga Atomics modeller som standard. Får du inte fäste på dom skulle jag tro att du helt enkelt behöver ett par mjukare skidor för den nivån du är på just nu. Okej tack för det klargörandet. Verkar ju som att jag har fått en skida utvald för en som har tekniken inne. På gott och ont så har jag väl att ”växa” i nu fastän det kommer vara en långsam kurva. Tror inte stadium kör med någon returrätt på skidor heller. Köpte dessa om någon undrar: 202/hard och jag är 183cm väger runt 75-76 https://www.stadium.se/sport/langd/langdskidor/389863101/atomic.skintec-classic.medium Avser heller inte att lägga ut ytterligare pengar på ett nytt par, det blir lite absurt. Quote
Crippa79 Posted January 6 Report Posted January 6 Ok! Om du inte får byta skidorna så hade jag testat att byta till ett gripskin, sen kan du byta tillbaka till det skin som sitter på skidan nu när tekniken sitter bättre. Brukar dock vara vanligt att man kan byta skidor som är felaktigt plockade… Quote
Lejonet Posted January 7 Report Posted January 7 19 hours ago, JoakimK97 said: Hej! Jag och tjejen var iväg till sportbutik och köpte skidor då vi vill komma ut med någon vinteraktivitet. Vi fick hjälp på stadium att prova ut skidorna. Jag fick gå upp en ”hårdhet” då dom tyckte det ena paret var för mjuka. Sagt och gjort så skulle vi ut dagen efter, det är mina första gång jag står på ett par skidor så att min teknik är urkass är jag helt medveten om och att den säkert medför en del av ”problemen”. Nu till saken, jag upplever mina skidor bakhala och svårt att få fäste, min sambo däremot upplever att hon har bra fäste (och sämre glid). Tog en titt på skidorna nu i garaget och mina skins känns som att de har kortare hår samt sticker ut mindre från skidan, jämfört med min sambos. Hennes skins ser ju helt purnya ut samt brandade med skidföretagets logga. Mina helt blanka, frågade i butiken om det var nån skillnad med/utan logga men fick till svar ett så ej var fallet. Men nu börjar jag tro att det har med detta att göra. Vill ni hjälpa en helt novis att kommma till en slutsats? Gå tillbaka till butiken med skidorna. Någon som förstår skidor kan klämma på dom manuellt och se om dom möjligtvis är för hårda (om någon sådan jobbar där du köpte skidorna är en annan sak). Skin är ofta allt för lätt att få fäste på så det ska inte vara ett problem. Om det är så att din teknik fallerar så mycket att du måste ha väldigt mjuka skidor för att få fäste och således dåligt glid så är det väl så (men det verkar du ju vara medveten om). Quote
JoakimK97 Posted January 7 Author Report Posted January 7 2 hours ago, Lejonet said: Gå tillbaka till butiken med skidorna. Någon som förstår skidor kan klämma på dom manuellt och se om dom möjligtvis är för hårda (om någon sådan jobbar där du köpte skidorna är en annan sak). Skin är ofta allt för lätt att få fäste på så det ska inte vara ett problem. Om det är så att din teknik fallerar så mycket att du måste ha väldigt mjuka skidor för att få fäste och således dåligt glid så är det väl så (men det verkar du ju vara medveten om). Tack för input. Får se hur jag gör, känner jag det rätt så kommer ju nog stadium krångla så mycket det går. Kanske ska testa min sambos skidor först…? Vi väger ungefär lika fast hon är kortare. Quote
MnO Posted January 7 Report Posted January 7 Hur mättes skidorna upp? Det är VÄLDIGT svårt att välja ut rätt skinskidor om det görs på en spannbräda med kunden ståendes och där mätningen sker med pappersremsa, metallblad eller liknande. En spannmätare, antingen digital eller analog underlättar markant, men det krävs ändå att det är någon med god erfarenhet av att både göra rätt och fel med skinskidor under ett par år för att man ska träffa någorlunda rätt i uppgiften att hitta en skida för en specifik åkares vikt, teknik och ambition. Det var många felaktiga rekommendationer, både åt det för mjuka och det för styva hållet de första åren när skinskidor kom ut på marknaden. Nu har skidorna blivit bättre och säljarna är mer vana så risken att det blir fel är betydligt lägre. Men det är fortfarande en rejäl chansning att gå in på en slumpvald stadiumbutik med unga säljare. Just när det gäller skinskidor är "plocket" (dvs valet av exakt vilket par du ska välja) mycket viktigare än med klassiskt vallningsbara skidor om vi pratar för nybörjare och medelgoda. Med vallning kan man alltid förlänga eller korta ner zonen som vallas, eller välja att använda skidan bara i vissa fören tex. Det kan man inte med skinskidor, förutom med flytt av bindning som ger en viss effekt. Det kan mycket väl vara så att butiken inte ens hade ett par som egentligen passade dig, men valde det par som var minst dåligt. Sen ska man också komma ihåg att det inte ska vara absolut automatiskt stegjärnsfäste. Då kommer du inte att utveckla rätt teknik över tid. Du ska behöva tänka på hur du gör tekniskt och det är ingen omedelbar nackdel att du tvingas lära dig att förflytta vikten till rätt ställe osv. Men det finns ändå en gräns för när det inte är roligt längre. Quote
