Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recommended Posts

Posted
Jag har själv gjort en hel del tester ("Björnglid i tunneln" och "Glidtester Hovfjället") och måste säga att jag håller med dig Lars-Erik. Stålsickling verkar vara ett mycket bra alternativ

Tack bjorn12, och tack för alla dina tester som definitivt bidragit till att förstå att jag faktiskt har mycket bra glid på mina skidor på Vasaloppet på detta mycket enkla, billiga och miljömässigt bra sätt. Att stålsickling verkar vara ett mycket bra ALTERNATIV, speciellt för oss motionärer, verkar ju numera alla, i varje fall de flesta, på skidforum hålla med om (även de som fortfarande glidvallar när det verkligen gäller).

Debatten har ju nu pågått i nästan fem år men fortfarande träffar jag på många andra, jag vill säga de flesta, som ännu inte känner till detta enkla faktum.

Varför, jag frågar mig mig varför ? Är det helt enkelt så att den mesta "kunskapen" om skidor och skidpreparering förmedlas i skidbutiker och via reklam i Tv rutan etc ?

Eller kan detta för mig mycket ologiska faktum förklaras på något annat sätt ?

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)
Har ju förekommit en del funderingar om/när någon skidtillverkare skall bli först ut med belag som på något sätt är optimerat för att glida bra utan valla. Lite kul att se ett steg i den riktningen på sidan 10 i numret av Vasalöparen som kom igår. Vet inte om den notisen finns online någonstans, men är ungefär samma som står på nedre halvan av sid 2 i den här katalogen, och i korthet har de tagit vallningsfria skidor ett steg framåt genom en behandling av belaget vid tillverkningen som de garanterar skall ge både glid och fäste (!) i 200 mil utan glid- eller fästvalla. 5-10 % kortare glidsträcka än glidvallade (eller stålsicklade, mitt tillägg) skidor, skriver de, så avsett för träning, men var ju intressant ändå. :cool: Edited by Niklas
  • 2 weeks later...
Posted

Jag håller med. Det är absolut otroligt att så litet utveckling gjorts beträffande både belag och skidornaras utformning (t.ex. bredd och styrrännans utformning borde nog vara helt olika i olika förhållanden). Det åktes ju i stort sett lika fort på Vasaloppet relativt direkt efter plastskidornas intåg sedan spåren fått perfekt kvalité. Och vi kan ju själva konstatera att ibland så åker tom. elitåkare på överraskande gamla skidor, men byter ofta snabbt innan det är dags för fotografering. Varför, jag frågar mig om och om igen varför ?

 

Till Björn12: Jag är mycket imponerad av det du åstadkommit och vi skidforumiter (ny term för vårt speciella släkte) är mycket tacksamma för allt du redovisat.

 

Beträffande Vasalöperen och Vasaloppets lednings hållning så är jag rätt så säker på att de idag VET "sanningen" om stålsickling men den mycket massiva sponsring de får

av viss del av Vallaindustrin så är det svårt hur de skall agera. De behöver nog detta stöd för att kunna genomföra loppet så på ett sätt skall vi nog visa viss förståelse för detta. Vi vill ju så gärna åka.

 

När de gjorde reportaget med mig i Vasalöparen efter att jag åkte alla tre loppen första året på sicklade skidor med då enklast möjliga sickel så hade de nog inte tänkt på detta utan såg det som en kul grej (en tokig professor som åker ovallat, pittoreskt och kul). Och de lovade att i nästa nummer visa på kompletterande tester (som givetvis skulle visa på hur det verkligen förhöll sig). Dessa tester redovisades dock aldrig. Jag frågar mig igen Varför ? Kan det helt enkelt vara så att de fann samma sak som jag, Björn, och jag tror en majoritet på skidforum nu vet, dvs. att detta är ett mycket bra prepareringsalternativ ? JAG tror att de flesta (jag säger INTE alla) av oss motionärer tjänar mycket mer tid än vi tror på detta sätt.

 

Anm: Jag har påmint Vasalöparens ledning om detta löfte flera gånger och ibörjan fick jag svar att de lovade återkomma. Men sista gången jag prövade svarade de inte alls. Jag och Sture Hogmark erbjöd oss dessutom att skriva en populär artikel i Vasalöparen men även det rann ut i sanden.

Jag frågar mig: Levar jag så länge så jag får uppleva att Vasaloppets ledning redovisar resultatet av sina tester ?

 

Jag TROR INTE denna hållning håller i långa loppet (läs vitsen) och jag tror att vi i vinter får uppleva ett nytt stort steg på strukureringens område som gör det ändå svårare att försvara de vanliga myterna. Men utesluter inte att detta igen kan kombineras med någon typ av valla eller ny typ av borste eller verktyg.

