Lappen Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 CT1 säljs ju knappt nu för tiden, tror inte att den tillverkas längre. Detta måste vara något gammalt restlager från en norsk källare. Men det är en bra stav! Ungefär samma spec som Quantum 2, och den ligger väl på ca 1500 kr. Positivt (tycker jag) är att du får det gamla handtaget och remmen. Ingen konstig TCS.Om det nu är den "riktiga" CT1....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 Om det nu är den "riktiga" CT1....?Hehe, som tur är så har man 365 dagars öppet köp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 Någon som har koll på CT1 kontra KV+ Tempesta? Såg att Outnorth har den för 748kr.Har ingen egen erfarenhet av tempesta, men en snabb sökning på nätet ger 90% kolfiber och en vikt på 76 g/m. CT1 har 100% kolfiber och en vikt på 63 g/m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 CT1 säljs ju knappt nu för tiden, tror inte att den tillverkas längre. Detta måste vara något gammalt restlager från en norsk källare. Men det är en bra stav! Ungefär samma spec som Quantum 2, och den ligger väl på ca 1500 kr. Positivt (tycker jag) är att du får det gamla handtaget och remmen. Ingen konstig TCS.Säkert något restlager som XXL köpt upp. Det är sista modellen av CT1 så kanske 3 år sedan den blev tillverkad, har dock aldrig märkt stavar blir gamla i materialet av att stå lagarade. Ser ut på bilden som det verkligen är den riktiga CT1 (röd/vit). Tycker att den prestandamässigt är mellan nya Q2 och Q1, dvs duger för vem som helst att tävla med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LFN Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 Är det en riktigt CT1 så är det ett bra pris. Jag är fortfarande väldigt misstänksam mot just XXL efter alla deras bisarra OneWay versioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 Det är den riktiga sista modellen om bilden stämmer. Jag köpte ett par på norska XXL för några år sen men knäckte dem tyvärr sen. Den ena i Marcialonga och den andra på Angeredsbron. Skulle köpt ett par om det inte stod tre par Triac, ett par CT2, ett par S-Lab Carbon 100 och ett par Black Feather här hemma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 Knep ett par CT1or imorse, rätt bra i och med remmar och handtag... Gått upp lite i stavlängd (tror jag) så dessa blir ett reservpar till Q1orna, ev. limma fast Rextrugor under vintern när TBS inte räcker till på andra stavarna. Det går, väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 Visst, det är 10mm även på TBS-rör. Nu är både 160 o 165 cm slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted November 24, 2020 Report Share Posted November 24, 2020 Knep ett par CT1or imorse, rätt bra i och med remmar och handtag... Gått upp lite i stavlängd (tror jag) så dessa blir ett reservpar till Q1orna, ev. limma fast Rextrugor under vintern när TBS inte räcker till på andra stavarna. Det går, väl? Det är 10mm. Limma dit KV+ nya stora truga istället, lika stor som Rex men hållbarare och bygger inte lika mycket höjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted November 25, 2020 Report Share Posted November 25, 2020 Det är 10mm. Limma dit KV+ nya stora truga istället, lika stor som Rex men hållbarare och bygger inte lika mycket höjd.Intressant. Men jag googlade snabbt och de verkar antingen som man måste använda kv+ skruvsystem och 8.5 mm stavdiameter. Vikt jämförelsevis? Mitt problem med Rex är att de är något för tunga. Dock i mjuk snö är de ändå bäst. För mig har Rex hållit bra. Har genom åren tappat en spets totalt när jag körde på is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted November 25, 2020 Report Share Posted November 25, 2020 Intressant. Men jag googlade snabbt och de verkar antingen som man måste använda kv+ skruvsystem och 8.5 mm stavdiameter. Vikt jämförelsevis? Mitt problem med Rex är att de är något för tunga. Dock i mjuk snö är de ändå bäst. För mig har Rex hållit bra. Har genom åren tappat en spets totalt när jag körde på is.Det finns till 10mm också. KV+ såg väl en marknad där som konstigt nog ingen annan hoppat på. Jag tror KV+ blir lite lättare men marginellt, det är ju storleken på trugan som ger vikten. Men den bygger inte onödig längd och är kraftigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sunlake Posted November 25, 2020 Report Share Posted November 25, 2020 Intressant. Men jag googlade snabbt och de verkar antingen som man måste använda kv+ skruvsystem och 8.5 mm stavdiameter. Vikt jämförelsevis? Mitt problem med Rex är att de är något för tunga. Dock i mjuk snö är de ändå bäst. För mig har Rex hållit bra. Har genom åren tappat en spets totalt när jag körde på is.Klipp bort 5 mm runt om så blir de något lättare, men fortfarande tillräckligt stora. Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted November 25, 2020 Report Share Posted November 25, 2020 Här är en skistartprodukt som jag gillar, lätta, stora och jag TROR att spetsen är hållbar. Annars har jag inte så högt förtroende för deras egna grejer, främst vallorna.https://www.skistart.com/p-59986-skistart-snotruga-10mm-stor.aspx# Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted November 25, 2020 Report Share Posted November 25, 2020 Intressant. Hade gett +1 om det gick. Ska prova skistarts trugor i första hand. Snötrugorna hade nästan varit värt att flytta till en egen tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjellJ Posted November 25, 2020 Report Share Posted November 25, 2020 Här är en skistartprodukt som jag gillar, lätta, stora och jag TROR att spetsen är hållbar. Annars har jag inte så högt förtroende för deras egna grejer, främst vallorna.https://www.skistart.com/p-59986-skistart-snotruga-10mm-stor.aspx#Testade dessa förra vintern och spetsarna var mycket dåliga, veks åt sidan vid hårt/isigt underlag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moh Posted November 26, 2020 Report Share Posted November 26, 2020 USWE Zulo 2 Enduro Hoftebelte Grå, 2liter + 1liter vattensäck - Bikeshop.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KlasA Posted November 26, 2020 Report Share Posted November 26, 2020 Skistart har upp till 50%! Känns som vilken dag som helst då.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ola på Österlen Posted November 29, 2020 Report Share Posted November 29, 2020 Skistart har upp till 50%! Känns som vilken dag som helst då....Njä, det var billigast i början av veckan, sedan höjdes priserna i torsdags (innan i veckan var det 10% på allt inkl rea (utom x,y,z och skidpaket). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johaaan Posted November 29, 2020 Report Share Posted November 29, 2020 Det finns till 10mm också. KV+ såg väl en marknad där som konstigt nog ingen annan hoppat på. Jag tror KV+ blir lite lättare men marginellt, det är ju storleken på trugan som ger vikten. Men den bygger inte onödig längd och är kraftigare.Var finns KV+ största (Blizzard?) till 10 m.m? Annars funkar REX tycker jag, men kanske kan man klippa på lite enl Sunlakes förslag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted November 30, 2020 Report Share Posted November 30, 2020 Var finns KV+ största (Blizzard?) till 10 m.m? Annars funkar REX tycker jag, men kanske kan man klippa på lite enl Sunlakes förslagVerkar finnas hos Pölder för 200 spänn: https://www.polder.se/sv/skidor/stavar-tillbehor/trugor/kv-truga-blizzard-10mm/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petter Posted December 1, 2020 Report Share Posted December 1, 2020 Hehe, som tur är så har man 365 dagars öppet köp.För mig blir det att lämna tillbaka. De var mjukare än jag trodde och dessutom hade jag behövt lite längre än de 170 jag beställde. De är mjukare än salomon slag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted December 1, 2020 Report Share Posted December 1, 2020 För mig blir det att lämna tillbaka. De var mjukare än jag trodde och dessutom hade jag behövt lite längre än de 170 jag beställde. De är mjukare än salomon slag.Dom jag lyckades köpa var i alla fall riktiga CT1 av sista modellen, inget konstigt. Tycker styvheten är okej. Men det hjälper ju inte om dom inte är tillräckligt långa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pask Posted December 1, 2020 Report Share Posted December 1, 2020 Dom jag lyckades köpa var i alla fall riktiga CT1 av sista modellen, inget konstigt. Tycker styvheten är okej. Men det hjälper ju inte om dom inte är tillräckligt långa.Samma här. Ingen fuskmodell utan vanliga CT1, lika styva som mina gamla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted December 2, 2020 Report Share Posted December 2, 2020 XXL Swix Vallabord T0075 + plastprofilerna T0766 för 999:- låter väldigt billigt?Pölder hävdar ordinarie pris en bit över 2000 och XXl hävdar 1400... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted December 2, 2020 Report Share Posted December 2, 2020 XXL Swix Vallabord T0075 + plastprofilerna T0766 för 999:- låter väldigt billigt?Pölder hävdar ordinarie pris en bit över 2000 och XXl hävdar 1400...Man kan bara beundra Swix för deras val av produktnamn.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts