Willie Posted April 2, 2015 Report Share Posted April 2, 2015 http://www.adamsteen.se/2015/04/fick-brev-fran-svenska-skidforbundet.html Det här känns jäkligt förlegat och godtyckligt. Böter på ca 10000kr pga för mycket reklam på dräkten? Långloppslagen är ju sponsrade team numera. Och var går gränsen? Lager 157 har ju också rätt tydlig reklam på sina dräkter...Och som Adam skriver på sin blogg, skate på långlopp ger däremot bara varning... Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted April 2, 2015 Report Share Posted April 2, 2015 FIS och Skidförbundet har väl regelverk för placering och storlek på sponsorer, men det ger ju inget utrymme för kreativitet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thunis Posted April 2, 2015 Report Share Posted April 2, 2015 Inte skulle man väl kunna tänka sig att det kommersiella är viktigare än det sportsliga? Nej, så kan det ju inte vara... *Host, host*Ormsalva!*Host, host* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Washicator Posted April 2, 2015 Report Share Posted April 2, 2015 Förstår verkligen inte varför skidförbundet bryr sig i reklamen på dräkterna. Åkare likt Steen som inte tillhör den absoluta toppen men ändå vill satsa har inte så många sätt att leva på sin idrott. Att sälja reklamplatser på tävlingsdräkten är en av få sätt att få in en slant. Vad är Skidförbundets anledning till att förhindra utövares möjlighet att satsa på sin idrott? Förstår verkligen inte motivet till regelverket. Tycker Wickström uttryckte det bra angående skatefusket. "Vadå varning? Om en simmare plötsligt crawlar tio meter i en bröstsimstävling, får hen bara en varning då?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frazzi Posted April 3, 2015 Report Share Posted April 3, 2015 Trodde det var ett aprilskämt först, men det är det alltså inte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted April 3, 2015 Report Share Posted April 3, 2015 Fast åtgärrderna ligger i två olika händer här. Det är tävlningsarrangören som sköter att sanktionera brott mot tävlingsreglerna och FIS sköter andra...brott. FIS agerande kan man förvänta. Däremot inte alltid tävlingsarrangörernas. Undrar om det inte ligger något slags kundtänkande i botten då den här typen tävlingar trots allt är ett slags produkt, och att de inte i onödan vill stöta sig med kundbasen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted April 3, 2015 Report Share Posted April 3, 2015 Fast åtgärrderna ligger i två olika händer här. Det är tävlningsarrangören som sköter att sanktionera brott mot tävlingsreglerna och FIS sköter andra...brott. FIS agerande kan man förvänta. Däremot inte alltid tävlingsarrangörernas. Undrar om det inte ligger något slags kundtänkande i botten då den här typen tävlingar trots allt är ett slags produkt, och att de inte i onödan vill stöta sig med kundbasen.Trots allt är det Skidförbundets regler och FIS överordnat som gäller om inte Ski Classics nu plötsligt har skapat sig ett eget regelverk för att tillmötesgå kundbasen? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
snabber Posted April 3, 2015 Report Share Posted April 3, 2015 Jo, det är klart att regelverket är det samma för tävlingarna. Men mig veterligt är det inte FIS som tolkar reglerna utan arrangörerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted April 4, 2015 Report Share Posted April 4, 2015 Men det blir väl företaget som säljer Ormsalva, som betalar böterna, de har ju fått ganska mycket reklam nu tack vare reklambråket, ganska bra valuta för pengarna i synnerhet som sympatierna för Adam även delvis kommer Ormsalva till gagn. Sen tycker jag att man inte skall blanda in skate i den här frågan, det är en helt annan sak som inte har med reklam att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hoppskate Posted April 5, 2015 Report Share Posted April 5, 2015 Man kan inte annat än slå sig för pannan och häpna!Hela historien känns som något hämtat från en svunnen tid....för att inte tala om vilket hyckleri det är. För i grund och botten handlar det här så klart om att skidförbundet vill värna om sina egna sponsorer och sina egna möjligheter att sälja reklamplatser.10 000kr i böter till en åkare utanför landslaget är ju onekligen oproportionerligt hårt.Rimligtvis borde man väl skicka ut (minst) en skriftlig varning innan man bötfäller åkare för den här typen av trivialiteter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mqi Posted April 10, 2015 Report Share Posted April 10, 2015 Eller kan det vara så att regelverket är så hårt styrt att det exempelvis står: brott mot reklamregler = 10000 kr böter. Sen har man inget tolkningsutrymme. Är det någon som vet vad regelverket säger eller vart det går att hitta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Davidssoneddie Posted April 13, 2015 Report Share Posted April 13, 2015 Larvigt detta!Reklam flödet och PR för de som ser till att idrottmännen har möjlighet att vara på toppen måste ju få synas.känns enbart som att stoppa utveckling genom att tvinga bort finansiärer som möjlig gör satsningen hos atleterna.utgår regelverket för visuellt störande och krockar med riktlinjerna så borde tävlingsdräkter också vara bötesgrundande.Sjuk PR på typ Oneways! Blir att höra med Cola om de är pepp på nästa års skandal! :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.