Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tony Pölder ska slå hål på Kuzmin med rapport från Swix


Boletus

Recommended Posts

  • Replies 240
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det här är en mycket intressant tråd att följa. Själv är jag ingen större expert på vallning, även om resultaten förbättras med tiden. Det är dock några funderingar jag har kring sicklingen som jag inte får ihop riktigt.

 

Är det verkligen orimligt att vallningen är överlägsen sickling? Jag menar...man väljer valla baserat på rådande förhållande. Temp, snötyp, luftfuktighet etc. Att sickla motsvarar vallningens universalvalla (typ klistertejp). Dvs för alla förhållanden. Visst...under vissa förhållanden kan det säkert vara bättre. Men är det orimligt att tro att vallningen generellt är bättre? Att sickla ett belag kan ju dessutom inte vara lättare än att slänga på en glidvalla. Med vanlig vallning riskerar man ju inte att få vågmönster i skidan efter upprepad och oaktsam sickling.

 

Det har ju också varit en del diskussioner kring vetenskaplighet etc. En helt oberoende test skulle verkligen välkomnas. För även forskare har tyvärr en tendens att manipulera sina resultat frivilligt/ofrivilligt för att få sina resultat publicerade. Publiciteten är ofta direkt avgörande för nya anslag etc. Och om en forskare går i företagartankar är det också väldigt viktigt med publicitet och otvetydiga resultat i rapporter. Kuzmin Ski Tech verkar ju ha samma affärsdriv som övriga aktörer på marknaden. Jag menar... 600 spänn för en plåtbit.

 

Det hörs nog på min argumentation att jag tror mest på vallning. Men skulle jag bli övertygad om sicklingens förträfflighet kommer även jag att köpa en plåtbit för 600 spänn

Att tro är silver, att testa själv guld.

Link to comment
Share on other sites

Anl: Jag är inne på samma tankegångar. Kan det inte i stället vara bra med ett vågmönster så att man får in luft mellan skida o snö. Sen har ju tävlingsskidor sen 20 år tillbaka (ev. borttaget på vissa märken nu - skall kolla noga nästa gång i skidaffären) ett "extraspann" mellan spets o ordinarie spann samt ibland även mellan bakända o spannslut. Idén med det måste ju vara att få in luft mellan skida o snö.

Huruvida en skida har detta "extraspann" eller inte det påverkar resultatet av stålsickling resp vallning är svårt att säga.

Jag har en Sandviken stålsickel köpt för ca 25 år sedan och med härdad kant som sticker ut lite utanför. Går det stålsickla med den eller måste det vara Kuzminsickeln ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har kört på sicklade skidor i två säsonger nu och kan väl beskriva mej som en motionär. Tycker det är helt underbart enkelt att slippa glidvalla dels för att det grisar nåt hemskt i garaget sen är det nog inte speciellt nyttigt att stå där och dra i sej oset.

Nu borstar jag bara upp skidorna och lägger på fäste sen iväg......toppen.

Så för den glade motionären som bara vill ha en bra träning så enkel som möjlig så finns det inget annat än att sickla.

Glidet är minst lika bra. Rekomenderas VARMT..

Link to comment
Share on other sites

Jag måste fråga. När man har sicklat glidytorna, hur ser ytan ut då? är den helt slät eller ger sickeln någon form av struktur? Jag har blivit mer och mer intresserad efter att ha läst allt ni skrivit, Lars-Erik och ni andra. Hoppade backe när jag var ung, då sicklade vi polityren (shellack) som vi hade som glidyta men då fick vi en helt slät och plan yta.
Link to comment
Share on other sites

Jag måste fråga. När man har sicklat glidytorna, hur ser ytan ut då? är den helt slät eller ger sickeln någon form av struktur? Jag har blivit mer och mer intresserad efter att ha läst allt ni skrivit, Lars-Erik och ni andra. Hoppade backe när jag var ung, då sicklade vi polityren (shellack) som vi hade som glidyta men då fick vi en helt slät och plan yta.

