Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning för 50 km fristil?


Pask

Recommended Posts

Jag skall åka mitt första långlopp i fri stil i februari (König Ludwig) och är osäker på hur jag skall träna. Jag har åkt Vasan några gånger (5:19 som bäst), och då inriktat mig mycket på stakningsträning. Men i skejt är det ju annorlunda, och sträckan är också kortare (högre tempo) så jag vet inte var jag skall lägga träningskrutet.

 

Jag tränar ca 3 pass i veckan plus något styrkepass. Mest med skejtrullskidor, men även rullskidor klassiskt, lite löpning och lite skidgång. Min skejtteknik är hyfsad, jag körde förra säsongen med en skidklubb och fick bra tips.

 

Tacksam för goda råd!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag har köpt ett par skateskidor inför den här säsongen och skulle också vilja ha lite tips. Jag har främst problem med tekniken men det blir nog bättre när jag får träna lite. Annars borde väl själva träningsupplägget vara ganska likvärdigt som med klassiska skidor? Har du åkt vasan på 5.19 har du nog ganska bra koll redan.
Link to comment
Share on other sites

Annars borde väl själva träningsupplägget vara ganska likvärdigt som med klassiska skidor?

Det är just det jag tror att det inte är.

 

Ett flackt långlopp som Vasaloppet innebär mest dubbelstakning, och det är det jag har tränat mycket förut. Stakningsträning varvat med styrketräning för överkroppen var mitt recept för ett lyckat Vasalopp.

 

Men fristil är en helt annan sak. Man arbetar med benen hela tiden, ju fortare det går desto större andel benarbete. I klassiskt är det ju närmast tvärt om. Borde man alltså lägga mer krut på benträning om man skall skejta? Benstyrketräning kanske? Kan man strunta i överkroppsträningen?

 

Jag misstänker också att man ligger på högre puls i fristil, speciellt om man jämför 50 km med ett Vasalopp som är nästan dubbelt så långt. Max syreupptagning borde vara viktigare i ett skejtlånglopp, eller? Innebär det att man skall köra mycket intervaller eller andra högpulspass?

 

Många frågor, få svar. Vi skejtare verkar vara i minoritet här på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska skippa de långa distanspassen, om de inte har till syfte att träna teknik. Rätt teknik gör otroligt mycket.

 

Intervallpass, på två månader kan du höja din syreupptagningsförmåga mycket.

 

Styrketräna hela kroppen. Gärna mycket benstyrka fast att det kanske är svårt att öka styrkan väldigt mycket på bara två månader.

Link to comment
Share on other sites

Ta bort den rena stakträningen och kör skate istället för grenspecifik träning. 50 km är långt det med, så du ska absolut köra mycket distans. Fortsätt med styrka men kör även ben. Skate kräver starka ben, rygg, mage och även armar.

Förslag:

Pass1: distans skaterullisar

Pass 2: intervall skaterullisar, stavgång eller löpning

pass3: distans rullisar skate/klassikst eller löpning.

 

Klassiska rullskidor är oxå bra om du inte bara stakar utan även diagonalar (kräver backar). Sen är löpning kanonträning för ben och lungor.

Link to comment
Share on other sites

Men fristil är en helt annan sak. Man arbetar med benen hela tiden, ju fortare det går desto större andel benarbete. I klassiskt är det ju närmast tvärt om. Borde man alltså lägga mer krut på benträning om man skall skejta? Benstyrketräning kanske? Kan man strunta i överkroppsträningen?

 

Jag misstänker också att man ligger på högre puls i fristil, speciellt om man jämför 50 km med ett Vasalopp som är nästan dubbelt så långt. Max syreupptagning borde vara viktigare i ett skejtlånglopp, eller? Innebär det att man skall köra mycket intervaller eller andra högpulspass?

Min erfarenhet är också att man ligger på en högre puls när man skejtar, vilket torde bero på att man använder både ben och armar och därmed behöver mer syre. Samma skillnad gäller ju mellan stakning och diagonal i klassisk. Så hög syreupptagningsförmåga är viktigt, precis som du är inne på.

 

Jag skulle prioritera intervaller (vanliga eller naturliga) men förstås även lägga in nåt längre pass per vecka. Styrketräning är förstås alltid bra och då speciellt ben. För att få nytta av överkroppsstyrka krävs relativt bra teknik och att man behärskar treans växel. Under 50km misstänker jag att du kommer att ligga mest på fyran?

