Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stålsickling för nybörjare


Hilding

Recommended Posts

Övertygad av bl.a. glidtesterna från björn12 så har jag precis beställt en stålsickel (Kuzmin Universal). Jag är dock livrädd att sätta stålet i belagen på mina bra skidor.

 

Har ett par skräpskidor som jag kunde öva på men jag undrar hur stor skillnad det är på belagen.

Fulskidorna är ett par Fischer NCS, dvs billiga paketprisskidor (typ 1200 spänn inkl bindning och skor). Är det ens lönt att testa på dessa eller är det bortkastad tid och slitage på sickeln?

 

Skidorna vill jag gärna ha kvar för att kunna åka när underlaget är riktigt dåligt och jag inte vill riskera skador på de andra skidorna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Fulskidorna är så klart ojämnare och därigenom lite svårare att sickla så du kan få hålla på ett tag innan de blir jämna men det gynnar ju både skidorna och din sicklingsvana.

 

Jag sicklade under förra säsongen och har inga planer på att göra något annat. Suveränt!

 

Av alla tips som du läst så tycker jag att det viktigaste är att komma ihåg att vinkla sickeln samt att skidorna sitter fast ordentligt.

 

Lycka till!

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Tack! Att hålla på en stund med fulskidorna gör inget så länge jag kan ta med känslan/kunskapen till de andra skidorna.

 

Vinkla sickeln - då menar du att jag ska vinkla snett i längsled så att jag inte riskerar att kopiera ev tidigare hack vinkelrätt mot åkriktningen?

Link to comment
Share on other sites

Tack! Att hålla på en stund med fulskidorna gör inget så länge jag kan ta med känslan/kunskapen till de andra skidorna.

 

Vinkla sickeln - då menar du att jag ska vinkla snett i längsled så att jag inte riskerar att kopiera ev tidigare hack vinkelrätt mot åkriktningen?

Sickel skall väl hållas 90grader (vinkelrätt) mot åkriktningen?!

Gör inte det så är risken stor att man skär snett och repar belaget.

 

Har för mig att det finns länkar på youtube el.dyl som visar hur man gör.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller INTE sickeln i 90 grader mot åkriktningen. Då förstärks eventuella vågdalar och det är lättare att få hugg. Jag drar varannat drag vinklat åt ena respektive andra sidan. Jag styr genom att hålla ett finger mot varje utsida av skida. På så sätt undviker jag att skära snett. Använder ett par smidiga handskar eftersom det annars kan vara vasst.

 

/TV-ålaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag håller INTE sickeln i 90 grader mot åkriktningen. Då förstärks eventuella vågdalar och det är lättare att få hugg. Jag drar varannat drag vinklat åt ena respektive andra sidan. Jag styr genom att hålla ett finger mot varje utsida av skida. På så sätt undviker jag att skära snett. Använder ett par smidiga handskar eftersom det annars kan vara vasst.

 

/TV-ålaren :)

Så gör ju även Kuzmin själv. Jag tror det är riktigt att göra så.

Man får inte tappa koncentrationen när man sicklar, annars kan det lätt hända att sickeln slinter.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller INTE sickeln i 90 grader mot åkriktningen. Då förstärks eventuella vågdalar och det är lättare att få hugg. Jag drar varannat drag vinklat åt ena respektive andra sidan. Jag styr genom att hålla ett finger mot varje utsida av skida. På så sätt undviker jag att skära snett. Använder ett par smidiga handskar eftersom det annars kan vara vasst.

 

/TV-ålaren :)

Ja man vill ju inte att det ska börja åla. ;)

 

Här finns det en film av Kuzmin själv:

http://www.kuzmin.se/pgs/scrapers_sv.html

Link to comment
Share on other sites

Har sicklat skidor i 20 år och det har fungerat mycket bra. Använd ex ringfingret till att hålla på skidan så du styr sickeln i rätt utan att åka fram och tillbaka på skidan i sidled.

Tycker däremot att alla skidor ska vallas först några ggr så limmet i skidan härdar klart. Därefter ska de stenslipas med fin struktur. Valla någon gång, åka. När allt detta är gjort kan du stålsickla skidan och få den riktigt bra. Belaget har då slagits sig klart och de största ojämnheterna tar stenslipen på ett sett som även en som är duktig att sickla har svårt med.

Link to comment
Share on other sites

Har sicklat skidor i 20 år och det har fungerat mycket bra. Använd ex ringfingret till att hålla på skidan så du styr sickeln i rätt utan att åka fram och tillbaka på skidan i sidled.

Tycker däremot att alla skidor ska vallas först några ggr så limmet i skidan härdar klart. Därefter ska de stenslipas med fin struktur. Valla någon gång, åka. När allt detta är gjort kan du stålsickla skidan och få den riktigt bra. Belaget har då slagits sig klart och de största ojämnheterna tar stenslipen på ett sett som även en som är duktig att sickla har svårt med.