Om vi pratar om Kuzminsickling så är det ju struktur i sickeln (det är det i alla Kuzminsicklar) och den ger förstås struktur som man ser om man tittar lite närmare. Det ger en väldigt slät och fin yta och ger generellt lite sämre vattentransport, där måste jag revidera mig lite, än vanlig maskinstruktur. Så är det lite varmare än 4-5 minus så är rillning nödvändigt för att det inte skall tappas i glid för mycket. Allt beroende på hastighet och en massa andra faktorer. Men Kuzminsickling ger en "random structure" vilket gör att spåren går i varandra och skapar en naturlig vattentransport.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste fråga. När man har sicklat glidytorna' date=' hur ser ytan ut då? är den helt slät eller ger sickeln någon form av struktur? Jag har blivit mer och mer intresserad efter att ha läst allt ni skrivit, Lars-Erik och ni andra. Hoppade backe när jag var ung, då sicklade vi polityren (shellack) som vi hade som glidyta men då fick vi en helt slät och plan yta.[/quote']

Om vi pratar om Kuzminsickling så är det ju struktur i sickeln (det är det i alla Kuzminsicklar) och den ger förstås struktur som man ser om man tittar lite närmare. Det ger en väldigt slät och fin yta och ger generellt lite sämre vattentransport, där måste jag revidera mig lite, än vanlig maskinstruktur. Så är det lite varmare än 4-5 minus så är rillning nödvändigt för att det inte skall tappas i glid för mycket. Allt beroende på hastighet och en massa andra faktorer. Men Kuzminsickling ger en "random structure" vilket gör att spåren går i varandra och skapar en naturlig vattentransport.

Det är korrekt att Kuzminsicklarna ger en viss struktur och det har säkert stor betydelse i sammanhanget och motsäger inte det en stenslipning ger (även om man då får andra nackdelar men som går att kompensera med kompletterande glidvallning). Dessutom kan denna struktur förbättras/kompletteras med Rillning, vilket är speciellt viktigt när det är varmt (låt säga - 3 och varmare).

anm: Denna jul fick jag en RS Riller i julklapp av min omtänksamma fru. Jag hade tidigare använt annan Riller men en fördel ser ut att vara att det följer med en noggrann instruktion när man skall använda de olika typerna av rullar som följer med.

Jag har dock svårt att förlika mig med tanken att man skall rilla även i fästzonen, det har jag hittills inte gjort. Det borde väl bara ta bort yta som behövs för just fästet, men jag tänker väl fel på något vis ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Artikeln kommer väl inte med så mycket nytt men det är alltid ett vedträ till elden.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=3-AV_ID=1019165,00.html?from=nyDygn

 

Fick förresten hem min egen Kuzmin från enklaresport igår, sicklade kvällen ut och var helnöjd med glidet idag. (är bara en glad motionär)

Det där låter verkligen som något reklampåhitt. Norskarna har väll haft all tid i världen att själva köpa in produkterna och testa dem?

 

Är det sant är det dock ganska komiskt. :)

Link to comment
Share on other sites

Artikeln kommer väl inte med så mycket nytt men det är alltid ett vedträ till elden.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=3-AV_ID=1019165,00.html?from=nyDygn

 

Fick förresten hem min egen Kuzmin från enklaresport igår, sicklade kvällen ut och var helnöjd med glidet idag. (är bara en glad motionär)

Enligt min kontakt i landslaget så använder de inte primateria, för då jag blivit rekommenderad att köpa den.

 

sen glöm inte bort att kuzmin och primatera är helt olika stuff

Link to comment
Share on other sites

Artikeln kommer väl inte med så mycket nytt men det är alltid ett vedträ till elden.

http://www2.unt.se/pages/1' date='1826,MC=3-AV_ID=1019165,00.html?from=nyDygn

 

Fick förresten hem min egen Kuzmin från enklaresport igår, sicklade kvällen ut och var helnöjd med glidet idag. (är bara en glad motionär)[/quote']

Enligt min kontakt i landslaget så använder de inte primateria, för då jag blivit rekommenderad att köpa den.