 

För skejt kan cykling också vara ett träningsalternativ om snö saknas.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips! De flesta har legat i linje med det jag har funderat på själv, skönt att få lite stöd.

 

 

För att få nytta av överkroppsstyrka krävs relativt bra teknik och att man behärskar treans växel. Under 50km misstänker jag att du kommer att ligga mest på fyran?

Jag har gått in för att bli bättre på 3:an under de senaste vintrarna, och nu är den en klar favorit. Jag kör absolut mest på 3:an, och tycker att den är jätteskön. Är det energislöseri att köra mycket på 3:an? Sparar man energi på långa distanser genom att köra mer på 4:an?

Link to comment
Share on other sites

4:a kör man väl mest i lätt utför och eventuellt i snabba spurter. 3:an kan ju varieras ganska ordentligt, lite beroende på hur lång man kan/hinner glida ut. Klarar man av att köra 3:an i samma version som Alsgaard/Elofsson är den förhållandevis vilsam när det är flackt.
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag inte vet hur loppets kupering är kanske jag svarar i nattmössan.

 

Tack för alla tips! De flesta har legat i linje med det jag har funderat på själv, skönt att få lite stöd.

 

 

För att få nytta av överkroppsstyrka krävs relativt bra teknik och att man behärskar treans växel. Under 50km misstänker jag att du kommer att ligga mest på fyran?

Jag har gått in för att bli bättre på 3:an under de senaste vintrarna, och nu är den en klar favorit. Jag kör absolut mest på 3:an, och tycker att den är jätteskön. Är det energislöseri att köra mycket på 3:an? Sparar man energi på långa distanser genom att köra mer på 4:an?

4:a kör man väl mest i lätt utför och eventuellt i snabba spurter. 3:an kan ju varieras ganska ordentligt, lite beroende på hur lång man kan/hinner glida ut. Klarar man av att köra 3:an i samma version som Alsgaard/Elofsson är den förhållandevis vilsam när det är flackt.

En viss begreppsförvirring tycker jag råder mellan växel 2 och 4, då själva utförandet är likartad. Om man kör på 3-an och ökar hastigheten, så blir det ju 4-an. Men om man inte "orkar" ligga på 3-an för att det är vilsammare med stavtag vartannat ben, så skulle åtminstone jag kalla det för 2-ans växel.

 

Jag tycker det låter bra att du upplever 3-ans växel som behaglig. Det som kanske blir svårigheten är väl att "känna dig själv" så pass väl så du vet hur mycket du orkar på en lång distans. Det jag menar är ju att eliten har tänjt gränserna och kör även 3-an i regäla backar, men som motionär kanske det är klokare att gå ner på 2-an uppför, för att orka ett långlopp. Men din egen styrka och kondition kan du bara själv avgöra.

 

Skaterullskidor kan jag tycka är lite halt att åka så här års, om det inte är torra vägbanor utan allt för mycket löv. Men visst går det om man är försiktig och helst har bra grepp i hjulen. På sommaren kan jag t o m sätta Inlineshjul på (om jag vill att det ska gå fort), men så här års gäller däck med bra grepp mot asfalt.

 

Men du kanske har snö?

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha starka ben så ska du köra långa löppass. Lång pass med andra träningsformer utvecklar inte styrkan i benen på samma sätt som löpning. Detta beror på att du i löpning hela tiden måste jobba med hela din kroppstyngd. Vill du ha samma effekt med någon anna träningsform (cykel eller skidor) måste du ligga på betydligt hårdare under samma tid.
Link to comment
Share on other sites

Vill du ha starka ben så ska du köra långa löppass. Lång pass med andra träningsformer utvecklar inte styrkan i benen på samma sätt som löpning. Detta beror på att du i löpning hela tiden måste jobba med hela din kroppstyngd. Vill du ha samma effekt med någon anna träningsform (cykel eller skidor) måste du ligga på betydligt hårdare under samma tid.

Det är väl inte styrkan, utan snarare uthålligheten som förbättras i så fall? Men om vi pratar skejt så tror jag faktiskt mer på cykling eftersom rörelsemönstret är mer likt (knä- och höftsträckarna). Dessutom kan man med cykel köra långa intervaller som är grymt bra för uthålligheten i benen. Kompletteras med fördel med gymövningar för ökad styrka.

