Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

hur viktigt är A1?


ulrkaa

Recommended Posts

Var ligger A1 pulsintervallerna hos er folks? Jag har mina mellan 65-75% av max. Om man ligger i det övre spannet i 3-4 timmar är det då inte någon fiskörning även om det heller inte handlar om blodsmak i munnen, om det nu är det träning handlar om? Frågar bara av ren nyfikenhet och okunskap eftersom vissa som anser att A1 kan man hoppa över.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply
Tränar du 4 timmar/vecka så kan du strunta i A1 annat än när du är trött' date=' det ger förhållandevis för lite. Tränar du mer så lyssna på kroppen. A1 ger så lite jämfört med ett hårt pass men är bra att ta till när kroppen är trött. Så jag håller med dig segåkning sysslar man med när man har tid över. Elitåkare tränar jämt så dom hinner med, andra får prioritera det som ger mest.

 

Missförstå mig inte nu A1 träning är mkt bra för att bygga uthållighet men den kräver ofta för mycket tid i anspråk för att löna sig.

 

Tobbe L jag tycker nog att 4 pass per vecka bör vara A2-A3 om du siktar på att förbättra dig.[/quote']

Det kan du få tycka...

Vem av er är snabbast då? Då får vi ju svaret på hur man ska träna ;-)

Så är det ju...

 

Men ska man överföra den träningen direkt till en elitåkare så skulle det innebära 8 intervallpass i veckan... Och det va det väl bara Marit som kört så hårt... Det funkade ju ett tag sedan blev hon ju sjuk...

 

Jag kör hellre stenhårt på passen som ska vara hårda...och riktigt lugnt på de passen som som ska vara lugna...

Link to comment
Share on other sites

Det kan du få tycka...

Vem av er är snabbast då? Då får vi ju svaret på hur man ska träna ;-)

Så är det ju...

 

Men ska man överföra den träningen direkt till en elitåkare så skulle det innebära 8 intervallpass i veckan... Och det va det väl bara Marit som kört så hårt... Det funkade ju ett tag sedan blev hon ju sjuk...

 

Jag kör hellre stenhårt på passen som ska vara hårda...och riktigt lugnt på de passen som som ska vara lugna...

kan ju bara vända mig till mig själg. förr körde man alltid halvhårt. sen på tävling fick man en chock o stumna. man hade ju inga max eller nära på maxinsatser i träningen att tillgå. men de hade man nog inte orkat träna heller då man alltid körde hårt o "tävla" mot alla man såg längs skidspåret!

Link to comment
Share on other sites

Vem av er är snabbast då? Då får vi ju svaret på hur man ska träna ;-)

Så är det ju...

 

Men ska man överföra den träningen direkt till en elitåkare så skulle det innebära 8 intervallpass i veckan... Och det va det väl bara Marit som kört så hårt... Det funkade ju ett tag sedan blev hon ju sjuk...

 

Jag kör hellre stenhårt på passen som ska vara hårda...och riktigt lugnt på de passen som som ska vara lugna...

kan ju bara vända mig till mig själg. förr körde man alltid halvhårt. sen på tävling fick man en chock o stumna. man hade ju inga max eller nära på maxinsatser i träningen att tillgå. men de hade man nog inte orkat träna heller då man alltid körde hårt o "tävla" mot alla man såg längs skidspåret!

Nej det var inte så jag menade TobbeL, Det räcker med dom intervallpassen du redan gör men jag tänkte att du kunde dela upp ett långt lugnt pass i 2 delar och köra det i A2 tempo eller ev lite högre bitvis. Men du ska inte lyssna på mig utan bättre att lyssna på din bror för honom har jag aldrig slagit i någon tävling :).

 

BjörnJonsson, det är för att du var för bra som du inte behövde ta i för fullt när du tävlade mot alla andra åkare o löpare du såg :). Jag som behöver ta i allt vad jag har när jag "tävlar mot andra får mig en ordentlig genomkörare. Men å andra sidan vilar jag ganska mycket i och med att jag bara tränar 4-6 timmar i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Så är det ju...

 

Men ska man överföra den träningen direkt till en elitåkare så skulle det innebära 8 intervallpass i veckan... Och det va det väl bara Marit som kört så hårt... Det funkade ju ett tag sedan blev hon ju sjuk...