 

sen glöm inte bort att kuzmin och primatera är helt olika stuff

Har du en kontakt i vallateamet? Vad du säger då är alltså att Primateria ljuger så det dånar. Då kanske man skulle ta kontakt med dem och höra om sanningshalten i deras "rapport".

Link to comment
Share on other sites

Artikeln kommer väl inte med så mycket nytt men det är alltid ett vedträ till elden.

http://www2.unt.se/pages/1' date='1826,MC=3-AV_ID=1019165,00.html?from=nyDygn

 

Fick förresten hem min egen Kuzmin från enklaresport igår, sicklade kvällen ut och var helnöjd med glidet idag. (är bara en glad motionär)[/quote']

Enligt min kontakt i landslaget så använder de inte primateria, för då jag blivit rekommenderad att köpa den.

 

sen glöm inte bort att kuzmin och primatera är helt olika stuff

Har du en kontakt i vallateamet? Vad du säger då är alltså att Primateria ljuger så det dånar. Då kanske man skulle ta kontakt med dem och höra om sanningshalten i deras "rapport".

Ja är de som gör mig fundersam också, min kontakt hjälper mig mycket med skidor så att jag ska få bästa tänkbara material, ger valla tips/vallar osv.

Det jag fått berättat för mig är när man tar upp primateria är att de har köpt in utrustningen och testat den, men inte fått nå bra resultat av det.

själv vill jag inte anklaga primateria för att ljuga, men man blir lite fundersam om de grundar uppgifterna på vilka som köpt produkten eller vilka som använder den kontinuerligt.

känner samtidigt att jag borde kolla upp detta mer med min kontakt, men är lite svårt att få ur vad dom gör, men man får ju iallafall tips på vad man ska göra för att få så bra som möjligt.

hoppas ni hängde med i svamlandet

Link to comment
Share on other sites

Artikeln kommer väl inte med så mycket nytt men det är alltid ett vedträ till elden.

http://www2.unt.se/pages/1' date='1826,MC=3-AV_ID=1019165,00.html?from=nyDygn

 

Fick förresten hem min egen Kuzmin från enklaresport igår, sicklade kvällen ut och var helnöjd med glidet idag. (är bara en glad motionär)[/quote']

Enligt min kontakt i landslaget så använder de inte primateria, för då jag blivit rekommenderad att köpa den.

 

sen glöm inte bort att kuzmin och primatera är helt olika stuff

Har du en kontakt i vallateamet? Vad du säger då är alltså att Primateria ljuger så det dånar. Då kanske man skulle ta kontakt med dem och höra om sanningshalten i deras "rapport".

ja vad säger man apropå sanningar.....

 

http://www.skidsport.com/index.asp?NewsID=7436

Link to comment
Share on other sites

Är lite nygammal här på forumet men kunde inte låta bli att läsa igeom den här tråden. Åker själv på stålsicklat och tillhör dem som tycker sig blivit frångliden i början på VL men hängt med och glidit ifrån på slutet. Det tycker jag borde vara en ganska bra värdemätare om många med stålsicklat har den erfarenheten vilket verkar vara fallet. Och hellre bra glid i slutet när krafterna börjar tryta.

 

Men det jag reagerade på var Landslaget och Primateriasickeln.

 

Om detta nu är så hemligt att inte norska landslaget lyckats ta reda på det vore det väl konstigt om det lämnades ut till någon som är beredd att torgföra det på ett öppet forum som det här. Då är det ju snart tillgänliga för varenda landslag. Har man en sådan kontakt vore det kanske klokt att vara lite försiktig.

 

Men att Svenskarna har haft så genomgående bra skidor i jämförelse med andra under hela OS borde väl tyda på att man har haft någåt utöver vad Swix och TP kan erbjuda i butiken. Det kan ju hända att det är absolut tystnadsplikt för alla í och omkring landslaget. Eller till och med så man kommer med desinformation inför ett OS.

 

/Mats

Edited by senmathal
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej, ny här

Men följer detta med stort intresse, är från Finland och köpte just glidvallor för 80e (ca 800kr) (min första stora investering i vallor), är ganska ny i skidsporten, men anors ganska vetenskapligt lagd.

