Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

• Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Jag får många email, sms och telefonsamtal om mtt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor (omfattande numera 14 Vasalopp/öppna spår, totalt 126 mil) så jag gör ett nytt försök till sammanfattning av denna mastodonttråd.

MIN HYPOTES (läs bra underbyggd förmodan) är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins metod) är det kanske bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 5 genomförda Vasalopp och 9 öppna spår på stålsicklade skidor (två olika par som jag åkt 8 respektive 6 gånger på):

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 65 år, och nu även känd på skidforum.

Test: 5 Vasalopp och 9 öppna spår 2006-2010

Tider: 2006: Öppna spåren 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

Anm: Jag har nu totalt åkt 37 Vasalopp och 13 öppna spår så jag påstår att jag har mycket att jämföra med.

B. Erfarenhet av träning 5 säsonger:

Jag har ju nu åkt fem säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 500 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen)

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc).De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet.

Anm: Hur det ovanstående påverkat/kommer att påverka elit och elitmotionärer är jag mycket osäker om. Det finns ju de som påstår att denna teknik även använts som ett komplement vid OS via utnyttjande av Primateriasickling/borstning och att de rillade såg vi ju själva i TV.

jag måste fråga en sak Lars-Erik..

Var finns beläggen för att stålsicklingen skulle använts av landslaget i os som du nu försöker antyda?

Varför släpar man då med sig stenslipen över halva världen?

Detta är ju iaf vad de själva skrivit:

http://craft.se/blog/waxteam/

Posted
Anm: Hur det ovanstående påverkat/kommer att påverka elit och elitmotionärer är jag mycket osäker om. Det finns ju de som påstår att denna teknik även använts som ett komplement vid OS via utnyttjande av Primateriasickling/borstning och att de rillade såg vi ju själva i TV.

Jag vet inte om vi sett samma tävlingar på TV, att lätt stålsickla en stenslipade skidor är aktuellt när det är -15 till -20 och sträv nysnö. På OS var det runt nollan med sol, snö och regn. Skidor rillar man för anpassa slipen till rådande snöförhållanden.

Var finns beläggen för att stålsicklingen skulle använts av landslaget i os som du nu försöker antyda?

Om man upprepar något tillräckligt många gånger tenderar det att bli sant!!!

Posted
Jag får många email' date=' sms och telefonsamtal om mtt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor (omfattande numera 14 Vasalopp/öppna spår, totalt 126 mil) så jag gör ett nytt försök till sammanfattning av denna mastodonttråd.

MIN HYPOTES (läs bra underbyggd förmodan) är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins metod) är det kanske bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 5 genomförda Vasalopp och 9 öppna spår på stålsicklade skidor (två olika par som jag åkt 8 respektive 6 gånger på):

Anm: Jag har nu totalt åkt 37 Vasalopp och 13 öppna spår så jag påstår att jag har mycket att jämföra med.

Jag har ju nu åkt fem säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (ca. 500 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen)

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc).De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet.

Anm: Hur det ovanstående påverkat/kommer att påverka elit och elitmotionärer är jag mycket osäker om. Det finns ju de som påstår att denna teknik även använts som ett komplement vid OS via utnyttjande av Primateriasickling/borstning och att de rillade såg vi ju själva i TV.[/quote']

Tror jag kan svara på den frågan. Primateria hade i lokal press berättat om att deras teståkare fått samtal från norrmän i det norska landslaget (aktiva el. ledare) som undrade vad hemligheten var med det svenska glidet. Sen berättar INTE det svenska landslaget hur det använder Primaterias sicklar men lite som har kommit ur är att de gillar P-cut (polersickeln). Den används, precis som Lars-Erik skriver, som ett komplement. Och det i sin tur säger ju inte emot att de tar med sig en stenslip. Mer insyn än så har jag inte.

