Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ultimata rillerguiden...


MattaP

Recommended Posts

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Generellt brukar man säga att tryckande rill läggs som sista lager, dvs efter pulver om pulver är sista lagret, eller efter paraffin om paraffin är sista lagret. Använder du skärande rill så läggs detta INNAN sista lager - om du kör paraffin + pulver så läggs skärande efter paraffinet och före pulvret. Kör du bara med paraffin läggs skärande riller innan paraffinet.

Tror detta baseras på antagandet om att skärande rill kan "rycka upp" lite belag i kanterna i själva spåret och att detta ligger och gnager i sidorna. Om du sedan värmer + borstar får du bort dessa eventuella mikro-flisor som rillen ger. 

Ok, tack! Det låter rimligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Jag kapar tråden lite, finns det någon som vet en bra allround rillning? Skärande tryckande? 1mm? Över hela skidan eller bara till hälen? Bruten eller inte? Anledningen till att jag frågar är att när jag stålsicklat så orkar jag inte hålla på med att rilla efter dagens väder, så en allround vore bra! Vad gör ni med era skidor för att få bra glid i de flesta fören?
Link to comment
Share on other sites

Jag kapar tråden lite, finns det någon som vet en bra allround rillning? Skärande tryckande? 1mm? Över hela skidan eller bara till hälen? Bruten eller inte? Anledningen till att jag frågar är att när jag stålsicklat så orkar jag inte hålla på med att rilla efter dagens väder, så en allround vore bra! Vad gör ni med era skidor för att få bra glid i de flesta fören?

2mm rak tryckande, bak på skidan är väl ganska "allround"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag kapar tråden lite, finns det någon som vet en bra allround rillning? Skärande tryckande? 1mm? Över hela skidan eller bara till hälen? Bruten eller inte? Anledningen till att jag frågar är att när jag stålsicklat så orkar jag inte hålla på med att rilla efter dagens väder, så en allround vore bra! Vad gör ni med era skidor för att få bra glid i de flesta fören?

Skärande ska man inte ha på skidan i finkornig och kall snö, då kan den faktiskt gå rätt tungt. Tryckande är bättre på så sätt samt att den går ur belaget efter ett tag om man inte tryckt för hårt. Sen behöver du inte 2mm tryckande i kallföre heller.

 

Sen beror det ju på vad stålsicklingen ger för slags struktur om du behöver komplettera med en finare också. Jag skulle föreslå en bruten som är 0 till -10 typ + 1mm tryckande. 2mm tryckande om det är blött.

Link to comment
Share on other sites

1 mm og 2mm kan være veldig ulike ting. Det viktigste er dybden på rillen. Det finnes rilleverktøy som setter en trykkende 2mm grunnt (kaldt føre), mens andre rilleverktøy setter en trykkende 2mm dypt (varmt føre). Dybden på sporet på rillejernet er viktigere enn avstanden mellom rillesporene. 

 

Det mest universelle verktøyet er nok en ganske skarp og dyp 1mm, som man da kan sette i ulik dybde etter behov. De fleste produsenter har dessverre ikke en tilstrekkelig skarp 1mm. 

Link to comment
Share on other sites

Okej, orsaken till att jag frågar är att jag tycker att jag ser inte något av spåren efter att jag borstar. Kanske att rotoborste är för aggressivt att köra efter rillning?

Strukturen från en rillning ska absolut inte försvinna av att borsta, då har du inte tryckt in den ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Okej, orsaken till att jag frågar är att jag tycker att jag ser inte något av spåren efter att jag borstar. Kanske att rotoborste är för aggressivt att köra efter rillning

En trykket rill forsvinner som funksjon av tid og varme. Skal man legge rill før bruk av smørejern så må rillen settes veldig hardt. Vi setter alltid rill etter pulver, men legger da flytende fluor for å reparere skaden rillen gir på fluorhinnen. 

 

Ved bruk av vanlig HF-glider eller fluorfritt så ville jeg satt rillen før bruk av flytende HF eller fluorfritt. 

Link to comment
Share on other sites

Det är skärande rill man pratar om då. Finns tre olika typer

1. Tryckande klädaffärsrill. Denna köper du på stadium. Skräp.

2. Skärande rak rill. Typiskt swix T401. Bra för att lägga 2mm

3. Skärande växlad rill. Kan lägga många mönster. Det år med denna du krossar dina motståndare i backarna

Link to comment
Share on other sites

Det är skärande rill man pratar om då. Finns tre olika typer

1. Tryckande klädaffärsrill. Denna köper du på stadium. Skräp.

2. Skärande rak rill. Typiskt swix T401. Bra för att lägga 2mm

3. Skärande växlad rill. Kan lägga många mönster. Det år med denna du krossar dina motståndare i backarna

Det där hängde jag inte med på?

