Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tänka på som nybörjare?


MrFT

Recommended Posts

Gör ju så j-vla on bara. Men sen vänjer sig väl händerna. Har hört att handskar kan göra att man får blåser pga av värmen gör så att handsken skaver.

det är därför man skall ha välventilerade rullskidhandskar och inte vinterhandskar eller andra handskar om inte är gjort för rullskidåkning

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Köpte mig ett par rullskidor tillslut, blev ett par Fiberglass. Första turen gick bättre än förväntat, speciellt stakningen var enkelt och gick relativt rakt. Märkte dock att jag vinklar rullskidorna lite så jag åker mer på innerdelen av skidan.

 

Stakning med frånskjut och diagonalåkning gick inte alls…

 

Stavarna börjer sig rejält när jag tar i vid stakning (billiga rullskidestavar). Ganska skönt med lite flex men känns också otäckt. Vilken styvhet har ni vid rullskidåkning?

Link to comment
Share on other sites

Köpte mig ett par rullskidor tillslut, blev ett par Fiberglass. Första turen gick bättre än förväntat, speciellt stakningen var enkelt och gick relativt rakt. Märkte dock att jag vinklar rullskidorna lite så jag åker mer på innerdelen av skidan.

 

Stakning med frånskjut och diagonalåkning gick inte alls…

 

Stavarna börjer sig rejält när jag tar i vid stakning (billiga rullskidestavar). Ganska skönt med lite flex men känns också otäckt. Vilken styvhet har ni vid rullskidåkning?

Jag har märkte att jag oxå vinklar ena skidan inåt. Men jag vet inte om det är vägen som lutar eller jag som inte byggt upp styrka så jag kan få skidan att gå rakt. Jag åkermed samma stavar som på vinterna. Mina stavar är ONE WAY DIAMOND 630, och jag tycker dom flexar skönt på asfalten, sen kanske jag inte får optimalt med fart, men jag är mer rädd om arbågar och triceps än hålla toppfart.

 

Träna på så löser det sig säkert för dig. Jag börja iår med rull skidor och åkt 39 km och märker att det går bättre och bättre!

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det beror på min ovana på rullskidor, men jäklar vad träningen skiljer sig från den åkningen man kör på snö. På vanliga skidor upplever jag att flåset inte pressas så värst mycket utan det mer handlar om muskulär utmattning. På rullorna däremot är det nästan enbart lungorna som får jobba. Jag får en mycket högre puls och blir vansinnigt andfådd.

 

Är det så generellt, även för den vana rullåkaren?

Inte för att jag klagar då konditionen verkligen är min akilleshäl och nu verkar jag äntligen hittat ett sett att komma runt det problemet.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra tips här i vanlig ordning. Beställde ett par Elpex Team från Huselius igår och gatorna börjar så sakteliga göras rena här så det blir en intressant sommar på rullskidor, den första.

 

Kommer spendera en vecka på Gotland, ska bo alldeles norr om Visby. Finns det några bra vägar att åka på där?

Link to comment
Share on other sites

Att man vinklar yttre foten inåt beror på att vägen är doserad för att vatten ska rinna av. När jag byter sida av vägen så drar helt plötsligt andra skidan inåt istället. Det kan ni ju prova för att övertyga er om att era skidor går rakt när vägen är platt. Det ska kännas tvärt om om ni byter sida på vägen.

 

Efter hand så vänjer man sig vid att stå avslappnat ändå, även om vägen lutar lite.

 

Chille: Jag upplever ingen direkt skillnad mellan rullskidor och vanliga skidor vad gäller puls och ansträngning. Snarare att det är lättare att "kötta på" på riktiga skidor då mina Swenor 2:or är något snabbare än skidor på snö.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Köpte mig ett par rullskidor tillslut, blev ett par Fiberglass. Första turen gick bättre än förväntat, speciellt stakningen var enkelt och gick relativt rakt. Märkte dock att jag vinklar rullskidorna lite så jag åker mer på innerdelen av skidan.

 

Stakning med frånskjut och diagonalåkning gick inte alls…

 

Stavarna börjer sig rejält när jag tar i vid stakning (billiga rullskidestavar). Ganska skönt med lite flex men känns också otäckt. Vilken styvhet har ni vid rullskidåkning?

Frånskjut och diagonal kommer med balansen, se till att vara noga med tyngdöverföringen så släpper det snart.Mitt mål är att snart kunna köra riktiga diagonalintervaller snart, är inte riktigt där än

Link to comment
Share on other sites

diagonalåkning funkar inte för mig heller, stakning med frånskjut är lite sådär, bakre hjulet lämnar inte asfalten som det bör göra om kicken kommer på rätt ställe. Ska snart börja lägga in lite balansövningar på rullisarna.
Link to comment
Share on other sites

Jotack, efter 6 år så fungerar det bättre och bättre... samma med snöåkningen!

Men fortfarande långt från stilstudie, mest fysisk åkning med dålig teknik.

 

Övning ger färdighet, det har jag märkt men åker sällan mer än 40-50 mil på rullskidorna och ungefär samma på snäskidorna.

Link to comment
Share on other sites

Diagonalåkning fungerar om man tränar på det med rullskidor men är mycket svårare än på snöskidor. Jag har lärt mig hyfsat att diagonala men bara om det är brant uppför så att det inte går så fort och man "får tid" att tänka på balansen ordentligt. Om det är halvbrant så åker jag med frånskjut även om motsvarande lutning på snö hade inneburit diagonal.

 

Mitt tips är att om man vill öva diagonal så leta upp en riktigt brant backe och öva där. Då blir frekvensen lägre och "man hinner med" att hitta balansen i varje diagonalfrånskjut.

Link to comment
Share on other sites

Diagonalåkning fungerar om man tränar på det med rullskidor men är mycket svårare än på snöskidor. Jag har lärt mig hyfsat att diagonala men bara om det är brant uppför så att det inte går så fort och man "får tid" att tänka på balansen ordentligt. Om det är halvbrant så åker jag med frånskjut även om motsvarande lutning på snö hade inneburit diagonal.

 

Mitt tips är att om man vill öva diagonal så leta upp en riktigt brant backe och öva där. Då blir frekvensen lägre och "man hinner med" att hitta balansen i varje diagonalfrånskjut.

Kör med tröga hjul så blir det naturligt med diagonal

Link to comment
Share on other sites

och precis som på snö så funkar teknikövningar utan stavar alldeles utmärkt. Lyckades åka stort i dag, utan klapper:) har fortfarande lite problem när det börjar ta fart så diagonalintervallerna får vänta lite till
Link to comment
Share on other sites

Diagonalåkning fungerar om man tränar på det med rullskidor men är mycket svårare än på snöskidor. Jag har lärt mig hyfsat att diagonala men bara om det är brant uppför så att det inte går så fort och man "får tid" att tänka på balansen ordentligt. Om det är halvbrant så åker jag med frånskjut även om motsvarande lutning på snö hade inneburit diagonal.

 

Mitt tips är att om man vill öva diagonal så leta upp en riktigt brant backe och öva där. Då blir frekvensen lägre och "man hinner med" att hitta balansen i varje diagonalfrånskjut.

Det är precis likadant för mig, klarar inte av att diagonala på rullskidor i de hastigheterna som uppnås på snö.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...