Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ÖSS 2015


Davidssoneddie

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

bara man har fäste i börja tänker jag.

Första backen sen är det mestadels stakning och stakning med frånskjut.

fick lite spons av Intersport i stan som bjöd på en flaska flytande silikon som jag skulle testa med.

Hur långt ska man rugga för att få det att funka?

Normalt ruggar jag bara klisterzon när jag lägger klister eller burk, men eftersom ruggen inte bygger nått så antar jag att ruggen bör vara i burk zonen? 

Link to comment
Share on other sites

Ruggigt :huh:  Jag har aldrig prövat att köra ruggat, så vågar man det på ÖS ? Enklaresport och andra ? Går det inte att helt enkelt ha start wide universal täckt med nollvalla ?

Min fråga: Går det att SENARE under loppet lägga på t.ex. detta eller Rossa om man startat på ruggat ?

På mina ruggskidor funkar det utmärkt när skidan är varm. När den är blöt och kall kan det nog bli värre att få det att sitta.

Link to comment
Share on other sites

tja, inte ruggar man väl mer, eller markant mer iaf,  än inför påläggning av valla?

 

ett par carbonlite plus har väl en ganska allround spannkurva, lite som många ruggskidor.

 

Är det ruggföre, skulle jag starkt rek rugg. - har tyvärr bara åkt på det en gång i ngt äldre kramsnö, men det var det som funkade i särklass bäst. provade både varmburk = inget fäste alls, rugg, BRA fäste o glid märkte jag ingen skillnad i ytterst ovetenskapligt jfr med skatelagg.

Link to comment
Share on other sites

Man ska vara lite försiktig med rugg om man vill ha bra glid (typ tävling). Jag har kört ganska mycket rugg på träning under denna säsongen av lathet (den funkar bra för det mesta runt nollan), och har märkt hur mycket glid den stjäl. Enda gången det är vettigt att tävla på rugg är när det är just "ruggföre" (fallande nysnö runt noll). Det kommer inte glida så bra men alternativen är sämre (burk=inget fäste, klister=ifrysning och obefintligt glid).

 

Och jo den "bygger". Titta på spannet på en ruggad skida i profil. Det är en luden matta tjockare än bra lagt klister. :)

Link to comment
Share on other sites

Har varit nöjd med ruggat på träning vid flera tillfällen. Funderar lite på hur det funkar på långa sträckor. Finns det någon risk för att smuts/sportdryck eller slitage sabbar fästet totalt om man kör ruggat hela VL?

Ja det var verkligen något viktigt att fundera på. Vilka erfarenheter har ni att åka långa sträckor på detta och i skitiga spår ? 

Det är ju just det du skriver som gör att stålsickling är extra fördelaktigt just på Vasaloppet men det är kanske det omvända med ruggat om man efter ett tag har en massa sportdryck, blåbärssoppa och gel i ruggen ? Har någon svar på Anl:s viktiga fråga ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att man kan slita ganska länge på ruggen. Förra året testade jag att rugga vid ett tillfälle och eftersom temperaturen höll sig runt nollan ganska länge fick det sitta kvar. Som jag minns fungerade det bra ganska länge och även då det inte var direkt fallande snö. I riktigt transformerad snö fungerar det dock inte så bra. Jag har också åkt en hel vecka i fjällen på enbart ruggade turskidor med perfekt fäste men dåligt glid. Vid ett annat tillfälle frös det under i rugget men den dagen frös det under för alla vi mötte.

 

I en rugginstruktion som Madshus lagt ut rekommenderas att föra en öppen låga över ruggen för att smälta ner topparna och förbättra glidet. Nu vet jag inte om det gäller just för Zero-skidor eller om det även fungerar på andra skidor. http://www.skistart.com/media/Rugg%20instruktioner%20madshus%20skistart.pdf

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Vad händer med ruggat när man kör genom blåbärsoppa, sportdryck och geltuber det finns massor av i spåret ? Jag har aldrig prövat ruggat men är sugen på att ta risken trots att det är mot mina principer att pröva något nytt vid just detta tilfälle. MEN jag är mycket oroad för just detta som anl påpekade i annan tråd. 

