Climb_76 Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Swix fästvallatips funkade kanon för mig. Klisterspraygrund +KX35 +K22Vm, tunna lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 jaha, så Swix universal k22 funkar så bra i så blöta spår! - eller vilken placering åkte du på? - men det var väl riktigt blött även för de första? Climb_76, ditt glid? man kan ju fråga sig vad man skall med Swix kx65 - 75 till om nu vm universal funkar så bra i blötföre...? - Själv hade jag ytterst rode rossa special, mkt mkt tunt, trodde inte jag skulle ha mkt fäste, men det var nog - efter förutsättningarna helt OK. Hade bättre glid än 85% av de runt omkring mig, inkl flera med blanka skidor, plac 1000-1300. (men så har man ju stålsicklat också) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Emil Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 jag hade k22 blandat med kx75 - tog glid och funkade inte alls särskilt bra för mig Link to comment Share on other sites More sharing options...
ablearcher Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Rode Multigrade ovanpå Swix sprayklister funkade king för mig. Som stegjärn. Och glidet var bättre än snittet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HW Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Rossa 50%, Start Universial wide 25%, Start MFW gul klister 25%. Ganska tjockt på väldigt höga och hårda skidor. Bra fäste undantaget där det var som allra blötast. Där fick jag gå vid sidan av spåret. Lätt ifrysning på toppen av startbacken men sedan lugnt på den fronten. Inget sug från fästvallan under hela loppet så klart nöjd med det valet! Plac strax under 3000 från led 4. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Climb_76 Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 jaha, så Swix universal k22 funkar så bra i så blöta spår! - eller vilken placering åkte du på? - men det var väl riktigt blött även för de första? Climb_76, ditt glid? man kan ju fråga sig vad man skall med Swix kx65 - 75 till om nu vm universal funkar så bra i blötföre...? - Själv hade jag ytterst rode rossa special, mkt mkt tunt, trodde inte jag skulle ha mkt fäste, men det var nog - efter förutsättningarna helt OK. Hade bättre glid än 85% av de runt omkring mig, inkl flera med blanka skidor, plac 1000-1300. (men så har man ju stålsicklat också)Placering strax under 2500, tog 1500 plac efter smågan.Höga klisterskidor med bra spret. Medelglid i jmf med de runtomkring. 1mm RC rill, hårt och mycket, stålborstning+ Racewax pulver Mf blandat med nano. Link to comment Share on other sites More sharing options...
br8k Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Jag vallda Marathon och FC8X 2mm och 1mm rill. Gled nerför backarna som sirap i en frys. Misstänker att jag missade med fästet (ultratunna lager av k22 och lite kx35). Hade en ordentlig djup depp i hökberg, stanna och lämna in skidorna för fäste (inte för att jag behövde, utan för att få vila lite) och upplevde att glidet blev bättre ??? =)=)=) Inbillning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
krham1800 Posted March 9, 2015 Report Share Posted March 9, 2015 Körde på swix nya line LF6, HF8 Toppat med FC08x och 2mm skärande rak rill fästet höll kanon hela vägen och fäste jätte bra, där blev det swix spray grund och sen 50/50 rode rossa och starts plus universal. kanon glid och fäste! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted March 22, 2015 Report Share Posted March 22, 2015 Vl 15 torde ju varit typiskt röd blötklisterföre. ngn som kan ge sig på förklara varför man lägger k22n isf rött. K22n var ju swix rek led -3 samt många verkar ju oxå haft stor lycka avseende både glid o fäste m den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thunis Posted March 22, 2015 Report Share Posted March 22, 2015 Nu heter den inte K22n längre, utan bara K22, iofs. Fast det var ju inte det intressantaste just nu. Tanken med den rekommendationen är väl helt enkelt att inte lägga mer "greppigt" klister än nödvändigt. Tidigare i spåren så behövdes ingen KX65 eller KX75 för att få fäste. Det var väl åtminstone de första 6,5 milen typiskt K22 före för de första 1000-1500. Generellt tycker jag att jag fick väldigt många kommentarer som "tänkte fel". Dels är det vanligt att många tänker att de behöver fäste i första backen. Det kan ju vara sant om man åker själv i spåret, men när man bara står och går uppöver så behövs inte något extra, snarare tvärtom. Sedan tycker jag att det viktigaste är att inte få ifrysning eller något onödigt sug på myrarna, utan att ha optimalt glid där. Det var många som sade till mig att "bara jag har fäste till Oxberg så kan jag staka sen", vilket jag tycker är helt bakvänt. Jag vill ha så bra glid som möjligt till Vasslan och därefter vill jag gärna ha lite extra bett när tröttheten kliver in. Själv körde jag på K22 och vallade om i Hökberg där de lade på KX75 kort under trampet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik D Posted March 22, 2015 Report Share Posted March 22, 2015 Jag körde på K22 från led 7 med motiveringen att jag kunde lägga på KX75 senare under loppet om det behövdes. Det gjorde det inte, jag hade kanonfäste hela vägen med K22. Skulle dock inte förvåna mig om majoriteten av alla klisterfläckar jag hade på glidzonerna var KX75. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.