Tyvärr tror jag det dröjer längre med att det självklara Niklas efterfrågar genomförs men även detta borde ju vara en självklarhet och här kan vi nog se ett betydligt större "genombrott" än det lilla knabb om stålsicklat-vallat vi håller på med.

Posted
Jag håller med. Det är absolut otroligt att så litet utveckling gjorts beträffande både belag och skidornaras utformning (t.ex. bredd och styrrännans utformning borde nog vara helt olika i olika förhållanden). Det åktes ju i stort sett lika fort på Vasaloppet relativt direkt efter plastskidornas intåg sedan spåren fått perfekt kvalité. Och vi kan ju själva konstatera att ibland så åker tom. elitåkare på överraskande gamla skidor, men byter ofta snabbt innan det är dags för fotografering. Varför, jag frågar mig om och om igen varför ?

 

Till Björn12: Jag är mycket imponerad av det du åstadkommit och vi skidforumiter (ny term för vårt speciella släkte) är mycket tacksamma för allt du redovisat.

 

Beträffande Vasalöperen och Vasaloppets lednings hållning så är jag rätt så säker på att de idag VET "sanningen" om stålsickling men den mycket massiva sponsring de får

av viss del av Vallaindustrin så är det svårt hur de skall agera. De behöver nog detta stöd för att kunna genomföra loppet så på ett sätt skall vi nog visa viss förståelse för detta. Vi vill ju så gärna åka.

 

När de gjorde reportaget med mig i Vasalöparen efter att jag åkte alla tre loppen första året på sicklade skidor med då enklast möjliga sickel så hade de nog inte tänkt på detta utan såg det som en kul grej (en tokig professor som åker ovallat, pittoreskt och kul). Och de lovade att i nästa nummer visa på kompletterande tester (som givetvis skulle visa på hur det verkligen förhöll sig). Dessa tester redovisades dock aldrig. Jag frågar mig igen Varför ? Kan det helt enkelt vara så att de fann samma sak som jag, Björn, och jag tror en majoritet på skidforum nu vet, dvs. att detta är ett mycket bra prepareringsalternativ ? JAG tror att de flesta (jag säger INTE alla) av oss motionärer tjänar mycket mer tid än vi tror på detta sätt.

 

Anm: Jag har påmint Vasalöparens ledning om detta löfte flera gånger och ibörjan fick jag svar att de lovade återkomma. Men sista gången jag prövade svarade de inte alls. Jag och Sture Hogmark erbjöd oss dessutom att skriva en populär artikel i Vasalöparen men även det rann ut i sanden.

Jag frågar mig: Levar jag så länge så jag får uppleva att Vasaloppets ledning redovisar resultatet av sina tester ?

 

Jag TROR INTE denna hållning håller i långa loppet (läs vitsen) och jag tror att vi i vinter får uppleva ett nytt stort steg på strukureringens område som gör det ändå svårare att försvara de vanliga myterna. Men utesluter inte att detta igen kan kombineras med någon typ av valla eller ny typ av borste eller verktyg.

Tyvärr tror jag det dröjer längre med att det självklara Niklas efterfrågar genomförs men även detta borde ju vara en självklarhet och här kan vi nog se ett betydligt större "genombrott" än det lilla knabb om stålsicklat-vallat vi håller på med.

Håller med dig. Men om man tittar igenom sista Vasalöparen så är det relativt få annonser om vallor. Dessutom består väl åtminstone halva vallaindustrins omsättning av fästvallor och tillbehör. Sen måste de väl tjäna bäst på HF och pulver så om även om några tusen som bara LF-vallar skulle skippa det och gå över till stålsickling så kan det ju inte vara en katastrof för branschen och heller inte för Vasalöparens annonsintäkter. Dessutom lär denna utveckling ta tid ändå och under tiden lär annonsen för de glidvallatroende inte minska, kanske snarare öka för den vallatillverkare som tar fram en valla som de hävdar passar ihop med stålsickling. Men skumt är det, kan det ligga på det mer personliga planet?

Posted

Tror att Vasalöparen trodde att man med några enkla tester skulle få grymma skillnader till vallans fördel, testade och insåg att "ooppps, var ju knappt någon skillnad" I det läget fegar man ur och kör en struts, stoppar huvudet i snön för att inte synas.

 

Vi måste förstå att Vasaloppet som organisation i första hand ser till sina egna intressen. Absolut inget fel i det då de är ett vinstdrivande företag och ska aggera som ett sådant. Men när vi läser Vasalöparen måste vi sätta på oss de kritiska glasögonen och i våra bakhuvden ha att det är ett annonsblad vi har i vår hand. Ungefär som vi lärt oss läsa Pölder katalogen och alla tips och trix som där finns. Med rätt glasögon kan vi enklara sålla och ta till oss de klokheter som ändå finns i dessa tryckta alster......emellanåt ;)

 

Jag är i alla fall trygg i att utvecklingen ändå rör på sig, om än i ganska sakta mak och fortfarande i skydd av mörkret. Vi vet inte med säkerhet om Svenska landslagets framgångar i OS delvis kan förklaras med Primateria siklar. Vi vet inte med säkerhet om skidtillverkare redan har belag optimerade för stålsikling och som fabriksåkare får ta del av för att används i vissa förhållanden. Vi kan bara hoppas att vi en dag får bevis för att så har varit fallet. Vad gäller skidor så vore det naturliga att något "udda" märke, typ Peltonen, blir först. Liten tillverkerar som vill ta marknadsandelar är normalt sett betydligt offesivare än stora etablerade "fegisar".

