Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Midjeväska


asfaltsbarn

Recommended Posts

Halloj!

 

Jag har letat runt efter tips på bra magväskor men inte hittat något. Jag kommer åka ÖS i år och tänkte att jag kanske vill ha en liten väska med valla, kloss, extramössa och kanske någon gel samt en liten drickaflaska. Har ni något tips på någon smidig väska? Gärna en som går att springa med också =)

Link to comment
Share on other sites

Jag använder mig utav Swix midjeväska (en röd sak med vit text). Den håller värmen bra och i fickan ryms de saker som du nämnde, minus drickaflaskan. Lite dyr kan tyckas, men jag tycker absolut att den är värd sitt pris. Intersport är leverantör för den produkten.
Link to comment
Share on other sites

På Vasan/Öppet Spår hade jag under alla förhållanden tagit en variant med lös flaska eftersom det blir väldigt stressigt att haka av/på spännet med handskar och kontrollremmar annars.

Tänk dock på att en sådan flaska måste vara bra isolerad så den inte fryser och att noga prova dess funktion så som du kommer köra på ÖS.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Haglöfs midjeväska nästan dagligen - på sommaren och på vintern. Ren (och dyr) lyx - genomtänkt i detalj: två utvändiga flaskhållare för upp till 0,7 liter flaskor, div extra elastiska meshfickor för sånt man vill komma åt snabbt eller vill bli av med. Och det bästa - riktigt breda höftbälten - hur bekvämt som helst - känns i stort sett inte och är ej ivägen för mig i alla fall. På vintern använder jag de nya Termosflaskorna i rostfritt - även de är dyra, men mycket praktiska - man behöver bara trycka på en knapp och dricka.

 

Midjeväskan rymmer mycket, men är smidigt i fall man ej har med så mycket.

 

Det finns en liknande produkt hos powerslide, mycket billigare - men kanske ej fullt så bekvämt och mångsidigt.

 

(Jag är inte släkt med Haglöfs...)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jag använder Haglöfs midjeväska nästan dagligen - på sommaren och på vintern. Ren (och dyr) lyx - genomtänkt i detalj: två utvändiga flaskhållare för upp till 0,7 liter flaskor, div extra elastiska meshfickor för sånt man vill komma åt snabbt eller vill bli av med. Och det bästa - riktigt breda höftbälten - hur bekvämt som helst - känns i stort sett inte och är ej ivägen för mig i alla fall. På vintern använder jag de nya Termosflaskorna i rostfritt - även de är dyra, men mycket praktiska - man behöver bara trycka på en knapp och dricka.

 

Midjeväskan rymmer mycket, men är smidigt i fall man ej har med så mycket.

 

Det finns en liknande produkt hos powerslide, mycket billigare - men kanske ej fullt så bekvämt och mångsidigt.

 

(Jag är inte släkt med Haglöfs...)

Hejsan!

 

Jag blev intresserad av Haglöfs midjeväska men undrar nu vilka isolerande flaskor du använder och var du köpt dessa samt hur bra de funkar ute i längdspåret?

 

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Funderar på vilken midjeväska jag ska ha, har två.

 

Alt.1 En från intersport, stor inbyggd flaska med stort fack för valla, energisaker osv.

+Får plats med mkt saker i facket.

+Lite isolerat så inte vätskan fryser

-Jobbigt att ta på/av sig, tar lång tid och måste stå still.

 

Alt.2 En från swix (tror jag det var), med ett lite mindre fack att ha saker i och en vanlig vattenflaska

+Lättare att dricka ur

-Risk för frysning men tveksamt om de hinner det på 20-30 min(?)

-Lite mindre plats för energipåsar osv

 

Vilket kan vara bäst tro?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Haglöfs midjeväska nästan dagligen - på sommaren och på vintern. Ren (och dyr) lyx - genomtänkt i detalj: två utvändiga flaskhållare för upp till 0' date='7 liter flaskor, div extra elastiska meshfickor för sånt man vill komma åt snabbt eller vill bli av med. Och det bästa - riktigt breda höftbälten - hur bekvämt som helst - känns i stort sett inte och är ej ivägen för mig i alla fall. På vintern använder jag de nya Termosflaskorna i rostfritt - även de är dyra, men mycket praktiska - man behöver bara trycka på en knapp och dricka.