Link to comment
Share on other sites

Har kört några gånger på ruggat på vanliga skidor i vinter och har alltid fungerat när förhållandet varit att det borde fungera.

Tror spannet ska vara så att man orkar trycka ner det för att det ska fungera, den ruggningen jag har gjort med ganska fint slippapper bygger inte på tjockleken.

Kommer det lite nysnö så hålls spåren hyfsat rena men blåbärssoppan och liknande kommer man inte ifrån.

Väljer jag ruggat tar jag med mig en kloss med slippapper finns ju färdiga med kardborre, räcker med en halv kloss för att förbättra. Går ju bra att slipa fast skidan är kall och fuktig.

Troligtvis tar jag med ett litet stift silikon också.

Mardrömmen är ju när man kommer till startfältet och det har frusit -5 på och nysnön har uteblivit....och man står där med ruggat och utan fästvalla i fickan :-)

Nåja har ju ett par dagar att våndas över det ännu:-)

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig åkt längre än 2-2,5 mil med mina ruggskidor så om det håller i 9 mil är jag inte rätt person att uttala mig om, men jag har lärt mig att;

- De funkar i fler förhållanden än fallande nysnö.

- De funkar inte i hårda isiga spår.

- De går att täcka med både burkvalla och klister med bra resultat.

- De glider minst lika bra som mina andra "tävlingsskidor".

- Man bör täcka med silikon, Zero spray eller liknande för att undvika ifrysning (har hänt mig). Teoretiskt borde detta hålla en del smuts, typ blåbärssoppa borta.

Åkte Halvvasan på dessa skidor förra året med klister på ruggen. Kanonfäste och glid hela vägen. Jo, jag vet att jag borde skaffa mig ett par "riktiga" klisterskidor, men dessa funkar både som ruggskidor och klisterskidor.

Skidorna är ett par år gamla Fischer RCS Zero som jag köpte på rea för några år sedan och det verkar som att jag hade turen att hitta ett guldpar.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle efter att ha åkt 13 gånger gissa att den kommande söndagen kommer att bli den jävligaste hittills om vädret står sig. Jag har kört i fallande våt snö och ett par minusgrader (ÖS 2009), i nysnö (dock ej fallande) och nollföre (VL 2007), i -31C (ÖS 2004) och i +5 och vattenskidor (ÖS 2008), men fallande nysnö i nollföre tror jag kommer toppa allt. Tjusningen med utomhussport...

 

Om prognosen håller i sig med fallande nysnö skulle jag gissa på att det i praktiken kommer att bli enkelspår från Mångsbodarna, ev ännu tidigare, åtminstone i den främre delen av fältet. Ingen vill ligga i spår som inte redan är uppkörda av nån annan...

Link to comment
Share on other sites

Ska åka öppet spår på söndag och tänkte åka till mångsbodarna och testa skidor på lördagen. Är det nån som vet om det finns vallabod där med eluttag för varmluftspistol? Vill helst inte stå ute och krångla med klister om det nu är det som gäller.

ta med en termos varmt vatten och en kopp, och ha klistertuben i den i nån minut :) Det brukar funka för mig när jag vill ha med klister ut.

Link to comment
Share on other sites

I senaste prognosen på VL hemsida ser du ut som att det kommer att snöa hela dagen i Sälen men hålla sig under nollan. Från Mångsbodarna och framåt ser det ut som om snön kan dröja till fram mot eftermiddagen och någon plus grad närmare Mora. 