 

22-24/10 ska jag med klubben till Torsby tunneln. Vore mycket trevligt om jag då fick tillfälle att språka med bjorn12 vars redovisade tester jag följt :)

Posted

Bläddrade igenom Vasalöparen och i alla annonser fanns inte ett enda erbjudande om stålsicklar eller strukturgörare. Om stålsickling skall breda ut sig mer, så måste det väl finnas annonser i den tidning som når flest skidåkare i Sverige.

 

Vet inte hur det fungerar, om någon vill sätta in en annons, där ett urval av produkter presenteras, har Vasalöparen någon möjlighet att påverka eller är det upp tilll annonsören att välja ut de produkter, som skall finnas med.

Posted
Tror att Vasalöparen trodde att man med några enkla tester skulle få grymma skillnader till vallans fördel, testade och insåg att "ooppps, var ju knappt någon skillnad" I det läget fegar man ur och kör en struts, stoppar huvudet i snön för att inte synas.

 

Vi måste förstå att Vasaloppet som organisation i första hand ser till sina egna intressen. Absolut inget fel i det då de är ett vinstdrivande företag och ska aggera som ett sådant. Men när vi läser Vasalöparen måste vi sätta på oss de kritiska glasögonen och i våra bakhuvden ha att det är ett annonsblad vi har i vår hand. Ungefär som vi lärt oss läsa Pölder katalogen och alla tips och trix som där finns. Med rätt glasögon kan vi enklara sålla och ta till oss de klokheter som ändå finns i dessa tryckta alster......emellanåt ;)

 

Jag är i alla fall trygg i att utvecklingen ändå rör på sig, om än i ganska sakta mak och fortfarande i skydd av mörkret. Vi vet inte med säkerhet om Svenska landslagets framgångar i OS delvis kan förklaras med Primateria siklar. Vi vet inte med säkerhet om skidtillverkare redan har belag optimerade för stålsikling och som fabriksåkare får ta del av för att används i vissa förhållanden. Vi kan bara hoppas att vi en dag får bevis för att så har varit fallet. Vad gäller skidor så vore det naturliga att något "udda" märke, typ Peltonen, blir först. Liten tillverkerar som vill ta marknadsandelar är normalt sett betydligt offesivare än stora etablerade "fegisar".

 

22-24/10 ska jag med klubben till Torsby tunneln. Vore mycket trevligt om jag då fick tillfälle att språka med bjorn12 vars redovisade tester jag följt :)

Jag brukar inte vara där på helgerna men fredagen 22 på em är jag säkert där.

Posted
Jag brukar inte vara där på helgerna men fredagen 22 på em är jag säkert där.

Vi kör första passet på fredag em så om du är där så kan du väl ge dig till känna. Åker i Södertälje IF klubbställ (Södertälje IF på ryggen), röda Alpina Pjäxor, Fischer skidor och blå CT1 stavar :)

Posted
Jag håller med. Det är absolut otroligt att så litet utveckling gjorts beträffande både belag och skidornaras utformning (t.ex. bredd och styrrännans utformning borde nog vara helt olika i olika förhållanden). Det åktes ju i stort sett lika fort på Vasaloppet relativt direkt efter plastskidornas intåg sedan spåren fått perfekt kvalité. Och vi kan ju själva konstatera att ibland så åker tom. elitåkare på överraskande gamla skidor, men byter ofta snabbt innan det är dags för fotografering. Varför, jag frågar mig om och om igen varför ?

 

Till Björn12: Jag är mycket imponerad av det du åstadkommit och vi skidforumiter (ny term för vårt speciella släkte) är mycket tacksamma för allt du redovisat.

 

Beträffande Vasalöperen och Vasaloppets lednings hållning så är jag rätt så säker på att de idag VET "sanningen" om stålsickling men den mycket massiva sponsring de får

av viss del av Vallaindustrin så är det svårt hur de skall agera. De behöver nog detta stöd för att kunna genomföra loppet så på ett sätt skall vi nog visa viss förståelse för detta. Vi vill ju så gärna åka.

