Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gran Canaria


Albert10

Recommended Posts

Prövar igen: http://www.laprovincia.es/gran-canaria/2013/11/07/esqui-vikingo-agaete/569504.html

Helt rätt, lagom lutning jmf med större delen av vägarna från kusten mot centrum av ön. Annars är ju som bjornfromstockholm skriver vägen mellan bahia feliz strax norr om san augustin upp till vecindario betydligt flackare, men kan vara mentalt jobbig ;) pga av den konstanta motvinden när man åker norrut. Annars kan gamla vägen mellan maspalomas och arguineguin vara lämplig, vet dock inte hur trafikläget är på den vägen eftersom jag alltid använde motorvägen.

Link to comment
Share on other sites

He, he; frågan om tillåtligheten av rullskidor i Spanien i allmänhet och Gran Canaria i synnerhet har varit uppe på ganska hög EU-nivå (finns inte så många högre faktiskt); tyckte frågan förtjänade det! . Nedan är svaret från MKT trovärdig källa;

 

[vafaan; hur klistrar man in]

 

"My Colleague in Las Palmas de Gran Canaria is not aware of any problems with roller skis: If your friends do not cause traffic problems they will not be sancioned. Take into account that the South part of the Island is used to host Tourists with bizarre habits."

 

 (borde inte avslutningen rendera en diplomatisk kris!!!) - jag cc:ar svenska UD.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu hemkommen från GC. Blev tre rullskidpass. Ett kortpass i Puerto Rico, backe med ca 200 höjdmeter på 2.5km stigning, sen lite plattåkning på toppen. Därefter 2pass från Puerto de Mogan och norrut. Nonstop stigning speciellt efter Mogan där det blev serpentinväg totalt runt 500 höjdmeter på 12 km.

 

Några reflektioner :

- Fy sjutton vad mycket diagonal det blev. Massor av höjdmeter.

- Trots god temperatur var asfalten trögrullad. Måste vara vulkanstenen i asfalten o dess hårdhet som drar ner farten.

- Men gud så skönt det var att åka i linne o korta tights. Idag blev det första passet sen jag kom hem. Blött blåsigt o skitigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu hemkommen från GC. Blev tre rullskidpass. Ett kortpass i Puerto Rico, backe med ca 200 höjdmeter på 2.5km stigning, sen lite plattåkning på toppen. Därefter 2pass från Puerto de Mogan och norrut. Nonstop stigning speciellt efter Mogan där det blev serpentinväg totalt runt 500 höjdmeter på 12 km.

 

Några reflektioner :

- Fy sjutton vad mycket diagonal det blev. Massor av höjdmeter.

- Trots god temperatur var asfalten trögrullad. Måste vara vulkanstenen i asfalten o dess hårdhet som drar ner farten.

- Men gud så skönt det var att åka i linne o korta tights. Idag blev det första passet sen jag kom hem. Blött blåsigt o skitigt.

Så du tog den slingriga vägen GC605 då efter Mogan? ;) Och du provade inte vägen jag föreslog? ;)

 

Jag har sett så jäkla mycket läckra bilder samt några filmer från rullskidor på GC nu senaste veckorna när min vän Johan haft sitt läger där. Jag har varit så in i bomben avundsjuk. Så nästa år får jag antingen åka med, eller se till att jag åker själv med familjen. ;)

 

Jag hoppas det är OK från upprättsinnehavarna att jag länkar till de senaste filmerna jag sett. Annars får jag väl plocka bort dem...

 

https://www.youtube.com/watch?v=kzwRG7ZiiOM&feature=youtu.be

 

https://www.youtube.com/watch?v=JV9tsZ0SadE

Link to comment
Share on other sites

Ja jag testade både att svänga vänster vidare på GC 200 och höger upp på GC605. Föredrog den senare. Att jag aldrig testade ditt tips var då vi ej fick tid att reka den vägen.

 

Så du tog den slingriga vägen GC605 då efter Mogan? ;) Och du provade inte vägen jag föreslog? ;)

 

Jag har sett så jäkla mycket läckra bilder samt några filmer från rullskidor på GC nu senaste veckorna när min vän Johan haft sitt läger där. Jag har varit så in i bomben avundsjuk. Så nästa år får jag antingen åka med, eller se till att jag åker själv med familjen. ;)

 

Jag hoppas det är OK från upprättsinnehavarna att jag länkar till de senaste filmerna jag sett. Annars får jag väl plocka bort dem...

 

 

Link to comment
Share on other sites

- Trots god temperatur var asfalten trögrullad. Måste vara vulkanstenen i asfalten o dess hårdhet som drar ner farten.

 

Samma erfarenhet från Lanzarote där jag var för några veckor sedan (finns separat tråd om det i forumet). Till det positiva också med den asfalten är att stavfästet blir väldigt bra. 

Link to comment
Share on other sites

Samma erfarenhet från Lanzarote där jag var för några veckor sedan (finns separat tråd om det i forumet). Till det positiva också med den asfalten är att stavfästet blir väldigt bra.

 

Jag hade snarare upplevelsen att stavfästet var mycket varierande. Stundtals bra men också riktigt dåligt bitvis.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...