Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Behov av ett par skidor till?


i6a

Recommended Posts

Jag har kört på två säsonger på mina klassiska skidor nu och funderar på om jag behöver ett par till eller ej. Skidorna har alltid gått riktigt bra i hårda fina spår, men vid lite mjukare eller blötare före så har de aldrig gått riktigt bra. Fick dem uppmätta i ski selector i våras och kunde konstatera att jag haft för långa fästzoner markerade vilket kanske till viss del förklarar att de funkat halvdant i varmare väder, men frågan är om det är hela sanningen? Angående min åkkapacitet så har jag som mål att starta VL15 ifrån led 6.

 

Så, behöver jag ett par skidor till eller klarar jag mig bra med nya fästzoner markerade på mina gamla skidor? 

 

Om jag ändå behöver ett par nya, är det isåfall ett par med kortare tryckzoner och ett högre spann som är vad jag ska försöka hitta? Och hur ser en skiselectorkurva ut för ett par såna?

 

Kurvan för mina befintliga skidor: http://www.ladda-upp.se/bilder/bhkhsxpcuztrcn/

Link to comment
Share on other sites

enligt teorin ser väl det där ut som en typisk kallföres ("torrföres") / burkföres - skida.

- inte så höga spann och långa väl riktigt jämna och fina glidzoner.

 

Skall du komplettera så bör du väl ha höjd runt 0,4-0,6 / 1,4 - 2,0 - typ.

- samt att glidzonerna är klart kortare, - alltså att spannkurvan ser ut lite som "W" - men klart mer utdraget såklart.

 

Om du orkar, läs igenom

(OBS, jag tar inget ansvar för vad läsning an den tråden kan innebära för dig i form av mentala hälsoproblem och ekonomiska problem...);

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/6940-det-här-med-spannkurvor/?hl=spannkurvor

Link to comment
Share on other sites

Lite märklig kurva men jag tror också att en Skiselector skiljer sig från nästa i utseendet på samma skidpars kurva.

Det ger nog hyfsat samma vallazoner men offset osv kan skilja en del.

Dina skidor ser ut att ha lång glidzon bak och kort fram, dessutom ganska plana glidytor.

 

Jag har högre fästvallazoner och det tror jag är bra i mjukare före.

Samtidigt har du planare glidzoner än mig och det tror jag är bra för att fördela trycket vid mjukare före.

Även mina skidor glider bäst i hårda till halvhårda spår men kurvorna ser helt annorlunda ut... min slutsats... använd kurvan till fästvallazoner och testa sedan fram bästa paret...

 

Jag hade testat i vinter med kortare fästvallning innan jag hade sagt något slutgiltigt.

Men två par skidor är minimum om man bara har pengarna till det :)

Ett par grusskidor är nödvändigt för att få upp träningsvolymen samtidigt som man har ett par fina tävlingsskidor.

 

Om du satsar på led 6 lär du inte staka hela loppet så rena stakskidor blir inte så bra, men däremot kan du räkna med rejält mosiga spår vilket ger att det är bra med lite högre spann (jag hade nog också önskat mig dina glidzoner).

Link to comment
Share on other sites

Skiselectorkurvan slutar ju oväntat tidigt framåt. Kan det vara så att den fortsätter neråt närmare skidspetsen, så att du har ett hårt tryck långt fram. Enligt maratontråden om spannkurvor skulle det kunna göra att skidorna kan gå bra i hårda spår, men gräver ner sig och oxh glider dåligt i mjuk snö oavsett temperatur. Eftersom vasaloppspåret alltid fräses upp är det i så fall risk för dåligt glid just på vasaloppet
Link to comment
Share on other sites

Den formeln är inte komplett. Formeln för hur många skidor man ska ha är:

 

n + 1 < X < s - 1

 

< ska egentligen vara "equal or greater than" och inte bara "greater than" men kunde inte göra den symbolen här.

 

X = antal skidor man ska ha

n = antal skidor man behöver

s = så många par skidor som krävs för att fru ska lämna en

Link to comment
Share on other sites

Den formeln är inte komplett. Formeln för hur många skidor man ska ha är:

 

n + 1 < X < s - 1

 

< ska egentligen vara "equal or greater than" och inte bara "greater than" men kunde inte göra den symbolen här.

 

X = antal skidor man ska ha

n = antal skidor man behöver

s = så många par skidor som krävs för att fru ska lämna en

I ett dåligt förhållande kan X vara = S ...

Link to comment
Share on other sites

Gillar inte detta forum längre... nu lutar det åt två nya par vilket då blir dyrt, men ändå inte så dyrt att frun lämnar (vilket dock är bra).

 

Har kikat på två par som med bladmått till hjälp i butiken verkade höga och fina. Nu är de körda i skiselectorn också, men resultatet var inte riktigt som jag trott, åtminstone inte för det ena paret. Det paret (Redline) mättes till 1,11 och 0,2x medan det andra paret (Atomic) låg på 1,48 och 0,37. Har inte sett kurvan utan bara fått siffrorna, men frågan är om jag bör ha högre än 0,37 på fullvikt för mjukföresskidor?

Link to comment
Share on other sites

Gillar inte detta forum längre... nu lutar det åt två nya par vilket då blir dyrt, men ändå inte så dyrt att frun lämnar (vilket dock är bra).

 

Har kikat på två par som med bladmått till hjälp i butiken verkade höga och fina. Nu är de körda i skiselectorn också, men resultatet var inte riktigt som jag trott, åtminstone inte för det ena paret. Det paret (Redline) mättes till 1,11 och 0,2x medan det andra paret (Atomic) låg på 1,48 och 0,37. Har inte sett kurvan utan bara fått siffrorna, men frågan är om jag bör ha högre än 0,37 på fullvikt för mjukföresskidor?

Jag skulle ägna en del tid åt att analysera glidzonerna också, inte bara fästzonen. Är det varmföresskidor brukar rådet vara ganska korta glidzoner, och lite spret.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...