 

När de gjorde reportaget med mig i Vasalöparen efter att jag åkte alla tre loppen första året på sicklade skidor med då enklast möjliga sickel så hade de nog inte tänkt på detta utan såg det som en kul grej (en tokig professor som åker ovallat, pittoreskt och kul). Och de lovade att i nästa nummer visa på kompletterande tester (som givetvis skulle visa på hur det verkligen förhöll sig). Dessa tester redovisades dock aldrig. Jag frågar mig igen Varför ? Kan det helt enkelt vara så att de fann samma sak som jag, Björn, och jag tror en majoritet på skidforum nu vet, dvs. att detta är ett mycket bra prepareringsalternativ ? JAG tror att de flesta (jag säger INTE alla) av oss motionärer tjänar mycket mer tid än vi tror på detta sätt.

 

Anm: Jag har påmint Vasalöparens ledning om detta löfte flera gånger och ibörjan fick jag svar att de lovade återkomma. Men sista gången jag prövade svarade de inte alls. Jag och Sture Hogmark erbjöd oss dessutom att skriva en populär artikel i Vasalöparen men även det rann ut i sanden.

Jag frågar mig: Levar jag så länge så jag får uppleva att Vasaloppets ledning redovisar resultatet av sina tester ?

 

Jag TROR INTE denna hållning håller i långa loppet (läs vitsen) och jag tror att vi i vinter får uppleva ett nytt stort steg på strukureringens område som gör det ändå svårare att försvara de vanliga myterna. Men utesluter inte att detta igen kan kombineras med någon typ av valla eller ny typ av borste eller verktyg.

Tyvärr tror jag det dröjer längre med att det självklara Niklas efterfrågar genomförs men även detta borde ju vara en självklarhet och här kan vi nog se ett betydligt större "genombrott" än det lilla knabb om stålsicklat-vallat vi håller på med.

Angående utveckling av belag så testas det hela tiden men det är snarast variationer på det som finns, dessutom så lär det inte finnas så många tillverkare av råmaterialet som skidfabrikanterna får.

 

När det gäller skidornas konstruktion så är min bestämda uppfattning att det inte går att förbättra klassiska skidan speciellt mycket. En bra skida 1988 är en bra skida 2010, om än förmodligen utsliten. Där är förklaringen till att många åker på gamla skidor.

 

Hur som hellst, intressant att höra om vasalöparens hållning, den är ju som alltid ett journalistiskt stolpskott och en vetenskaplig katastrof. Men att man avböjer skribenter som har vetenskaplig spetskunskap om ett relevant ämne, ja det är bara sorgligt. Nu vill jag inte vara alltför konspiratorisk men vi kanske ska börja kalla den för Mora-Pravda?

 

Trodde att det skulle bli bättre när Kadens tog över, och det kanske det har, men när man gör ett skidtest i tunneln med en Fischer RCS som har fel spann för den snötypen, ja då blir det bara konstigt.

Posted

Tack Lejonet2 och alla andra för stöd och intressanta synpunkter. Jag hade verkligen inte klart för mig när jag första gången åkte på mina sicklade skidor vilka starka krafter som motverkar denna självklara utveckling.

JAG tror INTE denna hållning håller ytterligare en säsong, sanningen och vetenskapliga rön kommer att vinna gehör till slut oberoende av alla "Pravdor" vi upplever, inte bara i Mora (för att citera lejonet2)

 

Jag har idag talat med Primaterias chef och de har mycket intressanta saker på gång. I december blir det dessutom visning av detta i Uppsala, där även (en av mina idoler) Ronny Lööf medverkar. De har nu i maj skrivit nytt avtal (jag tror för två år) med Svenska skidlandslaget och enligt uppgift har dessutom Stefan Storvall tagit över i finska landslaget. Till Niklas: Stefan var ju den som tillsammans med Ronnie testade sicklade och vallade skidor hela tiden under vår tre-fyra mila träning i Boden förra året.

 

 

Jag håller vanligtvis Lejonet2 om allt väsentligt men jag håller INTE med om hans uppfattning att konstruktionen av klassiska skidor är speciellt optimal under ALLA förhållanden t.ex. anser jag

a) att styrrännan egentligen inte behövs i fasta ocgh fina spår och speciellt inte i fästzonen (då skulle vi få större yta för fästvallan och därmed kunna valla kortare fäste)

b) att vid mycket fasta, läs isiga spår, skulle det säkert glida mycket bättre om skidorna var smalare

etc. (jämför extremfallet skridskor)

 

Alpina skidor har ju ingen styrränna

Posted
Jag har idag talat med Primaterias chef och de har mycket intressanta saker på gång. De har nu i maj skrivit nytt avtal (jag tror för två år) med Svenska skidlandslaget och enligt uppgift har dessutom Stefan Storvall tagit över i finska landslaget.

Hot stuff Lars Erik!

Har du nån aning hur Primaterias uppfinningar används av landslagen? Svenska landslaget hade ju de snabbaste skidorna av alla i OS. Blir spännande att se om svenska och finska åkare svischar förbi övriga till vintern.

