Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

hur viktigt är A1?


ulrkaa

Recommended Posts

Golvet:

Du rör ihop begreppen. 1h högintensivt kommer utvecka styrkan mer en 1h lågintensivt, du använder det faktum att verkningsgraden är sämre vid högintensivt som ett bevis för att det är sämre totalt sätt än lågintensivt (vilket inte är sant då det kompenseras mer än väl av att man kör hårdare).

 

Dessutom cirkelbevisar du genom

1. Styrketräning ger högre styrka (vilket alla är med på)

2. Lågintensiv träning ger mest för styrkan (ditt påstående)

3. Styrketräning räknas som lågintensiv (ditt påstående)

4. Eftersom styrketräning räknas som lågintensiv och styrketräning ger mest för styrkan ger lågintensiv mest för styrkan.

Du har nu 4. som bevisar 2. med hjälp av 3. (som du inte har bevis för, alltså faller det).

 

Jag tycker inte detta borde vara så krångligt, det är bäst att totalt sätt köra så hårt det går. Anledningen till att man måste blanda passen är för det går inte att köra 2 gånger 3 timmar A3 om dagan :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply
Hur känner du om det är utveklande eller inte?

Tycker du att ett A1 pass känns mer utvecklande?

då man efter 2h känner att de här skulle ja nog kunna göra ett par timmar till! Typiskt wolfgang pass! ett A1 pass kanske i sig inte är mer givande med om man av 6pass på en vecka kör 3 hårda intervallpass skulle ja föredra ett A1 pass som pass vid sidan av intervallerna. dels för att vara fysiskt redo men även inte minst psykiskt. alla har väl känt ångest inför hårda intervallpass? Känns som en befrielse när det står 2.5h A1 klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Om man efter 2 timmar tycker att man kan köra ett par timmar till så är det inte tröskelträning. Vad har du för tröskelpuls?

som ja skrev låg ja på 84% av max. och på den ansträngningen kan ja ligga ett bra tag. Det har att göra med hur bra tränad man är. Sen om det inte kallas tröskelträning vet jag inte. jag låg ca 10 - 12 slag under vanliga intervaller.

 

helena ekholm berättade i ett radioinslag för någon vecka sedan att sådana pass kunde hon nästan köra oändligt länge

Link to comment
Share on other sites

Om man efter 2 timmar tycker att man kan köra ett par timmar till så är det inte tröskelträning. Vad har du för tröskelpuls?

som ja skrev låg ja på 84% av max. och på den ansträngningen kan ja ligga ett bra tag. Det har att göra med hur bra tränad man är. Sen om det inte kallas tröskelträning vet jag inte. jag låg ca 10 - 12 slag under vanliga intervaller.

 

helena ekholm berättade i ett radioinslag för någon vecka sedan att sådana pass kunde hon nästan köra oändligt länge

Det tror jag faktiskt inte att varken du, Helena Ekholm eller någon kan även om det känns så efter 2 -3 timmar, någon eller några timmar senare, blir man trött helt enkelt och ytterligare några timmar senare tornar en stor vägg upp sig.

Link to comment
Share on other sites

Om man efter 2 timmar tycker att man kan köra ett par timmar till så är det inte tröskelträning. Vad har du för tröskelpuls?

som ja skrev låg ja på 84% av max. och på den ansträngningen kan ja ligga ett bra tag. Det har att göra med hur bra tränad man är. Sen om det inte kallas tröskelträning vet jag inte. jag låg ca 10 - 12 slag under vanliga intervaller.

 

helena ekholm berättade i ett radioinslag för någon vecka sedan att sådana pass kunde hon nästan köra oändligt länge

Det tror jag faktiskt inte att varken du' date=' Helena Ekholm eller någon kan även om det känns så efter 2 -3 timmar, någon eller några timmar senare, blir man trött helt enkelt och ytterligare några timmar senare tornar en stor vägg upp sig.[/quote']

Nej man går ju tom på energi. men jag menade hur man upplever ansträngningen medan depåerna räcker till. ett rejält intervallpass känns ju förjävligt efter 15min.

Link to comment
Share on other sites

Golvet:

Du rör ihop begreppen. 1h högintensivt kommer utvecka styrkan mer en 1h lågintensivt, du använder det faktum att verkningsgraden är sämre vid högintensivt som ett bevis för att det är sämre totalt sätt än lågintensivt (vilket inte är sant då det kompenseras mer än väl av att man kör hårdare).