Posted

Jag vet inte om vi sett samma tävlingar på TV' date=' att lätt stålsickla en stenslipade skidor är aktuellt när det är -15 till -20 och sträv nysnö. På OS var det runt nollan med sol, snö och regn. Skidor rillar man för anpassa slipen till rådande snöförhållanden.

Om man upprepar något tillräckligt många gånger tenderar det att bli sant!!!

Ett annat klassisk argumenteringstrick är att välja ut ett litet sidospår i en argumentation som man kan ifrågasätta och att få det att låta som att hela huvudargumentet kan ifrågasättas. Om vi nu ska ner på sandlådenivå som lokalpolitiker.

Jag vet inte vilka ni är eller vilken er agenda är, men jag tror inte det finns en enda stålsicklare som inte skulle bli väldigt glad om det kunde presenteras en bra vetenskaplig rapport som visar skillnaden på valla och stålsickling i olika fören och efter olika långa perioder av åkning. Så vet vi sen.

Posted
Sen berättar INTE det svenska landslaget hur det använder Primaterias sicklar men lite som har kommit ur är att de gillar P-cut (polersickeln).

Hur kan du veta att de använder sicklarna, när de har "tystnadsplikt"? (landslagsvallarna alltså). De olika vallamärkena får inte veta om landslagen använt deras vallor, mer än att de ser vad de köper in mest av då förstås..

Att de har tagit fram en helt ny struktur med slipen sa Lorentz Söderhielm själv på lokalradion, men om den eller en struktur från primaterias verktyg är grunden till det kanonglid svenskarna hade i OS kommer aldrig få veta.

Känns som att det finns många här inne som säger att "de hört att landslaget använder det och det".. Well, om det inte kommer direkt från nån i landslaget så tänker jag ta allt med en nypa salt.

P.S. grymt vårväder nu så ut och åk skidor allihop istället för att sitta här! :)

Posted

Klart att vi inte kommer få reda på ett tag vad som gjorde att svenskarna hade bra skidor i Whistler, såna hemligheter stannar inom vallabodens väggar. Lorentz pratade ju om en ny struktur/slip som passade väldigt bra i den speciella snön där.

Oavsett vad de kört så är det självklart att det inte talas klarspråk om det speciellt inte om det skulle vara nån sickel inblandad.

Stålsickeln funkar bra i alla temperaturer med dagsaktull rilllning inte bara i kärvsnö.

Primateria förklara rätt bra vilka grundförutsättningar som krävs för att ge en skida fart och i hög fart(läs elit) menar man ju även att fluor ger bra resultat pga den större värmeutvecklingen som blir i höga farter.

Posted
Sen berättar INTE det svenska landslaget hur det använder Primaterias sicklar men lite som har kommit ur är att de gillar P-cut (polersickeln).

Hur kan du veta att de använder sicklarna' date=' när de har "tystnadsplikt"? (landslagsvallarna alltså). De olika vallamärkena får inte veta om landslagen använt deras vallor, mer än att de ser vad de köper in mest av då förstås..

Att de har tagit fram en helt ny struktur med slipen sa Lorentz Söderhielm själv på lokalradion, men om den eller en struktur från primaterias verktyg är grunden till det kanonglid svenskarna hade i OS kommer aldrig få veta.

Känns som att det finns många här inne som säger att "de hört att landslaget använder det och det".. Well, om det inte kommer direkt från nån i landslaget så tänker jag ta allt med en nypa salt.

P.S. grymt vårväder nu så ut och åk skidor allihop istället för att sitta här! :)[/quote']

Givetvis får jag som åf allt som är matnyttig information men inte kan du väl tycka att landslagsvallarna har brytit sitt "tystnadslöfte"? De är ju som musslor och enligt Primateria så sägs det att "de berättar ju inte hur de använder våra (Läs: Primaterias) sicklar men att P-cut är en favorit"

Eftersom de har ett samarbete så kan man ju tycka att den lilla saken kan de bjuda på.

