Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

hur viktigt är A1?


ulrkaa

Recommended Posts

Efter att ha läst inläggen från som jag antar är från elitmotionärer så har jag tänkt om lite. Har nu skippat fjollerundorna (A1) och satsar bara på intervall. Började tidigare med 4 min intervall men orkar inte med speciellt många. Gick därför ner till att köra 1 km och tänker nu avsluta med några snabba 20 sek intervall. Vad tror ni om det? Jag kör bara rullisar ca 2 ggr i veckan så då vill jag att det ger maximalt.

Skulle inte passa mig att Bara köra intervall utan som jag skrivit blanda intervall med fjolpass.efter jag började ha mer fokus på mängd och längd(i motionärsperspektiv då) så orkade jag bättre på intervallerna oxå tex kör jag 8min intervaller,jobbigt men jag orkar.

men varför inte testa några veckor med bara intervaller,det kanske är klockers för just dig!

man måste ju vara öppen att testa oxå ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply
Efter att ha läst inläggen från som jag antar är från elitmotionärer så har jag tänkt om lite. Har nu skippat fjollerundorna (A1) och satsar bara på intervall. Började tidigare med 4 min intervall men orkar inte med speciellt många. Gick därför ner till att köra 1 km och tänker nu avsluta med några snabba 20 sek intervall. Vad tror ni om det? Jag kör bara rullisar ca 2 ggr i veckan så då vill jag att det ger maximalt.

Det beror ju iof vad du satsar på men om du tänker köra långlopp så finns det många inlägg och länkar till hur bra det är med A1 eller åtminstone med långa pass. Tycker du skall köra 3 pass av fyra som intervall stenhårt och ett långpass A1/A2 på minst 3 timmar helst längre eller någon lång rullskidstävling:)

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte passa mig att Bara köra intervall utan som jag skrivit blanda intervall med fjolpass.efter jag började ha mer fokus på mängd och längd(i motionärsperspektiv då) så orkade jag bättre på intervallerna oxå tex kör jag 8min intervaller,jobbigt men jag orkar.

men varför inte testa några veckor med bara intervaller,det kanske är klockers för just dig!

man måste ju vara öppen att testa oxå ;)

Jag tänkte att eftersom jag jobbar en del i skogen på helgerna så får jag en del mängdträning där. Efter ett 3-timmarspass med röjsågen i 20 grader känner jag mig lika slut som efter ett lika långt rullpass.

Men det skadar ju inte att testa som du säger. Mitt mål är ju bara att ha det bra! ;)

Link to comment
Share on other sites

här kan ni läsa om distansträningens vara eller inte vara i ett cykelperspektiv men det gäller ju samma sak för skidor.

http://ormmicke.wordpress.com/2011/08/24/syftet-med-distanstraning-del-1/

Mycket tydlig förklaring av nyttan med A1-träning.

Du sätter likamedstecken mellan A1-träning och distansträning vilket vi som ifrågasätter A1 för motionärer inte gör. Vi säger istället att distansträningen ska gå i högre fart eftersom vi tränar såpass sällan och dämed har gott om tid för återhämtning.

Link to comment
Share on other sites

här kan ni läsa om distansträningens vara eller inte vara i ett cykelperspektiv men det gäller ju samma sak för skidor.

http://ormmicke.wordpress.com/2011/08/24/syftet-med-distanstraning-del-1/

Mycket tydlig förklaring av nyttan med A1-träning.

Du sätter likamedstecken mellan A1-träning och distansträning vilket vi som ifrågasätter A1 för motionärer inte gör. Vi säger istället att distansträningen ska gå i högre fart eftersom vi tränar såpass sällan och dämed har gott om tid för återhämtning.

Ska man hårddra det så har inte ordet "distans" så mycket med längden på passet utan är väl egentligen ett tempo. Kommer från friidrotten. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mycket tydlig förklaring av nyttan med A1-träning.

Du sätter likamedstecken mellan A1-träning och distansträning vilket vi som ifrågasätter A1 för motionärer inte gör. Vi säger istället att distansträningen ska gå i högre fart eftersom vi tränar såpass sällan och dämed har gott om tid för återhämtning.