 

Dessutom cirkelbevisar du genom

1. Styrketräning ger högre styrka (vilket alla är med på)

2. Lågintensiv träning ger mest för styrkan (ditt påstående)

3. Styrketräning räknas som lågintensiv (ditt påstående)

4. Eftersom styrketräning räknas som lågintensiv och styrketräning ger mest för styrkan ger lågintensiv mest för styrkan.

Du har nu 4. som bevisar 2. med hjälp av 3. (som du inte har bevis för, alltså faller det).

 

Jag tycker inte detta borde vara så krångligt, det är bäst att totalt sätt köra så hårt det går. Anledningen till att man måste blanda passen är för det går inte att köra 2 gånger 3 timmar A3 om dagan :)

Ok,det blir lite rörigt när golvet ska blanda golvlim ;)

ska försöka att utrycka mig lite mindre rörigt och på bondsvenska :)

 

ta mig som exempel som är nybörjare. ifjol sommar när jag på allvar började träna så körde jag nog i princip alla pass a2-a3 med följd att jag hade ont i knä,axlar.armbågar mm

samt kände mig trött å seg även med en mindre mängd pass i veckan(2,max3).

i år har jag kört(3-6pass/veckan) långa och lugna pass OCH högintensiva intervallpass med följden att jag känner mig stark som jag aldrig gjort förut.har långsamt med lågintensiva(och högint.)pass kunnat byggt upp min styrka på för mig ett härligt sätt.känns inte som jag kunnat det om jag kört a2-a3 hela tiden.JAG tycker att jag fått en segare styrka med dom långa lugna passen MEN håller med att dom hårdare passen ger mycket för styrkan.

tycker att man man höjer gränsen för syran med dom hårda passen.

sen:INTE en skada i år!

Vet inte om det beror på att jag är nybörjare så att man kanske måste börja lungt för att bygga upp sig och stärka leder och senor.

Menar inte att man ska välja bort dom högintensiva passen,tvärtom,utan bara att dom lågintensiva(min känsla) bygger upp en seg och bra styrka!

 

det var väl lite mindre rörigt va? :D

Link to comment
Share on other sites

Golvet:

Du rör ihop begreppen. 1h högintensivt kommer utvecka styrkan mer en 1h lågintensivt' date=' du använder det faktum att verkningsgraden är sämre vid högintensivt som ett bevis för att det är sämre totalt sätt än lågintensivt (vilket inte är sant då det kompenseras mer än väl av att man kör hårdare).

 

Dessutom cirkelbevisar du genom

1. Styrketräning ger högre styrka (vilket alla är med på)

2. Lågintensiv träning ger mest för styrkan (ditt påstående)

3. Styrketräning räknas som lågintensiv (ditt påstående)

4. Eftersom styrketräning räknas som lågintensiv och styrketräning ger mest för styrkan ger lågintensiv mest för styrkan.

Du har nu 4. som bevisar 2. med hjälp av 3. (som du inte har bevis för, alltså faller det).

 

Jag tycker inte detta borde vara så krångligt, det är bäst att totalt sätt köra så hårt det går. Anledningen till att man måste blanda passen är för det går inte att köra 2 gånger 3 timmar A3 om dagan :)[/quote']

Ok,det blir lite rörigt när golvet ska blanda golvlim ;)

ska försöka att utrycka mig lite mindre rörigt och på bondsvenska :)

 

ta mig som exempel som är nybörjare. ifjol sommar när jag på allvar började träna så körde jag nog i princip alla pass a2-a3 med följd att jag hade ont i knä,axlar.armbågar mm

samt kände mig trött å seg även med en mindre mängd pass i veckan(2,max3).

i år har jag kört(3-6pass/veckan) långa och lugna pass OCH högintensiva intervallpass med följden att jag känner mig stark som jag aldrig gjort förut.har långsamt med lågintensiva(och högint.)pass kunnat byggt upp min styrka på för mig ett härligt sätt.känns inte som jag kunnat det om jag kört a2-a3 hela tiden.JAG tycker att jag fått en segare styrka med dom långa lugna passen MEN håller med att dom hårdare passen ger mycket för styrkan.

tycker att man man höjer gränsen för syran med dom hårda passen.

sen:INTE en skada i år!

Vet inte om det beror på att jag är nybörjare så att man kanske måste börja lungt för att bygga upp sig och stärka leder och senor.

Menar inte att man ska välja bort dom högintensiva passen,tvärtom,utan bara att dom lågintensiva(min känsla) bygger upp en seg och bra styrka!