T.ex. en 2mm rak rill med rulle kan väl antingen vara skärande(om rullen är låst under präglingen) eller pressande(rullen snurrar med under präglingen). Skärande ger djupare spår och pressande ger lite mesigare spår. Swix 401 kan bara skära eftersom den är gjord sån...;-). Julgransmönster kan inte skäras in utan enbart pressas in, såvida man inte är väldigt händig med kniven.

Link to comment
Share on other sites

Det där hängde jag inte med på?

T.ex. en 2mm rak rill med rulle kan väl antingen vara skärande(om rullen är låst under präglingen) eller pressande(rullen snurrar med under präglingen). Skärande ger djupare spår och pressande ger lite mesigare spår. Swix 401 kan bara skära eftersom den är gjord sån...;-). Julgransmönster kan inte skäras in utan enbart pressas in, såvida man inte är väldigt händig med kniven.

 

oxberg har helt rätt här. Klädaffärsrill kan inte låsas så kan alltid bara vara rullande/tryckande. Med växlad rill menas att den har utväxling, dvs metalldelen snurrar snabbare eller motsatt håll än vad du för den framåt över skidan, typ som denna:

https://www.skistart.com/p-56413-swix-t047g-strukturverktyg-med-5-rullar.aspx

Link to comment
Share on other sites

oxberg har helt rätt här. CKlädaffärsrill kan inte låsas så kan alltid bara vara rullande/tryckande. Med växlad rill menas att den har utväxling, dvs metalldelen snurrar snabbare eller motsatt håll än vad du för den framåt över skidan, typ som denna:

https://www.skistart.com/p-56413-swix-t047g-strukturverktyg-med-5-rullar.aspx

Ok, den sista varianten sätter myror i huvudet på mig. Har svårt att se hur en rullarna beter sig mot skidan och hur växeln gör skillnad?

 

"Klädaffärsrill"....Reed Creek har ju möjlighet med stoppkil som låser rullen. Är det deluxe-version av samma skräp?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Är nybörjare på skidor men vill gärna växla upp på samtliga fronter till nästa säsong!

Många verkar förespråka 2 mm skärande rill på bakre delen av skidan i princip oavsett före. Finns det någon stor nackdel att göra det inför första loppet för säsongen och låta det sitta kvar, givet att man inte vill stenslipa massa gånger?

Läste längre upp i tråden att tryckande rill läggs sist och skärande rill läggs innan sista glidvallningen (före paraffin om man endast paraffinerar alt. före pulvret). Behöver man rilla om en skärande rill före nästa tävlingsvallning (om man nu har lagt 2 mm skärande bak) eller låter man bara tidigare rill vara kvar innan man glidvallar på nytt?

Finns det någon vits med att köpande en uppsättning tryckande rillers till framskidan som man väljer efter före?

Link to comment
Share on other sites

Har sett på slip at en har Ra verdi på 1 til 5 micrometer. Hvis rilling er i samme størrelsesorden er mønsteret mer likt v~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~v enn vvv. Dvs bare ytterste tuppen av rilleren gir rill i skia.

Kan det stemme at rillen bare skal noen 1/1000 dels millimeter inn i sålen?

 

Leste i en artikkel at skjerende rill var gunstig fordi den også gav topper som når en pløyer et jorde v^~~~~~~^v^~~~~~~~^v

Forsto det slik at rillen da fremsto som skarp

Link to comment
Share on other sites

RA måles i micrometer. En fin slip har f.eks en RA på rundt 2, dvs 0.002 mm.

En rill er gjerne og god del dypere. En 1 mm rill jeg bruker (dvs 1 mm mellom hver rill) er 0.5 mm dyp. Rillen som blir igjen etterpå er naturlig nok en del grunnere enn disse 0.5 mm.

 

Vanligvis settes strukturen likt over hele skibredden. 

 

Totalt sett vil en skisåle da bestå av 2 ulike strukturdybder, veldig fin grunnstruktur og selve strukturen (mønsteret) fra steinslipen + den manuelt satte grovere strukturen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...