Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sub 500 vasaloppet 2016?


HampusE

Recommended Posts

Jag vet inte om statistiken visar något samband på att det skulle vara lika svårt idag som förr.

Det den visar är att vinsttiderna går stadigt mot snabbare åktid vilket borde indikera på en starkare topp.

Jag tror vi ser på detta på ett felaktigt sätt som gör det svårt att bedöma utvecklingen.

Snittet visar från 2010 till 2015 att man bör hålla sig under en tid på 4:50:00 för att klara Sub500 i tid historiskt sätt.

Sen diffar givet enskilda lopp mot varandra, men ska man kolla åt vilket håll utvekling går så måste man mäta över historik och den ljuger sällan. 

Det ända rätt är ju att mäta mot vinst tiderna då det är dessa som sätter ribban totaltsätt och där är det en väldigt tydlig utvekling historiskt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Det Artur skriver om Guld Martin ovan förklarar varför det inte går att jmf tiderna rakt av mot förr. Jag har nästan 5 min snabbare tider miltider på skidor nu än jag hade för 25 år sedan, trots en 45 årig gubbkropp och en 1/3 av den träningsdos jag hade som 20 åring. Mina tider på en mils löpning har inte haft den utvecklingen, snarare + 3 min.

Link to comment
Share on other sites

Om man kollar hur dåtid varit fram till nu så är trenden att vinnartiderna tyder på att det går fortare i Vasaloppet. Att förneka detta är omöjligt. Mäter man på topp 500 så är trenden det samma över tid. Individ mässigt skiljer detta givet beroende på utrustning och olika förutsättningar givetvis. Men om ni åker fortare nu så borde ni placera er bättre varje år och kan då behålla er plats i Vasaloppet, men så är i regel inte fallet, utan konkurrensen blir tuffare och där av betyder det att det blir svårare att slå sig in då fler åker fortare än vad de gjorde förr.
Link to comment
Share on other sites

Om man kollar hur dåtid varit fram till nu så är trenden att vinnartiderna tyder på att det går fortare i Vasaloppet. Att förneka detta är omöjligt. Mäter man på topp 500 så är trenden det samma över tid. Individ mässigt skiljer detta givet beroende på utrustning och olika förutsättningar givetvis. Men om ni åker fortare nu så borde ni placera er bättre varje år och kan då behålla er plats i Vasaloppet, men så är i regel inte fallet, utan konkurrensen blir tuffare och där av betyder det att det blir svårare att slå sig in då fler åker fortare än vad de gjorde förr.

Det där var ett helt obegripligt inlägg.  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Mycket statistik nu i denna tråd. Och man kanske kan bevisa vad som helst med statistik! Men då jag inte sett någon som kollat det jag eftersökte så gjorde jag det själv nu i fyllan och villan mitt i natten… ;)

 

1985 så var det 419 svenskar bland de 500 första i VL. D.v.s. 83,8% svenskar

2015 var det 272 svenskar bland de 500 första i VL. D.v.s. 54,4% svenskar

 

2015 exakt 50% svenskar upp till placering 100

1985 var det 76% svenskar upp till placering 100

 

Genom dessa siffror tror åtminstone jag att det blivit svårare att komma topp 500 på VL. Men om det är så att vi blivit lika "dåliga" på att åka skidor som att springa, tja då vet man inte. Men hur bevisa detta med kurvor mm på skidor där materialutveckling och före spelar in??? Kanske lite en pseudo-diskussion??? ;)

 

På VL är nog största skillnaden att fler duktiga motionärer vill åka VL idag jämfört med tidigare. Dessutom har man mången fler utlänning att slåss mot. Jag räknade för något år sedan upp till topp 300, och jag har för mig att jag fick det till ungefär 50% svenskar. Tror andelen svenskar var betydligt högre för 30 år sedan, men det får väl någon annan kolla upp. Just nu känns det som att det kryllar av norrmän, inte bara i världscupen utan även i VL. Tror denna diskussion funnits tidigare på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

intressant med insikten om att det färre svenskar som är top500. Rimligtvis har totala underlaget för alla som vill/kan åka vasaloppet ökat och därmed borde det oxå vara svårare att komma top500.

 

Jag tror att det är enklare att diskutera/analysera om det är lättare eller svårare att komma inom en timme från vinnaren. Om det är fler som lyckas med det nu jämfört med tidigare så har det oxå blivit svårare att komma top 500.

 

Sen kan man lägga på nationalitet för att inse att det som svensk har blivit svårare att komma med längst fram... 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...