Fritzon(igen) Posted January 6 Report Posted January 6 Har denna helg upptäckt att det fortfarande går bra att staka trots att jag har problem med kostokondrit. Är därför sugen på att åka ett lopp i början av februari men kan inte bestämma om det ska bli Orsa Ski Marathon eller Engelbrektsloppet 45, de går dessutom på samma dag. Bor i Sthlm så det är ju närmre till Norberg, men jag funderar mest på kuperingen då jag vill diagonala så lite som möjligt. Någon som kört eller ska åka dessa lopp med årets bansträckning (enl PM) och som kan råda? Quote
Lejonet Posted January 7 Report Posted January 7 15 hours ago, Fritzon(igen) said: Har denna helg upptäckt att det fortfarande går bra att staka trots att jag har problem med kostokondrit. Är därför sugen på att åka ett lopp i början av februari men kan inte bestämma om det ska bli Orsa Ski Marathon eller Engelbrektsloppet 45, de går dessutom på samma dag. Bor i Sthlm så det är ju närmre till Norberg, men jag funderar mest på kuperingen då jag vill diagonala så lite som möjligt. Någon som kört eller ska åka dessa lopp med årets bansträckning (enl PM) och som kan råda? Båda är ju platta men hos oss i norra Västmanland beror ju kuperingen på om det kommer natursnö (2dm i natt) eller inte om dom stora backarna är med. Men jag skulle säga att Engelbrekt 45 har större potential att bli platt. Men det beror ju på hur mycket uppför du orkar staka också. Quote
Volevodin Posted January 7 Report Posted January 7 22 hours ago, Fritzon(igen) said: Har denna helg upptäckt att det fortfarande går bra att staka trots att jag har problem med kostokondrit. Är därför sugen på att åka ett lopp i början av februari men kan inte bestämma om det ska bli Orsa Ski Marathon eller Engelbrektsloppet 45, de går dessutom på samma dag. Bor i Sthlm så det är ju närmre till Norberg, men jag funderar mest på kuperingen då jag vill diagonala så lite som möjligt. Någon som kört eller ska åka dessa lopp med årets bansträckning (enl PM) och som kan råda? Har du fått grönt ljus av din läkare att belasta bröstkorgen så hårt som ett långlopp med stakning kräver ? Quote
Fritzon(igen) Posted January 7 Author Report Posted January 7 2 hours ago, Volevodin said: Har du fått grönt ljus av din läkare att belasta bröstkorgen så hårt som ett långlopp med stakning kräver ? En mycket bra fråga där svaret är nej. Mest beroende på att jag träffat fler läkare under de senaste åren än vad man normalt gör under en livstid och ingen av dem har haft koll på kostokondrit. Har väl mer eller mindre landat i den diagnosen eftersom allt annat det skulle kunna bero på har uteslutits av läkare. Därav lyssnar jag själv på kroppen och tar beslut utifrån det. Det har fungerat rätt bra att staka på relativt platta Konstsnöspår och golfbanor med få, korta backar. Förra vintern blev det ca 25 mil, uteslutande stakning. Men jag tänker inte att jag ska staka loppet på blanka skidor (som jag normalt gör) utan kunna diagonala i brantare backar eller när armarna/magen behöver avlastning. Men jag vill staka så mycket som möjligt då jag upptäckt att det funkar för bröstkorgen, diagonal är jag mer osäker på om det funkar. Quote
Volevodin Posted January 7 Report Posted January 7 Ett problem är att det är få läkare som har kunskap om hur stavarbete påverkar bröstkorgens ben som i mitt fall. Förutom en skada på ett revben under bröstmuskeln är nyckelbenet av i fästningen i axelbenet. Frågan är om rörelsen i axelpartiet äventyrar ihopläkningen och om det därför är säkrast att helt avstå från skidåkning ? Quote
Olga Posted January 7 Report Posted January 7 Orsa ski marathon är alltid fint. Efter loppet kan man gå på restaurangen Svinet och Uven och äta sig mätt på roadkill. Quote
Fritzon(igen) Posted January 8 Author Report Posted January 8 11 hours ago, Volevodin said: Ett problem är att det är få läkare som har kunskap om hur stavarbete påverkar bröstkorgens ben som i mitt fall. Förutom en skada på ett revben under bröstmuskeln är nyckelbenet av i fästningen i axelbenet. Frågan är om rörelsen i axelpartiet äventyrar ihopläkningen och om det därför är säkrast att helt avstå från skidåkning ? Jo, det har jag också provat, men jag är inne på mitt tredje år med denna åkomma och kan konstatera att vila inte är medicinen som löser problemet. Och om jag ska välja mellan min mentala hälsa (som mer eller mindre kräver längdskidor) och ev inte bli helt bra i bröstet, så får det nog bli det första. Men jag upplever som sagt inte att jag blir sämre av stakning, det kan ju vara annorlunda för andra. Låter ju mer tveksamt i ditt fall, skador på ben behöver ju tid att läka. Quote
Fritzon(igen) Posted January 8 Author Report Posted January 8 10 hours ago, Olga said: Orsa ski marathon är alltid fint. Efter loppet kan man gå på restaurangen Svinet och Uven och äta sig mätt på roadkill. Hahaha… Ja, det låter ju onekligen som något som talar för Orsa. 😊 Quote
Recommended Posts