Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 500 vasaloppet 2016?


HampusE

Recommended Posts

Det där är jag beredd att hålla med om till 100%.

Absolut!

Kondition, uthållighet teknik mm är givetvis viktigare men man bör se alla parametrar som en helhet tror jag. Ju närmare man är eliten ju viktigare är det förmodligen att inte missa något av helheten. Hade bara kondition spelat roll skulle espen Harald bjerke vinna allt...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

10 behöver man inte klara för sub500. Lite löst baserat på de jag känner som ligger kring top 500 så skulle jag gissa att man ska fixa milen på sub 40min för sub500, vilket enligt en översättningstabell motsvarar 11min på 3000m. (Såklart beroende på bakgrund/vikt m.m.)

Link to comment
Share on other sites

Hur bra står sig cykel som konditions trening? (landsväg) Fick Plantar fascitt problem førra høsten rett før vintern kom, blev kvitt problemet på våren men tatt det førsiktigt med løpningen!

Derimot har det blitt mycket cykel iår, att det er god ben trening er vel ingen tvil om! ligger på en 15-20mil i veckan, samt att her runt Oslo blir det en god del høydmeter Kuperat!!!

 

Har nu løpt en del efter semester tycker nog flåset har stått sig bra, vad menar ni andra som satsar mot topp 500 om cykel som kondis trening?

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att du måste köra mycket intervaller på lvg för att inte hamna i Comfort zone. Ge dig ut på en mtb i stället, ni har ju grymma stigar runt Oslo. Nu är jag inte top 500 på skidor, men har haft nära kontakt med svenska cykeleliten och följt deras träning

Link to comment
Share on other sites

Tack før svar Klas

Enig i det med komfort zon, men det blir inte så mycket komfort zon runt her i Oslo på landsväg, klart man kan undvika det!

Har fex en 5mil runda med 1000hm som man kan kjøra hårdt, då får iaf min pump jobba :o

Mtb räcker inte tiden till før mej, men om några månader så er vi på snø her igen! Kanske :unsure:

Link to comment
Share on other sites

10 behöver man inte klara för sub500. Lite löst baserat på de jag känner som ligger kring top 500 så skulle jag gissa att man ska fixa milen på sub 40min för sub500, vilket enligt en översättningstabell motsvarar 11min på 3000m. (Såklart beroende på bakgrund/vikt m.m.)

Jag tror Laplace bedömning normalt är realistisk. När jag för länge sedan klarade sub500 vid några tillfällen sprang jag milen på c:a 38 minuter (och maraton på 2.49 vid två tillfällen). Nu tror jag dock att med modern stakteknik och träning med stakmaskiner så går det nog att klara sub500 även med sämre springtid på milen. Lycka till alla ni som siktar på att joina oss andra i någon av klubbarna sub500 eller sub5 (timmar) :wub:

Link to comment
Share on other sites

Lars-Erik. Hur rankar du dina 38 min på milen kontra din fina maratontid? Har aldrig sprungit maran men milen sub 40. Känns som att maran på 2.49 för mig är science fiction medan milen på ca 38 skulle kunna gå med en mer realistisk satsning över en max två säsonger.

 

Tid på Vasaloppet  är ju problematiskt. Visst vore det kul att komma under 5h men 2012 räckte det bara till plac 1400...

Link to comment
Share on other sites

Det behöver nödvändigtvis inte vara svårare att komma top 500 nu än på tex 80-talet. Det var betydligt större startfält på SM (tror att det dessutom var begränsningar på hur många som fick starta) längre tillbaka i tiden vilket inte nödvändigtvis betyder men ändå kan vara en indikation på att betydligt fler satsade på elitnivå då. Det var överlag fler som tävlade på skidor då också. Det som tillkommit nu på Vasan är att det är fler tjejer och norrmän som är med och åker.

Link to comment
Share on other sites

Att fler ställde upp på SM förr i tiden talar ju snarare för att eliten nu ställer upp i långlopp i större utsträckning. För jag tror vi kan vara överens om att det inte är färre satsande skidåkare idag än för säg 30 år sedan.skillnaden är nu att vi hittar allt fler av dem bland långloppen. Min känsla är även att det finns betydligt fler elitlotionärer nu vilket staktrenden kan vara en förklaring till. Och elitlotionärer definieras väl kanske runt just sub 500 på Vasaloppet. Sedan att allt fler från vårat västra grannland har fått upp ögonen för långlopp är Ju också en faktor till att konkurrensen har hårdnat
Link to comment
Share on other sites

Jag tror definitivt att det är färre satsande skidåkare nuförtiden än för ca 20-30 år sedan, deltagarantalet på JSM och liknande lopp är väl ca 1/3 idag jmf med förr i tiden, vilket rimligen ger en smalare topp (färre satsande), och på den tiden var det bara de främsta i distrikten som fick vara med på senior SM.

 

Det är nog önsketänkade av oss skidåkare att tro att just vi -till skillnad från löpare som inte dragit nytta av materialutveckling och där tiderna på Lidlingölopp och andra stora motionsloppt visar på stora försämringar- blivit överlag fysiskt starkare jmf med tidigare generationers utövare.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lars-Erik. Hur rankar du dina 38 min på milen kontra din fina maratontid? Har aldrig sprungit maran men milen sub 40. Känns som att maran på 2.49 för mig är science fiction medan milen på ca 38 skulle kunna gå med en mer realistisk satsning över en max två säsonger.

 

Tid på Vasaloppet  är ju problematiskt. Visst vore det kul att komma under 5h men 2012 räckte det bara till plac 1400...

Min maratontid är nog något bättre än miltiden och svarar väl klart mot att tillhöra de 500 bästa på Vasaloppet. Jag sprang för övrigt 19 Maraton och vid bara tre tillfällen hade jag sämre tid än 3 timmar (bland annat 3.03 på ett Stockholm maraton när det var förskräckligt varmt). Ett intressant spörsmål som någon tog upp är om det var lättare att bli bland de 500 bästa för låt säga 20 år sedan och nu, Jag har känslan att det inte är helt säkert. I varje fall i löpning stämmer det nog inte, det var betydligt fler på Stockholm maraton som sprang under 2.50 då än vad det är nu. Är det någon som har likartad statistik för Vasaloppet ? Beträffande tid på Vasaloppet så är väl ett rimligt mått hur lång tid man är efter segraren. När jag åkte på mitt 4.56 var segrartiden 3.58 vad jag minns, så en rimligare klubb att starta än 5 timmarsklubben kanske entimmas kluben är ? Den tillhör du om du vid något tillfälle klarat att var mindre än en timma efter segraren.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...