Ovanstående står jag för eftersom jag varit på Primateria 2 ggr och fått samma svar.

Men nu skall jag anamma ditt råd - härligt väder! :-)

Posted

Efter Risviks fokusering på ett "sidospår"i min sammanfattning, som utmärkt satts i ett sammanhang av Thorrez ovan gör jag ett nytt försök till sammanfattning av mitt HUVUDBUDSKAP (och som förhoppningsvis inte kan ifrågasättas tom. av Risvik,vad han/hon nu än representerar; det vore kul om du Risvik tog direktkontakt med mig t.ex. på email så vi får diskutera saken, bl.a. klarlägga vad vi båda verkligen vet även beträffande elit och elitmotionärer i detta sammanhang)

Ny sammanfattning:

Jag får många email, sms och telefonsamtal om mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor (omfattande numera 14 Vasalopp/öppna spår, totalt 126 mil) så jag gör ett nytt försök till sammanfattning av denna mastodonttråd.

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins metod) är det kanske bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

Posted

Jag funderar på stålsickling till nästa säsong men har lite frågor:

1. Kuzmin eller Primateria? Om Primateria, klarar man sig med en eller behöver man flera? Kuzmin borde jag väl klara mig med std-sickeln och ev komplettera senare?

2. Borste - är det bara nylon som gäller eller ska man skapa struktur med stål eller mässing också? Jag har en kombiborste men vill kanske ha en rotoborste för extra finish.

3. Riller borde väl vara ett bra komplement eller skär man hellre in strukturen med de olika sicklarna?

4. Om man skulle vilja toppa glidet, kan man lägga pulver rätt på den sicklade ytan eller ska man ha något grundvax innan? Tappar man i glid efter det att man slitit bort pulver/valla eller åker man då på en rensicklad yta?

Posted
Lycka till alla ni som åker imorgon' date=' speciellt Vasa.[/quote']

Tack för det och jag önskar dig och alla andra åkare detsamma! :)

Det är dock på måndagen jag gör trakterna mellan Sälen och Mora osäkra.

OK. Jag noterade att du gjorde ett bra lopp och körde skjortan bland annat av mig. Synd bara att vi inte kom i kontakt men tusen tack för det sms du skickade (tyvärr såg jag detta för sent för att hinna kontakta dig). Mina tider blev 6.56 och 7.17 denna gång. Mina (stålsicklde) skidor var enligt egen bedömning väl så bra som de flesta nära mig så det mera blygsamma resultatet denna gång beror bara på att jag inte har bättre kapacitet.

Jag har ju nu åkt 13 öppna spår och 36 Vasalopp så om jag även klarar söndagens lopp har jag åkt 50 lopp jämnt.

Jag åkte på mina gamla skidor, jag har ännu inte hunnit åka in mina nya fina Pölderskidor med maskinstruktur (LJ07). Jag hade hoppats att Pölder själv skulle proffsvalla dem åt mig så att de kunde konkurrera ut mina stålsicklade skidor men de var bara grundpreparerade och det gled inte tillräckligt bra på detta vis. Jag skulle dock kunna tänka mig att om Pölder (eller någon annan han tror på) vallar upp skidorna på proffsvis så kan jag tänka mig att åka mitt 50:e lopp på dem.

Hej Lars-Erik!

Kom du överens med Pölder om proffsvallning, har han inte följt överenskommelsen?

Varför tror du annars att du skulle behandlas på annat sätt än andra kunder?

Tror du inte att han resonerar som så att spec. vallning är bortkastat eftersom du ändå sicklar bort vallan. Kan han tänka så? Jag bara undrar.

Posted

Tack för det och jag önskar dig och alla andra åkare detsamma! :)

Det är dock på måndagen jag gör trakterna mellan Sälen och Mora osäkra.

