Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Lillehammer Troll Ski Marathon


rible12

Recommended Posts

  • 1 year later...

Kvitfjell är bokat nästa påsk. Det gäller att vara tidigt ute ;)

Ser att Troll Ski Marathon går sista lördagen i veckan och blir givetvis nyfiken på ännu ett norskt kvalitetsarrangemang. Lutar kanske åt att turiståka 45km snarare än spränga gränser på 95 och 120km.

 

Nån som har åkt och kan dela med sig av tips och erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Kvitfjell är bokat nästa påsk. Det gäller att vara tidigt ute ;)Ser att Troll Ski Marathon går sista lördagen i veckan och blir givetvis nyfiken på ännu ett norskt kvalitetsarrangemang. Lutar kanske åt att turiståka 45km snarare än spränga gränser på 95 och 120km.Nån som har åkt och kan dela med sig av tips och erfarenheter?

Jag är väldigt sugen att åka något skidlopp i Norge till vintern. Du verkar ha koll, kan du göra en topp5lista? Du behöver inte ha erfarenhet från att åkt alla lopp du tipsar om.

Link to comment
Share on other sites

Har bara åkt två, och tycker de är fantastiska: Holmenkollmarjsen i Oslo och Birkebeinern i Rena/Lillehammer. 53-54 km långa, båda seedningsgrundande till Vasan om man behöver det. Mycket diagonalåkning. Holmenkollmarsjen är mycket upp och ner, en del saxbackar, häftiga utförskörningar, mäktigt med målgång på Holmenkollen. (Sök på Holmenkollmarsjen 2014) Birken är mer långsträckta backar i fjällterräng och är vädret som i år så är det oslagbart.

 

Veckan efter Holmenkollmarsjen ordnas en mindre tävling i Oslo som heter Grenaderen. Ett riktigt mandomsprov på 90 km i samma terräng som Holmenkollmarsjen. Kunde vara nåt. Hafjell och Trysil ordnar Ski Marathons. Trondheim har Marka Rundt och grande finale är tydligen Skarverennet i Geilotrakten då man festar ut den gångna säsongen ordentligt efter racet. ;)

 

Norge har mycket att bjuda på.

Link to comment
Share on other sites

Har bara åkt två, och tycker de är fantastiska: Holmenkollmarjsen i Oslo och Birkebeinern i Rena/Lillehammer. 53-54 km långa, båda seedningsgrundande till Vasan om man behöver det. Mycket diagonalåkning. Holmenkollmarsjen är mycket upp och ner, en del saxbackar, häftiga utförskörningar, mäktigt med målgång på Holmenkollen. (Sök på Holmenkollmarsjen 2014) Birken är mer långsträckta backar i fjällterräng och är vädret som i år så är det oslagbart.Veckan efter Holmenkollmarsjen ordnas en mindre tävling i Oslo som heter Grenaderen. Ett riktigt mandomsprov på 90 km i samma terräng som Holmenkollmarsjen. Kunde vara nåt. Hafjell och Trysil ordnar Ski Marathons. Trondheim har Marka Rundt och grande finale är tydligen Skarverennet i Geilotrakten då man festar ut den gångna säsongen ordentligt efter racet. ;)Norge har mycket att bjuda på.

Tack, ja de har de verkligen.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Troll Ski 95km i år, ett mycket fint lopp. Tuffare än VL men man slipper all trängsel och köande. Transport av ombyte, mat och dusch funkar lika bra som på VL förutom att man slipper köa där också :-)  Bussarna för de som åkte 120km var försenade men de borde inte göra om samma misstag nästa år. Jag bodde på Tågstationen i Lillehammer, Skyssestasjonen, hette det har jag för mig. Det funkade klockrent med buss som hämtade innan start, dock lite försenad även för mig. Och busstransport från mål tillbaka till hotellet.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Troll Ski 95km i år, ett mycket fint lopp. Tuffare än VL men man slipper all trängsel och köande. Transport av ombyte, mat och dusch funkar lika bra som på VL förutom att man slipper köa där också :-)  Bussarna för de som åkte 120km var försenade men de borde inte göra om samma misstag nästa år. Jag bodde på Tågstationen i Lillehammer, Skyssestasjonen, hette det har jag för mig. Det funkade klockrent med buss som hämtade innan start, dock lite försenad även för mig. Och busstransport från mål tillbaka till hotellet.

Låter kul! Kommer du ihåg ett ca. pris för hela kalaset?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Blev ett riktigt mandomsprov idag i motvind, snödrev och dimma. Mest imponerad av de som ställer upp på dubbla eller tredubbla distansen. De kortade ner 120km till 95km pga blåsten.

 

Trevligt, välarrangerat och säkert jättefint om man ser nåt. Idag höll jag på att köra fel vid Pellestova där jag varit ett antal gånger innan. 50m innan kontrollen såg man inte ens alla funktionärer och byggnader. Blev en del spännande utförskörningar där man mest hoppades att det inte skulle vika av för tvärt i svängarna. Nästa gång ska jag inte spendera 10 min på omvallning 2km efter start även om det var välinvesterat idag. Vindjacka behöver man inte heller från start. Blev bara nojig att jag skulle bli nerkyld, men den kunde gott stannat i packningen och inte hänga runt midjan hela loppet på turistvis.

 

Trist att se en del fulskejt på de som stakade de längre distanserna :(

Link to comment
Share on other sites

värsta vädret i något lopp jag åkt, kom 50km på 3:23 och efter att ha nagvigerat efter snökäppar i 10km ocfh pulserat genom drivor agv snö fick det bli brytbussen... fanns ingen tävlings känsla kvar var mer överlevnad.... men ett underbart lopp i fint väder!!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...