Intressant!

Jag har åkt vallat på skidorna i en säsong och skulle även kunna köpa resonemanget att stenslipa skidan helt plan men varför valla och åka igen innan man går på med sickeln? Förändras skidan ytterligare eller vad vinner man på sista vallningen som man väl ändå sicklar bort strax?

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju nu sicklat i fyra säsonger och följer bara den instruktion som finns på Kuzmins hemsida. JAG har aldrig varit i närheten att tycka det varit minsta problem och givetvis aldrig lyckats få något "hack"i skidorna. JAG tycker detta är supertrivialt i förhållande till förr när jag försökte följa alla instruktioner när man skall glidvalla. Och var orolig att värma för hårt, mätta för lite, tvätta för sällan, och och inte borst tillräckligt, etc.

Så egentligen förstår jag inte alls t.ex. min vän Globe86:s funderingar. Har du verkligen prövat själv?

Link to comment
Share on other sites

Övertygad av bl.a. glidtesterna från björn12 så har jag precis beställt en stålsickel (Kuzmin Universal). Jag är dock livrädd att sätta stålet i belagen på mina bra skidor.

 

Har ett par skräpskidor som jag kunde öva på men jag undrar hur stor skillnad det är på belagen.

Fulskidorna är ett par Fischer NCS, dvs billiga paketprisskidor (typ 1200 spänn inkl bindning och skor). Är det ens lönt att testa på dessa eller är det bortkastad tid och slitage på sickeln?

 

Skidorna vill jag gärna ha kvar för att kunna åka när underlaget är riktigt dåligt och jag inte vill riskera skador på de andra skidorna.

Jag vet inte hur ett sådant belag reagerar, det är väl inte av bästa kvalitet för det priset och då kan det vara svårt att jämföra glidet men du kanske mest hade tänkt att träna själva sicklingen på dem.

Link to comment
Share on other sites

Värmen från vallajärnet gör så att limmet som håller belaget på plats härdar klart. När skidan har blivigt vallad några ggr så kommer den inte att förändras genom att belaget slår sig något mer.

Menar du att limmet inte är färdighärdat när skidorna levereras. Jag köpte ett par "nya" skidor i våras men de är av en modell som är något år gammal. Dessa har jag aldrig vallat. Skulle de inte ha hunnit härda färdigt på några år eller behövs det värme oberoende av tid.

Link to comment
Share on other sites

Värmen från vallajärnet gör så att limmet som håller belaget på plats härdar klart. När skidan har blivigt vallad några ggr så kommer den inte att förändras genom att belaget slår sig något mer.

Menar du att limmet inte är färdighärdat när skidorna levereras. Jag köpte ett par "nya" skidor i våras men de är av en modell som är något år gammal. Dessa har jag aldrig vallat. Skulle de inte ha hunnit härda färdigt på några år eller behövs det värme oberoende av tid.

Det kan ju mkt väl vara så att limmet behöver härdas i värme ordentligt, eller så så spelar det ingen roll om man aldrig kommer att värma skidorna. Många enkla metalldelar inom industrin som kostar några få kronor åker ju omkring från stansning till härdning, trumling och mätning mm. Men om det det skulle vara så att limmet behöver härdas i värme så varför gör inte skidfabrikanterna det, är det för att spara 1 kr per skida? Och är det inte flera skidmärken som grundvallas i fabriken, fast kanske med lägre värme? Kan inte belaget också slå sig om en åkare på 80 kg stampar hårt på dem i -20 grader, vilket ju faktiskt är det normala.

Link to comment
Share on other sites

Övertygad av bl.a. glidtesterna från björn12 så har jag precis beställt en stålsickel (Kuzmin Universal). Jag är dock livrädd att sätta stålet i belagen på mina bra skidor.

 

Har ett par skräpskidor som jag kunde öva på men jag undrar hur stor skillnad det är på belagen.

Fulskidorna är ett par Fischer NCS' date=' dvs billiga paketprisskidor (typ 1200 spänn inkl bindning och skor). Är det ens lönt att testa på dessa eller är det bortkastad tid och slitage på sickeln?

 

Skidorna vill jag gärna ha kvar för att kunna åka när underlaget är riktigt dåligt och jag inte vill riskera skador på de andra skidorna.[/quote']

Jag vet inte hur ett sådant belag reagerar, det är väl inte av bästa kvalitet för det priset och då kan det vara svårt att jämföra glidet men du kanske mest hade tänkt att träna själva sicklingen på dem.