OK. Jag noterade att du gjorde ett bra lopp och körde skjortan bland annat av mig. Synd bara att vi inte kom i kontakt men tusen tack för det sms du skickade (tyvärr såg jag detta för sent för att hinna kontakta dig). Mina tider blev 6.56 och 7.17 denna gång. Mina (stålsicklde) skidor var enligt egen bedömning väl så bra som de flesta nära mig så det mera blygsamma resultatet denna gång beror bara på att jag inte har bättre kapacitet.

Jag har ju nu åkt 13 öppna spår och 36 Vasalopp så om jag även klarar söndagens lopp har jag åkt 50 lopp jämnt.

Jag åkte på mina gamla skidor' date=' jag har ännu inte hunnit åka in mina nya fina Pölderskidor med maskinstruktur (LJ07). Jag hade hoppats att Pölder själv skulle proffsvalla dem åt mig så att de kunde konkurrera ut mina stålsicklade skidor men de var bara grundpreparerade och det gled inte tillräckligt bra på detta vis. Jag skulle dock kunna tänka mig att om Pölder (eller någon annan han tror på) vallar upp skidorna på proffsvis så kan jag tänka mig att åka mitt 50:e lopp på dem.[/quote']

Hej Lars-Erik!

Kom du överens med Pölder om proffsvallning, har han inte följt överenskommelsen?

Varför tror du annars att du skulle behandlas på annat sätt än andra kunder?

Tror du inte att han resonerar som så att spec. vallning är bortkastat eftersom du ändå sicklar bort vallan. Kan han tänka så? Jag bara undrar.

* Nej, men jag uppfattade att han eventuellt skulle göra det efter det han skrivit på sin blogg och efter mina önskemål. Men givetvis har du rätt, jag kan inte förvänta mig att

få extra förmåner även om detta eventuellt skulle gett honom utmärkt reklam bl.a. efter den uppmärksamhet denna tråd fått.

* Som jag tidigare sagt hade jag bestämt mig för att åka årets Vasalopp på just dessa skidor om Pölder eller någon annan av proffsklass preparet de proffsslipade skidorna till mig.

* Jag är INTE besviken på Pölder, han är ju dessutom min "vän" på facebook numera. Jag tycker att de skidor han valt ut till mig ser ut att vara mycket bra och ha perfekt spann för mig Det enda jag är lite besviken på är att jag fick skidorna så sent, jag beställde dem i December men jag fick dem bara en vecka före öppet spår.

* Jag har följt Ronnie Löfs recept och borstat strukturen noga (c:a en kvart med Red Creeks stålborste och med Primaterias nya borste) och sicklat med Primaterias släta sickel.

Tyvärr gav inte detta det resultat jag hoppats på i den 20 gradiga temperatur som då gällde.

Jag testade denna preparering noga mot både Niklas tävlingsvallade skidor och mina standardsicklade gamla skidor. Mina standardsicklade skidor gled klart bäst i denna jämförelse och därför vågade jag heller inte ändra på Vasaloppet och eftersom jag hade kononskidor där var nog detta ett korrekt beslut just denna gång.

* Jag har INTE förstört den fina strukturen på "Pölders skidor". Jag hoppas att när jag åkt in dem tillräckligt så kan de bli mina nya favoritskidor även om jag inte stålsicklar dem.

Min hypotes är att en väl urborstad och polerad stenslipad struktur kan vara minst lika bra som stålsicklade skidor. Ytan ser ju likartad ut för blotta ögat och teoretiskt känns det inte som någon stor skillnad.

* Jag avser att behålla Pölders struktur och under ganska lång tid ge dessa skidor en chans

att slå ut mina stålsicklade skidor. Jag utesluter inte att det kan bli så men mest troligt blir det nog jämn skägg i de flesta fören trots att de för närvarande glider sämre

* Jag tror fortfarande att i varje fall för oss motionärer är det mycket svårt att förbättra glidet genom att toppa med zera eller motsvarande på något av dessa alternativ i varje fall i långa lopp som Vasaloppet. Enligt instruktionen skall man ju sickla och borsta bort vallan man lagt dit tills man inte längre ser något och då åker man väl främst på belaget med den struktur man har under, eller ?