Ska man hårddra det så har inte ordet "distans" så mycket med längden på passet utan är väl egentligen ett tempo. Kommer från friidrotten. ;)

Säger inte friidrottarna LSD = Long Slow Distance?

Link to comment
Share on other sites

Jag ska eventuellt inte räkna mig till friidrottarna men jag har nog alltid förenklat A1 med LSD, distans med vad som diskuterats som snabbdistans=A2/A3- och intervaller är väl som de är på alla dialekter d v s mjölksyragräns=stum på sista?

Friidrottare förresten, de flesta friidrottare kör inga distanspass utan det är nog mest långdistanslöpare?

 

Det är väl detta som mycket av diskussionen handlat om här också?

 

Där jag tror att flera av oss snubblat lite med en A1 definition som närmar sig högre tempo än LSD?

LSD är för mig låg A1 medans mina A1 pass ligger högt, kanske som FredrikS sa A1/A2-?

När jag kör distanspass ligger jag på ca 85-90% av maxpuls, det sker ofta 1 gång i veckan men stryks om jag inte hinner och kvar blir intervall och långpasset.

 

Min nya insikt (personlig erfarenhet) om A1 är att lågt tempo gör att jag kan pressa längden (både tid och längd) på passet och samtidigt träna alla andra pass i veckan (1-2 utöver långpasset).

Det har gett mig fler träningstimmar på samma antal pass och PB på alla distanser.

Link to comment
Share on other sites

här kan ni läsa om distansträningens vara eller inte vara i ett cykelperspektiv men det gäller ju samma sak för skidor.

http://ormmicke.wordpress.com/2011/08/24/syftet-med-distanstraning-del-1/

Mycket tydlig förklaring av nyttan med A1-träning.

Du sätter likamedstecken mellan A1-träning och distansträning vilket vi som ifrågasätter A1 för motionärer inte gör. Vi säger istället att distansträningen ska gå i högre fart eftersom vi tränar såpass sällan och dämed har gott om tid för återhämtning.

Jag tycker att detta är en tydlig beskrivning av vad det handlar om och om jag förstår dig korrekt så är det också ungefär så som du själv menar:

 

"Hur tränar man då distans? Ska man köra långt, länge, lugnt, fika, hårt, jämn fart, ryckigt? Faktum är att man kan göra lite hur som helst så länge man inte kör bara för hårt (och inte orkar köra distanslängd på passet) eller för lugnt (inte tränar). Det som däremot spelar roll är den totala mängd energi kroppen omsätter och hur den gör detta utifrån tillgång och oxidering av olika energisubstrat. Med det sagt kan distanspassen betraktas utifrån detta syfte som någonting mellan “kortare pass i högre fart” och “längre pass i lugnare tempo”."

 

...mao har man inte tid för 8-10 timmars träning per vecka kan det vara så att det är bättre att köra 3 st ganska hårda 1,5-2 timmars pass. Man skall däremot vara medveten om att om man ökar träningsmängden så kommer man antagligen behöva blanda in mer A1 i träningen för att undvika överträning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Efter att ha läst inläggen från som jag antar är från elitmotionärer så har jag tänkt om lite. Har nu skippat fjollerundorna (A1) och satsar bara på intervall. Började tidigare med 4 min intervall men orkar inte med speciellt många. Gick därför ner till att köra 1 km och tänker nu avsluta med några snabba 20 sek intervall. Vad tror ni om det? Jag kör bara rullisar ca 2 ggr i veckan så då vill jag att det ger maximalt.

Det beror ju iof vad du satsar på men om du tänker köra långlopp så finns det många inlägg och länkar till hur bra det är med A1 eller åtminstone med långa pass. Tycker du skall köra 3 pass av fyra som intervall stenhårt och ett långpass A1/A2 på minst 3 timmar helst längre eller någon lång rullskidstävling:)

Vad är nyttan med att köra rullskidpass 3+ timmar ställt i relation till kombipass med löpning eller MTB?