 

Jag kör hellre stenhårt på passen som ska vara hårda...och riktigt lugnt på de passen som som ska vara lugna...

kan ju bara vända mig till mig själg. förr körde man alltid halvhårt. sen på tävling fick man en chock o stumna. man hade ju inga max eller nära på maxinsatser i träningen att tillgå. men de hade man nog inte orkat träna heller då man alltid körde hårt o "tävla" mot alla man såg längs skidspåret!

Nej det var inte så jag menade TobbeL' date=' Det räcker med dom intervallpassen du redan gör men jag tänkte att du kunde dela upp ett långt lugnt pass i 2 delar och köra det i A2 tempo eller ev lite högre bitvis. Men du ska inte lyssna på mig utan bättre att lyssna på din bror för honom har jag aldrig slagit i någon tävling :).

 

BjörnJonsson, det är för att du var för bra som du inte behövde ta i för fullt när du tävlade mot alla andra åkare o löpare du såg :). Jag som behöver ta i allt vad jag har när jag "tävlar mot andra får mig en ordentlig genomkörare. Men å andra sidan vilar jag ganska mycket i och med att jag bara tränar 4-6 timmar i veckan.[/quote']

Mmm...och vet du vem han bollar sina idéer med då...???;)

Sedan handlar det ju inte bara om kondition i skidåkning... Det är ju en tekniksport oxå... Har du en bra teknik och god åk-ekonomi så har du mycket gratis där...

Jag har jobbat mycket med tekniken genom åren och skulle nog vilja säga att jag har en bra teknik...iaf när det kommer till skate.

Link to comment
Share on other sites

Det kan du få tycka...

Vem av er är snabbast då? Då får vi ju svaret på hur man ska träna ;-)

Så är det ju...

 

Men ska man överföra den träningen direkt till en elitåkare så skulle det innebära 8 intervallpass i veckan... Och det va det väl bara Marit som kört så hårt... Det funkade ju ett tag sedan blev hon ju sjuk...

 

Jag kör hellre stenhårt på passen som ska vara hårda...och riktigt lugnt på de passen som som ska vara lugna...

Varför ska man blanda in elitåkare i den här tråden som handlar om motionärer? Det är väl självklart att eliten som kör flera pass om dagen kör en stor del av sina pass i A1. För en motionär som tränar 3-4 ggr i veckan kan man nog diskutera om det inte är slöseri med tid att köra A1. Frågan är dock om man ska köra det öht.

Link to comment
Share on other sites

Här finns lite intressanta tankar: http://www.colting.se/pdf/rw_lyckad_traning.pdf

Det där tyckte jag faktiskt inte var spesiellt intressant. Till att börja med klarar jag inte att egentligen förstå vad han menar med låg, medelintensiv träning, mjölksyra, hårt etc. Man får mjölksyra på alla intensiteter och man kan också ha en del syra över normal värdet utan att för den skull ha ont.

 

Det stämmer att man kan träna mer om man tränar på en lågintensitet men om man endå inte har tid till en massa timmar i veckan kanske inte det att kunna träna mest antal timmar är det bästa.

 

Det jag tycker var sämst med artikeln är att der verkar som att man ska vara rädd för att tränar för hårt och dra på sig mjölksyra. Det är väl egentligen en ganska vanlig åsikt om man läser en del träningslära men just detta betvivlar jag är en väldigt stor risk* för en motionär som inte tränar så mycket och kan nog göra att träningen inte ger så bra resultat.

 

Det är självklart också en bra poäng att träning ska vara rolig och att kontinuitet är viktigt men det medför endå inte att man bara (mest) ska träna lugnt. Jag tycker tex inte att det är spesiellt roligt att sykla mtb i sone 1 då jag ofta behöver sykla med en högre intensitet för att komma opp tekniska backar och andra partier.

 

 

*Jag tror inte det är så bra att köra väldigt hårt på alla pass men att köra hårt ett par gånger i veckan och sen köra lite lugnare de andra dagarna tror jag fungerar. Känn på hur kroppen känns och träna efter det.