Posted

Ja, du gjorde såklart rätt. Jag skulle heller inte ta nya skidor på Vasan om dom går sämre än gamla.

Det stämmer med vad jag har lärt oxå att man sicklar och borstar bort all överflödigt från vallade skidor. Det som sitter kvar i porerna är väl det som ska ge skidorna fart.

Detta ligger dock utanför mitt kunskapsområde, har bara insupat detta från dom som jag tror är experter.

Finns det inte en annan tråd där någon erbjudit dig att proffsvalla dina skidor?

Hur som helst, intressant om du ger nyskidorna en chans till nästa säsong att med valla testa mot sicklat.

Lycka till vad ditt beslut än blir!

Posted
* Jag har följt Ronnie Löfs recept och borstat strukturen noga (c:a en kvart med Red Creeks stålborste och med Primaterias nya borste) och sicklat med Primaterias släta sickel.

Tyvärr gav inte detta det resultat jag hoppats på i den 20 gradiga temperatur som då gällde.

Jag testade denna preparering noga mot både Niklas tävlingsvallade skidor och mina standardsicklade gamla skidor. Mina standardsicklade skidor gled klart bäst i denna jämförelse och därför vågade jag heller inte ändra på Vasaloppet och eftersom jag hade kononskidor där var nog detta ett korrekt beslut just denna gång.

Det där stämmer med mina erfarenheter också på mina nya skidor. Fast borstade inte i en kvart dock. Tycker att de borstade skidorna snabbare tappade glid också. Nu är jag inte så mycket för att experimentera så jag sicklade bort stenslipen. Men jag kommer självklart följa framtida tester med spänning.

Apropå hur ingrott glidvallning är så bland mina vänner som blivit mer skidintresserade så frågar de mig om råd. Stålsicklingen avfärdar de, men frågar mig om hur man skall glidvalla. Tror faktiskt jag är en bättre glidvallare idag med all kunskap jag fått från skidforum. :-)

Posted
Om jag har tolkat rätt att stålborsta nyslipade och obehandlade skidor betyder det att denna maskinslipning är förstört, luckrat upp ytan av ett torr belag med vassa stålborstar är förkastligt varifrån kommer såna förslag det kan inte vara från någon kunnig i branschen,då förstår man det inte ger glid.
Posted
Om jag har tolkat rätt att stålborsta nyslipade och obehandlade skidor betyder det att denna maskinslipning är förstört, luckrat upp ytan av ett torr belag med vassa stålborstar är förkastligt varifrån kommer såna förslag det kan inte vara från någon kunnig i branschen,då förstår man det inte ger glid.

Med Primaterias stpåborste får jag en väldigt blank och fin yta snabbt, har väldigt svårt att kunna förstå att det skulle förstöra belaget. Det jag gör är att jag spar många timmar av fibertexande, baka in mikrohår i hård glider, sedan sickla bort dem, bränna bort i ugn osv., så som jag gjorde tidigare med nya för att få dem att gå hyfsat efter stenslip. Nu går de bra direkt om strukturen är den rätta. Om man får bättre glid med valla eller inte kan man diskutera, men att man med att borsta med fin fin stål på nyslipade skidor skulle förstöra belaget är ju helt orimligt, var har du fått det ifrån, det är bara att titta på skidorna före och efter du borstat dom.