 

Midjeväskan rymmer mycket, men är smidigt i fall man ej har med så mycket.

 

Det finns en liknande produkt hos powerslide, mycket billigare - men kanske ej fullt så bekvämt och mångsidigt.

 

(Jag är inte släkt med Haglöfs...)[/quote']

Hejsan!

 

Jag blev intresserad av Haglöfs midjeväska men undrar nu vilka isolerande flaskor du använder och var du köpt dessa samt hur bra de funkar ute i längdspåret?

 

Tack!

Som du ser i mitt svar så använder jag Thermos nya Thermosflaska (0,4l), där locket snäpper upp på knapptryck - 179.- på Clas Ohlsson eller 279.- på Naturmagasinet.

 

Jag måste stanna, sedan har jag ett band runt flaskan för att lätt hala fram den. Tycket att det går mycket smidigt.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på vilken midjeväska jag ska ha, har två.

Jag har båda typerna och det du skriver stämmer ganska bra.

 

Midjeväska med flaska är klart lättast att dricka ur, vattnet fryser inte om du inte åker extremt länge (många timmar) i väldigt kallt väder men vattnet kan bli lite kallt. Själva tuten på locket har frysit någon gång för mig men då kan man ju skruva av locket och dricka direkt ur flaskan. Enkelt att diska flaskan och billigt och lätt att köpa ny. Jag tycker cykel flaskor fungerar bättre än de jag fick med beltet då de är mjukare. Man får plats med en del småsaker som en valla burk eller två.

 

Termobältena har ofta lite större plats. Drickan blir lite varmare. Vatten mängden brukar också vara lite större än i en vanlig cykelflaska.

 

Jag forstår egentligen inte varför de allra flesta använder termobelten då jag inte tycker de har så stora fördelar ialla fall när man inte vill tappa fart när man dricker.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Håller på att leta upp grejer till mitt första öppna spår.

 

Skall kolla upp Haglöfs väska lite bättre.

Har annars kolla mycket på denna

http://www.gear-tv.com/video/osprey_talon_8_waistpack.html

 

Men den har kanske för dåliga remmar ?

 

Som termos tror jag denna passar.

http://www.kleankanteen.com/sweden/products/klean-kanteen-insulated.php

 

Har mellanstorleken redan men den blir nog för stor att dra med sig.

Man dricker nog inte så mycket gissar jag.

 

Skruvkorken är ett måste, den andra lättöppnade läcker som ett såll.

Passar i bilen på väg mot Dalarna :-)

Link to comment
Share on other sites

Vad skall du ha termosen till, det är ju bara en dryg mil till Smågan. Jag tycker det är lite av tjusningen med VL o ÖS att klara sträckan mellan kontrollerna utan att gå ner alltför mycket i prestation. Efter några lopp lär du dig hur mycket du kan dricka vid varje kontroll, så det räcker till nästa. Sen finns det på slutet lite extra förplägnad mellan kontrollerna för den som är sugen. För min egen del brukar jag hoppa över, då min mage börjar bli trött efter allt blåbärs- och sportdryckspimplande sen starten.

 

Midjeväska: Försök hitta en liten smidig väska, som sitter bra i ryggslutet och ta inte för mycket med. En stor klumpig midjeväska blir ganska otrevlig att ha därbak, när man börjar bli trött framåt dagen. Min väskas innhåll har oftast varit: en klistertub, en eller två kallvallor, en avbruten skidskrapa, en halv vallakloss samt sista åren även en gelpåse. Jag kör med en miniväska, som knappt känns på ryggen och det har fungerat de sista 15-20 åren alldeles utmärkt.:)

Link to comment
Share on other sites

Vad skall du ha termosen till, det är ju bara en dryg mil till Smågan. Jag tycker det är lite av tjusningen med VL o ÖS att klara sträckan mellan kontrollerna utan att gå ner alltför mycket i prestation. Efter några lopp lär du dig hur mycket du kan dricka vid varje kontroll, så det räcker till nästa. Sen finns det på slutet lite extra förplägnad mellan kontrollerna för den som är sugen. För min egen del brukar jag hoppa över, då min mage börjar bli trött efter allt blåbärs- och sportdryckspimplande sen starten.

