Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder & vallanojatråd Vasaloppet 2015


larsbern

Recommended Posts

Jag har upplevt värre än 2014... kanske inte på startgärdet men spåren var inte det sämsta jag varit med om.

2013 var sämre för min del i 5:an. åtminstone min åsikt (blött efter Oxberg 2013 men inte 2014 då det enbart

var dåliga spår = klassiskt Vasalopp).

Underlaget var maximalt dåligt förra året men spåren var betydligt bättre än vad förutsättningarna lovade på lördagen.

 

Så jag tror att det är risk i år att spåren blir sämre, ju varmare ju sämre spår.

Underlaget ska nog vara bättre och därmed lär startgärdet bli bättre och rättvisare i år.

Men tufft och Risbergsbackarna lär ha en del som står och lägger på Rossa... en sådan lär finnas imin ficka tillsammans med Rossa Special som prognosen ser ut nu.

Jag tänker lite såhär, efter Evertsberg är det sällan några spår kvar i backarna och det blir saxning så kanonfäste har man lite nytta av sista halvan. Egentligen är det i startbacken som fäste behövs och i backarna före och efter Risberg är det gött med bra fäste.

Men det som är värre är ett fäste som bromsar på myrarna och utför, hellre lite dåligt fäste än dåligt glid det kostar mkt mer speciellt om det är mjukt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 285
  • Created
  • Last Reply

Vilka klister är det du behöver gasolvärmaren till?   Jag tycker de flesta klister går utan större problem att lägga utomhus om det inte är extremt kallt. Tryckte ut och korkade Swix Kr35 i helgen inför Tjejvasan utan större problem, visst får man jobba lite med så hårda klister för att få det helt jämnt men går väl nästan fortare än att få fart på en brännare ändå.  Blåa klister eller hårdare förstår jag, då får man jobba nåt djävulskt bara för att få ut nåt ur tuben men i övrigt brukar det inte vara något större problem, rossa och liknande är ju jätteenkelt att korka ut.

 

Drar du ut klistret eller duttar på, jag föredrar att dra ut det. Igår gjorde jag en omvallning med Swix lila silver och då drog jag ut det och tog sen swixskrapan och jämnade ut det. Det högg en del i början, men efterhand blev det bättre, men då var det grov blöt konstsnö. Vad använder du för kork, frelen eller naturkork. Använder du frelen bör den vara använd, så att hålen i den är igenfyllda. Jag brukar ha med en ituskuren sådan kork, men för att korka ut klister krävs nog lite mer att ta med.Jag har en för kletig brukvalla som nog skulle passa.

Link to comment
Share on other sites

Om bara vädret blir en dag långsammare så blir det betydligt kallare på natten innan och inte så varmt på söndagen...

 

För oavsett om det blir blött eller ej så blir det sockrigt och svårt att diagonala (för oss som inte är så duktiga på det) utan spår. Fortfarande så gäller varma vallor men ingen nysnö, så det finns fortfarande potential att bli värre ;)

Link to comment
Share on other sites

larsbern... inte många som skulle kallat dig klen :) inte jag i alla fall...

fast klister är nog en bra idé i dagens väderprognos, jag packar väskan med mjukaste möjliga klister men hoppas på högtryck och kyla som drar in under lördagnatten.

 

Någon som vet varför man grundar med kallt klister ibland istället för grundklister?

Jag har båda  med mig men föredrar Chola eftersom det luktar så gott :)

 

Gôtt att man har lite supporters i leden :) Lär behöva det i år med rekordlite snökontakt. Får förlita mig på rullskidstakningen. Vårpremiären var söndag för en vecka sen så nu blir det överlapp mot säsongen 2016 med Vasan och Birken.

Link to comment
Share on other sites

Gôtt att man har lite supporters i leden :) Lär behöva det i år med rekordlite snökontakt. Får förlita mig på rullskidstakningen. Vårpremiären var söndag för en vecka sen så nu blir det överlapp mot säsongen 2016 med Vasan och Birken.

Fast i sommar får vi skidhall på västkusten då tar vi norrlänningarna! :P

Link to comment
Share on other sites

Drar du ut klistret eller duttar på, jag föredrar att dra ut det. Igår gjorde jag en omvallning med Swix lila silver och då drog jag ut det och tog sen swixskrapan och jämnade ut det. Det högg en del i början, men efterhand blev det bättre, men då var det grov blöt konstsnö. Vad använder du för kork, frelen eller naturkork. Använder du frelen bör den vara använd, så att hålen i den är igenfyllda. Jag brukar ha med en ituskuren sådan kork, men för att korka ut klister krävs nog lite mer att ta med.Jag har en för kletig brukvalla som nog skulle passa.