Posted
Tack Lejonet2 och alla andra för stöd och intressanta synpunkter. Jag hade verkligen inte klart för mig när jag första gången åkte på mina sicklade skidor vilka starka krafter som motverkar denna självklara utveckling.

JAG tror INTE denna hållning håller ytterligare en säsong, sanningen och vetenskapliga rön kommer att vinna gehör till slut oberoende av alla "Pravdor" vi upplever, inte bara i Mora (för att citera lejonet2)

 

Jag har idag talat med Primaterias chef och de har mycket intressanta saker på gång. I december blir det dessutom visning av detta i Uppsala, där även (en av mina idoler) Ronny Lööf medverkar. De har nu i maj skrivit nytt avtal (jag tror för två år) med Svenska skidlandslaget och enligt uppgift har dessutom Stefan Storvall tagit över i finska landslaget. Till Niklas: Stefan var ju den som tillsammans med Ronnie testade sicklade och vallade skidor hela tiden under vår tre-fyra mila träning i Boden förra året.

 

 

Jag håller vanligtvis Lejonet2 om allt väsentligt men jag håller INTE med om hans uppfattning att konstruktionen av klassiska skidor är speciellt optimal under ALLA förhållanden t.ex. anser jag

a) att styrrännan egentligen inte behövs i fasta ocgh fina spår och speciellt inte i fästzonen (då skulle vi få större yta för fästvallan och därmed kunna valla kortare fäste)

b) att vid mycket fasta, läs isiga spår, skulle det säkert glida mycket bättre om skidorna var smalare

etc. (jämför extremfallet skridskor)

 

Alpina skidor har ju ingen styrränna

Att slippa styrspår under fästzonen vore nog optimalt, det ställer ju bara till problem där, man riskerar ffa att få ett tjockt lager mjukt klister där som åker bakåt. Har naturligtvis haft det problemet men inte tänkt på att man skulle kunna vara utan styrspår. Det är ju också lite svårt att säga om styrspåret är bra eller dåligt när man inte åkt utan. MEN, när man slipat en skida många gånger så minskar det ju och det är ingen man sett påverka åkningan. Jag har ett par Madshus som det av nån anledning är ett mindre styrspår i.

 

Kanske kan man lägga i smält belag (sånt för reparation) under fästzonen.

 

Bredden måste väl vara 44mm minst nånstans på skidan enligt reglerna men jag har en känsla av att fabrikanterna vill bygga några mm smalare egentligen.

 

Frågan jag då ställer är om styrspåret spelar nån roll för skidans glid över huvud taget, positiv/negativ.

Posted
Tack Lejonet2 och alla andra för stöd och intressanta synpunkter. Jag hade verkligen inte klart för mig när jag första gången åkte på mina sicklade skidor vilka starka krafter som motverkar denna självklara utveckling.

JAG tror INTE denna hållning håller ytterligare en säsong' date=' sanningen och vetenskapliga rön kommer att vinna gehör till slut oberoende av alla "Pravdor" vi upplever, inte bara i Mora (för att citera lejonet2)

 

Jag har idag talat med Primaterias chef och de har mycket intressanta saker på gång. I december blir det dessutom visning av detta i Uppsala, där även (en av mina idoler) Ronny Lööf medverkar. De har nu i maj skrivit nytt avtal (jag tror för två år) med Svenska skidlandslaget och enligt uppgift har dessutom Stefan Storvall tagit över i finska landslaget. Till Niklas: Stefan var ju den som tillsammans med Ronnie testade sicklade och vallade skidor hela tiden under vår tre-fyra mila träning i Boden förra året.

 

 

Jag håller vanligtvis Lejonet2 om allt väsentligt men jag håller INTE med om hans uppfattning att konstruktionen av klassiska skidor är speciellt optimal under ALLA förhållanden t.ex. anser jag

a) att styrrännan egentligen inte behövs i fasta ocgh fina spår och speciellt inte i fästzonen (då skulle vi få större yta för fästvallan och därmed kunna valla kortare fäste)

b) att vid mycket fasta, läs isiga spår, skulle det säkert glida mycket bättre om skidorna var smalare

etc. (jämför extremfallet skridskor)

 

Alpina skidor har ju ingen styrränna[/quote']

Att slippa styrspår under fästzonen vore nog optimalt, det ställer ju bara till problem där, man riskerar ffa att få ett tjockt lager mjukt klister där som åker bakåt. Har naturligtvis haft det problemet men inte tänkt på att man skulle kunna vara utan styrspår. Det är ju också lite svårt att säga om styrspåret är bra eller dåligt när man inte åkt utan. MEN, när man slipat en skida många gånger så minskar det ju och det är ingen man sett påverka åkningan. Jag har ett par Madshus som det av nån anledning är ett mindre styrspår i.

 

Kanske kan man lägga i smält belag (sånt för reparation) under fästzonen.

 

Bredden måste väl vara 44mm minst nånstans på skidan enligt reglerna men jag har en känsla av att fabrikanterna vill bygga några mm smalare egentligen.

 

Frågan jag då ställer är om styrspåret spelar nån roll för skidans glid över huvud taget, positiv/negativ.

Både antalet styrspår, formen, djupet, bredden och längden på spåren varierar mycket på de skidor jag har (uppåt 40 par). Ett par Fischer har tre smala spår, ett par gamla Sundins har ett vanligt framtill och fem smala baktill. En del spår är rundade och en del är kantiga och platta i botten. Några börjar bara en dm från spetsen och andra ca 60 cm från spetsen. Vissa är så grunda att de nästan försvinner när man sicklat några gånger.

Jag vet inte om man har forskat på detta och huruvida det som är vanligast, dvs ett, rundat, också är det bästa, eller om man bara går på gammal tradition. Det borde ju vara mindre behov av styrspår allteftersom spåren blir bättre, med reservation för Vasaloppets spår (som verkar dras upp så nära start som möjligt för att se snygga ut i TV och sedan inte håller när den stora massan kommer).

Posted (edited)
Lejonet2: Nej, jag vill verkligen inte rekommendera att ta bort styrspåret under trampet. Jag hade ett par Sirius No 1 utan styrspår i fästzonen och det var snarare så att fästvallen bromsade mer på de skidorna. Kommer dock ihåg att en gång gick de bra och det var på våren med någon minusgrad och med solbackar med plusgrader, i övrigt inga höjdarskidor. Edited by Volevodin
Posted
Jag har idag talat med Primaterias chef och de har mycket intressanta saker på gång. De har nu i maj skrivit nytt avtal (jag tror för två år) med Svenska skidlandslaget och enligt uppgift har dessutom Stefan Storvall tagit över i finska landslaget.

Hot stuff Lars Erik!

Har du nån aning hur Primaterias uppfinningar används av landslagen? Svenska landslaget hade ju de snabbaste skidorna av alla i OS. Blir spännande att se om svenska och finska åkare svischar förbi övriga till vintern.

Ja, jag har en aning via mina kontakter med Primateria. Enligt detta nvnds sickeln BLAND ANNAT till att få befintlig stenslipningsstruktur på en optimal nivå och för utslätning. Hur de

i övrigt vallar, sicklar, slipar ochputsar i olika lägen lär vi aldrig få veta i detalj.

 

En rolig detalj i detta sammanhang är att ledare för Norska skidlandslaget ringde representanter för Primateria mitt under OS när de blivit frånglidna av svenskarna

och frågade om Svenska skidlandslaget använde Primateriasickeln. Detta har säkert en del sett i ett inslag i ABC nytt (det kanske finns kvar på nätet).l

Och faktum är ju att i lutet av OS så gled ju Norrmännen ikapp men om det delvis beror på detta lär ingen av oss få veta.

Dessuom har ju Mikkel Knif (kompis till Niklas) vid något tillfälle tom. hjälpt Northugg och han har ju nära knyning till Pimateria. Så kanske Niklas vet något mer ? Är det så ?

  • 2 weeks later...
Posted
Lejonet2: Nej, jag vill verkligen inte rekommendera att ta bort styrspåret under trampet. Jag hade ett par Sirius No 1 utan styrspår i fästzonen och det var snarare så att fästvallen bromsade mer på de skidorna. Kommer dock ihåg att en gång gick de bra och det var på våren med någon minusgrad och med solbackar med plusgrader, i övrigt inga höjdarskidor.

Jag påstår att det knappast kan vara så om du lägger fästvalla på lika stora ytor i fästzonen.

Det betyder att utan styrränna kan du valla lite kortare fästzon och få samma fäste och därmed få lite längre glidzon vilket bör ge en klar fördel i glid. JAG är även övertygad om att den borttagna eler starkt föminskade styrrännan i glidzonen kombinerat med motsvarande smalare skida i hårda spår, speciellt i isigt före, skulle ge markant bättre glid (men jag vet inte om det är tillåtet i tävlingssamanhang att utforma skidorna så). Jämför med extremfallet skridskor på is.

JAG är övertygad om att utformning av skidor och vilket material som används har mycket större betydelse för glidet än den lilla munhuggning om stålsickling eller glidvallning eller en kombination av detta vi ägnar oss åt bl.a. på denna tråd.

Och här har definitivt relativt lite gjorts sedan plastskidorna kom, vilket bland annat bevisas av att även elitåkare många gånger använder överraskande gamla skidor. Det stämmer ju även bra med de intressanta tester Björn12 redovisat för oss.