Link to comment
Share on other sites

och när man tränat sin "överfart". då är den fart man håller i långlopp inte lika belastande. man har en växel ill. ungefär som när man kör 400m intervaller för att bli snabbare på 10 km löpning. A2 fantaster bör ju då förespråka 4 ggr/veckan 10km pass på 45 min. jag är beredd att tro att om man kör 2ggr 10km på 60min och 1st 12x400m + 1st 3-4-5-6-5-4-3 min stege så utvecklas man betydligt mer.
Link to comment
Share on other sites

Min egen slutsatts:

Den högintensiva träningen (korta och långa pass) ökar den maximala syreupptagningsförmågan (centrala kapaciteten) effektivt medans den lokala styrkan inte utvecklas lika effektivt. Antagligen p.g.a den sura miljön dygnet efter träning i muskelaturen. Den lokala kapaciten ökas främst för att ökad mjölksyratålighet uppnås.

 

Lågintensiv träning (A1-A2) ökar främst den lokala styrkan och reduserar kroppsvikten + ger återhämtning. Till den lågintensiva träningen räknar jag oxå styrketräning eftersom den har possitiv inverkan på den lokala styrkan.

 

Varför endast köra lågintensivt eller högintensivt? Jag tror man med fördel kombinerar dessa men att man ska planera träningen så att dom högintensiva passen inte sabbar för dom lågintensiva långpassen så att styrkeökningen inte missgynnas av sura muskler. Kanske köra periodvis med hög- och lågintensiv träning. Kör all högintensiv träning på tröskelpuls ca: 90% av max under försäsong inte högre. Jag tror som Mario att den lågintensiva träningen gör störst nytta grenspecifikt.

 

Jo har skrivit detta i en annan tråd och det är nog närmast sanningen tycker jag.

Denna tråd:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=1632

Link to comment
Share on other sites

Golvet. är sprintträning (löpning) också lågintensivt enligt dig? Man kan ju tolka det så iom att du ser styrketräning som lågintensivt.

Hmm hur menar du? är styrka tex chins,dips och brutalbänk högintensiv träning för dig?

när man kör korta intervaller på rullskidor el. löpning tex 20sek max/10 sek vila,är det lågintensiv träning?

Tyckte bara att det jo sa känndes förnuftigt..............

Link to comment
Share on other sites

Golvet. är sprintträning (löpning) också lågintensivt enligt dig? Man kan ju tolka det så iom att du ser styrketräning som lågintensivt.

Hmm hur menar du? är styrka tex chins' date='dips och brutalbänk högintensiv träning för dig?

när man kör korta intervaller på rullskidor el. löpning tex 20sek max/10 sek vila,är det lågintensiv träning?

Tyckte bara att det jo sa känndes förnuftigt..............[/quote']

Skulle säga att det är högintensiv träning dvs som stimulerar snabba muskelfibrer.

Link to comment
Share on other sites

Golvet. är sprintträning (löpning) också lågintensivt enligt dig? Man kan ju tolka det så iom att du ser styrketräning som lågintensivt.

Hmm hur menar du? är styrka tex chins' date='dips och brutalbänk högintensiv träning för dig?

när man kör korta intervaller på rullskidor el. löpning tex 20sek max/10 sek vila,är det lågintensiv träning?

Tyckte bara att det jo sa känndes förnuftigt..............[/quote']

Skulle säga att det är högintensiv träning dvs som stimulerar snabba muskelfibrer.

OK.jag är ingen fysiolog..... :) tyckte bara att det lät väldigt rimligt som jo uttryckte det att klassa styrketräning som lågintensiv eftersom den som sagt var har positiv effekt på den lokala styrkan............... men du har säkert rätt men jag tycker fortfarande att jo,s resonemang verkar väldigt förnuftigt :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm hur menar du? är styrka tex chins' date='dips och brutalbänk högintensiv träning för dig?

när man kör korta intervaller på rullskidor el. löpning tex 20sek max/10 sek vila,är det lågintensiv träning?

Tyckte bara att det jo sa känndes förnuftigt..............[/quote']

Skulle säga att det är högintensiv träning dvs som stimulerar snabba muskelfibrer.

