Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rex och Tokos vallajärn uppmätta!


FredrikE

Recommended Posts

Hej!

 

Sjukdom får en att fokusera på annat! Jobbar bl.a med temperaturer och har därför kalibrerade temperaturmätare.

 

Rex 1200watts vallajärn har ju sin uppmärkning men stämmer siffrorna?...inte på mitt iaf.

 

175 grader enl gradering på järnet ger 195 grader

150 grader ger  175grader

125                     145

100                     125

75                       100

 

Däremot så är det mycket responsivt i temostaten, det håller sig mycket bra i den inställda temperaturen, sulan är givetvis inte helt jämnt i temperatur, den tappar 2-4 grader i kanterna.

 

Tokojärnet blir nog att pensionera, när järnet går ned till inställd temperatur och termostaten drar igång järnet höjer det terperaturen med 30-40 grader, mao ord om man får ett tillslag av termostaten vid 140grader så är järnet 170-180grader innan det vänder neråt i temperatur..

Detta är ett 1200w Toko WaxCat, inte det nyaste alltså.

 

Bara så att ni vet!

 

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Intressant test! Kan du vara sjuk lite längre och kolla flourmängden i LF paraffin? 

 

En tanke. Så länge vaxet smälter och man inte bränner belaget, spelar det nån roll vilken temperatur man har järnet på? 

Hej!

 

Jag tror på högre temperatur och "snabbare" passage med järnet över skidan.

Flourmängd l LF paraffin är enligt mig helt ointressant, det finns ju HF paraffiner.

 

Mvh F

Link to comment
Share on other sites

Intressant tycker jag i alla fall. Bekräftar mina mätningar på billiga vallajärn som pendlar enormt mycket upp och ned i temp. Om du tror att järnet är 140 grader men det är 180 så är det givetvis lättare att bränna belaget eller få blåsor på Madshusskidor.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...