rru Posted September 4, 2013 Report Share Posted September 4, 2013 Det svarta 'gummibandet' är för att dra tillbaka själva stakningsrepet .Har förstått att det sitter inbyggt i själva maskinen på många andra märken . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjellJ Posted September 4, 2013 Report Share Posted September 4, 2013 Ni som byggt, var har ni införskaffat repen ni använder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted September 4, 2013 Report Share Posted September 4, 2013 (edited) http://img853.imageshack.us/img853/2210/xvdv.jpg En annan modell. Jag satte skenorna på utsidan av reglarna och lutade dem nedåt. Då kan jag köra "stavisättning" en bit framför tårna utan några hack eller stopp i rörelsen. Mina linor är båtlina från Biltema. Maskinen är en Ski Pull Trainer Edited September 4, 2013 by Jan_H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bumbipungen Posted September 5, 2013 Author Report Share Posted September 5, 2013 Min lina är oxå från Biltema.Avancerad maskin Jan_H, blir lite avis! Saknas dock en flat-TV framför med lite inspirerande klipp från VL ;)Fast jag har tänkt sätta upp en spegel för att se hur sjukt snygg jag är! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan_H Posted September 5, 2013 Report Share Posted September 5, 2013 Min lina är oxå från Biltema.Avancerad maskin Jan_H, blir lite avis! Saknas dock en flat-TV framför med lite inspirerande klipp från VL ;)Fast jag har tänkt sätta upp en spegel för att se hur sjukt snygg jag är!Tack för det! Jag kör med laptop på hyllan framför och lite filmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted September 9, 2013 Report Share Posted September 9, 2013 (edited) Mitt helgpulande blev såhär, nu kan den skånska vintern slå till och omöjliggöra rullskidandet wink http://imageshack.com/a/img14/1383/j8ee.jpg Edited October 2, 2013 by McVasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bumbipungen Posted September 9, 2013 Author Report Share Posted September 9, 2013 Mitt helgpulande blev såhär, nu kan den skånska vintern slå till och omöjliggöra rullskidandet ;) https://docs.google.com/file/d/0BwU_ME45JO-qVVVhdzVVRVhlUGM/edit?usp=sharingÅtkomst nekad... ;( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted September 9, 2013 Report Share Posted September 9, 2013 Märkte det, fick ordna konto hos ImageShack... Vilken sorts pass kör ni i stakmaskin? Det var ju oerhört tråkigt att staka in i väggen (därav TVn). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted September 9, 2013 Report Share Posted September 9, 2013 hur funkar det; man riskerar inte få "träpinnen" i huvvet när man stakar järnet? - gissar att svaret är nej, då hade det väl inte sett ut som det gör. - Isf verkar det ju redigt enkelt modda en roddmaskin till stakmaskin; bara skruva upp på väggen å fästa remmar/handtag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bumbipungen Posted September 9, 2013 Author Report Share Posted September 9, 2013 Intervall är det enda jag kört än, långpass blir nog för trist, tempo skulle nog funka med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted September 9, 2013 Report Share Posted September 9, 2013 (edited) Funkar som det ska om man backar ett steg, möjligt att det blir lite bättre stakrörelse med separata linor men då verkar man kunna få problem med blocken... Edited September 9, 2013 by McVasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bumbipungen Posted September 9, 2013 Author Report Share Posted September 9, 2013 (edited) hur funkar det; man riskerar inte få "träpinnen" i huvvet när man stakar järnet? - gissar att svaret är nej, då hade det väl inte sett ut som det gör. - Isf verkar det ju redigt enkelt modda en roddmaskin till stakmaskin; bara skruva upp på väggen å fästa remmar/handtag!Det var av den anledningen jag valde att "krångla till det".. Eller ja, ville inte slå pinnen mot låren/knäna var väl anledningen.. Huvudet tror jag att jag skulle få svårt att pricka :P Edited September 9, 2013 by bumbipungen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted September 9, 2013 Report Share Posted September 9, 2013 (edited) Kan försöka ta ngn bild vid träning så ser man antagligen vilka nackdelar denna lösning har. Stora fördelen är ju att det är oerhört enkelt att slänga upp den på väggen och fästa handtag/kontrollrem och köra igång. Edited September 9, 2013 by McVasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted September 9, 2013 Report Share Posted September 9, 2013 Jag har 3 meter i takhöjd i källaren (atletklubben :-) ) - då kanske det funkar att fästa maskinen längst upp vid taket, ha långa rep från träpinnen, och därmed inte riskera slå träpinnen i huvvet låren elikn.? - eller blir det konstiga vinklar för ens stakmotstånd vid en sådan lösning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McVasa Posted September 9, 2013 Report Share Posted September 9, 2013 (edited) http://img19.imageshack.us/img19/551/dj2e.jpg Typ såhär Edited September 9, 2013 by McVasa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted September 10, 2013 Report Share Posted September 10, 2013 Tack, o snyggt! ju nästan så man kan få en rakning samtidigt :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Snö Posted March 18, 2021 Report Share Posted March 18, 2021 Trådarkeologi deluxe :P Här finns ju mycket information men tyvärr inte längre några bilder. Har nån tips på hur man modifierar en roddmaskin Concept 2 till en stakmaskin? Tanken är att det ska vara rimligt lätt att byta mellan funktionerna - så att den kan extraknäcka som roddmaskin. Är det så enkelt att man "bara" reser den mot väggen och fäster den?Hur fäster man den i väggen?Vilken takhöjd kan behövas?Vilka handtag kan man ta, och hur fäster man dem? Alla tips välkomna, gärna med bilder. Min tanke är att man inte har oändligt med plats hemma, och plånboken har lite att säga till om också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maria Snö Posted March 18, 2021 Report Share Posted March 18, 2021 Äsch vet ni förresten, jag hittar en annan gammal tråd med massor av praktiska tips (men alla bilder borta). Jag startar en ny tråd som fokuserar bara på att bygga om roddmaskin till stakmaskin. Svara inte här utan låt tråden sjunka ner i myllan igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts