Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Birken 2016


larsbern

Recommended Posts

  • Replies 129
  • Created
  • Last Reply

Sitter på väg upp och nu har temperaturprognosen krupit upp en del. Burkvalla tycker jag låter vanskligt för en annan som vill gå med bra fäste. Blir nog lila special klister, kanske täckt med burk, kanske grönt klister under. Får se vad Swix säger under dan.

Nån som har rapporter på plats?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kan bli mildere enn det som er spådd foreløpig i morgen. Bare i dag ble det 2-3 grader mildere på hele prognosen som Yr hadde i går. Og Det ser ut som at sola skal titte fram ganske tidlig i morgen, og da vil det det bli mildere fortere.

 

Ikke for å skremme noen, men det ser ut som alle de store smørefirmaene, og butikkene er veldig "redde" med å gi noe tips på feste, foreløpig. Virker som de er veldig usikre.

 

Jeg har bestemt meg, egentlig. Har kveldsvakt på jobben, så må ha skiene ferdig nå. Jeg har varmet inn KX20 baseklister og et lag KX35 violet spesial fra Swix over det. Før jeg i dag la et lag Swix universal over tråkket. I min mening skal det gi bra feste, og jeg er egentlig ikke redd for smuss og søppel i løypa, da den skal kjøres opp igjen i kveld.

 

Jeg tar med en tørrvoks på start (Star Top Violet) i tilfelle det er kaldere, men tviler på at jeg vil bruke de til å dekke klisteret.

 

Oppdatering: Swix har lagt ut smøretips nå

Link to comment
Share on other sites

Ja, er mange aktører som har gitt smøretips nå. Ser ut som det er grunnklister og KX35 Violet special som gjelder. Så kan man legge på Universal sølvklister eller Start universal wide på topp om det blir mildere på start.

 

Jeg må i hvert fall få fjernet laget med Swix VM-universalklister som jeg la på topp. I følge Oslo Sportslager ville ikke det fungere særlig bra, og det kunne ise.

 

Men tror fortsatt det blir mildere enn først spådd.

Link to comment
Share on other sites

Det förvånar mig att det skiljer så mkt på elitens ryggsäckar. Tex Dahl har ju betydligt störra rygga än Aukland och kolla in Justynas, hon har ju rena vandringssäcken jämfört med Boner. Seraina har ju för övrigt ingen rygga alls utan nåt slags axelbälte. Ishidas rygga är större än hennes överkropp.
Link to comment
Share on other sites

du vil tape 30-40 min om du staker. Men, do it!

god trening og hadde vært kjempeinteressant å lese dine kommentarer etterpå. Kanon staketrening!

 

 

 

Det blev stakning ändå tillslut. Hade hoppats på snabbt före, men i det tröga, sugande föret tog jag slut. Upp till midtfjellet var det inte kul. Kom i mål på 3.34. Eftersom jag tappade 30-40 min på att staka skulle det blivit runt 2.54 med fäste.

Link to comment
Share on other sites

Da var Birkebeinerrennet 2016 unnagjort.

 

Det ble mye, mye mildere enn det som var spådd. Etter Skramstadsætra (9km) var det egentlig påskeføre resten av veien. Tung, våt snø og lite med spor.

 

Dette er et av de hardeste rennene jeg har gått. Ble vond rygg etter hvert, grunnet dårlige spor og mye veksling mellom staking og diagonal, og ikke noe superfeste.

 

 Men. Kom i mål på 3.51. Tre minutter foran merket, noe jeg er veldig fornøyd med på en dag der ikke kroppen spilte helt på lag.

 

Nå er fortsatt håpet om å bli Superbirkebeiner mulig, selv om jeg var veldig i tvil halvveis i dagens renn.

Link to comment
Share on other sites

Det blev stakning ändå tillslut. Hade hoppats på snabbt före, men i det tröga, sugande föret tog jag slut. Upp till midtfjellet var det inte kul. Kom i mål på 3.34. Eftersom jag tappade 30-40 min på att staka skulle det blivit runt 2.54 med fäste.

imponerende! Så tophat staket hele! respekt!

Helt seriøst.. Hvor mye tapte du på å stake uten feste?

Kan det sammenliknes med vl? Var det hårdare enn du hadde trodd?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det var hårdare än väntat, men det var det för alla i värmen. Trodde ju det skulle bli snabba spår men det var det verkligen inte. Alla jag pratat med har sagt att det här var den tyngsta Birken dom gått.

 

Om jag gått med fäste och följt rekommendationerna från swix hade jag ändå inte haft bra fäste utan tvingats åka och spänna mig och kanske springa på skidorna uppför. Nu var jag ändå förberedd på att staka så det var bara att köra. Men det var riktigt tungt upp till Midtfjellet, där tog krafterna slut.

Kanske tappade 3-5 min, inte så mycket mer. Startade i pulje 4, såg bara ett par 5:or men många 3:or och några 2:or.

 

Vasaloppet och Birken är definitivt två skilda lopp. Det krävs bra motor för att köra bra på birken, vasaloppet är mer nöta på under lång tid.

Link to comment
Share on other sites

Det var hårdare än väntat, men det var det för alla i värmen. Trodde ju det skulle bli snabba spår men det var det verkligen inte. Alla jag pratat med har sagt att det här var den tyngsta Birken dom gått.

 

 

Imponerende, tophat! Veldig bra tid med tanke på at du staket og det var sugeføre. Lover bra for Vasan neste år det her!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...