Posted
Om jag har tolkat rätt att stålborsta nyslipade och obehandlade skidor betyder det att denna maskinslipning är förstört' date=' luckrat upp ytan av ett torr belag med vassa stålborstar är förkastligt varifrån kommer såna förslag det kan inte vara från någon kunnig i branschen,då förstår man det inte ger glid.[/quote']

Med Primaterias stpåborste får jag en väldigt blank och fin yta snabbt, har väldigt svårt att kunna förstå att det skulle förstöra belaget. Det jag gör är att jag spar många timmar av fibertexande, baka in mikrohår i hård glider, sedan sickla bort dem, bränna bort i ugn osv., så som jag gjorde tidigare med nya för att få dem att gå hyfsat efter stenslip. Nu går de bra direkt om strukturen är den rätta. Om man får bättre glid med valla eller inte kan man diskutera, men att man med att borsta med fin fin stål på nyslipade skidor skulle förstöra belaget är ju helt orimligt, var har du fått det ifrån, det är bara att titta på skidorna före och efter du borstat dom.

Kan tänka mig att Primaterias borste med polerade strån kan funka bra, men en ny vanlig stålborste river upp belaget fruktansvärt!! Jag har kört min RC fin stål rotoborste rätt mycket mot div kanter och abrasiva ytor i hopp om att runda av stråna och nu börjar det ge lite resultat. Har kört borsten en del på familjens alpina skidor med rätt bra resultat, men känner att borststråna behöver poleras ytterligare innan jag sätter borsten på mina längdtävlingsskidor.

Posted

Nu har jag en Primateria borste, men känns lite konstigt att inte Kuzmin sagt något om vilken stålborste man bör ha?

Kan man se med ögat om belaget blir upprivet eller behövs mikroskop? Visuellt kunde jag i alla fall inte få den stenslipade skidan att blänka lika mycket som den stålsicklade efter polering.

Posted
Kuzmin använde stålborsten till sin hydrofobicitetsstudie. Har testat själv och hydrofobiciteten ökade märkbart när jag körde med min nya oinkörda stålborste. Ännu bättre hydrofobicitet har man t.ex. på en bordsduk där textilfibrerna spretar åt alla håll. När man har småbarn får man tillfälle att studera vattendroppar på duken rätt ofta... :)
Posted

Tur att vi har en sådan "expert" som du the h i Luleå. Jag glömmer aldrig fjolårets

kanonvallning du beskrev när du i "the h backen" vid i stort sett samma tidpunkt påstod att gled si så där 20 meter längre UPPFÖR en backe efter din glidbacke än Anders Persson , som då gled längst på sina vallade skidor när vi testade (och på vanlig Ultima). Jag föreslår att du tar kontakt med mig och kommer hem till mig och hjälper mig att åstadkomma en sådan kanonvallning på mina nyslipade skidor. Kan och/eller vågar du det ?

Beträffande borstning så använde faktiskt Kuzmin själv Red Creeks roterande borste när han första året fixade mina skidor (utan annan borstning efteråt). Jag åkte ju då på 5.29 första dagens öppet spår på dessa skidor och det var ju si så där 30 minuter snabbare än jag åkt på flera år. Så skidorna förstörs ju inte genom att man borstar på stålsicklad struktur och då förstår jag inte hur de kan göra det på stenslipad struktur heller. Här litar jag faktiskt mer på Ronnie Löf än på dig the h.

Om du inte kan eller vill kontakta mig föreslår jag att du berättar lite mer om dina meriter beträffande preparering av skidor och egna meriter i skidpåret. Vad är t.ex din bästa Vasaloppsplacering ? JAG börjar bli misstänksam om du möjligen representerar någon vallafabrikant eller företag i skidbranchen efter dina ibland häpnadsväckande påståenden. Men du kan säkert räta ut dessa frågetecken t.ex. genom att kontakta mig (JAG kommer INTE att avslöja din identitet för någon om du inte vill men kommer att öppet på skidfoum erkänna att jag hade fel)

Posted

Måste bara tillägga att jag inte heller anser att stålborstar på något sätt förstör skidans belag/struktur. Faktum är att för ganska många år sedan (typ 8) så pratade Larry Poroma om att man skulle borsta med en stålborste direkt efter stenslipningen för att polera belaget, det var innan Kuzmin kom ut i offentligheten. Om landslaget/en fortfarande gör det vet jag inte men jag tycker iaf att det är ett mycket bra sätt att polera belaget efter stenslipning/stålsickling.

