Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

stenslipning


Lakota

Recommended Posts

Vi hade klubbkväll i tisdags' date=' med just det specialpris jag nämnde ovan. ( http://www.nvskidor.se/artikel/279/ ) Sen hade vi 20% på det mesta, så jag var lite trött på mina egna lampkonstruktioner och köpte en Silva Alpha6 för 3600kr. Så när man inte köper skidor så blir det lätt något annat... Du är så välkommen Lakota, tex på träningsläger i Bruks 1-5/12 :)

 

(Man har som medlem i NVSK normalt 10% som på just RS. Dock inte på slipning tror jag, så det var nog just i tisdags...)[/quote']

Ok har varit med i Vålådalen Sk i flera år känns lite långt bort numera. Med risk för att tråden tar en annan vändning vad är det för upplägg på ert läger? Är anmäld på tynellägret den 25/11 iof

De som kommer få agera tränare är tre av våra duktiga åkare, Magnus Andersson, Johan Myhr och Olle Ekberg. Vi brukar köra lite gemensam träning på förmiddagen då vi filmar mm. Analysering inklusive kommentarer på kvällen. Sen blir det väl rätt mycket egen träning. (Sen hörde jag i och för sig Magnus prata med Olle i tisdags, att det var dags för lite skate-träning också - så det komnmer väl kunna ingå för intresserade...)

Klart intresserad! Finns det platser kvar? Någon att ringa?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det bästa är att lämna skidorna till en kunnig slipare. Man får då tala om i vilka fören, man skall använda skidorna och sen överlåta åt honom att välja struktur. Oftast lägger de då en medelstruktur som passar i många fören eller en grövre, om det rör sig om en klisterskida.

 

På mina skidor har de alltid slipat LG (längsgående) men jag har ett par klisterskidor som har en annan struktur från fabrik.

 

Nu har jag passat i två säsonger pga att SS (stålsickling) kommit som alternativ, blir intressant att se om den vinner ytterligare terräng i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Ok har varit med i Vålådalen Sk i flera år känns lite långt bort numera. Med risk för att tråden tar en annan vändning vad är det för upplägg på ert läger? Är anmäld på tynellägret den 25/11 iof

De som kommer få agera tränare är tre av våra duktiga åkare' date=' Magnus Andersson, Johan Myhr och Olle Ekberg. Vi brukar köra lite gemensam träning på förmiddagen då vi filmar mm. Analysering inklusive kommentarer på kvällen. Sen blir det väl rätt mycket egen träning. (Sen hörde jag i och för sig Magnus prata med Olle i tisdags, att det var dags för lite skate-träning också - så det komnmer väl kunna ingå för intresserade...)[/quote']

Klart intresserad! Finns det platser kvar? Någon att ringa?

Om du inte får mailet, så kan du slå mig en pling på 073 08 49 119.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att lämna skidorna till en kunnig slipare. Man får då tala om i vilka fören, man skall använda skidorna och sen överlåta åt honom att välja struktur. Oftast lägger de då en medelstruktur som passar i många fören eller en grövre, om det rör sig om en klisterskida.

 

På mina skidor har de alltid slipat LG (längsgående) men jag har ett par klisterskidor som har en annan struktur från fabrik.

 

Nu har jag passat i två säsonger pga att SS (stålsickling) kommit som alternativ, blir intressant att se om den vinner ytterligare terräng i vinter.

Jag väljer helst linjär struktur också. Jag har 4 par klassiska "tävlingsskidor" Ett par kallskidor som jag ska slipa om med LJ01, två par lite mer vanliga med LJ02 och ett par klisterskidor med en mer kryss-struktur CD03.

 

Förr hade tazzari två diagram över temperaturer och strukturer. En för klassiskt och en för skate. Jag hittar inte den nu, men eftersom alla slipare kallar sina strukturer för olika saker numera, så är den kanske lite förlegad? (Någon som hittar diagrammen någonstans? Jag hade för mig att det var på http://www.tazzarisportdivision.com/ , men hittar den inte.)

Link to comment
Share on other sites

???

Jag vet inte vad Johan tar numera' date=' men undrar om du har rätt. Själv är jag mest intresserad av slipning, och det har tidigare legat på 400kr. Jag lämnade in ett par för slipning inklusive mättning i hotbox för 400kr. Jag vet att detta var lite specialpris, men din prislapp lät lite hög...[/quote']

Kanske dax att vi gör ngt lik Fredrikshof Ck i skidklubbar som NV skidor ( förmodar att du är medlem där) att man har medlemskort o kan få rabatt i vissa affärer i stan. Är iof inte med i ngn sk klubb i sthlm än men sneglar på erklubb. Har ni sådant system förresten?

