Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dagens REA-tips!


kokobob

Recommended Posts

CT1 säljs ju knappt nu för tiden, tror inte att den tillverkas längre. Detta måste vara något gammalt restlager från en norsk källare. Men det är en bra stav! Ungefär samma spec som Quantum 2, och den ligger väl på ca 1500 kr. Positivt (tycker jag) är att du får det gamla handtaget och remmen. Ingen konstig TCS.

Om det nu är den "riktiga" CT1....?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

CT1 säljs ju knappt nu för tiden, tror inte att den tillverkas längre. Detta måste vara något gammalt restlager från en norsk källare. Men det är en bra stav! Ungefär samma spec som Quantum 2, och den ligger väl på ca 1500 kr. Positivt (tycker jag) är att du får det gamla handtaget och remmen. Ingen konstig TCS.

Säkert något restlager som XXL köpt upp. Det är sista modellen av CT1 så kanske 3 år sedan den blev tillverkad, har dock aldrig märkt stavar blir gamla i materialet av att stå lagarade. Ser ut på bilden som det verkligen är den riktiga CT1 (röd/vit). Tycker att den prestandamässigt är mellan nya Q2 och Q1, dvs duger för vem som helst att tävla med.

Link to comment
Share on other sites

Det är den riktiga sista modellen om bilden stämmer. Jag köpte ett par på norska XXL för några år sen men knäckte dem tyvärr sen. Den ena i Marcialonga och den andra på Angeredsbron.

 

Skulle köpt ett par om det inte stod tre par Triac, ett par CT2, ett par S-Lab Carbon 100 och ett par Black Feather här hemma...

Link to comment
Share on other sites

Knep ett par CT1or imorse, rätt bra i och med remmar och handtag... Gått upp lite i stavlängd (tror jag) så dessa blir ett reservpar till Q1orna, ev. limma fast Rextrugor under vintern när TBS inte räcker till på andra stavarna. Det går, väl? 

Det är 10mm. Limma dit KV+ nya stora truga istället, lika stor som Rex men hållbarare och bygger inte lika mycket höjd.

Link to comment
Share on other sites

Det är 10mm. Limma dit KV+ nya stora truga istället, lika stor som Rex men hållbarare och bygger inte lika mycket höjd.

Intressant. Men jag googlade snabbt och de verkar antingen som man måste använda kv+ skruvsystem och 8.5 mm stavdiameter. Vikt jämförelsevis? Mitt problem med Rex är att de är något för tunga. Dock i mjuk snö är de ändå bäst. För mig har Rex hållit bra. Har genom åren tappat en spets totalt när jag körde på is.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Men jag googlade snabbt och de verkar antingen som man måste använda kv+ skruvsystem och 8.5 mm stavdiameter. Vikt jämförelsevis? Mitt problem med Rex är att de är något för tunga. Dock i mjuk snö är de ändå bäst. För mig har Rex hållit bra. Har genom åren tappat en spets totalt när jag körde på is.

Det finns till 10mm också. KV+ såg väl en marknad där som konstigt nog ingen annan hoppat på. Jag tror KV+ blir lite lättare men marginellt, det är ju storleken på trugan som ger vikten. Men den bygger inte onödig längd och är kraftigare.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Men jag googlade snabbt och de verkar antingen som man måste använda kv+ skruvsystem och 8.5 mm stavdiameter. Vikt jämförelsevis? Mitt problem med Rex är att de är något för tunga. Dock i mjuk snö är de ändå bäst. För mig har Rex hållit bra. Har genom åren tappat en spets totalt när jag körde på is.

Klipp bort 5 mm runt om så blir de något lättare, men fortfarande tillräckligt stora.

 

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Här är en skistartprodukt som jag gillar, lätta, stora och jag TROR att spetsen är hållbar. Annars har jag inte så högt förtroende för deras egna grejer, främst vallorna.

https://www.skistart.com/p-59986-skistart-snotruga-10mm-stor.aspx#

Testade dessa förra vintern och spetsarna var mycket dåliga, veks åt sidan vid hårt/isigt underlag.

Link to comment
Share on other sites

Det finns till 10mm också. KV+ såg väl en marknad där som konstigt nog ingen annan hoppat på. Jag tror KV+ blir lite lättare men marginellt, det är ju storleken på trugan som ger vikten. Men den bygger inte onödig längd och är kraftigare.

Var finns KV+ största (Blizzard?) till 10 m.m? Annars funkar REX tycker jag, men kanske kan man klippa på lite enl Sunlakes förslag

Link to comment
Share on other sites

För mig blir det att lämna tillbaka. De var mjukare än jag trodde och dessutom hade jag behövt lite längre än de 170 jag beställde. De är mjukare än salomon slag.

Dom jag lyckades köpa var i alla fall riktiga CT1 av sista modellen, inget konstigt. Tycker styvheten är okej. Men det hjälper ju inte om dom inte är tillräckligt långa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...