Till Lars-Erik, Löf och jag är överens om det mesta när vi pratar om vallning så honom ska du lyssna noga på.

För övrikt så hoppas jag Pöldederskidorna blir, bra men det kan ju ta ett tag. Ibland behöver man ju faktiskt slipa ner belaget ganska mycket.

Posted
Måste bara tillägga att jag inte heller anser att stålborstar på något sätt förstör skidans belag/struktur. Faktum är att för ganska många år sedan (typ 8) så pratade Larry Poroma om att man skulle borsta med en stålborste direkt efter stenslipningen för att polera belaget, det var innan Kuzmin kom ut i offentligheten. Om landslaget/en fortfarande gör det vet jag inte men jag tycker iaf att det är ett mycket bra sätt att polera belaget efter stenslipning/stålsickling.

Till Lars-Erik, Löf och jag är överens om det mesta när vi pratar om vallning så honom ska du lyssna noga på.

För övrigt så hoppas jag Pöldederskidorna blir, bra men det kan ju ta ett tag. Ibland behöver man ju faktiskt slipa ner belaget ganska mycket.

Tusen tack, Lejonet2. Och definitivt är det så att Ronnie Löf tillhör de jag litar allra mest på.

Han är grymt kunnig beträffande optimal preparering av skidor. Mycket av det vi diskuterat på skidforum efter Kuzmins inträde på arenan kände han till tidigare. Hans sätt att kombinera sickling, stenslipning, borstning och vallning under olika förhållanden och hans

idogna testande och experimenterande (t.ex. även med långa stavar) gör att han är mycket kunnig. Han är dessutom en av mina absoluta idoler som åkare (som alla vet är min "vän" Oskar Svärd en annan). Tänk att under så lång tid hela tiden placera sig bland de 30-100 främsta i Vasaloppet och sköta ett krävande heltidsarbete. Grymt imponerande !

Vi får se om the h ger sig tillkänna och se om han har något motsvarande i bagaget, i så fall blir det ju kanonintressant.

Jag tror definitivt på Pölderskidorna, men jag hann helt enkelt inte åka in dem tillräckligt inför årets lopp. Jag tänker dock fullfölja de råd jag fått av Ronnie Löf beträffande preparering av dem och är övertygad om att de kan bli mina nya favoritskidor inför nästa säsong.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Jag har nu med Niklas hjälp förenklat läsningen av denna tråd så att även min senaste sammanfattning (se nedan) kan nås direkt från första inlägget i den här tråden. Det betyder att det viktigaste av denna tråd, som nu varit igång i drygt 4 år, kan nås genom att bara läsa mitt första inlägg och sedan klicka på tre senare sammanfattningar om du vill veta mer. Här kan du säkert även dra vissa historiska slutsatser av hur jag resonerat efter ytterligare test i Vasaspåret och på träning.

Ny sammanfattning 7/4 2010:

Jag får många email, sms och telefonsamtal om mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor (omfattande numera 14 Vasalopp/öppna spår, totalt 126 mil) så jag gör ett nytt försök till sammanfattning av denna mastodonttråd.

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins metod) är det kanske bästa och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

Edited by Lars-Erik
  • 5 months later...
Posted
Jag heter Lars Erik Persson och är en 61 årig Vasaloppsveteran (numera har jag åkt 33 Vasalopp och 6 öppna spår).

I år åkte jag båda öppna spåren på tiderna 5.29 och 5.50. Själva Vasaloppet åkte jag på 6.41 vilket faktiskt räckte till att få medalj. Detta är de absolut bästa resultat jag gjort de senaste tio åren.

OCH jag åkte alla tre loppen på samma skidor som hade sicklats till mig av Kuzmin själv..... Jag rörde INTE glidytorna, jag bara lade på ny fästvalla för dagens före.

