Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klarälvsbanan


bjorn12

Recommended Posts

  • Replies 1.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

För min del så blir det tyvärr ingen åkning på ett bra tag. Är just hemkommen från Orthocenter i Göteborg där jag fått ett nytt främre korsband. Men om allt går bra tar jag gärna en tur efter sommaren. Skulle behövt en stakmaskin nu Vasa... ;) Edited by TT
Link to comment
Share on other sites

Har inte riktigt kommit igång med rullskidorna än( några mil har det dock blivit) så jag känner att det blir inte jag som leder klungan, men jag är fortfarande intresserad av att hänga på. Tar i så fall med med frugan på inlines med stavar om det inte ses som ett "regelbrott".
Link to comment
Share on other sites

SMHI: Vad har du för inlines - 3-hjulingar - har aldring sett sådana förr. Det var rejäla skenor, som hjulen satt fast i, är det egenkonstruktion ?

 

Kör du alltid tretakt höger eller var det bara så i del 1 ?

 

Borde inte Klarälvsbanan ha potential till en stortävling på hjul, distansen finns ju 9 mil, frågan är om bredden och kuperingen är tillräcklig. Det finns väl inte någon annanstans i Sverige en bilfri asfaltsbelagd bana med motsvarande längd.

Link to comment
Share on other sites

För min del så blir det tyvärr ingen åkning på ett bra tag. Är just hemkommen från Orthocenter i Göteborg där jag fått ett nytt främre korsband. Men om allt går bra tar jag gärna en tur efter sommaren. Skulle behövt en stakmaskin nu Vasa... ;)

Vi får hoppas att du repar dig då! :)

 

Ja, så här då ;)

http://blogs.fasterskier.com/morgansmyth/2009/08/26/the-road-to-recovery/

 

Det borde väl finnas stakmaskin på något gym i Karlstad?

De har ju placerats ut lite varstans där det finns Concept2 roddmaskiner.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, är det någon som funderat något mer på dag eller tid.

Är en lördag bäst då man kanske är lite småtrött dagen efter?

 

Är det buss 600 som gäller till Hagfors?

http://www.varmlandstrafik.se/sites/default/files/tidtabeller/2010/b_600_10.pdf

Eller kanske hellre köra 4,5 mil norrut och vända?

 

Hur fungerar det med dricka, bör man ha en sådan där 2-liters midjeväska med slang eller finns det kiosk eller mack efter vägen så det duger med ett vanligt thermobälte?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag och frugan har inte riktigt kommit igång än med rullskidorna/ inlinesen. Har blivit mest mountainbike hittills. Får nog gå åtminstone en månad till innan jag är mogen att åka 9 mil. De gånger som vi har åkt längre pass på Klarälvsbanan har vi haft vätskeryggsyck + midjebälte med vattenflaska = c.a 3 liter.
Link to comment
Share on other sites

Ja, är det någon som funderat något mer på dag eller tid.

Är en lördag bäst då man kanske är lite småtrött dagen efter?

 

Är det buss 600 som gäller till Hagfors?

http://www.varmlandstrafik.se/sites/default/files/tidtabeller/2010/b_600_10.pdf

Eller kanske hellre köra 4,5 mil norrut och vända?

 

Hur fungerar det med dricka, bör man ha en sådan där 2-liters midjeväska med slang eller finns det kiosk eller mack efter vägen så det duger med ett vanligt thermobälte?

Du kan handla/fylla vatten i Munkfors (ca 2,5 mil), Olsäter (ca 4,5 mil), Deje (ca 6,2 mil) och Forshaga (ca 7 mil).

Link to comment
Share on other sites

Borde inte Klarälvsbanan ha potential till en stortävling på hjul, distansen finns ju 9 mil, frågan är om bredden och kuperingen är tillräcklig. Det finns väl inte någon annanstans i Sverige en bilfri asfaltsbelagd bana med motsvarande längd.

Banan är inte mer ca två meter bred så det är lite trångt. Eftersom det är gammalt järnvägsspår så är det platt. Det är både fördel och nackdel, det är aldrig några jobbiga uppförsbackar men slakmotor men i gengäld går det inte att rulla och vila utan man måste staka hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin:

 

Ja det är inlines med tre hjul. Jag köpte 125 mm 87A kickboard-hjul och flygplansaluminium SIS 7075 för att få starka profiler och monterade själv. Med Keramiska kullager rullar de fantastiskt lätt!

 

De närmaste veckorna ska jag modifiera dem en aning och montera bromskloss inför årets tur på Klarälvsbanan.

 

Åkstilen från videon, "fyrans växel", det du kallar tretakt, är den jag oftast håller när jag åker med stavar utom i branta uppförsbackar när jag går över till "tvåans växel".

 

Det ser ut att bli ostadigt hela veckan och gänget från SMHI har nu avskrivit tankarna på att göra Klarälvsbanan nu till helgen. Istället siktar vi nu in oss på den 19 juni.

 

Du har för övrigt rätt i att det är den finaste banan som finns i Sverige för inlines.

 

I Ludvikatrakten finns det en smalare asfalterad banvall och i trakterna runt Ulricehamn finns även ett nätverk av asfalterade banvallar, men Klarälvsbanan är som sagt bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=DZgylCGPId8.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ni som kommer att åka banan i sommar, passa på att ta en fundering om den skulle kunna klara ett massarrangemang, där start o mål är på olika platser. Jag tror att en varvbana som Alliansloppet har en övre gräns för antalet deltagare med tanke på omkörningar o liknande.

 

Frågan är vad Klarälvsbanan har för potential ?