NLundmark Posted January 7 Report Posted January 7 1 hour ago, MnO said: Hur mättes skidorna upp? Det är VÄLDIGT svårt att välja ut rätt skinskidor om det görs på en spannbräda med kunden ståendes och där mätningen sker med pappersremsa, metallblad eller liknande. En spannmätare, antingen digital eller analog underlättar markant, men det krävs ändå att det är någon med god erfarenhet av att både göra rätt och fel med skinskidor under ett par år för att man ska träffa någorlunda rätt i uppgiften att hitta en skida för en specifik åkares vikt, teknik och ambition. Håller inte alls med! Vet man vad man gör är det inte alls svårt att plocka bra skidor med spannbräda. Quote
Volevodin Posted January 7 Report Posted January 7 Testa med att åka utan stavar, det är en beprövad metod för att lära sig att få fast skidorna på rätt ställe. Skulle tro att tiden arbetar för dig och när du fått in tekniken kanske skidorna är perfekta. Jag köpte ett par skin på en utförsäljning och det var bombfäste på dem, men glidet uruselt. Sen köpte jag ett par Ross-skin, som var mycket hårdare och då var det riktigt bra glid och fästet var bra också. Sen spelar det ingen roll om skidorna tas ut manuellt eller med skiselector om säljaren inte får rätt information om köparens åkförmåga. Quote
JoakimK97 Posted January 8 Author Report Posted January 8 Tack för er respons. Jag gjorde ett ganska ovetenskapligt test genom att filma i garaget när jag står på skidan, och det ser inte ut att vara några bekymmer att trycka ner den stillaståendes. Så det faller väl på min dåliga åkstil, vilket kanske inte är så konstigt då jag stått på skidor 2 gånger. Ska försöka ut och öva igen när regnet har lagt sig. Skidorna mättes f.ö upp på en sådan spannbräda, och jag var tydlig med att jag var helt totalt nybörjare. Quote
MnO Posted January 8 Report Posted January 8 15 hours ago, NLundmark said: Håller inte alls med! Vet man vad man gör är det inte alls svårt att plocka bra skidor med spannbräda. Då är i så fall nyckelbegreppet "om man vet vad man gör", vilket sällan är fallet om man bara knatar in på första bästa Stadium, i alla fall i södra Sverige. En duktig och rutinerad skidplockare kan säkerligen göra rätt även utan avancerad utrustning, där håller jag med. Jag anser mig själv vara ganska ok på att plocka och bedöma skidor med spannbräda för valla och klister. Oftast beter sig skidorna precis som förväntat. Men när det gäller skin tycker jag bedömningen är betydligt svårare, speciellt med spannbärigheten i övergången mellan skin och belag och slutspannet precis innan det nyper. För min del är det mer regel än undantag att skidorna förvånar åt ena eller andra hållet i aspekten fäste och glid. Jag hade säkerligen blivit bättre på uppgiften om jag hade övat på ett hundratal skidor till, men det underlaget får man ju aldrig som vanlig konsument. Problemet med säljarna i butikerna är att de sällan får någon riktig feedback på deras val, vilket gör inlärningen svårare. De allra flesta kunderna har inte koll eller intresse nog för att återkoppla, även i fall där det har blivit uppenbart fel. I mer inriktade skidbutiker där mer intresserade och krävande skidåkare handlar, får säljaren oftast mer eller omedelbar återkoppling om det inte blev bra, eftersom kraven på prestation i plocket är mycket högre. Quote
NLundmark Posted January 8 Report Posted January 8 5 hours ago, MnO said: Då är i så fall nyckelbegreppet "om man vet vad man gör", vilket sällan är fallet om man bara knatar in på första bästa Stadium, i alla fall i södra Sverige. En duktig och rutinerad skidplockare kan säkerligen göra rätt även utan avancerad utrustning, där håller jag med. Jag anser mig själv vara ganska ok på att plocka och bedöma skidor med spannbräda för valla och klister. Oftast beter sig skidorna precis som förväntat. Men när det gäller skin tycker jag bedömningen är betydligt svårare, speciellt med spannbärigheten i övergången mellan skin och belag och slutspannet precis innan det nyper. För min del är det mer regel än undantag att skidorna förvånar åt ena eller andra hållet i aspekten fäste och glid. Jag hade säkerligen blivit bättre på uppgiften om jag hade övat på ett hundratal skidor till, men det underlaget får man ju aldrig som vanlig konsument. Problemet med säljarna i butikerna är att de sällan får någon riktig feedback på deras val, vilket gör inlärningen svårare. De allra flesta kunderna har inte koll eller intresse nog för att återkoppla, även i fall där det har blivit uppenbart fel. I mer inriktade skidbutiker där mer intresserade och krävande skidåkare handlar, får säljaren oftast mer eller omedelbar återkoppling om det inte blev bra, eftersom kraven på prestation i plocket är mycket högre. Då är vi väl egentligen överens. Tolkade det som att det skulle vara svårt att plocka skins på spannbräda även för någon med koll. Vet man inte vad man gör hjälper varken maskin eller bräda 😉 Quote
Recommended Posts