 

För tre år sedan åkte jag ÖS Måndag och hade snö och motvind från Mångsbodarna. Ett spår och tvärstopp om man försökte åka i något annat spår. Helt chanslöst att hålla eget tempo. Värst av allt vara att jag hela tiden fick bromsa då jag hade bra glid på mina skidor. Men så fort man skulle försöka åka om så blev det tvärstopp på sidan om huvudspåret. Jag befarar att det kan bli en upprepning men rapporterna ändrar sig hela tiden så man får hoppas på det bästa.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle efter att ha åkt 13 gånger gissa att den kommande söndagen kommer att bli den jävligaste hittills om vädret står sig. Jag har kört i fallande våt snö och ett par minusgrader (ÖS 2009), i nysnö (dock ej fallande) och nollföre (VL 2007), i -31C (ÖS 2004) och i +5 och vattenskidor (ÖS 2008), men fallande nysnö i nollföre tror jag kommer toppa allt. Tjusningen med utomhussport...

 

Om prognosen håller i sig med fallande nysnö skulle jag gissa på att det i praktiken kommer att bli enkelspår från Mångsbodarna, ev ännu tidigare, åtminstone i den främre delen av fältet. Ingen vill ligga i spår som inte redan är uppkörda av nån annan...

hei

jeg har mange skidor... både kall, klister og rugg...

skal jeg veldge med korte eller lange trykksoner... har noen speedmax med korte trykksoner...

dessuten, hvilken slip foreslår du?

Link to comment
Share on other sites

Din förhoppning börjar närma sig! Kolla in SVT:s prognos på VL:s hemsida, där ser det ut som om snön kommer först på eftermiddagen i Sälen och inte alls ju längre mot Mora man kommer. Dessutom ser det ut att hålla sig på minussidan. Men nu kommer detta säkert att ha ändrats innan någon ser det här. Kollar prognosen varannan timme ungefär och än har det inte varit lika två gånger i rad. Fästet får man nog lägga på morgonen om man ska pricka någorlunda rätt. 

 

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle efter att ha åkt 13 gånger gissa att den kommande söndagen kommer att bli den jävligaste hittills om vädret står sig. Jag har kört i fallande våt snö och ett par minusgrader (ÖS 2009), i nysnö (dock ej fallande) och nollföre (VL 2007), i -31C (ÖS 2004) och i +5 och vattenskidor (ÖS 2008), men fallande nysnö i nollföre tror jag kommer toppa allt. Tjusningen med utomhussport...

 

Om prognosen håller i sig med fallande nysnö skulle jag gissa på att det i praktiken kommer att bli enkelspår från Mångsbodarna, ev ännu tidigare, åtminstone i den främre delen av fältet. Ingen vill ligga i spår som inte redan är uppkörda av nån annan...

Du missade kanske VL 1999, annars hade du fått uppleva fallande nysnö i noll grader och motvind. Visserligen inte riktigt hela loppet, eftersom det nog faktiskt var under noll vid start och nederbörden stundtals gick över i snöslask mitt på. Enda gången jag ramlat på platt mark på VL, i brist på spår och överskott av fastfrusen klabbsnö under skidorna. Det året hade ruggat varit det perfekta valet.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja nu börjar det ordna upp sig!

 

Jag litar faktiskt mest på SMHI, även om jag själklart kollar på allt väder som finns :)

Jag tror faktiskt att de har haft bäst träffsäkerhet de senaste åren (i motsats till vad många tror).

 

Vad tror ni om det står sig nu? Med den snö som skall komma idag borde det väl räcka med burk hela vägen?

Risken är att de fräser om spåren och då vältar upp en massa transformerad sockersnö. Det går liksom aldrig att veta förens man står där i spåret...

Link to comment
Share on other sites

Du missade kanske VL 1999, annars hade du fått uppleva fallande nysnö i noll grader och motvind. Visserligen inte riktigt hela loppet, eftersom det nog faktiskt var under noll vid start och nederbörden stundtals gick över i snöslask mitt på. Enda gången jag ramlat på platt mark på VL, i brist på spår och överskott av fastfrusen klabbsnö under skidorna. Det året hade ruggat varit det perfekta valet.

 

 

Ja, jag började 2002 så jag fick inte uppleva 1999. Jag har aldrig provat att rugga skidorna och i princip bör man inte göra något på tävling som man inte har provat tidigare på träning, men i år är jag frestad att göra det ändå om prognosen står sig...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...