Link to comment
Share on other sites

Länge sedan det var några inlägg om Klarälvsbanan och en ev.gemensam träningstur. Kan det bero på att TT är under rehabilitering tro!

 

Är det fortfarande 19 juni som är hetaste förslaget?

Ja, det skulle väl kunna vara ett passande datum.

Men de som tänkt åka med inlines kör väl på halva tiden jämfört med oss rullisorer?

 

Hur skulle planeringen se ut?

Buss till Hagfors?

Vilken tid på dagen?

Vad tror ni?

 

Volevodin, det jag funderar på är att det som kan bli farligt vid en tävling är att banvallarna är ganska höga och i stridens hetta kanske det är stor risk för knuffar följt av vurpor?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Hade tänkt be någon sjutsa mig till Hagfors för att sedan bli hämtad i Karlstad. Skall man ta buss härifrån till Hagfors får man nog starta ett par dagar i förväg!!

 

Skulle tro att 10-11 tiden vore en lämpligt att starta då det tar en stund att ta sig till Hagfors. Utgår från att de flesta har en bit att åka.

Link to comment
Share on other sites

Värmlandstrafik har bussförbindelser som går mellan Karlstad och Uddeholm (även Hagfors)

http://www.varmlandstrafik.se/sok-din-resa

 

SMHI gänget, som fortfarande siktar på lördagen den 19, kommer att starta i Karlstad och åka norrut. Sedan har man möjlighet att vända söderut mot civilisationen igen eller ta buss från exempelvis Munkfors eller Uddeholm igen om orken tryter.

 

Själva den asfalterade Klarälvsbanan sträcker sig inte hela vägen till Hagfors eftersom sista biten fortfarande har räls om man inte ändrat detta till i år.

 

Banprofil hittar ni förresten här.

http://www.speedskaters.se/?p=1111

 

Detr är ju ganska lågtrycksbetonat väder och förmodligen kommer vi inte att kunna bestämma oss för om vi kan åka förrän ett par dagar innan.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar bli lite kylslaget och molnigt nu på lördag.

 

Angående bussturer så ser det inte ut att gå någon från Karlstad till Hagfors så tidigt på morgonen, utan man skulle behövt åkt dagen före. :D

 

Jag körde annars en sväng på Klarälvsbanan i söndags. :)

Drygt 45 km norrut från Karlstad och sedan tillbaka.

Det var lite norr om en liten stuga/förråd med svensk flagga och så stod Per/Svens eller något annat namns rastplats.

Det värsta när man är själv är inte orken utan tanken.

90,84 km på tiden 5:21:28 blev det i slutändan.

 

Dåligt med rullskidåkare (två stakerskor i Forshaga), mer av "inlinare" och mest av Vätternrundan-träning.

 

Nära vändpunkten i norr höll jag på att få en häst på sken. De verkar inte tåla stavarna.

Är inte förtjust i hundägarna heller som verkar köra med väldigt slaka koppel, och ju större hund desto sämre på den punkten.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Vasa: Körde du rullskidor eller inlines ? Jag frågar då din snitt-tid ligger på ung 30 min/mil, imponerande ifall det var rullskidor (1:or ?)

Nej, det var med Swenor 2or. :)

Och så fort gick det inte. 90,84 km delat på 5:21:28 blir ju 17,0 km/h vilket ger ungefär 35 min 20 sek per mil.

Du får hänga med och dra nästa gång så vi kommer ner i 30 min/mil. ;)

 

Jag satsade på 5:30 innan start men ska jag vara ärlig var jag väldigt rädd att jag skulle krokna de sista två milen.

Nu får väl globen griller i huvudet kan jag tänka mig. :P

 

http://img227.imageshack.us/img227/9150/klaralvsbanan20100613.jpg

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

20 Km/h är ju grymt på rullskidor (!) och även bra jobbat på inlines över en så lång sträcka.

 

Den lilla boden mellan Deje och Munkfors där du vände är en riktig pärla! En mysig rastplats där man även kan köpa sovenirer.

 

Gänget från SMHI kommer att vänta ett par veckor med turen eftersom det ser för skakigt ut i prognosen för morgondagen.

Link to comment
Share on other sites

20 Km/h är ju grymt på rullskidor (!) och även bra jobbat på inlines över en så lång sträcka.

 

Den lilla boden mellan Deje och Munkfors där du vände är en riktig pärla! En mysig rastplats där man även kan köpa sovenirer.

 

Gänget från SMHI kommer att vänta ett par veckor med turen eftersom det ser för skakigt ut i prognosen för morgondagen.

Jag körde 17 km/h, så det inte blir någon myt om den snabbe Vasa! :P

Ni får ta en sommarkurs i matte hos Lars-Erik i Luleå märker jag. ;)

 

jola61, det går lite lättare på rullskidorna än på sträv snö så det får vi nog se på.

Men lite muskler börjar man ju få i spaghettiarmarna. ;)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Det går ju faktiskt mycket lättare med rullskidor, åtminstone på klarälvsbanan, än på VL/ÖS. Åkte själv 30 km där för några veckor sedan, 15km norrut fr Kd och vände. Höll 3,41/km (drygt 16 km/h) vilket ger ca 5.30 på ÖS. Jag åkte ÖS på 7,47 i vintras och är inte någon större stakare. Visserligen var det bara en tredjedel av sträckan men under 6 tim borde jag ha kommit. Man blir ju inte trött pga bakhalt på rullskidor. Ändå var ju start och mål på samma höjd över havet och inte en lång utförsbacke som VL-spåret.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...