Om det går drar man såklart ut det så tunt och täckande som möjligt direkt ur tuben men är det hårt och kallt brukar det vara svårt utan snarare bli kluttar som man sedan får korka ut till ett jämnt täckande lager, ju hårdare klister desto mer får man jobba som sagt men de mesta funkar att få ut.

 

Jag kör med en vanlig kork för burkvalla.

Link to comment
Share on other sites

Fast man inte tror det så spelar grundklistret in på fästet - det ser ut som det verkar lite igenom klisterlagret över. Och som sagt slipper vi bara nysnön och den ev snö som kommer på fredag hinner frysa till, så skall det gå få till en hyfsad vallning.

Link to comment
Share on other sites

Ajaj, nu visar YR + grader från lördag em till söndag kväll. En kall natt....ska det vara för mkt begärt? Intressant hur mkt man kan engagera sig i något man inte kan påverka. Multigrade+Rossa 50/50.

 

Det kommer hänga på huruvida det klarnar upp på natten eller ej. De har nu en molnig natt... Vi får hoppas på lite stjärnor. 

Link to comment
Share on other sites

Ajaj, nu visar YR + grader från lördag em till söndag kväll. En kall natt....ska det vara för mkt begärt? Intressant hur mkt man kan engagera sig i något man inte kan påverka. Multigrade+Rossa 50/50.

 

Körde multigrade (rent på lila special grund) nu i helgen med mycket bra resultat på konstsnön i Borås. Blandat med rossa har jag ingen erfarenhet av. Brukar bli Start uni och rossa. Varför föredrar du multigrade på söndag?

Link to comment
Share on other sites

Ajaj, nu visar YR + grader från lördag em till söndag kväll. En kall natt....ska det vara för mkt begärt? Intressant hur mkt man kan engagera sig i något man inte kan påverka. Multigrade+Rossa 50/50.

Klart.se visar kallare ner mot -4 på natten till söndag så det ser bra ut igen.

Link to comment
Share on other sites

Är det ens någon ide att släpa med sig kallföresskidorna till Dalarna?

 

Även om det ser ut som jobbiga förutsättningar känns det ju som att vissa val och förberedelser blir enklare ju tydligare prognoserna blir, exempelvis att det blir rent klisterföre, stora trugor och 2mm rill. Annars ganska vanligt att det är osäkert in i det sista gällande exempelvis klister vs burk.

Link to comment
Share on other sites

Klart.se visar kallare ner mot -4 på natten till söndag så det ser bra ut igen.

Vad jag kan se är det natten mellan söndag - måndag som blir kallare. Inte natten mellan lördag-söndag tyvärr.

Smhi, Yr, Klart.se och Storm.no är tyvärr relativt eniga.  Men vi får hoppas att det kan ändra sig.

Nu ser jag att Storm.no  som tydligen ska vara tillförlitliga har bäst prognos!  De visar på minus 2 grader som kallast kl 6 på morgonen. Och sedan Noll grader i starten som sedan går upp till 4 grader som varmast kl 12.

 

http://www.storm.no/113343266/2015-03-08

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan se är det natten mellan söndag - måndag som blir kallare. Inte natten mellan lördag-söndag tyvärr.

Smhi, Yr, Klart.se och Storm.no är tyvärr relativt eniga.  Men vi får hoppas att det kan ändra sig.

Nu ser jag att Storm.no  som tydligen ska vara tillförlitliga har bäst prognos!  De visar på minus 2 grader som kallast kl 6 på morgonen. Och sedan Noll grader i starten som sedan går upp till 4 grader som varmast kl 12.

 

http://www.storm.no/113343266/2015-03-08

klart har -4 på natten till söndag och +7 på dagen, bra om det kan få frysa ihop lite under natten.

nu kan på klart inte se när den kallaste tiden på dygnet inträffar, kan ju givetvis vara så -4 skulle kunna vara på kvällen mot måndag, men normalt brukar väl dygnskallast inträffa på natten.

Rätt stor skillnad på klart och övriga, förmodligen lite svårgissat då. Verkligheten gäller..

 

http://www.klart.se/v%C3%A4der-evertsberg.html

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...