Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Risk för klister i ruggen på Zero-skidorna under Vasaloppet?


StefanS

Recommended Posts

Som långtidsprognosen på yr.no ser ut idag så är det stor risk för ett svårvallat nollföre med snöfall och snöblandat regn under Vasaloppet. Under sådana förutsättning är Zero-skidor (ruggskidor) möjligen är bra val, speciellt i de främsta startleden.

 

Jag står i startled 4 och funderar på om det är för stor risk att ruggen snabbt kommer att bli nedsmutsad med klister från andra åkare i spåret (från de ca 2000 som ligger före i spåret). Med klister i ruggen kan det lätt bli ifrysning och dåligt glid. Jag vill ju helst inte ha med vallaväck, fiberlene och flourspray i flaskbältet för rätta till det under loppet.

 

Är det någon som kan ge goda råd om ovanstående?

Link to comment
Share on other sites

Om 2000 pers åkt i spåret innan så undar jag om zeroskidor verkligen kommer att funka? Jag tror det blir för blankt.

Om det snöar så är det inga problem och det biter, dock dåligt, även i väldigt blanka spår.

Snöar det skulle jag chansa men ha med mig sprayklister eller nått annat alternativ som jag snabbt kan lägga på i spåret.

 

Så säger i alla fall den lilla erfarenhet jag har av mina ruggskidor.

 

Ps. Ruggskidor behöver byta namn... Alla säger jämnt "Rullskidor? Men det är ju snö...?" >.<

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...