Japp, sicklingsträning enbart. Om skidorna glider som skräp är egalt (sannolikt ingen försämring från idag...). Frågan gällde snarast om känslan att sickla skräpskidor är likvärdig jfrt med att sickla bra skidor.

 

Kuzminfilmen som Vasa länkade till visar (mot slutet) hur han, omväxlande, vinklar sickeln snett mot åkriktningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Efter lite funderingar så lutar det åt att stålsickla för att test och utvärdering

finns det någon Privatperson eller företag inom gränserna för E-tuna,Örebro och V-ås som kan tänkas vilja hjälpa till att sickla mina skidor?

Ja inga problem. Jag är ren amatör men har lyckats bra med glidet på mina och några kamraters skidor med hjälp av Kuzmin-sickeln. Lägg ett mail på mkberber@hotmail.com om du är intresserad. Mitt vallagarage finns i Örebro.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vad säger ni om ytterligare tillbehör?

 

Borste: Har en kombiborste nu (mässing /nylon). Funkar den eller är det dags att växla upp exv till Primaterias fina stålborste?

 

Riller: Toko eller Swix funderar jag på - nån skillnad ur användarsynpunkt? Vilket stål/mönster är att föredra som start?

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om ytterligare tillbehör?

 

Borste: Har en kombiborste nu (mässing /nylon). Funkar den eller är det dags att växla upp exv till Primaterias fina stålborste?

 

Riller: Toko eller Swix funderar jag på - nån skillnad ur användarsynpunkt? Vilket stål/mönster är att föredra som start?

Jag har bara använt Vauhtis stålborste med bra resulat. Den var lite billigare (329 kr) än Primaterias (som jag inte visste fanns när jag köpte Vauhtis). Någon som har erfarenhet av Primaterias jämfört med andra? I så fall kunde jag börja ruinera mig på borstar också och inte bara sicklar. Riller har jag bara Kähäräs raka med två olika avstånd. Vet inte hur denna är jämfört med andra. Här finns ytterligare möjligheter till ekonomiskt obestånd!

Link to comment
Share on other sites

Vad säger ni om ytterligare tillbehör?

 

Borste: Har en kombiborste nu (mässing /nylon). Funkar den eller är det dags att växla upp exv till Primaterias fina stålborste?

 

Riller: Toko eller Swix funderar jag på - nån skillnad ur användarsynpunkt? Vilket stål/mönster är att föredra som start?

Jag har bara använt Vauhtis stålborste med bra resulat. Den var lite billigare (329 kr) än Primaterias (som jag inte visste fanns när jag köpte Vauhtis). Någon som har erfarenhet av Primaterias jämfört med andra? I så fall kunde jag börja ruinera mig på borstar också och inte bara sicklar. Riller har jag bara Kähäräs raka med två olika avstånd. Vet inte hur denna är jämfört med andra. Här finns ytterligare möjligheter till ekonomiskt obestånd!

Men stålborste alltså, inte nylon?

Link to comment
Share on other sites

Har lite frågor, har väldigt dålig koll på stålsickling:

 

Om man stålsicklar, är det då det ENDA man behöver göra i glidväg? Hur ofta ska man göra det?

Hej!

 

Ja, det är det ENDA man egentligen behöver göra men det allmänna rådet är att också borsta med minst en metallborste efter, gärna stål fin/fin men mässing fin går också bra. Det finns flera modeller på marknaden.

Borstar man inte så behöver man åka minst 10 mil för att få ett riktigt bra glid men som nog inte kommer upp i samma nivå som om du borstat.

 

Forskning har också visat att det alltid är bra att polera upp ytan efteråt med nylonborste, oavsett väderlek hävdar t.ex. Primateria men Kuzmin menar att det inte behövs vid normal samt varmare före. Hursomhelst så är det viktigare ju kallare det är och då det således är viktigt med en hård och blank yta.

Link to comment
Share on other sites

Har lite frågor, har väldigt dålig koll på stålsickling:

 

Om man stålsicklar, är det då det ENDA man behöver göra i glidväg? Hur ofta ska man göra det?

Det går kanske att göra mer (rilla, valla också) men sickling och stålborstning har funkat bra enligt mina tester i tunneln. Enligt dessa tester får du valla var 4-5 kilomter med lågfluorvallor för att ha bättre glid än med sicklade skidor, i total åksträcka tar det nog ca 10 km innan de sicklade är bättre i tid. Mina långtestade sicklade skidor glider fortfarande bra efter 91 km. (Se tråden "Björnglid i tunneln") på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar! Det verkar ju onekligen smidigt att bara kunna stålsickla en gång och sedan borsta lite då och då, det är ett jäkla bök med att lägga lager med glidvalla hit och dit.

 

Om man bara kan köpa en stålsickel, ska man då köpa en +2 - -8? Är för närvarande lite fattig student.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...