Att köra långpass måste integrera så mkt träning som möjligt för hela kroppen isynnerhet för oss dödliga som tränar 10- timmar/v.

Link to comment
Share on other sites

Jättekul med alla diskussioner! Men om jag spetsar till min ursprungsfråga för att får den sista klarheten: jag har 10 tim/veckan i bästa fall, uppdelat under fem dagar/veckan t ex på 2/1/2/1/4 timmar. Ska jag köra något A1 pass då, eller är det bättre att köra det mesta i A2/A3?
Link to comment
Share on other sites

Jättekul med alla diskussioner! Men om jag spetsar till min ursprungsfråga för att får den sista klarheten: jag har 10 tim/veckan i bästa fall, uppdelat under fem dagar/veckan t ex på 2/1/2/1/4 timmar. Ska jag köra något A1 pass då, eller är det bättre att köra det mesta i A2/A3?

Förslagsvis A1 på 4-timmaren då? 4 timmar A2 eller A3 kan bli lite häftigt, även med uppvärmning och nedvarvning.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte någon expert på området men har kört huvuddelen av min träning i A1 zonen sedan blandat med intervaller 2-3ggr/vecka sedan ett år tillbaka. Svaret på den träningen får jag först i vinter. Läs senaste Vasalöparen sid. 46 där Oskar Svärd pratar om betydelsen av A1 träning, när jag läser det känner jag själv att jag är liiite på rätt spår, om man nu kan vara det?
Link to comment
Share on other sites

Kvalitet eller kvantitet var väl något som Martit Björgen och hennes tränare har spekulerat mycket i. Det kanske närms tidigare här i tråden men hon fick ju sitt verkliga superlyft när hon började köra mycket långa lågintensiva pass, sen kan det Självklart vara andra faktorer med också. Men det plus att Oskar Svärd pratar om A1 som en bra grund i träningen, gör att jag tycker att man inte kan avfärda det som "fjollepass" utan vidare.
Link to comment
Share on other sites

Mycket av det som skrivs rör sig om elitupplägg.

Vid 700 timmar om året så får man tillräckligt med kvalitet även vid små procent av träningsmängden.

 

Själv tränar jag totalt ca 100-110 timmar per år, har varit så i drygt 10 år nu oavsett vad jag satsat på (skidor, löpning, orientering).

 

Om man pratar ca 10% kvalitet av 700 timmar så är det mer än vad jag får in även om jag försöker ha nästan allt som kvalitet i min egen träning....

 

Med mycket återhämtningstid så har jag länge tänkt att det är kvalitet som är högsta prio för min del.

Så jag har varvat intervaller med snabbdistans, mestadels ligger puls i A3+, d v s lugna pass ligger på 85% puls och tuffa snabbdistanspass (ca 50-60 min) på 85-93%.

Intervaller är som de är :)

 

Men när jag började att ta det extremlugnt på mina långpass så har mina bästa resultat kommit. Nu är det på löpning jag har min erfarenhet, men i vinter ska det över till skidåkningen.

Så för min del blir det så lugnt som möjligt på helgen och så länge som möjligt...

Sedan intervaller eller snabbdistans på veckorna för att spara tid i vardagen.

 

Mina exempel på lyckade långpass var t ex när jag hade ca 2 månader på mig inför halvmara i Gbg... jag hade inte tid att köra intervaller eftersom jag behövde få upp längden på löppassen... så från ca 10 km till 22 km med lugn ökning och låg puls... sedan 1:26 på varvet :)

Nu i somras 4,5 månader upptrappning av löpning från noll löpning under vintern. 3:26 på maran, men då var det lite intervaller i veckorna.

Viss har jag kanske lite löptalang, men knappast på elitnivå!

 

Nu gäller skidåkning (med skadad hälsena så kan jag inte springa längre) och jag är övertygad A1 anhängare nu :)

Link to comment
Share on other sites

Men när jag började att ta det extremlugnt på mina långpass så har mina bästa resultat kommit.

Har du tränat lika många timmar?

