Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tänka på som nybörjare?


MrFT

Recommended Posts

  • Replies 65
  • Created
  • Last Reply

Välkommen in i rullskidvärlden!

Börja med att försöka hitta balansen på skidorna. Det kan kännas lite vingligt de första turerna. Leta upp en trafikfri plan yta där du åker både med och utan stavar innan du ger dig ut på vägar eller cykelbanor. Tänk också på att rullisarna är stumma i sidled. En snöskida rör sig lite i sidled i spåret men det gör inte rullskidan.

Jag tycker inte att de är speciellt känsliga för grus.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

När du väl fått in balansen och känner dig trygg på rullskidorna - lägg då mycket fokus på stakåkning. Var aktsam på att inte fastna i diagonalfällan. Det går fort att träna upp sina stakmuskler, även i uppförsbackarna. Men det finns ju gränser även där.

 

Lycka till i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Om du börjar träna mycket med rullskidor sen så rekommenderar jag att du köper dämpade rullholkar. Det gjorde att när jag slapp få ont i armbågarna när jag började med rullskidor!!

 

Lycka till med träningen och kör hårt sen när du blir van på rullisarna!!

De är helt underbara

Link to comment
Share on other sites

Om du börjar träna mycket med rullskidor sen så rekommenderar jag att du köper dämpade rullholkar. Det gjorde att när jag slapp få ont i armbågarna när jag började med rullskidor!!

 

Lycka till med träningen och kör hårt sen när du blir van på rullisarna!!

De är helt underbara

+1 De är oumbärliga!

Link to comment
Share on other sites

Har läst att exels dämpade rullholkar skall ha riktigt dålig hållbarhet, stämmer detta? Vilka andra dämpade modeller finns det?

För mig och frugan har de hållt OK. Några andra modeller finns inte vad jag vet. Vill du ha ett alternativ så får du titta på Staffanstaven.

Link to comment
Share on other sites

Har läst att exels dämpade rullholkar skall ha riktigt dålig hållbarhet, stämmer detta? Vilka andra dämpade modeller finns det?

Vad du än gör så köp inte dämpade holkar från KV+. Dom är visserligen dämpade men också omöjliga att få fäste med. Jag åkte 500 meter innan jag gav upp och bytte tillbaka till vanliga holkar..

Link to comment
Share on other sites

Har läst att exels dämpade rullholkar skall ha riktigt dålig hållbarhet' date=' stämmer detta? Vilka andra dämpade modeller finns det?[/quote']

Vad du än gör så köp inte dämpade holkar från KV+. Dom är visserligen dämpade men också omöjliga att få fäste med. Jag åkte 500 meter innan jag gav upp och bytte tillbaka till vanliga holkar..

Kvalitén är varierande, iallafall för mig. Min först höll nästan en säsong, sista månaden pajjade 2-3 st... men även om de inte håller så håller iallafall armbågarna

Link to comment
Share on other sites

Var ute och prova nya skidorna idag. Stakning och stakning med frånskjut gick helt ok, men diagonalen resulterade nästan i en vurpa på näsan, balansen är problemet där. Tog ett tag innan fötterna börja gå rakt och att inte fanns några spår som förde skidorna rätt. Något som var rätt tröttsamt var när man slant med stvarna.

 

MEN DET VAR ROLIGT, BLIR FLER RUNDOR!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...