Bakgrunden var följande: I min egenskap av professor i matematik blev jag utsedd som "opponent" när Kuzmin försvarade sin avhandling 9 Februari vid Luleå tekniska universitet. Det var en mycket välbesökt tillställning som avslutades med att Kuzmin inför publiken sicklade ett par skidor till mig. Precis de skidorna åkte jag alla tre loppen i Vasaloppsveckan (se t.ex. tidningsartikel i Norra Västerbotten 10 Februari).

När jag fick avhandlingen i min hand blev jag genast mycket intresserad och inför presenatationen gjorde jag ett eget test på Ormberget i Luleå. Jag vallade upp ett par som jag brukar på Vasaloppet och ett par sicklade/borstade jag enligt Kuzmins metod som jag uppfattat det hela. Jag åkte sedan slingor på 4 km och 5 km. och bytte skidor vartannat varv och tog tid. Totalt åkte jag PRECIS TVÅ VASALOPP dvs 18 mil. För mig var det en sensation att jag faktiskt åkte i stort sett lika fort, 6.05 och 6.06 med fördel för de Vallade. Det var detta "idiottest" som gjorde att det inte kändes som något stort risktagande att åka även Öppna spåren och Vasaloppet på de sicklade skidorna.

Min egen teori är att detta kan vara ett mycket vasst alternativ speciellt på Vasaloppet. Om ni går in och tittar på min profil så ser ni att jag avancerat

c:a 400 placeringar från Evertsberg och jag upplevde själv att jag hade skidor

med väl så bra glid som alla andra.

Tillägg: Jag har nu åkt ytterligare två säsonger på samma stålsicklade skidor bl.a. totalt 3 Vasalopp och 5 öppna spår. Läs gärna hela tråden och bilda dig din egen uppfattning, men det räcker även med att läsa min personliga sammanfattning som gjordes inför årets Vasalopp/öppna spår, se detta inlägg.

Tillägg 2: Jag har gjort en komplettering av denna sammanfattning efter årets Vasalopp, dvs. efter att nu åkt 7 öppna spår och 4 Vasalopp på stålsicklade skidor (varav sista gången toppat med glidvalla), se detta inlägg.

Tillägg 3: Jag har gjort en ny komplettering av denna sammanfattning efter årets Vasalopp, dvs. efter att nu åkt 9 öppna spår och 5 Vasalopp på stålsicklade skidor, se detta inlägg.

Jag blev i morse av en vän uppmärksammad på att "min" tråd denna morgon passerat 200 000 visningar. Det kunde jag absolut INTE tro när jag startade detta som mitt absolut FÖRSTA inlägg på skidforum.

Det är ju inte vallasäsong (eller ovallasäsong) ännu men det har ju kommit till många nya vänner på forum det sista året och vissa (även några på skidforum) till och med fortfarande frågar om det verkligen går att åka ett helt Vasalopp utan att ens snegla åt några glidvallor (och bara t.ex. stålsickla). De allra flesta på skidforum vet att detta går utmärkt (även om de själva fortfarande föredrar att valla) men när du pratar med folk "på gatan" ser man att de flesta fortfarande inte vet detta. Man får erkänna att sportaffärer och vallafabrikanter faktiskt varit mycket skickliga.

Det kan därför ha visst allmänintresse att se att en relativt medelmåttig och lätt överviktig gubbe på 66 år faktiskt nu åkt 14 Vasalopp/öppna spår stålsicklat och på rätt så bra tider med tanke på den inte allt för överdrivna träningsmängden och speciellt intensiteten.

Posted (edited)
Jag har själv gjort en hel del tester ("Björnglid i tunneln" och "Glidtester Hovfjället") och måste säga att jag håller med dig Lars-Erik. Stålsickling verkar vara ett mycket bra alternativ Edited by bjorn12