 

Hur ser egentligen din träning ut på årsbasis? Om man tränar 2 timmar i veckan i snitt i året så borde det inte vara så mycket tid för långpass (eller mycket annat om man kör ett långpass).

Link to comment
Share on other sites

En svår fråga...

Varje år är unikt i tillgång till tid.

I princip blir det alltid perioder med träningsavbrott... t ex utlandsresor i tjänsten eller ännu värre :) med familjen... då kan det vara svårt att träna, sjukdomsperioder drar också ner träingstiden (influensa, hälsensbristning etc.)

 

Tidiagre år där jag märkt nytta av A1 så var det ingen direkt strategi... och inget jag fullföljde under helt år....

 

Men om jag inte tänkt att ändra min träningsdos i antal pass så borde A1 ambitionen öka träningstimmarna genom att söndagspassen blir längre!

Jag har tänkt så här tidigare men först i år så omsätter jag det i träningsstrategi, så det syns inte ännu i årsredovisningen ;)

 

I praktiken blir min träningsambition med torsdag intervall, torsdag snabbdistans och söndag långpass sällan så mycket som 110 timmar på ett år... tyvärr...

Exempel är att vårens träningsdos det år jag gjorde 1:24 på halvmaran (inga A1pass det året) var 1.9 pass i veckan..... 40 timmar på 5,5 månader så i verkligheten får jag betydligt färre pass och timmar än min ambition...

Året med 1:26 var ca 17 timmar träning på ca 2 månader varav det mesta var A1, A2-

 

Men, men... kanske det blir fler träningstimmar i år?

Hitintills har jag spenderat ca 90 timmar träningsklädd i år!

En hel del från tävlingar som jag inte brukar genomföra... ca 20 timmar...

Med erfarenhet av tidigare år så borde jag spendera ca 30 timmar till i år...

(förra året under 30 timmar Okt-Dec)

Men jag hoppas på åtminstone 50 timmar till !

 

Exempel på mina 4.5 månader innan maran i år ger 20 löptimmar A1 av 51 timmar totalt.

Det enda exemplet med A1 strategi fullt ut för mig, men kort ledtid förstås...

Gav nog lite högre veckosnitt än tidigare år....

Link to comment
Share on other sites

Det är tydligen otroligt svårt att skilja på elitupplägg och motionärsupplägg i den här tråden...

 

Mycket märkligt måste jag säga.

Det kanske beror på att det nog egentligen inte finns så mycket bra kunskap angående träning och framför allt vad som är bäst för motionärer som har ont om tid. Många olika teorier och det verkar som folk får både bra och dårliga resultat när de fölger de flesta av teorierna.

 

Om man pratar intensitet för motionister så är det nog också många som ligger i fel i sone beroende på individuella skillnader och fel max puls (eller annan metod för att bestämma soner).

Link to comment
Share on other sites

Det är tydligen otroligt svårt att skilja på elitupplägg och motionärsupplägg i den här tråden...

 

Mycket märkligt måste jag säga.

Kanske beror på att erkännandet att man är motionär först blir uppenbart när man tittar på träningskalendern och inte utrustning med mera med mera som tas upp här på forumet? :)

Link to comment
Share on other sites

Det är tydligen otroligt svårt att skilja på elitupplägg och motionärsupplägg i den här tråden...

 

Mycket märkligt måste jag säga.

Kanske beror på att erkännandet att man är motionär först blir uppenbart när man tittar på träningskalendern och inte utrustning med mera med mera som tas upp här på forumet? :)

finns nog miljoner teorier.läste på erik wickströms blogg att han trodde att 99% av motionärerna skulle bli mycket bättre om dom drog ner antalet träningstimmar och körde hårdare när dom väl tränade. JAG TROR fortfarande upplägget att när jag tränar lungt så tränar jag lungt och när jag tränar hårt så tränar jag hårt ger MIG mest ÄVEN om jag inte har nått våldsamt med timmar i träningsboken varje månad.man får prova vad som passar en själv bäst.sen är det ju alltid kul med fin utrustning ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...