 

det var väl lite mindre rörigt va? :D

Inget rörigt alls, jag är helt och i verkligheten så håller jag med om att man måste blanda pass för att det ska fungera (både vad gäller skador, motivation och slitenhet inför nästa pass). Men tänk om du kunde vara lika motiverad, lika lite skadad och lika pigg trots att du kunde köra långpassen i A2. Det var resonemanget att det skulle ha gett bättre syratålighet och VO2 max men sämre styrka jag tyckte var konstigt.

 

Som så vanligt när man tycker helt olika så pratar mot om olika aspekter av saken :)

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant diskussion men visst är mixen av pass beroende på individens situation?

 

En nybörjare har väl sin mix och en elitåkare sin mix om man nu ska ta extremerna.

 

Jag försöker frenetiskt att föra över mina lyckade mixar i löpningen till skidåkningen för att effektivisera skidträningen.

Nu i somras körde jag ca 4 månaders träning (löpuppehåll de tidigare 5 månaderna p g a snömängderna i Småland) och lyckades få både fart till PB på milen och äntligen marathondebut på 3:26.

Varför lyckas inte skidträningen ge mig bättre resultat när jag har betydligt fler timmar där?

 

Med mina blygsamma timmar på ca 100 timmar per år så rör det sig absolut inte om att träna A1 för att tåla fler pass... men kanske för att tåla längre pass?

I just löpningen så använder jag mig av A1 för att nå längre pass, nu i somras körde jag i upp till 3 timmar och lyckades också uppnå maradebuten (som också körde i A1).

 

I vinter kommer jag att köra A1 pass (backarna ökar förstås pulsen över A1) ungefär en gång i veckan och helst över 3 timmar.

Sedan A3 pass i veckan på strax under timmen.

Givetvis mina chins och dips varje morgon.

 

Men kortfattat så har jag alltid lyckats bäst i löptävlingar när jag satsat mest på intervaller plus A1. Snabbdistanspassen har varit underrepresenterade men givetvis nödvändiga närmare tävling för att få tävlinskänsla.

 

Så inte så mycket teori men min erfarenhet i träningsvolymen ca 2-3 pass i veckan (intesiva perioder) och drygt 100 timmar per år.

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant diskussion men visst är mixen av pass beroende på individens situation?

 

En nybörjare har väl sin mix och en elitåkare sin mix om man nu ska ta extremerna.

 

 

I vinter kommer jag att köra A1 pass (backarna ökar förstås pulsen över A1) ungefär en gång i veckan och helst över 3 timmar.

Sedan A3 pass i veckan på strax under timmen.

Givetvis mina chins och dips varje morgon.

 

Men kortfattat så har jag alltid lyckats bäst i löptävlingar när jag satsat mest på intervaller plus A1. Snabbdistanspassen har varit underrepresenterade men givetvis nödvändiga närmare tävling för att få tävlinskänsla.

Det är ju exakt så här jag menar.känner att mixen a1+a3 har gett mig mer i träningen än om jag kört mest a2! sen kör jag ju oxå snabbpass a2/a3 när jag känner för det ibland men tonvikten ligger på mixen.

är helt överens med ditt upplägg :)

Link to comment
Share on other sites

När jag körde 2-3 A1 och ett intervallpass i veckan gav det ganska exakt 0 i förbättring på 1 år (löpning). Kör nu 2 A2/A3 snabbdistans + 1 A1/A2 och ett intervallpass per vecka. Känns som det gett mycket större förbättring för mig (5 % bättre tid med 5 veckors träning inför ett lopp i våras).

Samma upplägg som mig :)

Link to comment
Share on other sites

När jag körde 2-3 A1 och ett intervallpass i veckan gav det ganska exakt 0 i förbättring på 1 år (löpning). Kör nu 2 A2/A3 snabbdistans + 1 A1/A2 och ett intervallpass per vecka. Känns som det gett mycket större förbättring för mig (5 % bättre tid med 5 veckors träning inför ett lopp i våras).

Samma upplägg som mig :)

Fick du samma dåliga effekt av mkt A1-träning som jag?

Link to comment
Share on other sites

När jag körde 2-3 A1 och ett intervallpass i veckan gav det ganska exakt 0 i förbättring på 1 år (löpning). Kör nu 2 A2/A3 snabbdistans + 1 A1/A2 och ett intervallpass per vecka. Känns som det gett mycket större förbättring för mig (5 % bättre tid med 5 veckors träning inför ett lopp i våras).

Samma upplägg som mig :)

Fick du samma dåliga effekt av mkt A1-träning som jag?

