Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dagens REA-tips!


kokobob

Recommended Posts

Bumpar xxl som kör medlemspris 999 kr för Swix CT1. Vettigt runt rör med standarddimensioner (16/10mm), TBS eller limma själv, valfri old-school kontrollrem.

Det är en prisvärd stav, och känns lite som en Volvo 240 i djungeln av stavar. Det enda sura med XXL, och antar jag med Stadium/Intersport mm, är att handremmar i storlek L sitter på. Så om man inte har L tillkommer 250-300:- för nya handremmar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är en prisvärd stav, och känns lite som en Volvo 240 i djungeln av stavar. Det enda sura med XXL, och antar jag med Stadium/Intersport mm, är att handremmar i storlek L sitter på. Så om man inte har L tillkommer 250-300:- för nya handremmar.

Sen kan man vilja ha lite större trugor än de som sitter på också... Men jag instämmer i att CT1 är en mycket prisvärd stav till det priset.

Link to comment
Share on other sites

Det är en prisvärd stav, och känns lite som en Volvo 240 i djungeln av stavar. Det enda sura med XXL, och antar jag med Stadium/Intersport mm, är att handremmar i storlek L sitter på. Så om man inte har L tillkommer 250-300:- för nya handremmar.

Du kan lägga till en dryg hundring för större trugor också. Pyttetrugorna som sitter på är allt som oftast för små. Det gäller dock för de flesta stavar. Edit: 2:a på den bollen...

Link to comment
Share on other sites

Du kan lägga till en dryg hundring för större trugor också. Pyttetrugorna som sitter på är allt som oftast för små. Det gäller dock för de flesta stavar. Edit: 2:a på den bollen...

Helt rätt, och förstår inte riktigt att minsta trugan och största handremmen är standard vid köp i de större (och icke skid nischade) butikerna.

Link to comment
Share on other sites

Även till det priset skulle jag tveka att köpa en skinskida som jag inte kunde provåka samma dag.

O känna på glidzonerna! Väger 95 och har ett par C9 som är riktigt riktigt bra med race-skin på - men valde bort många som hade alldeles för stumma och hårda glidzoner - hade aldrig gått bra i annat än stenhårda spår oavsett fästet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur står sig en sådan mot CT1? (jag är kort...)

Klart styvare och lättare än CT1. Tror att den har samma spec som Triac 2 hade. Jag har ett par, och är jättenöjd.

 

Tänk dock på att det är TCS-handtag på. Man får byta till gamla modellen på handtag om man vill ha "vanliga" handremmar eller andra märken på remmar. Och så är det små trugor på också, men det är det väl alltid på dyrare stavar.

Link to comment
Share on other sites

Man får byta till gamla modellen på handtag om man vill ha "vanliga" handremmar 

 

Fast då bör man välja en 2,5cm längre stav om man vill ha samma avstånd till reminfästning - eller har jag fattat fel?

Har också en sån stav. Röret är lätt och bra men tycker inte om  swix korkhandtag då jag smular sönder dom efter några rundor.

Link to comment
Share on other sites

Fast då bör man välja en 2,5cm längre stav om man vill ha samma avstånd till reminfästning - eller har jag fattat fel?

Har också en sån stav. Röret är lätt och bra men tycker inte om  swix korkhandtag då jag smular sönder dom efter några rundor.

Nä, jag tror inte det. Tittar man på storleksguiden för Swix där man jämför systemen så verkar det som att en 155 stav enligt det nya systemet egentligen är 152,5 mätt från spets till topp men avståndet spets till rem är detsamma som i det gamla systemet. Om då rören är lika långa så borde det väl inte vara någon skillnad?

Link to comment
Share on other sites

Korken spelar ingen större roll för mig, stakar med rem inte genom att hålla i handtaget. Korken borta sedan länge på mina CT2 där jag sliter.

Men kan man ta gammalt handtag? Samma diameter? Fortfarande runt?

Ja, samma runda rör och samma diameter som Swix har haft i många år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...