OK.jag är ingen fysiolog..... :) tyckte bara att det lät väldigt rimligt som jo uttryckte det att klassa styrketräning som lågintensiv eftersom den som sagt var har positiv effekt på den lokala styrkan............... men du har säkert rätt men jag tycker fortfarande att jo,s resonemang verkar väldigt förnuftigt :)

Jag förstår hur du menar. Du tänker att högintensivt är sådant som är högintensivt ur ett aerobt perspektiv dvs intervaller, snabbdistans, tävlingar etc.

 

Jag är inte heller fysiolog... ;)

Link to comment
Share on other sites

Golvet: Jag tror du har helt fel. Om jag varje morgon kör 20 gånger 20s stenhårda stakintervaller i 2månader blir jag med ditt resonemang mindre stark i stakmusklerna än om jag kör 20 gånger 20s lugnt under samma tid?

 

Tror du verkligen det?

Tycker detta är en väldigt intressant diskusion och jag vill säga att jag är absolut inte är nån expert på området utan går mycket på min känsla ;) men................................

för att citera jo:

 

 

Den högintensiva träningen (korta och långa pass) ökar den maximala syreupptagningsförmågan (centrala kapaciteten) effektivt medans den lokala styrkan inte utvecklas lika effektivt. Antagligen p.g.a den sura miljön dygnet efter träning i muskelaturen. Den lokala kapaciten ökas främst för att ökad mjölksyratålighet uppnås.

 

innebär för mig att självklart blir du stark av högint.träning(intervaller) mycket på grund av högre mjölksyratålighet............

 

 

Lågintensiv träning (A1-A2) ökar främst den lokala styrkan

Till den lågintensiva träningen räknar jag oxå styrketräning eftersom den har possitiv inverkan på den lokala styrkan.

 

 

 

Självklart ger det inte nåt att köra lungt 20sek lungt 20ggr utan du måste naturligtvis mala på nån/några timmar men att musklerna utvecklas mer effektivt när du inte har tillfört så mycket syra.

 

intressant men finns nog lika många åsikter som inlägg här på skidforum om detta ämne och sen är det nog det bästa att individanpassa all träning för optimalt resultat...... :)

Link to comment
Share on other sites

Självklart ger det inte nåt att köra lungt 20sek lungt 20ggr utan du måste naturligtvis mala på nån/några timmar men att musklerna utvecklas mer effektivt när du inte har tillfört så mycket syra.

Jag tror snarare det är att hur mycket mängd man kan träna blir mindre desto högre intensitet man kör på. Coggan som är stor inom framförallt cykel träning rekomenderar (i alla fall i vissa perioder) mycket träning i effekt sone 3 som är en bit under tröskeln, tex 2,3 x 20 minuter intervaller.

 

Så musklerna tror jag också egentligen tränas bäst på högre intensitet men problemet är återhämtningen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant artikel med det är en del saker i artikeln som gör att jag är osäker på vad jag tycker man kan dra för slutsatser. Det är självklart också möjligt att jag missuppfattat artikeln.

 

De i gruppe 2 tränade mindre tid än de i gruppe 1. Oklart om deras mått på vad som är likvärdig träning är den rätta.

 

Sone 2 är en väldigt bred sone. Det är stor skillnad att springa lågt i sonen med 150 i puls jämfört med att springa med 170 i puls. Tyckte först att det var oklart var i sonen löparna var men det verkar som de var mitt i sonen, dvs runt 160 i puls. Trots detta kallar de denna träningen tröskel träning. Jag tror att tröskel träning normalt ska ligga på en högre puls än det.

 

Lite konstig diskusion angående just tröskel träning då tex olympia toppen i norge tror väldigt mycket på just tröskel träning men då på en lite högre intensitet än vad de verkar testa i artikeln (som minst tröskel pulsen minus 9-10 slag). Så jag tycker det blir konstigt att skriva att utövare på elit nivå mest tränar över tröskeln eller i sone 1.

 

Så jag skulle villja se forskning där löparna antingen springer lika länge oberoende av om de är i sone 1 eller sone 2 (om de är relativt lågt i sonen) eller där en grupp tränar mer närmare tröskeln (runt 170 i puls för de i artikeln) under en kortare tid.

 

Nu vet vi inte om det bästa hade varit gruppe 2 men med lite mer tid i sone 2 än nu och det är väl just detta en hel del av denna diskusionen har handlat om.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...