Nja har väl aldrig hunnit med att köra så mycket A1. Hade jag hunnit hade jag varit glad. Jag menar ditt nuvarande upplägg.

Link to comment
Share on other sites

När jag körde 2-3 A1 och ett intervallpass i veckan gav det ganska exakt 0 i förbättring på 1 år (löpning). Kör nu 2 A2/A3 snabbdistans + 1 A1/A2 och ett intervallpass per vecka. Känns som det gett mycket större förbättring för mig (5 % bättre tid med 5 veckors träning inför ett lopp i våras t.ex.).

vem vet, det upplägget kanske passar mig nästa försäsong när jag byggt upp min otränade kropp bättre ;)

Link to comment
Share on other sites

Fast Son of Wassberg, du tränar ju som jag hade gjort?

1 A1, intervaller och dessutom snabbdistanspass?

Mer än 1 A1 pass i veckan som träning (ej återhämtningspass) skulle jag aldrig själv köra,

det är för slitsamt (jag testar gränsen med mina A1).

Varje pass är tufft men på sitt eget sätt.

A1 så länge jag orkar... i löpning stannar det på ca 3 timmar och drygt 30 km, om jag hade fortsatt så tror jag att jag hade stannat först vid 4 timmar och därmed kanske drygt 40 km.

Intervaller så att sista intervallen är mjölksyra till max (A3 pass?)

A2? Jag kör ca 90-92% i snitt på mina snabbdistanspass, och det kan vara allt mellan 40-80 minuter. D v s snabbdistans är för mig kontinuerlig A3 under mjölksyratröskeln.

Om något pass ställs in så är det A1 som är det sist inställda den veckan...

 

 

För er som tränar mer än 3 pass i veckan så vill jag egentligen inte ens försöka att påverka eller kommentera.

För oss med max 3 pass i veckan så är min kommentar att A1 har fungerat mycket bra för mig som bas i löpträningen och att jag nu ska ta med mig det i denna vinters skidsatsning.

Med tillägget att A1 är så länge jag orkar i låg puls... i löpning gör det ont efter några timmar, detta vill jag pressa i skidåkningen också!

 

Bara A1? (hette inte det maffetone eller liknande?)

Nej, så vill inte jag träna... kanske för att det är så roligt med intervaller?

Eller snabbdistans :)

Link to comment
Share on other sites

Några tankar.

 

Jag är inte helt säker på hur man ska tolka de svenska sonerna (och för mig verkar det som att folk tolkar de lite olika). Jag tolkar dem som att det är en förskjutning av de norska sonerna, dvs man antar att folk har en tröskel puls runt 90% av max (olympiatoppen i norge antar 87%). Soner baserade på puls är endå bara vägledande så det är inte så viktigt.

 

A1 blir nu ca 30 slag under tröskeln om man har ca 200 i maxpuls.

A2 går från -10 till -30 slag under tröskeln.

A3- går från tröskeln-10 slag till tröskeln.

A3+ är över tröskeln.

 

Den aeroba tröskeln (när mjölksyran går över normal värdiet) ligger på ca 20 slag under den anaroba tröskeln, dvs i A2.

 

A2 är en väldigt bred sone och träning i denna sonen kan vara bara lite mer intens än A1 eller nästan helt oppe i A3-

 

Om jag själv försöker åka sakta utan att titta på pulsklockan så hamnar jag lätt i låg A2. Om jag försöker åka halvsnabbt så hamnar jag nog ofta i A2/A3-

 

Mina teorier just nu är att om man inte tränar spesielt mycket så spellar det liten roll och kan kanske vara en fördel att köra lite längre turer i A2-.

 

Att köra i A2+/A3- i lite längre turer tror jag inte är så väldigt bra då de sliter en hel del för utan att man får helt bra träning.

 

Tröskel träning/snabbdistanse anser jag ska ligga i sone A3- (det kommer dock ta en del minuter innan pulsen kommer in i sonen om man kör på konstant hastighet).

 

Så för en som inte tränar så mycket så skulle jag dela opp träning i hårda A3-,A3+ pass på runt 1 timme och lugna längre pass som går i A1,A2- och undvika att köra så mycket i A2+ med lite A3-

Link to comment
Share on other sites

Fast Son of Wassberg, du tränar ju som jag hade gjort?

1 A1, intervaller och dessutom snabbdistanspass?

Mer än 1 A1 pass i veckan som träning (ej återhämtningspass) skulle jag aldrig själv köra,

det är för slitsamt (jag testar gränsen med mina A1).

Varje pass är tufft men på sitt eget sätt.

