Vasa Posted May 12, 2010 Report Share Posted May 12, 2010 (edited) Har ni några tankar om när en sådan här samåkning skulle ske?Helst inte 29 maj för min del. Edited May 12, 2010 by Vasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 (edited) För min del så blir det tyvärr ingen åkning på ett bra tag. Är just hemkommen från Orthocenter i Göteborg där jag fått ett nytt främre korsband. Men om allt går bra tar jag gärna en tur efter sommaren. Skulle behövt en stakmaskin nu Vasa... ;) Edited May 13, 2010 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Jag åkte också banan för några år sedan och kan tänka mig en tur igen, men nu har de ju förlängt den ända ut på Hammarö så det blir någon mil till om man ska åka hela. /Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Offa Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Hur många? (mil) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 (edited) Jag tror det blir ca 12 km extra, jag ska mäta någon dag. Annars är banan ca 9 mil (+ 12 km om de ska räknas) om det var det du undrade över. Edited May 13, 2010 by Jan_H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 Har inte riktigt kommit igång med rullskidorna än( några mil har det dock blivit) så jag känner att det blir inte jag som leder klungan, men jag är fortfarande intresserad av att hänga på. Tar i så fall med med frugan på inlines med stavar om det inte ses som ett "regelbrott". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted May 13, 2010 Report Share Posted May 13, 2010 SMHI: Vad har du för inlines - 3-hjulingar - har aldring sett sådana förr. Det var rejäla skenor, som hjulen satt fast i, är det egenkonstruktion ? Kör du alltid tretakt höger eller var det bara så i del 1 ? Borde inte Klarälvsbanan ha potential till en stortävling på hjul, distansen finns ju 9 mil, frågan är om bredden och kuperingen är tillräcklig. Det finns väl inte någon annanstans i Sverige en bilfri asfaltsbelagd bana med motsvarande längd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted May 14, 2010 Report Share Posted May 14, 2010 (edited) För min del så blir det tyvärr ingen åkning på ett bra tag. Är just hemkommen från Orthocenter i Göteborg där jag fått ett nytt främre korsband. Men om allt går bra tar jag gärna en tur efter sommaren. Skulle behövt en stakmaskin nu Vasa... ;)Vi får hoppas att du repar dig då! :) Ja, så här då ;)http://blogs.fasterskier.com/morgansmyth/2009/08/26/the-road-to-recovery/ Det borde väl finnas stakmaskin på något gym i Karlstad?De har ju placerats ut lite varstans där det finns Concept2 roddmaskiner. Edited May 14, 2010 by Vasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted May 24, 2010 Report Share Posted May 24, 2010 (edited) Ja, är det någon som funderat något mer på dag eller tid.Är en lördag bäst då man kanske är lite småtrött dagen efter? Är det buss 600 som gäller till Hagfors?http://www.varmlandstrafik.se/sites/default/files/tidtabeller/2010/b_600_10.pdfEller kanske hellre köra 4,5 mil norrut och vända? Hur fungerar det med dricka, bör man ha en sådan där 2-liters midjeväska med slang eller finns det kiosk eller mack efter vägen så det duger med ett vanligt thermobälte? Edited May 24, 2010 by Vasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted May 24, 2010 Report Share Posted May 24, 2010 Jag och frugan har inte riktigt kommit igång än med rullskidorna/ inlinesen. Har blivit mest mountainbike hittills. Får nog gå åtminstone en månad till innan jag är mogen att åka 9 mil. De gånger som vi har åkt längre pass på Klarälvsbanan har vi haft vätskeryggsyck + midjebälte med vattenflaska = c.a 3 liter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted May 24, 2010 Report Share Posted May 24, 2010 Ja, är det någon som funderat något mer på dag eller tid.Är en lördag bäst då man kanske är lite småtrött dagen efter? Är det buss 600 som gäller till Hagfors?http://www.varmlandstrafik.se/sites/default/files/tidtabeller/2010/b_600_10.pdfEller kanske hellre köra 4,5 mil norrut och vända? Hur fungerar det med dricka, bör man ha en sådan där 2-liters midjeväska med slang eller finns det kiosk eller mack efter vägen så det duger med ett vanligt thermobälte?Du kan handla/fylla vatten i Munkfors (ca 2,5 mil), Olsäter (ca 4,5 mil), Deje (ca 6,2 mil) och Forshaga (ca 7 mil). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted May 25, 2010 Report Share Posted May 25, 2010 Borde inte Klarälvsbanan ha potential till en stortävling på hjul, distansen finns ju 9 mil, frågan är om bredden och kuperingen är tillräcklig. Det finns väl inte någon annanstans i Sverige en bilfri asfaltsbelagd bana med motsvarande längd.Banan är inte mer ca två meter bred så det är lite trångt. Eftersom det är gammalt järnvägsspår så är det platt. Det är både fördel och nackdel, det är aldrig några jobbiga uppförsbackar men slakmotor men i gengäld går det inte att rulla och vila utan man måste staka hela tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMHI Posted May 25, 2010 Report Share Posted May 25, 2010 Volevodin: Ja det är inlines med tre hjul. Jag köpte 125 mm 87A kickboard-hjul och flygplansaluminium SIS 7075 för att få starka profiler och monterade själv. Med Keramiska kullager rullar de fantastiskt lätt! De närmaste veckorna ska jag modifiera dem en aning och montera bromskloss inför årets tur på Klarälvsbanan. Åkstilen från videon, "fyrans växel", det du kallar tretakt, är den jag oftast håller när jag åker med stavar utom i branta uppförsbackar när jag går över till "tvåans växel". Det ser ut att bli ostadigt hela veckan och gänget från SMHI har nu avskrivit tankarna på att göra Klarälvsbanan nu till helgen. Istället siktar vi nu in oss på den 19 juni. Du har för övrigt rätt i att det är den finaste banan som finns i Sverige för inlines. I Ludvikatrakten finns det en smalare asfalterad banvall och i trakterna runt Ulricehamn finns även ett nätverk av asfalterade banvallar, men Klarälvsbanan är som sagt bäst. http://www.youtube.com/watch?v=DZgylCGPId8. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kentona Posted June 6, 2010 Report Share Posted June 6, 2010 Länge sedan det var några inlägg om Klarälvsbanan och en ev.gemensam träningstur. Kan det bero på att TT är under rehabilitering tro! Är det fortfarande 19 juni som är hetaste förslaget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted June 6, 2010 Report Share Posted June 6, 2010 Ni som kommer att åka banan i sommar, passa på att ta en fundering om den skulle kunna klara ett massarrangemang, där start o mål är på olika platser. Jag tror att en varvbana som Alliansloppet har en övre gräns för antalet deltagare med tanke på omkörningar o liknande. Frågan är vad Klarälvsbanan har för potential ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted June 6, 2010 Report Share Posted June 6, 2010 (edited) Länge sedan det var några inlägg om Klarälvsbanan och en ev.gemensam träningstur. Kan det bero på att TT är under rehabilitering tro! Är det fortfarande 19 juni som är hetaste förslaget?Ja, det skulle väl kunna vara ett passande datum.Men de som tänkt åka med inlines kör väl på halva tiden jämfört med oss rullisorer? Hur skulle planeringen se ut?Buss till Hagfors?Vilken tid på dagen?Vad tror ni? Volevodin, det jag funderar på är att det som kan bli farligt vid en tävling är att banvallarna är ganska höga och i stridens hetta kanske det är stor risk för knuffar följt av vurpor? Edited June 6, 2010 by Vasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kentona Posted June 8, 2010 Report Share Posted June 8, 2010 Hade tänkt be någon sjutsa mig till Hagfors för att sedan bli hämtad i Karlstad. Skall man ta buss härifrån till Hagfors får man nog starta ett par dagar i förväg!! Skulle tro att 10-11 tiden vore en lämpligt att starta då det tar en stund att ta sig till Hagfors. Utgår från att de flesta har en bit att åka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMHI Posted June 9, 2010 Report Share Posted June 9, 2010 Värmlandstrafik har bussförbindelser som går mellan Karlstad och Uddeholm (även Hagfors) http://www.varmlandstrafik.se/sok-din-resa SMHI gänget, som fortfarande siktar på lördagen den 19, kommer att starta i Karlstad och åka norrut. Sedan har man möjlighet att vända söderut mot civilisationen igen eller ta buss från exempelvis Munkfors eller Uddeholm igen om orken tryter. Själva den asfalterade Klarälvsbanan sträcker sig inte hela vägen till