Vad tror ni ? Är det dags för den konservativa skidtillverkarbranchen att göra ett nytt genombrott ? JAG är övertygad om att det är tekniskt möjligt men att andra maknadsmässiga själ kan fördröja/förhindra ett sådant genombott.

Posted
Det betyder att utan styrränna kan du valla lite kortare fästzon och få samma fäste och därmed få lite längre glidzon vilket bör ge en klar fördel i glid.

Fast kortar du fästzonen måste du väl trycka till hårdare för att få samma fäste eftersom det rimligen är så att du når fästvallan i början och slutet av spannet först och det i mitten när du trycker som hårdast.

Även om du fyller hela skidan på bredden med fästvalla så måste du då skaffa något mjukare skidor vilket tar delvis bort effekten med kortare fästvallazon???

 

Sedan finns det ju också fästvallariller (är det RS som tillverkar?) att köpa som då tyder på att spår i fästvallan kan vara av godo för glidet. Borde inte då mittspåret också vara av godo för glidet?

 

Eller tänker jag fel?

Posted
Det betyder att utan styrränna kan du valla lite kortare fästzon och få samma fäste och därmed få lite längre glidzon vilket bör ge en klar fördel i glid.

Fast kortar du fästzonen måste du väl trycka till hårdare för att få samma fäste eftersom det rimligen är så att du når fästvallan i början och slutet av spannet först och det i mitten när du trycker som hårdast.

Även om du fyller hela skidan på bredden med fästvalla så måste du då skaffa något mjukare skidor vilket tar delvis bort effekten med kortare fästvallazon???

 

Sedan finns det ju också fästvallariller (är det RS som tillverkar?) att köpa som då tyder på att spår i fästvallan kan vara av godo för glidet. Borde inte då mittspåret också vara av godo för glidet?

 

Eller tänker jag fel?

Man kan inte säga att du tänker fel om du tänker dig att åka på i stort sett samma skidor

du nu åker på med samma spann och så. Men GIVETVIS menar jag att du nu utformar

skidan för den nya situationen när du behöver kortare fästzon och motsvarande justering av

spann.

Dessutom anser jag

** att det inte finns något hållbart vetenskapligt argument för att just ett stort styrspår i mitten skulle vara optimalt för glidet på längåkningsskidor i alla lägen.Jag tycker däremot att det finns många argument för motsatsen. Och om det trots allt finns ett sådant argument mot all logik jag kan se,vad är då den optimala bredden på detta unika styrspår ?

** tvärtom tyder mycket på att många styrspår som nästan går mot rillning är mer optimalt

i vissa fören (att rillning har positiv påverkan i vissa fören tror jag vi kan säga är bevisat)

** att det faktum att utförsåkningsskidor inte har styrskåra tyder på att denna har direkt negativ påverkan på glidet i detta sammanhang,och där gäller det ju verkligen att optimera glidet.

 

Jag påstår INTE att jag har mer rätt än du min Vasabroder och jag ser med spänning fram emot dina och andras agument för eller emot det jag framfört.

Själv TROR jag mycket på detta och är nog lite förvånad att inte skidfabrikanter och elitåkare gjort mer experiment i denna riktning. Eller har de det ?

Posted
Det betyder att utan styrränna kan du valla lite kortare fästzon och få samma fäste och därmed få lite längre glidzon vilket bör ge en klar fördel i glid.

Fast kortar du fästzonen måste du väl trycka till hårdare för att få samma fäste eftersom det rimligen är så att du når fästvallan i början och slutet av spannet först och det i mitten när du trycker som hårdast.

Även om du fyller hela skidan på bredden med fästvalla så måste du då skaffa något mjukare skidor vilket tar delvis bort effekten med kortare fästvallazon???

 

Sedan finns det ju också fästvallariller (är det RS som tillverkar?) att köpa som då tyder på att spår i fästvallan kan vara av godo för glidet. Borde inte då mittspåret också vara av godo för glidet?

 

Eller tänker jag fel?

Man kan inte säga att du tänker fel om du tänker dig att åka på i stort sett samma skidor

du nu åker på med samma spann och så. Men GIVETVIS menar jag att du nu utformar

skidan för den nya situationen när du behöver kortare fästzon och motsvarande justering av

spann.

Dessutom anser jag

** att det inte finns något hållbart vetenskapligt argument för att just ett stort styrspår i mitten skulle vara optimalt för glidet på längåkningsskidor i alla lägen.Jag tycker däremot att det finns många argument för motsatsen. Och om det trots allt finns ett sådant argument mot all logik jag kan se' date='vad är då den optimala bredden på detta unika styrspår ?

** tvärtom tyder mycket på att många styrspår som nästan går mot rillning är mer optimalt

i vissa fören (att rillning har positiv påverkan i vissa fören tror jag vi kan säga är bevisat)

** att det faktum att utförsåkningsskidor inte har styrskåra tyder på att denna har direkt negativ påverkan på glidet i detta sammanhang,och där gäller det ju verkligen att optimera glidet.