A1 så länge jag orkar... i löpning stannar det på ca 3 timmar och drygt 30 km, om jag hade fortsatt så tror jag att jag hade stannat först vid 4 timmar och därmed kanske drygt 40 km.

Intervaller så att sista intervallen är mjölksyra till max (A3 pass?)

A2? Jag kör ca 90-92% i snitt på mina snabbdistanspass, och det kan vara allt mellan 40-80 minuter. D v s snabbdistans är för mig kontinuerlig A3 under mjölksyratröskeln.

Om något pass ställs in så är det A1 som är det sist inställda den veckan...

 

 

För er som tränar mer än 3 pass i veckan så vill jag egentligen inte ens försöka att påverka eller kommentera.

För oss med max 3 pass i veckan så är min kommentar att A1 har fungerat mycket bra för mig som bas i löpträningen och att jag nu ska ta med mig det i denna vinters skidsatsning.

Med tillägget att A1 är så länge jag orkar i låg puls... i löpning gör det ont efter några timmar, detta vill jag pressa i skidåkningen också!

 

Bara A1? (hette inte det maffetone eller liknande?)

Nej, så vill inte jag träna... kanske för att det är så roligt med intervaller?

Eller snabbdistans :)

låter som bra löpträning om man tränar så lite som 3pass, det vill ju till att dom 3 passen man kör får kvalite. Skidor är ju krångligare att träna så lite på eftersom du har 3 deltekniker i klassisk skidåkning stakning, stakning med frånskjut och diagonal, med bara 3 pass/vecka kan du egentligen bara fokusera ett pass/delteknik om man ska träna på alla teknikdelar. Att bara träna en av dom 3 delteknikerna kan ju vara en lösning, vilken du ska välja kan du ju fundera på..

Link to comment
Share on other sites

Det är så jag tränat hitintills... och det har inte fungerat jättebra...

Men hur kan man annars göra?

 

På rullskidor blir det naturligt med mest stakning, även med Everest rullskidor.

Mina långpass på skidor brukar jag köra som ett varv utan stavar och nästa med stakning (flack bana). Sedan hålla på i 3 timmar.....

Intervaller blir mest ren stakning (samma flacka bana)

 

Men, men... jag har dålig fartuthållighet i stakningen (kan tränas upp) och jag har dålig diagonalteknik och uthållighet.

Nick antyder att min träningsdos borde fokusera på en av dessa svagheter och det är kanske sant?

Med Vasaloppet som största resultatmätaren så borde det nog vara stakningen men med övriga tävlingar som jag är med på så borde jag kanske fokusera på diagonal och stakning med frånskjut.

 

Just nu har jag lagt upp planen på stakningsfokus... där tappade jag mest i vintras...

Jag kör sällan WC banor så förhoppningsvis satsar jag rätt....

Link to comment
Share on other sites

Det går ju att träna alla tekniker på samma pass, dvs åka skidor.

men då får du ju 1/3 till varje teknik.. kör du då tex 3 pass och x timmar så blir det 1/3 träning för varje teknik, så då blir du garanterat sämre än i jämförelse löpning där det bara finns en teknik.. dvs alla pass blir löpning.. testa att lägg in tex 1/3cykel och 1/3 stakning och 1/3 löpning i dina nuvarande "endast löpning" träning så kommer du bli en sämre löpare garanterat.

 

Satsa allt på tex stakning är ju alternativet, men då måste man kunna staka överallt, samt få samma belastning på hjärta i stakintervaller mm som du har i din löpning. lite trist men så är det faktiskt. ska man bli bra på många saker måste man lägga mycket tid och pass tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst inläggen från som jag antar är från elitmotionärer så har jag tänkt om lite. Har nu skippat fjollerundorna (A1) och satsar bara på intervall. Började tidigare med 4 min intervall men orkar inte med speciellt många. Gick därför ner till att köra 1 km och tänker nu avsluta med några snabba 20 sek intervall. Vad tror ni om det? Jag kör bara rullisar ca 2 ggr i veckan så då vill jag att det ger maximalt.
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst inläggen från som jag antar är från elitmotionärer så har jag tänkt om lite. Har nu skippat fjollerundorna (A1) och satsar bara på intervall. Började tidigare med 4 min intervall men orkar inte med speciellt många. Gick därför ner till att köra 1 km och tänker nu avsluta med några snabba 20 sek intervall. Vad tror ni om det? Jag kör bara rullisar ca 2 ggr i veckan så då vill jag att det ger maximalt.

Hur långa är dina "fjollerundor"? Pulsen 65-75% av max?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...