Link to comment
Share on other sites

Långa intervaller går utmärkt att köra med löpning också.

Långa löppass i skog och kuperad terräng är helt klart styrka och uthållighet för benen. Jo har helt rätt i att det beror på att man måste jobba med hela sin kroppstyngd.

Däremot så är inte slätlöpning så mycket benstyrka.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha starka ben så ska du köra långa löppass. Lång pass med andra träningsformer utvecklar inte styrkan i benen på samma sätt som löpning. Detta beror på att du i löpning hela tiden måste jobba med hela din kroppstyngd. Vill du ha samma effekt med någon anna träningsform (cykel eller skidor) måste du ligga på betydligt hårdare under samma tid.

Jag brukar tänka att grennära alltid är bäst. D v s vill man bli bra på skejt skall man träna skejt. Är det inte så att det är lite andra muskler som belastas mest när man springer och när man skejtar? Jag får i alla fall först känningar i, ja ska vi kalla det rumpans utsidor, när jag går på hårt med skejtrörelsen. De känner jag aldrig av vid löpning.

 

 

Skaterullskidor kan jag tycka är lite halt att åka så här års, om det inte är torra vägbanor utan allt för mycket löv. Men visst går det om man är försiktig och helst har bra grepp i hjulen. På sommaren kan jag t o m sätta Inlineshjul på (om jag vill att det ska gå fort), men så här års gäller däck med bra grepp mot asfalt.

 

Men du kanske har snö?

Snö kan man ju drömma om, men här i Borås är det 8 grader varmt (och regnar 3 av 4 dagar, vilket i o f s är bra för det spolar rent asfalten). Jag håller med om att man får se upp med löv och grus (förbannade nitiska snöröjare som grusar alla cykelbanor vid höstens första köldknäpp!) såhär års, men jag brukar kunna leta upp någorlunda ren asfalt. Jag körde idag och hade bra grepp (trots mina budgetframhjul, de skall jag berätta om i en annan tråd...)

 

Du har inte tillgång till is? Jag kör mycket skateträning på långfärdsskridskor med stavar och kan träna på alla växlar utom tvåan. Det är inte is på så många sjöar nedåt ännu, men brukar komma tidigare än snön i alla fall. :)

Det är nog en bra idé. Den där "isväderleken" när det varken går att åka skidor eller rullskidor infinner sig ju då och då här i Sydsverige. Då är nog långrören ett bra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha starka ben så ska du köra långa löppass. Lång pass med andra träningsformer utvecklar inte styrkan i benen på samma sätt som löpning. Detta beror på att du i löpning hela tiden måste jobba med hela din kroppstyngd. Vill du ha samma effekt med någon anna träningsform (cykel eller skidor) måste du ligga på betydligt hårdare under samma tid.

Jag brukar tänka att grennära alltid är bäst. D v s vill man bli bra på skejt skall man träna skejt. Är det inte så att det är lite andra muskler som belastas mest när man springer och när man skejtar? Jag får i alla fall först känningar i' date=' ja ska vi kalla det rumpans utsidor, när jag går på hårt med skejtrörelsen. De känner jag aldrig av vid löpning.[/quote']

Givetvis!! Vill du köra riktigt grennära så är det ju 50km skejt i tävlingsfart som gäller. Ett sådant pass en gång i veckan skulle göra susen det lovar jag. Några kortare teknikpass i varierande tempo + styrketräning. Eftersom du har några vilodagar i veckan så blir du knappast sliten av detta upplägg. Skulle det inte gå att skejta så kan du ju alltid lägga in något löppass.

Link to comment
Share on other sites

Notis: underskatta inte växel 4:a, jag skulle säga att det är det viktigaste du har i växellådan på ett långlopp skate

 

Titta på video, Alsgaard 30F -94 är en personlig favorit

 

Armpendel med timing "moraklockan" oerhört viktigt (skjut ifrån med benet synkat med att armarna paserar lodlinjen)

Tyngdöverföring (som í all skidåkning)

Vinklar - våga/orka gå ner och få längre tid att utveckla kraft mot underlaget

 

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...