 

Jag påstår INTE att jag har mer rätt än du min Vasabroder och jag ser med spänning fram emot dina och andras agument för eller emot det jag framfört.

Själv TROR jag mycket på detta och är nog lite förvånad att inte skidfabrikanter och elitåkare gjort mer experiment i denna riktning. Eller har de det ?[/quote']

Så här tänker jag...fästvallning handlar ju om att få tillräckligt stor friktion mot snön så att man får fäste. Om man kan öka anläggningsytan mot snön (rillning och borttagande av styrränna förstorar anläggningsytan) borde man få samma fäste som innan men med mindre tryck på fästzonen och/eller tunnare vallalager och/eller kortare fästzon...?

 

Testade lite med rillad fästzon med vad jag subjektivt upplevde bra resultat både för glid och fäste. Och rillningen håll bra iaf i kallföre, det syntes tydligt även efteråt.

Posted

Nu hittar jag inte de gamla trådarna men jag har absolut för mig att det redovisats ett par tester?

 

Bl a har jag för mig att Tony Pölder pratade om något test?

 

De tester jag tycker mig komma ihåg rörde både att ta bort styrspåret, göra skidan smalare och även ha fler styrspår (3). Alla testerna visade på sämre prestanda.

 

Testerna var kanske inte helt vetenskapliga men det lät som om det var en hel del testtimmar och ansträngning bakom dem.

 

Om nu stålsickling till slut verkar ha så mycket bakom sig att jag tror på att det fungerar så ser jag fram emot att det kommer ännu mer tester på skidans utformning.

Till slut kan det kanske bli som med rullskidor? Extremt lika villkor för alla tävlanden så att prestationen ligger mer på det fysiska planet än på vallningskicklighet och material.

Posted (edited)

Det labbades rätt friskt med styrspår under 80-talet. Sundins NumberOne, som Volevodin refererar till, var utan styrspår i fästzonen och hade fem styrspår från hälen och bakåt (hade själv ett par sådana när jag var liten och de var inte bra), Peltonen testade med tre styrspår, flera skejtskidor haden två styrspår osv.

 

Här är tråden soim Knappen pratar om, där bl.a. Pölder redogör för sina erfarenheter:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2740

 

För att göra skidan smalare krävs en regeländring från FIS.

Edited by Andreas T
Posted
Även Adidas hade skidor i olika belagsvarianter på 80-talet bl.a. en klisterskida med slätt belag och spår i ytterkanterna istället för styrskåra i mitten,som jag själv testade.Det var ingen hit direkt,hade lätt för att "simma" i sidled eller "skära",beroende på hur exakt du "träffade" med tyngdpunkten över skidans centrum i glidfasen.Den var extremt spjutformad framtill och det spelade säkert in också.Peltonen hade ju lanserat sin spjutspets med tre spår då,så visst har det testats det en del av olika varianter...men spåren var också annorlunda då,så det är ju inte samma förhållanden längre.Kanske dags för en ny vända???
Posted
Det labbades rätt friskt med styrspår under 80-talet. Sundins NumberOne, som Volevodin refererar till, var utan styrspår i fästzonen och hade fem styrspår från hälen och bakåt (hade själv ett par sådana när jag var liten och de var inte bra), Peltonen testade med tre styrspår, flera skejtskidor haden två styrspår osv.

 

Här är tråden soim Knappen pratar om, där bl.a. Pölder redogör för sina erfarenheter:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2740

 

För att göra skidan smalare krävs en regeländring från FIS.

Även jag har pröva dessa typer av skidor och jag håller med, de konstruktionerna kändes INTE som någon höjdare.

 

Men OM det nu så att EN styränna är optimal i alla fören (vilket jag INTE tror) så tycker jag ändå inte det är självklart hur bred den skall vara i olika fören. Jag tror t.ex att vid isigt före borde den vara mycket bredare så att man ökar trycket på återstående del så att

vattensmörjningen närmar sig det som händer vid skridskor. Och då kan man ju behålla bredden så inte FIS regler inte sätter stopp för utvecklingen. Eller har FIS regler även bestämt hur bred rännan får vara och även hur djup ??

 

Och det vore ju roligt att få någon teoretisk förklaring varför styrränna behövs för längdåkningsskidor med ej för utförsåkningsskidor ?

 

Uppenbarligen finns det de som tror att det kan ligga något i mina/våra funderingar med tanke på hur många som kontaktat mig efter att jag nämnde detta på skidforum. JAG tror det är fler än vi tror som följer med vissa saker vi debatterar på skidforum. t.ex. delar av det som avhandlats på denna tråd.

 

Anm: Min dator spelade mig tydligen ett spratt när jag försökte sända detta. Kan någon kunnig (Niklas ?) hjälpa mig att ta bort föregående version.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...