 

Midjeväska: Försök hitta en liten smidig väska, som sitter bra i ryggslutet och ta inte för mycket med. En stor klumpig midjeväska blir ganska otrevlig att ha därbak, när man börjar bli trött framåt dagen. Min väskas innhåll har oftast varit: en klistertub, en eller två kallvallor, en avbruten skidskrapa, en halv vallakloss samt sista åren även en gelpåse. Jag kör med en miniväska, som knappt känns på ryggen och det har fungerat de sista 15-20 åren alldeles utmärkt.:)

Jag hade knappt klarat loppet utan mitt thermobälte med Vitargo. Hade ett thermobälte + 4 småflaskor med Vitargo professionell + 3 gel+ 2 bars. Allt gick åt utom några barbitar samt en gel som jag inte hittade pga mitt nästintill medvetslösa tillstånd i Eldris... :)

 

Tog med allt detta eftersom jag tyckte Enervitdrycken smakade skit och jag har haft positiva erfarenheter av Vitargo. Blåbärssoppan var dock god den drack jag också på nästan varje kontroll. Blir nog ungefär samma upplägg i vinter.

 

Grejen är ju att det är väldigt långt mellan vissa kontroller (15 km?). För de som åker långsamt blir det alldeles för långt mellan energipåfyllningarna. Jag åkte ändå på 8:03 så jag var ändå inte superlångsam.

Link to comment
Share on other sites

Vad skall du ha termosen till, det är ju bara en dryg mil till Smågan. Jag tycker det är lite av tjusningen med VL o ÖS att klara sträckan mellan kontrollerna utan att gå ner alltför mycket i prestation. Efter några lopp lär du dig hur mycket du kan dricka vid varje kontroll, så det räcker till nästa. Sen finns det på slutet lite extra förplägnad mellan kontrollerna för den som är sugen. För min egen del brukar jag hoppa över, då min mage börjar bli trött efter allt blåbärs- och sportdryckspimplande sen starten.

Det här håller jag inte alls med om. Att dricka och få i sig näring är viktigt under hela loppet, också den första timmen. De allra flesta använder ju mer en en timme till smågan och då är det bästa att man både drycket och fått i sig näring.

 

En annan sak är ju hur folk oppför sig på mat kontrollerna. Jag var i alla fall inte den som stannade och småpratade lite medans jag drack mugg efter mugg med dricka. Om man har med sig dricka själv så kan ma dricka när det passar.

 

Många former av dricka bälten är också inte i vägen eller medför något som helst problem.

Link to comment
Share on other sites

Det finns även Vitargo langning att köpa, strax efter kontrollerna står det folk och byter ut din drickaflaska....

Dyrt men snabbt för de som vill spara tid. Betydligt snabbare än vätskebälte.

 

Jag tycker däremot att kontrollerna är en del av Vasaloppet och vill inte missa det för allt i världen :)

Visst om jag hade vetat att medaljen hängde på det...men inte annars och jag tränar hellre lite mer och klarar medaljen och kontrollerna.

 

Det finns många tillfällen till extra intag på slutet men jag brukar också ha med lite extra käk i midjeväskan.

Dricka däremot... nej ingen dricka det räcker bra med kontrollernas dricka.

Det tar såpass kort tid mellan kontrollerna att jag inte upplever någon vätskebrist, däremot 3-5 muggar vid varje kontroll (innebär toabesök innan målet)

 

Vid träning har man nog mer nytta av ett vätskebälte (man ska inte glömma att det är mycket svårt att ta av ett drickabälte utan att stiga ur spåret) än på själva Vasaloppet.

