Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad hände med rullVasan?


Kindbom

Recommended Posts

Tror det dog ut när det blev oljegrus som vägbeläggning.

Åkte själv två gånger i början på 90-talet, då fanns klasser för både skejt och klassiskt.

Startade på den stora planen inne på Fiskarhedens sågverk, 80km till Mora.

Tror jag hade 3.15 som bästa tid.

Link to comment
Share on other sites

i dessa tider känns det som märkligt ja. Kör det i stockholm vettja men kalla det för RullVasaloppet och platserna kommer ta slut på 3 min

Varför tror du det? Finns ju redan flera lopp i sthlm inte tar dom slut direkt. Åk Sthlm rollerski den 28 juni om ni vill tävla vetja, namnet är väl inte avgörande direkt.

 

Men jag håller med om att om Vasaloppet kunde få till en bra bana så kunde dom få ett stort lopp på rullskidor också i Mora

Link to comment
Share on other sites

i dessa tider känns det som märkligt ja. Kör det i stockholm vettja men kalla det för RullVasaloppet och platserna kommer ta slut på 3 min

Varför tror du det? Finns ju redan flera lopp i sthlm inte tar dom slut direkt. Åk Sthlm rollerski den 28 juni om ni vill tävla vetja' date=' namnet är väl inte avgörande direkt.

 

Men jag håller med om att om Vasaloppet kunde få till en bra bana så kunde dom få ett stort lopp på rullskidor också i Mora[/quote']

Jag tror det var just namnet skogsvakt syftade på. Det tycks ju vara sån hype nu att så fort nånting med namnet ...vasan startas kommer det bli fullt på några minuter.

 

Vore kul om de kunde köra en riktig rullskidvasa nu också. Jag vet inte om vägen är så dålig, jag åkte från Evertsberg i somras på tvåor och det var inga som helst problem i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Åkte Rullskidvasan på Gotland dom tre år den gick för 6-7 år sen. Trevlig fin tävling, 7 ml var distansen, en varvsbana.Tror det kanske var 30-40 pers max som startade, så fler funktionärer än startande. Men dom var lite före sin tid tyvärr. När dom slutade kom Alliansloppet istället
Link to comment
Share on other sites

Får man använda ord med "Vasa" rakt upp och ner, är inte det varumärkesskyddat av arrangörerna ?

 

I slutet av 1960-talet anordnades Wasamarschen i Falutrakten - undrar om det skulle vara tillåtet idag med W i stället för V ?

Funkar det inte annars så borde det väl vara grönt om man t ex kunde få Wasabröd att sponsra med lite priser. :)

Link to comment
Share on other sites

En förutsättning för att få det populärt är att det måste vara seedningsgrundande för Vasaloppet. Borde finnas utrymme för fler seedningsgrundande rullskidlopp än Alliansloppet. Då kanske även rullskidsporten skulle locka fler motionärer. Jag åkte Alliansloppet förra året och merparten som är med är ju halvproffs och inga glada motionärer.
Link to comment
Share on other sites

Sjukt att rullskidlopp kan vara seedningsgrundande, går att prestera på sådana utan att ha en chans med riktiga skidor på fötterna!

Om det vore så borde ju fler ta chansen då?

Men det är ju inte så, tittar man i listorna efter Alliansloppet så stämmer dom ju oerhört bra mot deras seedning på snö också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...