Hagfors eftersom sista biten fortfarande har räls om man inte ändrat detta till i år. Banprofil hittar ni förresten här.http://www.speedskaters.se/?p=1111 Detr är ju ganska lågtrycksbetonat väder och förmodligen kommer vi inte att kunna bestämma oss för om vi kan åka förrän ett par dagar innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted June 17, 2010 Report Share Posted June 17, 2010 (edited) Det verkar bli lite kylslaget och molnigt nu på lördag. Angående bussturer så ser det inte ut att gå någon från Karlstad till Hagfors så tidigt på morgonen, utan man skulle behövt åkt dagen före. :D Jag körde annars en sväng på Klarälvsbanan i söndags. :)Drygt 45 km norrut från Karlstad och sedan tillbaka.Det var lite norr om en liten stuga/förråd med svensk flagga och så stod Per/Svens eller något annat namns rastplats.Det värsta när man är själv är inte orken utan tanken.90,84 km på tiden 5:21:28 blev det i slutändan. Dåligt med rullskidåkare (två stakerskor i Forshaga), mer av "inlinare" och mest av Vätternrundan-träning. Nära vändpunkten i norr höll jag på att få en häst på sken. De verkar inte tåla stavarna.Är inte förtjust i hundägarna heller som verkar köra med väldigt slaka koppel, och ju större hund desto sämre på den punkten. Edited June 17, 2010 by Vasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted June 17, 2010 Report Share Posted June 17, 2010 Vasa: Körde du rullskidor eller inlines ? Jag frågar då din snitt-tid ligger på ung 30 min/mil, imponerande ifall det var rullskidor (1:or ?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 (edited) Vasa: Körde du rullskidor eller inlines ? Jag frågar då din snitt-tid ligger på ung 30 min/mil, imponerande ifall det var rullskidor (1:or ?)Nej, det var med Swenor 2or. :)Och så fort gick det inte. 90,84 km delat på 5:21:28 blir ju 17,0 km/h vilket ger ungefär 35 min 20 sek per mil.Du får hänga med och dra nästa gång så vi kommer ner i 30 min/mil. ;) Jag satsade på 5:30 innan start men ska jag vara ärlig var jag väldigt rädd att jag skulle krokna de sista två milen.Nu får väl globen griller i huvudet kan jag tänka mig. :P http://img227.imageshack.us/img227/9150/klaralvsbanan20100613.jpg Edited June 18, 2010 by Vasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMHI Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 20 Km/h är ju grymt på rullskidor (!) och även bra jobbat på inlines över en så lång sträcka. Den lilla boden mellan Deje och Munkfors där du vände är en riktig pärla! En mysig rastplats där man även kan köpa sovenirer. Gänget från SMHI kommer att vänta ett par veckor med turen eftersom det ser för skakigt ut i prognosen för morgondagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 Du blir farlig i vinter Vasa. Inte bara för Globen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted June 18, 2010 Report Share Posted June 18, 2010 (edited) 20 Km/h är ju grymt på rullskidor (!) och även bra jobbat på inlines över en så lång sträcka. Den lilla boden mellan Deje och Munkfors där du vände är en riktig pärla! En mysig rastplats där man även kan köpa sovenirer. Gänget från SMHI kommer att vänta ett par veckor med turen eftersom det ser för skakigt ut i prognosen för morgondagen.Jag körde 17 km/h, så det inte blir någon myt om den snabbe Vasa! :PNi får ta en sommarkurs i matte hos Lars-Erik i Luleå märker jag. ;) jola61, det går lite lättare på rullskidorna än på sträv snö så det får vi nog se på.Men lite muskler börjar man ju få i spaghettiarmarna. ;) Edited June 18, 2010 by Vasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn12 Posted June 18, 2010 Author Report Share Posted June 18, 2010 Det går ju faktiskt mycket lättare med rullskidor, åtminstone på klarälvsbanan, än på VL/ÖS. Åkte själv 30 km där för några veckor sedan, 15km norrut fr Kd och vände. Höll 3,41/km (drygt 16 km/h) vilket ger ca 5.30 på ÖS. Jag åkte ÖS på 7,47 i vintras och är inte någon större stakare. Visserligen var det bara en tredjedel av sträckan men under 6 tim borde jag ha kommit. Man blir ju inte trött pga bakhalt på rullskidor. Ändå var ju start och mål på samma höjd över havet och inte en lång utförsbacke som VL-spåret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.