Har funderat, medan jag åkt skidor i vinter, hur i hela fridens glidvallorna är menat att fungera, jo i princip förstår jag, man polerar upp en slät hård yta. Men olika hårdhet vid olika temperatur(?) var en frågeställning som inte riktigt blev korrekt i mitt huvud. Sedan när jag läste första raderna om Kuzmin, så blev jag mycket intresserad, för nu började mina kunskaper i fysik stämma med det som presenterades.

Så Swix vetenskapliga rapport skulle vara rolig att titta på. Men vad där än må stå, så kommer jag att skaffa mig sicklar för att själv köra några "forskningsrundor" på olika skidor, dessutom utan ett intresse att sälja någonting.

Kul att någon vågar sticka ut hakan och göra nått åt denna "trollkokeri- industri". Det är konstigt att inte alla nya valla produkter marknadsför sig med vetenskapligt genomförda tester? T.ex, "ny glidvalla testad av VTT (utför de flesta vetenskapliga tester i finland) glider bättre konkurrenternas".

Hoppeligen får vi ändring, tur att man kommit med i denna idrott just nu och endast investerat 80e, tänk om man skulle ha hållit på och glidvallat i 20år, och så kommer någon och presenterar en forskning som visar på att man i princip lagt ut otaliga arbetstimmar, stor mängd pengar, andats in farliga ångor, helt till ingen nytta. Någon kan ha blivit mycket lurad under en lång tid, och till ingen nytta.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Om man läser lite mellan raderna, så förstår man att skiforfun sitter inne med mer information än han får säga på detta forum. Hela hans inlägg är kryptiskt, kanske han förlorar fin service på vallaområtet (läs, glidområdet) om han yppar för mycket.

 

Mina kunskaper på sicklingsområdet är mycket bristfälliga i synnerhet skillnaden mellan Kuzmin och Primateria, men kan ändå ana att svenskarnas fina glid i Carlgary kan ha något att göra med stålsickling. Vill minnas att när Larry Poroma intervjuades i TV i samband med den nya vallabussen att han nämnde något om att landslaget inte utesluter något på vallaområdet, vilket man kan tolka hur man vill.:/

 

Fast det vore märkligt, om inte något sipprade ut från svensklägret, kan ju inte hållas hemligt i all evighet, om det nu är något speciellt vill säga. Får se då till kommande säsong, om blir något klokare.

Link to comment
Share on other sites

När kommer rapporten? Vi har väntat ett tag nu!

Vadå' date=' är det en ny rapport från Swix på gång? Den gamla var ju ute för bra länge sedan om det är den du väntar på?[/quote']

Det visste jag inte, var finns den?

Ja, det fanns en länk till den i tråden (kanske sida 3-4) men den fungerar inte längre tyvärr. Kanske har någon sparat den och kan länka på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Om man läser lite mellan raderna, så förstår man att skiforfun sitter inne med mer information än han får säga på detta forum. Hela hans inlägg är kryptiskt, kanske han förlorar fin service på vallaområtet (läs, glidområdet) om han yppar för mycket.

 

Mina kunskaper på sicklingsområdet är mycket bristfälliga i synnerhet skillnaden mellan Kuzmin och Primateria, men kan ändå ana att svenskarnas fina glid i Carlgary kan ha något att göra med stålsickling. Vill minnas att när Larry Poroma intervjuades i TV i samband med den nya vallabussen att han nämnde något om att landslaget inte utesluter något på vallaområdet, vilket man kan tolka hur man vill.:/

 

Fast det vore märkligt, om inte något sipprade ut från svensklägret, kan ju inte hållas hemligt i all evighet, om det nu är något speciellt vill säga. Får se då till kommande säsong, om blir något klokare.

Landslaget har ju nyss skrivit ett nytt tvåårsavtal med Primateria och som beskrivits på annan tråd blev representanter från Primatera mitt under OS kontaktade av norska landslaget och undrade om svenskarna använde deras sickel. Och senare under OS gled ju norrmännen ikapp, men om sickeln påverkat något får nog ingen av oss veta. Att den används i kombination med andra metoder verkar dock mycket troligt eftersom de skrivit nytt avtal och andra rapporter bl.a. från Primateria.