Vi hade klubbkväll i tisdags, med just det specialpris jag nämnde ovan. ( http://www.nvskidor.se/artikel/279/ ) Sen hade vi 20% på det mesta, så jag var lite trött på mina egna lampkonstruktioner och köpte en Silva Alpha6 för 3600kr. Så när man inte köper skidor så blir det lätt något annat... Du är så välkommen Lakota, tex på träningsläger i Bruks 1-5/12 :)

 

(Man har som medlem i NVSK normalt 10% som på just RS. Dock inte på slipning tror jag, så det var nog just i tisdags...)

Plockade hem mina nyslipade RCS-kallskidor idag. Man får en riktig abstinens att börja valla lite! Har även testat min nya Silva Alpha6, trots att jag varit rätt mycket sjuk sista tiden. Värt sina 3,6papp! Trött på mina egna fippliga lampkonstruktioner för ett bra tag framöver! Känns som jag nu kan sticka iväg på ett distanspass på rullskidor på 3 timmar utan att vara rädd för att lampan ska slockna halvvägs! Tycker det räcker gott med lampan på halv (mellan) styrka!

Link to comment
Share on other sites

Kanske dax att vi gör ngt lik Fredrikshof Ck i skidklubbar som NV skidor ( förmodar att du är medlem där) att man har medlemskort o kan få rabatt i vissa affärer i stan. Är iof inte med i ngn sk klubb i sthlm än men sneglar på erklubb. Har ni sådant system förresten?

Vi hade klubbkväll i tisdags' date=' med just det specialpris jag nämnde ovan. ( http://www.nvskidor.se/artikel/279/ ) Sen hade vi 20% på det mesta, så jag var lite trött på mina egna lampkonstruktioner och köpte en Silva Alpha6 för 3600kr. Så när man inte köper skidor så blir det lätt något annat... Du är så välkommen Lakota, tex på träningsläger i Bruks 1-5/12 :)

 

(Man har som medlem i NVSK normalt 10% som på just RS. Dock inte på slipning tror jag, så det var nog just i tisdags...)[/quote']

Plockade hem mina nyslipade RCS-kallskidor idag. Man får en riktig abstinens att börja valla lite! Har även testat min nya Silva Alpha6, trots att jag varit rätt mycket sjuk sista tiden. Värt sina 3,6papp! Trött på mina egna fippliga lampkonstruktioner för ett bra tag framöver! Känns som jag nu kan sticka iväg på ett distanspass på rullskidor på 3 timmar utan att vara rädd för att lampan ska slockna halvvägs! Tycker det räcker gott med lampan på halv (mellan) styrka!

Hämtar ut 3par på måndag från RS blir spännande o se om Johan gjort jobbet (som blev billigare i slutändan)+ o pröva i Brux den 2:a :-)

Link to comment
Share on other sites

Ännu ingen som vet vilka slipmaskiner,märke och typ JA skidservice och OTY Borlänge använder?

Ring och fråga om det är så att maskinen är de viktigaste, Annars så tycker jag att det är viktigt att skidorna går bra efter slipning och inte maskinens märke, och de gör de garanterat hos en av dessa två (har bara vart hos ena).

för de viktigaste är ju sliparens kunskaper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det finns även en bra slipare i Arvika som har hållit på länge.Han har inte butiken kvar men slipar än har jag fått reda på har ett mobil nr om någon är intresserad 0702463945

Väldigt trevlig och oerhört hjälpsam är han ska tilläggas, Owe Holmstrand.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=hhi0ywrWCm%2bJ8PYFSF0uWQ%253d%253d&vad=arvika+sport%27

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite.

 

Någon som prövat Alewalds nyligen? De har stenslipning + lätt fluor preparering för 500:-. Vet inte hur pass många lager de lägger på men måste man inte mätta skidorna med minst 4 lager efter en slipning? Om man åker öppet spår första gången och vill stenslipa innan bör man göra det nu eller vänta längre inpå loppet tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Till MAX_23

Jag tycker du bör slipa ganska snart beroende på hur mycket du kör. Skidorna kan gå lite sämre första gångerna. Jag har haft både och men jag kör alltid ett tag på dom efter slipning. Tävlar inte på nyslipade skidor (Tävlar inte alls numera)

Det är en skröna att en skida går dåligt direkt efter slipning.

En bra slip och duktig slipare så får du inte det "problemet"

Dom slipar ju om vissa skidor inför loppen på de stora mästerskapen!!!

Edited by Tobbe L
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...