 

Men smaken är som baken.... men jag tycker nog mer som Volevodin, fokusera på en smidig midjeväska med litet innehåll. Fegvalla :) mobilen (ringer när jag kommer i mål) lite pengar och någon godisbar från Vitargo plus eventuellt extra mössa till målgången räcker för mig.

Link to comment
Share on other sites

Utöver Vasaloppets egna kontroller finns det åtminstone 2 större kontroller, det är Stadiumkontrollen i Gopshus(mellan Oxberg och Hökberg) det brukar även vara en större kontroll i Läde (mellan Hökberg och Eldris). BRukar det inte också vara en vid Hemus 4km kvar, förr fanns det en där iaf(när Pripps var sponsor serverades varm öl här!) men på senare år har jag vart för fixerad vid måltider och annat så kan inte dra mig till minnes om den finns kvar.

Därutöver finns det en hel del av små privata kontroller som oftast inte brukar vara några problem att få hjälp hos, de flesta dock under sista halvan av loppet.

 

Det är egentligen första halvan man skulle behöva komplettera med eget om man känner så. Har testat flaska men det tycker det är struligt och kallnar fort. Finns ju även termosar med dricktopp (precis som vanlgia vattenflaskor). SMidigt är ju annars vätskeryggsäck eller liknande, du kan då dricka precis när du vill och hur mkt eller lite du vill. Håller dessutom värmen bättre. Har aldrig kört det på VL men på en del andra lopp.

 

Lite längre bak i leden kan man ändå inte åka rakt igenom kontrollerna(iaf inte under fösta halvan på loppet) utan måste stanna och gå igenom för det är såpass mkt folk, passa på att ta en mugg då. Då räcker vätskan i ryggan fram till Evertsberg-Oxberg och från Oxberg har du "riktiga kontroller" ca en gång per 5km.

 

Funkar givetvis med flaska också om man tränat på detta, men min poäng är att sista halvan av loppet finns ingen anledning att släpa runt på eget.

Link to comment
Share on other sites

Son of Wassberg; då var du strax bakom mig, vi kanske tom haft sällskap under loppet, jag körde i orange noname-jacka upptill , marin-gula tights, röda nylonskydd på pjäxorna, vit mössa med 30 i pannan samt startnr 6030.

Detta loppet var ett av de lindrigaste genom tiderna för min del, pigg i stort sett hela loppet, :) bara lite irriterad att jag inte fick the i Eldris samt långsam start, annars helt perfekt för mig. Det var nog bra att inte ligga på för hårt hela tiden utan vila lite på hanen.

 

När det gäller midjeväska har jag ett tips och det är att fästa den tex med en stor säkerhetsnål så att den inte flyttar sig och hamnar på sidan. Irriterande om man måste rätta till den hela tiden, hellre att det tar några sekunder extra med säkerhetsnålen, ifall man måste vrida fram den till magen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Har sadlat om från Haglöfs dyra (ca 500 kr) till Powerslides prisvärda (ca 150 kr). Haglöfs pajade fullständigt i bältestyget. Powerslide verkar vara mycket hållbara. Båda har plats för två flaskor (0,75 eller mindre) och en hel del utrustning.

Jag kom av mig med att beställa Midjeväska...

Är det någon av dessa som Enklaresport har här

 

http://www.enklaresport.se/index.php?cPath=57_67

 

 

Jag väljer bort Thermobälten

Link to comment
Share on other sites

Har sadlat om från Haglöfs dyra (ca 500 kr) till Powerslides prisvärda (ca 150 kr). Haglöfs pajade fullständigt i bältestyget. Powerslide verkar vara mycket hållbara. Båda har plats för två flaskor (0' date='75 eller mindre) och en hel del utrustning.[/quote']

Jag kom av mig med att beställa Midjeväska...

Är det någon av dessa som Enklaresport har här

 

http://www.enklaresport.se/index.php?cPath=57_67

 

 

Jag väljer bort Thermobälten

Jag använder nu Powerslide varje pass - är som ny fortfarande. Den finns hos enklaresport: Hip Pack Nordic

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...