 

Beträffande Swix rapport: JAG anser att den höll så låg nivå, bl.a. vetenskapligt, att jag inte förstår att de verkligen vågade visa upp den. Men om jag förstår saken rätt har de nu mer eller mindre dragit tillbaka den, eller ?

Beträffande Tony: Min vän (på facebok) Tony hade verkligen otur när han försökte använda detta undermåliga verk i debatten. Sämre argument är det nog svårt att hitta. Jag tycker att Tony innerst inne är en hyvens kille och att om han skulle se sanningen i vitögat och själv sälja sicklar och påpeka att det går att kombinera sickling och vallning på många olika sätt så skulle han både öka sin trovärdighet med massor av procent och totalöka sin försäljning. Jag tror inte att nuvarande strategi går i långa loppet även om det ser så ut i katalog efter katalog. Den enkla sanningen om stålsickling kommer ändå snart alla motionärer att veta och själva ha prövat.

Link to comment
Share on other sites

Om man läser lite mellan raderna' date=' så förstår man att skiforfun sitter inne med mer information än han får säga på detta forum. Hela hans inlägg är kryptiskt, kanske han förlorar fin service på vallaområtet (läs, glidområdet) om han yppar för mycket.

 

Mina kunskaper på sicklingsområdet är mycket bristfälliga i synnerhet skillnaden mellan Kuzmin och Primateria, men kan ändå ana att svenskarnas fina glid i Carlgary kan ha något att göra med stålsickling. Vill minnas att när Larry Poroma intervjuades i TV i samband med den nya vallabussen att han nämnde något om att landslaget inte utesluter något på vallaområdet, vilket man kan tolka hur man vill.:/

 

Fast det vore märkligt, om inte något sipprade ut från svensklägret, kan ju inte hållas hemligt i all evighet, om det nu är något speciellt vill säga. Får se då till kommande säsong, om blir något klokare.[/quote']

Landslaget har ju nyss skrivit ett nytt tvåårsavtal med Primateria och som beskrivits på annan tråd blev representanter från Primatera mitt under OS kontaktade av norska landslaget och undrade om svenskarna använde deras sickel. Och senare under OS gled ju norrmännen ikapp, men om sickeln påverkat något får nog ingen av oss veta. Att den används i kombination med andra metoder verkar dock mycket troligt eftersom de skrivit nytt avtal och andra rapporter bl.a. från Primateria.

 

Beträffande Swix rapport: JAG anser att den höll så låg nivå, bl.a. vetenskapligt, att jag inte förstår att de verkligen vågade visa upp den. Men om jag förstår saken rätt har de nu mer eller mindre dragit tillbaka den, eller ?

Beträffande Tony: Min vän (på facebok) Tony hade verkligen otur när han försökte använda detta undermåliga verk i debatten. Sämre argument är det nog svårt att hitta. Jag tycker att Tony innerst inne är en hyvens kille och att om han skulle se sanningen i vitögat och själv sälja sicklar och påpeka att det går att kombinera sickling och vallning på många olika sätt så skulle han både öka sin trovärdighet med massor av procent och totalöka sin försäljning. Jag tror inte att nuvarande strategi går i långa loppet även om det ser så ut i katalog efter katalog. Den enkla sanningen om stålsickling kommer ändå snart alla motionärer att veta och själva ha prövat.

Hade inte Pölder Primateriasicklar till salu i vintras? Fick för mig det men det fanns, vad jag kunde hitta, inga när jag handlade andra grejer där nyligen.

 

Att sickling+valla mycket väl kan visa sig vara den bästa metoden kan väl som du säger kanske rädda glidvallaindustrin. Men däremot så har väl sickling redan gjort stenslipningen helt utdaterad (förutom att rädda rejält sönderkörda belag) och jag kan tänka mig att många seriösa handlare ligger med ganska rejäla investeringar i stenslipar och vill ha igen de pengarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...